Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-07-31 på alla områden

  1. 2 poäng
  2. 2 poäng
    Jag tror att det är en Winga 25. Dessa båtar byggdes i olika serier, ibland med olika namn Winga xx eller Family xx. Man kan se på olika individer att ”fönstren” i ruffen ser olika ut, det ligger en Winga 25 bredvid min båt just nu, den har endast ett fönster i förruffen. Medan en annan som ligger en bit bort har två. Den ena har aluminiumramar medan den andra har gummilister. Så detaljerna kan skilja mellan olika serier, olika årsmodeller och kanske mellan olika tillverkare. Både Winga och Family fanns i (minst två) olika storlekar och olika modeller.
  3. 2 poäng
    En bekant skulle skära sönder en bensintank till en bil. Vi fyllde tanken med vatten, skakade om och tömde. Två gånger. När han sedan började med skärbrännaren, sittande på tanken, tog det inte många sekunder innan det smällde och han hamnade ett par meter bort. Dock oskadd.
  4. 1 poäng
    Låter som ett alternativ att prova. Kanske drog jag bara åt för lite, veven man fick med var av plast och väldigt vek. Jag tog ett winchhandtag istället och drog åt lite hårdare, får se i morgon om det slirar mindre när det ska upp. Sen verkar det vara en bra idé att göra som du sa. Säkert ligger det nån konserveringsolja på grejerna.
  5. 1 poäng
    Jag hade satt fast dem/återlimmat med Sika 291 eller motsvarande marintätning. Blir ganska hårt, sitter som berget men ändå en aning flexibelt så de inte spricker loss på nytt.
  6. 1 poäng
    Fel färja, men jag körde förbi linfärjan i Hamburgsund under lördagskvällen. Vid tillfället låg färjan, förstås, vid kaj, med ca 6 min kvar till avgång. Vad jag kan bedöma utifrån ekolodsbilden ligger vajern/vajrarna på botten, och man ser att botten är "urgröpt" där vajern vilar. Inget hängde fritt i vattnet i alla fall. Jag har markerat med röda pilar där "linjen" som vajerrännan bildar tar slut i sidled.
  7. 1 poäng
    Har idag varit ute och fixat lite mer med båten och det verkar som att kulventilen för sjövattnet kan vara boven här, den är mycket dålig och behöver troligen bytas. Den hade nog en ett halvöppet läget för när jag lyckades justera detta så gick inte tempen upp på motorn på samma sätt vid tomgång. Impellerpumphuset är kallt vilket tyder på att det flödar igenom vatten där hela tiden och i filtret finns det också flöde. Jag skall ta båten ut på en testtur någon dag framöver och se om den fortfarande är stabil. Kulventilen kommer att bytas när båten lyfts upp på land i höst. /Wahlis
  8. 1 poäng
    Hej, Har nu försökt mäta på baksidan av min instrumentpanel, men men.. Alla mätare volt, dieseltank, drevtrim, ”EVC-status”, oljetryck och motortemp är ihopkopplade som en sk ”daisy chain” (samma 3kablar löper genom alla mätare). Dessa 3 kablar börjar/kommer från just EVC boxen. Försökte mäta i alla fall, men det blev inte korrekta värden i närheten av dryga 12v. Får ta det någon gång med Penta verkstad som har möjlighet att koppla in sig i boxen med instrument (dator och prgvara), kanske går att kalibrera…. 🤔 Fun facts: mätte också min snabbkoppling till plottern och där är det korrekta värden, men plottern drar momsen på dessa siffror 😜 Har victron mppt som visar korrekta värden i alla fall🤓 Tackar för svar och förslag!!
  9. 1 poäng
    Jo, men jag tror inte de flesta skulle bli upprörda över en sommarjobbare som uppenbart försöker göra det rätta, även om det inte lyckas, och som också är ärlig och förklarar vad som gått snett.
  10. 1 poäng
    Det har redan skrivits… men så här hade jag gjort: Bb motor har ett eget startbatteri, laddas av egen generator. Detta är även kopplat till ankarspel. Sb motor har ett eget startbatteri, laddas av egen generator och driver även bogpropeller. Sedan har du en separat förbrukarbank. Samtliga batteriers minuspoler är förbundna med varandra. Från de båda startbatteriernas pluspoler kopplar du ett skiljerelä (alltså två stycken), exempelvis Biltemas, (som fungerar väldigt bra) till förbrukarbankens pluspol. Nu blir det så här: Bb motor (alltså dess generator) laddar sitt eget batteri och förbrukarbanken. Sb motor laddar sitt eget batteri och förbrukarbanken. Bb motor kan inte ladda sb motors batteri och vice versa. Likadant blir det med bb startmotor och sb startmotor som bara kan nyttja sina egna batterier. Om problem uppstår så har du med dig en(!) startkabel som du kan koppla ihop sb och bb batteriers pluspoler med. Om du skaffar dig solcellspaneler med tillhörande regulator, så kopplar du den enbart till förbrukarbatteriet. Det brukar sällan finnas någon anledning att ladda startbatteriet med hjälp av solen. Sedan har du en landströmsansluten laddare med tre utgångar, som du själv skriver kopplas var och en av dessa till varsitt batteri/batteribank. Sedan skaffar du dig en ”batteritankmätare” alltså en batterimonitor (om du inte redan har en sådan) som kopplas mellan förbrukarbatteriets och dess laddning och förbrukare.
  11. 1 poäng
    Samma skit med min plotter, men jag har egna billiga China mätare (40 kr/st) som visar volten i start och förbruknings batterierna i panelen och dom visar rätt.
  12. 1 poäng
    De gånger jag sett vatteninträngning i förbränningsrum har det inte rykt som det ser ut på din bild. Det brukar snarare handla om att motorn tappar en burk och det är vatten på stiftet. Om stiften ser ok ut dvs inte vatten, rost, renspolat eller sjögräs (haft det på en maskin och vidare felsökning kändes i det fallet överflödig) tror jag inte på vatteninträngning. Jag upplever det inte heller som vanligt på så pass ”nya” 2t… För mig ser det ut som oljerök. Hur snabbt skingras den? Vattenrök har ingen vidare livslängd.
  13. 1 poäng
    Åhhh… Jag har brottats med Lewmars Big Fish och nu senast HX1… det senare har samma konstruktion som ditt, fast mitt är horisontellt, ditt är vertikalt. Om det slirar är det ju egentligen ingen fara, värre är motsatsen. Sannolikt är då de båda koniska hjulen med nummer 4 i skissen på sidan 24 för glatta, då avfettar du dem, samt då navet i kabularen (nummer 7 eller 8). Då bör det inte slira. När du ändå har isär grejerna fettar du in axeln ordentligt, det är nämligen så att passningen i naven på nummer fyra och 7/8 är väldigt precis med små toleranser. Men litet fukt och sand/lera från ankarlinan/kättingen här så fastnar hjulen på axeln, och då får du inget fritt fall. Till detta brukar jag använda propelleraxelfett.
  14. 1 poäng
    Ok, då kan du ju andas ut… det är väl inte ovanligt att det finns aluminiumtankar i amerikanska båtar, vad jag förstått här på detta forum (om nu Fairline är amerikansk?) Om den hade hade varit utförd i rostfritt stål hade den kanske inte börjat läcka. Det bästa är säkerligen att ta ut tanken ur båten och använda den som mall, för att tillverka en likadan i rostfritt stål. Klart att det går att laga den och också, men frågan är väl då när den börjar läcka på ett annat ställe…. Sedan har du ju en tank till… som kan börja läcka….
  15. 1 poäng
    Inga problem, om tanken är urtagen, tömd och manlucka öppnad/ventilerad. Det sistnämnda nödvändigt i vart fall för att kunna inspektera den inifrån före beslut om reparation. Mycket mer ofarligt än när man skär ner oljecisterner i pannrum, där man avvecklat oljepannan. Men det går det också. Har flera båtbekanta med aluminiumtankar som fått byta ut hela eller delar av tanken efter ett antal år då de "ruttnat" inifrån och börjat läcka.
  16. 1 poäng
    Slå på tändningen tryck in nyckeln några sekunder, släpp ut nyckeln och starta. Det ska klicka till i ventilen när den aktiveras. Om detta inte funkar kan man göra det manuellt. Det förefaller bättre att skaffa en manual för att förstå hur motorn funkar än att leta efter ett bättre sätt att spruta in startgas. Vill det sig illa så tar motorn skada.
  17. 1 poäng
    Idag fick jag ordning på färskvattensystemet. Tänk vad underligt att man kan känna sådan tillfredställelse av att se vatten rinna ur en kran. Dagens lärdom är att det är inte kan underskattas hur viktigt det är att man sätter kopplingarna rätt på sugsidan av pumpen. Tack för alla hjälpande inspel. Vi hörs snart igen!
  18. 1 poäng
    Det gäller inte bara båtbutiker. Snowflakegenerationen har sina baksidor som tyvärr smittar lättare än C19 B5.1. Det blir svårare och svårare att hitta old school IRL. Lyckligtvis kan man finna dem on-line men samtidigt är det många som fortfarande ser appar och datorer som "ngt för den yngre generationen" och då blir "oceanen av kunskap" mer än insjö. Miljön att bedriva ngt IRL är ju allt annat än god numera - inte bara sett ur ett kostnadsperspektiv men även ur perspektivet att det är svårare att bygga upp de relationer som krävs om man är mer "old school" än snowflake. Det blir ibland 2 helt olika världar som möts och då blir det ibland lite svårt. Min pappa drev en rörelse för att han tyckte om det han gjorde mer än för pengarna. Numera är det sällan man hittar ngn som driver en rörelse för de tycker det är kul (om de inte tjänar ++). Den för mer äldre holistiska "hjälpa andra" inställningen med lite "ge och ta" är i de flesta fall utbytt mot ekonomisk egoism och individualism och att antigen är du med på PK banan eller så är du helt ute. Det återspeglar sig i den lojhet man kan finna när man kliver in i en nischad butik. Tråkigt men ........... Jag blev visst "svartlistad" för att jag för en gångs skull INTE gjorde ngt själv då jag fortfarande hoppas att det finns kompetent folk kvar (utifall man verkligen behöver hjälp). Tyvärr så fick även det försöket en törn. Jag håller inte helt med om din gissning då det här forumets ryggrad består av personer som gör det mesta själv och jag gissar har lite inställningen att "själv är bästa dräng". Då blir man inte upprörd över dålig support då många utgår ifrån att den kommer att vara dålig. Då blir det det omvända att när man får bra support blir man förvånad. Hade medlemmarna här bestått av snowflakes kan jag lova dig att klagotrådarna hade utgjort majoriteten av trådarna.
  19. 1 poäng
    Hur ska det vara original i din båt (utan extra utrustning ankarspel ect)? Mina 4 kompisar som har båtar med dubbla maskiner har helt separata system till varje motor (dvs att ingen är beroende av varandra). Men självklart kan EN motor ge laddning till ankarspelets batteri och motor 2 ge laddning till tex bogpropellerbatteri. Du bör nog separera så du får fler banker som inte är beroende av varandra om jag personligen får ge ett råd.
  20. 1 poäng
    Nu vart det dax att visa lite hur deta projekt gick. Efter mycket privat strul med jobb sjuka barn ä, corona mm så har jag inte prioriterat att skriva här med er. Men nu så Motorn jag byggde vart skrot. Två cylindrar va slut så motorn gick rivas igen. I med ett annat block. Precis samma problem med det blocket. Men nu fick jag göra om och göra rätt. Mäta upp ytligare ett nytt block och det vart som nytt.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...