Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2022-07-20 i Forum Inlägg
-
2 poängDubbla slangklämmor vända åt varsitt håll är kutym att man använder på utsatta ställen där det finns risk för vatteninträngning.
-
2 poängTja, om du med ”förfining” avser destillation, eller ett så kallat ”oborstat uppträdande” så kanske det kan stämma bra. 👍 Men det beror på hur man bétonar ortsnamnet…
-
2 poängÄr det en förberedd tilläggningsplats håller jag med dig, men... Jag tycker nog att man bör kunna visa mera hänsyn i Stockholms skärgård med 30 000 öar än på västkusten. Här måste man ju sällan lägga sig precis bredvid en annan båt eller precis där någon badar, sitter och fikar eller något. Sedan finns det platser som är extremt populära och väljer man att lägga sig där så får man också acceptera sällskap. Vill man vara ifred har jag följande tips. Skaffa alla hamnguider som finns och lägg dig inte på platser de rekommenderar. Starta sent på dagen så att alla har hunnit lägga till när du kommer fram. Leta upp platser där bara en båt får plats. Var modig och gå in på grunda vatten, gärna mellan en massa grynnor. Hjälper inte detta så... Spring omkring naken. Kissa från badbryggan om en båt närmar sig. Stoja och skrik, iscensätt gärna ett bråk. Spela vedervärdig musik jättehögt. Lägg ut diverse spring från aktern så långt bort som möjligr. Ät surströmming. Hjälper inte detta så... Fundera på om det är värt att bränna sönder underlivet, om det är värt att stoja och skrika och lyssna på vedervärdig musik, om det är värt att förtöja för storm och tsunami varje gång eller om du kanske ska avsluta ditt båtliv eller acceptera att man inte alltid får ligga ensam på en bra plats. Vi tillhör de som ofta gillar att ligga ensamma (inte alltid) och de första fyra punkterna brukar räcka.
-
1 poängLigger i gästhamn och hittar massa prylar och så gott som alla har default pinkod.
-
1 poängÄr man uppväxt i Bohuslän och köpt färska räkor direkt från båten när den kommer till kaj, och räkorna fortfarande är lite varma från koket, då är det lite annat än räkor som legat på is och transporterats långa sträckor.
-
1 poäng
-
1 poängDieselläckor kan vara luriga. Kolla dom två förskruvningarna uppepå filterhållaren, om nån av dom läcker så kommer dieseln att smyga ner och lägga sig på falsen på filtret.. Torka torrt och testa med toapapper om det läcker uppifrån. Om kopparbrickorna som tätar där har blivit hårda så kanDu bota dom med att glödga dom så blir dom mjuka och tätar bättre...
-
1 poängInstämmer helt med Rascal. Har själv råkat ut för det en gång, bara köpa ny propeller. Testa genom att vrida propellern med handkraft när motorn är avstängd och med växel i. Tar du i lite grann så kommer sannolikt propellern kunna vridas runt fast axeln inte snurrar. Beroende på hur mycket friktion som håller emot så kan du behöva ta i mycket eller bara lite och allt däremellan.
-
1 poäng
-
1 poängFråga 1 Nej Fråga 2 Onödigt mycket Rensa och gör ren sötvattenkylarens värmeväxlare och kolla pumpen. Sätt tillbaka i båten.
-
1 poängVi har inte så mycket fångstredskap, vi handlar på ICA. Ibland det ni har fångat på västkusten.
-
1 poängKul med lite mer information! Båten ligger just nu i en mindre insjö utanför Katrineholm
-
1 poäng
-
1 poängEtt ögonblick. Ska skicka ned min graderade mätpinne i påfyllningshålet. Ingen graderad elektronisk, flödesmätareskit. 4 liter sedan avfärd för 5 exakt timmar sedan. Herrejösses va dyyyyyyrt.....! Typ 140 kr, för Några timmar på sjön. Å andra sidan hörde jag om en snubbe som stilla lugnt körde upp diesel för 600 kr/timme. Hade så klart varit billigare att segla. Och ett helt annat nöje. Men nu klämmer jag en skarppilsner för 16 kr.
-
1 poängOM det nu är en slang till en trycklogg (vilket är väldigt sannolikt) så kan du köpa vilken trycklogg som helst, och vilken passande plast- eller gummislang som helst. Jag vet att på den tiden jag hade utombordarbåtar hade jag likadan slang man har till vindrutespolningen i bilar. Du tar ju reda på vad slangen är till för om du förlänger den fram till båtens instrumentpanel, om du då blir blöt i skrevet när du kör är det slangen till tryckloggen….😝 Tryckloggen kan närmast jämföras i sin konstruktion med en barometer, vattentrycket i slangen påverkar genom diverse finmekanik visarnålen Tryckloggar inte så exakta och registrerar inte tillryggalagd stäcka. Det kan tänkas att du kommer billigare undan med en modern logg som utnyttjar GPS-systemet, jag har inte kollat senaste tiden, men vet att bland annat Biltema har/haft en sådan i sitt marina sortiment.
-
1 poängVi har idag sökt lä (nåja) i en liten välkomnande hamn som sällan är omnämnd i hamnbeskrivningarna, det är 30° varmt och blåser friskt från syd, sydväst och diverse andra håll pga havsbrisen, landbrisen och lokala förhållanden och meteorologiska fenomen. Här ligger en snipa, vi och en 48-fots motorbåt på den stora kraftigare bryggan. Här ligger man längsides, det finns inget utrymme att ankra på. Det finns även en klenare brygga avsedd för mindre båtar. Gästplatser på ena sidan, förhyrda platser på den andra sidan av den bryggan, vilket är vanligt i Bohuslän. För kanske ungefär två timmat sedan stod ”Ole” och pratade i mobiltelefon på bryggan samtidigt som han semaforerade med den lediga armen och handen. Ute på fjorden närmar sig nu en större motorbåt på omkring 50 fot eller litet mer. Överst (närmast Gud fader) satt föraren, som då hade kontakt med sin landbaserade vän. Det var säkert en del problem att hålla denna båt stilla mot vinden, uppenbart hade de ingen elektroniskautomatik ombord som skötte den delen av navigationen. Alla båtens fyra fendertar hängde ute. Dom var visserligen stora, väl anpassade till båten, men numerärt väldigt få kan man ju få tycka. Då börjar ”Ole” ropa till några personer som befinner sig på den andra bryggan, ja det är en betydligt klenar brygga där det då ligger några mindre öppna snipor och nån ht-båt långsides. Har ropar och gestikulerar till dessa för honom okända personer att dessa skall flytta de för dessa personer okända båtar… att förhala dem så att 5X-aren skulle beredas plats. Och får då till svar att dom inte vill eller ens kan flytta på några båtar, om det var ovilja eller okunskap framgick inte just då. Och varför i herrns namn kunde han inte masa sig över och göra det själv? Skepparen, han som placerat sig i vången under vår Herre, reser sig då upp och skriker ut ett budskap till sin kompis, sin före detta kompis, ungefär så här: -Ja gir helvete om din verdiløse anvisninger… Varvid han reverserserade båda maskinerna mot varandra samtidigt som det var full kräm åt var sitt håll på bog- respektive häckpropeller… båten vände på en femöring… eller med dagens dieselpriser gick det nog åt minst en hundralapp, men det finns inget modernt talessätt som stödjer frånvaron av mynt.. Alla fyra fendertarna togs in och båten försvann i ett moln av avgaser från någon typ av av fossilbaserad motorbrännolja. Denne båtförare hade nog fler våningsplan mellan sig och högre makter, kanske han härstammade från orten Hell som ligger nånstans på andra sidan gränsen i jämnhöjd ungefär med Åre. Historien tar inte slut där, för ungefär en timma senare kommer ”amatörräddningen” in med en båt på släp, alltså vänligt sinnade båtåkare som undsatt en haverist med maskinproblem. Haveristen var någon Ryds daycruiser med inombordare. Då började det hända saker på bryggan, det var delvis samma personer som innan, och man visade prov på både gott sjömanskap och kunskapen att lösa samt slå knopar. Båtar förhalades så att både haveristen och dess räddare i nöden fick plats. Senare kom SSRS ”Rescue Märtha” in, iland hoppade en frivillig sjöräddare (kanske en golvläggare eller tandhygienist…)med ett sådant där ihoprullat paket med verktyg, sådant som förr i tiden medföljde när man köpte en bil eller för den delen även till en utombordare. Efter ungefär 10 minuter hade man fått igång den före detta haveristens maskin så både denne och Rescue Märtha kunde lämna den klent byggda bryggan, för att sedan stäva åt olika håll. Rescue Mätha har omkring åtta timmars aktionsradie i omkring 30 knop, eller mer, så det kanske inte är så lätt att lista ut var vi är.
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängPå en båt jag disponerar sitter det en gammal Johnson 35hk. Den tiltar jag upp utan problem. Jag är inte speciellt stark....
-
1 poäng
-
1 poängNy tycker jag du glömde att citera viktiga delar av mitt inlägg. Ställen det kan bli trångt i kan väl anses vara extremt populära och i de fallen tycker inte jag att några badande utan båt ska sura om det kommer en båt som vill lägga till. Jag tror jag berättat om när vi var ute och paddlade kajak med barnen (som då var i10 - 13 årsåldern). Fyra vuxna och fyra barn siter på en klippa tre meter från vattnet och lagar mat. Då dyker en Express upp och väljer att lägga till just på den klippan trots att det i övrigt är tomt. Inga båtar finns i närheten och det finns massor av andra bra och fina platser runt omkring. Jag blir lite provocerad och frågar varför de inte kan välja någon annan av skärgårdens 30 000 öar när de ser att vi redan är här på den här ön/platsen? Oväntat nog blir det ett trevligt samtal om båtliv och kappsegling. De ber om ursäkt och förklarar att de kappseglar med båten och att de nu är på semester en vecka och har valt ut vissa platser att ligga på för att inte riskera skador på båten.
-
1 poängHej Willian Det var ett bra försök du gjorde då min bror är nuvarande ägare sen 10år av den gula båten Mange 249 hänvisar till. Kände inte till att den kallades shuttel vilket var en kul nyhet! B20/100 är det fortfarande men börjar bli trött trots flertalet renoveringar så båten gör nu närmare 25-27 knop men båten brukas flitigt och är en uppskattad syn när man lägger till. Vad hette din morfar som ritade båten och råkar det finnas mer infomarion eller till och med ritningar kvar? Det börjar bli läge för renovering och det skulle vara jättekul att kunna se hur det var tänkt att se ut från början speciallt inuti. Slår dig gärna en signal! Mvh Roland L
-
1 poängBäst är om du gör som det står ovan, dvs kolla vad motorn faktiskt ger, (och att den går som den ska) kolla vilket backslag som sitter och sedan vända dig till en firma som säljer propellrar. Då löser det sig. Nimbus har inget intresse att hjälpa dig med de gamla grejerna du har.
-
1 poängHär i Mälaren så har så har Stockholms stad fixat pumpen vid Råcksta (iofs inte deras fel att någon idiot eldade upp grejerna häromåret), skönt att slippa åka så långt för att hitta en pump som fungerar att använda även när man är ensam i båten.
-
1 poängAlltså, nja… Det finns ju några öar där man får räkna med sällskap. Har man siktat in sig på t ex Tvättfatet eller Kolnäsviken som det kan bli lite trångt i, så är det ju inte direkt så att man åker vidare till nästa vik för att någon lagt ut badlakan på en klippa en bra bit från sin båt och ”tingat” den klippan också. Inte jag i alla fall.
-
1 poängDet jobbiga är också att det nästan alltid svänger om till SV-V-NV under dagen, pga sjöbrisen. Bara när det är starka högtryck brukar det blåsa stadigt från SÖ-Ö-NÖ, och sjöbrisen ger då mer avmattning av vindstyrkan än ett riktigt skifte.
-
1 poängDu gjorde inget fel. Vissa tror att de äger en plats, men det är bara att ignorera energitjuvar.
-
1 poängJag skulle säga längre rigg, samt att 70 hk känns VÄLDIGT stort på den båten. Sitter inte effekten, mer riggen. Den kölen är inget större än tex. En uttern 495 som lämpas bra med en 20-30 hk, misstänker den båten är rätt lika i storlek.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00