Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2022-08-01 på alla områden
-
5 poäng
-
5 poängEftersom en lanterna av den typen du har endast är godkänd och har garanterade kulörer och lysvinklar med en glödlampa hade jag valt en glödlampa.
-
3 poängNej, du kan inte kolla det själv. Och problemet är också att en kyltekniker får idag inte fylla på ett system som har för lite utan att först göra en läckagefelsökning. Och då springer det snabbt iväg i kostnad. Tänk sedan på att om dina batterier blivit så urdragna så det "märks", dvs spänningen gått ner under 12V, så kan de vara fördärvade och t ex ha tappat mycket kapacitet. Trots att de "bara" är 2-3 år gamla. Om du ändå har landströmmen ansluten så brukar det vara lämpligt att även ha laddaren inkopplad. Då har du alltid fulladdat när du lämnar hamnen. Du behöver en ganska rejäl solpanel (minst 50W, helst mer), och för att inte tröttna på att montera på och av, lägga fram o.s.v. så se om du inte kan montera den fast. Eller ha flera mindre i parallell (blir mindre skuggkänsligt då). Panelen skall ha en regulator så du inte kokar batterierna. Sedan kan du visserligen koppla in regulatorns utgång till ett cigarettändaruttag, men detta är en eländig kontakt som ofta är glapp. Bättre att fixa ett par (avsäkrade) och för ändamålet avsedda seriösa anslutningar som du kan koppla i och ur. Börja som sagt med att kolla hur ofta (% till och %från) till kylskåp går när ingen rör det. Skall inte vara mer än 50% till, helst inte mer än 25%.
-
2 poängLinfärjan vid åsunda. Skyltat 0.5 nm från linfärjan: Linfärjan 5 knop. Dagtid bara gult blixljus. Kvällstid har jag sett även tre röda ljus i triangel, åt vardera hållet.
-
2 poängGrovt sett drar kompressorn 5 A då den körs. Klockade min kylboxkompressor från 2002, ca 40 liters box: kompressor gick 40 min och var stilla 18 min. Detta mättes en sommardag. När du klockat din kompressor har du ett utgångsvärde för att gå vidare i din felsökning. Vilken temperatur har du runt kompressorn? Ju högre temp desto hårdare/mer energikrävande jobb för kompressorn. Jag har en svenskbyggd båt av duktiga möbelsnickare men de förstod inte att kompressorn under diskbänken hamnade i en bastu... Jag har idag en slang från kölsvinet till kompressorn som fick lägre arbetstemp dvs lägre strömförbrukning. Finns nog många gamla trådar med tips på MG. Kämpa på att förbättra din kyl
-
1 poängJag bytte ut glödtråd och satte i LED i min förra båt (segelbåt) pga elförbrukningen. Det gröna blev rätt så blått och det röda något rosa och med kraftigt försämrad styrka. Så inte helt lyckat, men som nämndes tidigare så gjorde jag bedömningen att folk nog ändå fattar vad det är de ser och att den svaga röda ändå var tillräckligt stark för fritidsbåt i skärgården (sthlm).
-
1 poäng
-
1 poängHar du möjlighet att mäta vad solpanelen visar när den inte är inkopplad, dvs bara en multimeter som visar spänningen mellan polerna? Detta under en tid på dagen när den inte laddar korrekt.
-
1 poängKan det möjligen vara så att solcellerna blir för varma? Solceller tappar spänning när temperaturen ökar, men jag trodde förloppet var linjärt. Kanske är det ändå så att det är värmen som påverkar något i själva anslutningen eller så påverkas dina celler kraftigt när de blir jättevarma. Värme kan ju påverka annat också, som att saker utvidgar sig och kontakten blir dålig. Kanske kan det vara skador inuti cellerna som visar sig först vid hög temp.
-
1 poäng
-
1 poängJo, men jag tror inte de flesta skulle bli upprörda över en sommarjobbare som uppenbart försöker göra det rätta, även om det inte lyckas, och som också är ärlig och förklarar vad som gått snett.
-
1 poängNej. Eller iallafall inte med de batteriskiljande dioder, laddningsfördelare jag känner till, dessa har en ingång från en generator, och två utgångar till var sitt batteri. Men som jag skrev högre upp, kan du har två skiljerelän från båda startbatterierna till förbrukarbatteriet. Då laddar båda generatorerna eller bara en av dem om den andra lägger av, förbrukarbatteriet. Dessa relän slår till och kopplar ihop batterierna när generatorspänningen överskrider 13,3 volt, och kopplar ifrån vid 12,8 volt, då finns det ingen risk att det flyter någon ström emellan batterierna/batteribankerna.
-
1 poängDet har redan skrivits… men så här hade jag gjort: Bb motor har ett eget startbatteri, laddas av egen generator. Detta är även kopplat till ankarspel. Sb motor har ett eget startbatteri, laddas av egen generator och driver även bogpropeller. Sedan har du en separat förbrukarbank. Samtliga batteriers minuspoler är förbundna med varandra. Från de båda startbatteriernas pluspoler kopplar du ett skiljerelä (alltså två stycken), exempelvis Biltemas, (som fungerar väldigt bra) till förbrukarbankens pluspol. Nu blir det så här: Bb motor (alltså dess generator) laddar sitt eget batteri och förbrukarbanken. Sb motor laddar sitt eget batteri och förbrukarbanken. Bb motor kan inte ladda sb motors batteri och vice versa. Likadant blir det med bb startmotor och sb startmotor som bara kan nyttja sina egna batterier. Om problem uppstår så har du med dig en(!) startkabel som du kan koppla ihop sb och bb batteriers pluspoler med. Om du skaffar dig solcellspaneler med tillhörande regulator, så kopplar du den enbart till förbrukarbatteriet. Det brukar sällan finnas någon anledning att ladda startbatteriet med hjälp av solen. Sedan har du en landströmsansluten laddare med tre utgångar, som du själv skriver kopplas var och en av dessa till varsitt batteri/batteribank. Sedan skaffar du dig en ”batteritankmätare” alltså en batterimonitor (om du inte redan har en sådan) som kopplas mellan förbrukarbatteriets och dess laddning och förbrukare.
-
1 poängÅhhh… Jag har brottats med Lewmars Big Fish och nu senast HX1… det senare har samma konstruktion som ditt, fast mitt är horisontellt, ditt är vertikalt. Om det slirar är det ju egentligen ingen fara, värre är motsatsen. Sannolikt är då de båda koniska hjulen med nummer 4 i skissen på sidan 24 för glatta, då avfettar du dem, samt då navet i kabularen (nummer 7 eller 8). Då bör det inte slira. När du ändå har isär grejerna fettar du in axeln ordentligt, det är nämligen så att passningen i naven på nummer fyra och 7/8 är väldigt precis med små toleranser. Men litet fukt och sand/lera från ankarlinan/kättingen här så fastnar hjulen på axeln, och då får du inget fritt fall. Till detta brukar jag använda propelleraxelfett.
-
1 poängNu har vi drabbats av två bakslag vad gäller sugtömningar i Stockholms skärgård. En flytande tömningsstation som finns i appen Hamnkartan som Transportstyrelsen ha fanns inte i verkligheten. En flytande handpumpad tömningsstation hade det förhatliga vinklade munstycket som måste tryckas mot förskruvningen. Inget problem med något av detta egentligen, men... Varför uppdateras inte appen kan man undra? Det verkar som Transportstyrelsen släppt en ny app istället för att uppdatera den gamla och därmed slutade den gamla att uppdateras med ny information om aktuella lägen på sugtämningsstationerna. Det fanns turligt nog flera anläggningar på vår väg. Nu var jag inte ensam, så det funkade ju att en pumpade och en höll munstycket på plats, men är man ensamseglare blir tömningsstationen oanvändbar. Transportstyrelsen hänvisar klagomål till "ägaren" av anläggningen, men hur vet man vem som äger en viss anläggning när det inte framgår i den information som Transportstyrelsen presenterar.
-
1 poängMen solpanelens spänning borde väl inte påverkas av det? Jag trodde att regulatorn bröt kopplingen mellan panelen och batterierna (eller för all del DC-DC-omvandlaren och batterierna) men behöll solpanelens krets sluten.
-
1 poängGlad att TS löste sitt problem men härledningen hade ju varit ganska enkel om ovanstående systematiska felsökning hade genomförts så hade felet med huvudbrytaren hittats ganska fort. En sak till. En solpanelsregulator är ingen bra mätare att kolla hur laddade batterierna är. Ofta tror den att batterierna är fulladdade utan att de är det.
-
0 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00