Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-07-19 på alla områden

  1. 7 poäng
    Du gjorde inget fel. Vissa tror att de äger en plats, men det är bara att ignorera energitjuvar.
  2. 3 poäng
    Gissar att det hörs när de pratar. Brukar funka...
  3. 2 poäng
    Detta är inte ett bra generellt råd då olika master och beslag kräver olika åtgärder för att förhindra korrosion och/eller att färg på en målad mast lossnar. Bäst är att kolla upp vad som bör göras vid varje enskilt montage. I det aktuella fallet med ett beslag i aluminium som ska monteras på en aluminiummast kan jag köpa lösningen att inte använda något mellanlägg eller någon tätningsmassa, men... Jag själv skulle nog välja att ha tätningsmassa mellan beslaget och masten för att undvika spaltkorrosion, en typ av korrosion som uppstår just när vatten kan bli liggande i en tunn spalt Det behöver inte vara två metalluska material som skapar spalten. Bild lånad från https://metallkompetens.se/handbok/om-aluminium/korrosionshardighet/de-vanligaste-korrosionsfallen/
  4. 2 poäng
  5. 1 poäng
    Inte behöver man väl ha någon flytväst på sig! Båten är ju stor och de flesta drunkningsolyckorna sker ju från mindre båtar på skyddade vatten. Och de båda seglarna som igår hittades drunknade NV om Strömstad, hade ju uppenbarligen flytvästar på sig eftersom man fann den i vattenytan, så dom västarna hjälpte ju inte… inte heller de båda dykarna som tros ha omkommit i Gullmaren i veckan som gick… Sedan kan man ju ta av sig västen (om man nu bär en sådan) då man går in i hamn, då händer det ju ingenting…. Trots mitt ogillande hamnade vi inne i Grebbestads hamn mitt under den förskräckliga carnevalen (med c) och vi räknade helt ovetenskapligt flytvästanvändandet i inkommande och avgående båtar, liksom ombord på diverse olika slags flytetyg som snurrade runt i hamnen… Det är skrämmande hur dåligt det är. Det är väl illa att peka ut en särskild grupp, motor- eller segelbåtsbesättningar, det är lika illa. Inte heller såg vi någon skillnad på svenska och utländska besättningar… ju mer långväga tyska och danska långfärdsseglare hade flytvästar till 100% men dessa var i sammanhanget så få att de inte påverkade slutresultatet. Ja många är ordentliga och bär flytväst, men vi kom väl fram till att det var omkring 25-30% som bar flytvästar. Bland den gruppen som framförde sådana farkoster vi normalt inte räknar in under begreppet ”båt” var det nästintill 0% som använde flytväst. Det tycks vara legitimt att SUP-paddlare inte behöver använda flytväst. På eftermiddagen kom det in en relativt ny motorbåt i 26-fotsklassen, två vuxna, ett barn i 7-8 års åldern och två mindre knähundar. Hundarna hade flytväst… ingen annan. Det framgick med all önskvärd tydlighet att besättningen var ovan, det var en hel del tvekan och inadekvata manövrar inför en annars okomplicerad tilläggning. Nästan framme vid bryggan föll en av de vuxna överbord, men hamnade inte i vattnet utan i en intilliggande daycruicer, det gjorde nog ont. Naturligtvis kunde jag inte hålla käft, utan bryskt tillkännagav att inte bara hundarna ombord skall ha flytväst, även vuxna och framförallt barn… Sannolikt gick inte informationen fram, dom lämnade hamnen strax innan oss dagen därpå, och navigerade litet konstigt på utvägen ur hamnen varför vi kom ikapp, nu hade bara den ena hunden flytväst på sig…. Ok, båtlivet är ju ämnat även åt nehanderthalarna, alla skall ju få komma ut på havet… Annars var det rätt lugnt inne i den inre delen av hamnen, det båtfulla folket höll till längre ut… ja ok några ungdomar i en mindre motorbåt intill oss satt och pratade högt fram till 06, då en av gästerna ombord druttade i spat, och det slutade med att allihop badade bakom båten, i vätskan som båten flöt i, havsvatten utblandat med diesel och en massa annan skit, sannolikt även en del öl. Annars höll ordningsvakter och Polisen situationen i schack. Nästa gång skall vi istället räkna kanadagäss, då blir man inte lika upprörd, trots att de käkar upp ålgräsängarna och skitar ned varenda kobbe i skärgården. För riktigt så illa beter sig inte antivästfolket, även som de båtfulla folket ibland kan tömma sin tarm i nån skreva nånstans så äter dom iallafall inget ålgräs.
  6. 1 poäng
    Ni verkar ha problem med både sugtömning och brist på öar att lägga till vid där nere på västkusten. Det händer väl att någon anläggning inte funkar eller är otillgänglig även i Stockholms skärgård, men det största problemet är nog... För få verkar använda sugtömning. Det är lite glest mellan sugtömningarna i ytterskärgården.
  7. 1 poäng
    Är det en förberedd tilläggningsplats håller jag med dig, men... Jag tycker nog att man bör kunna visa mera hänsyn i Stockholms skärgård med 30 000 öar än på västkusten. Här måste man ju sällan lägga sig precis bredvid en annan båt eller precis där någon badar, sitter och fikar eller något. Sedan finns det platser som är extremt populära och väljer man att lägga sig där så får man också acceptera sällskap. Vill man vara ifred har jag följande tips. Skaffa alla hamnguider som finns och lägg dig inte på platser de rekommenderar. Starta sent på dagen så att alla har hunnit lägga till när du kommer fram. Leta upp platser där bara en båt får plats. Var modig och gå in på grunda vatten, gärna mellan en massa grynnor. Hjälper inte detta så... Spring omkring naken. Kissa från badbryggan om en båt närmar sig. Stoja och skrik, iscensätt gärna ett bråk. Spela vedervärdig musik jättehögt. Lägg ut diverse spring från aktern så långt bort som möjligr. Ät surströmming. Hjälper inte detta så... Fundera på om det är värt att bränna sönder underlivet, om det är värt att stoja och skrika och lyssna på vedervärdig musik, om det är värt att förtöja för storm och tsunami varje gång eller om du kanske ska avsluta ditt båtliv eller acceptera att man inte alltid får ligga ensam på en bra plats. Vi tillhör de som ofta gillar att ligga ensamma (inte alltid) och de första fyra punkterna brukar räcka.
  8. 1 poäng
    Det brukar vara slangklämmor och själva slangarna som ger med sig. Var rädd om själva avtappningen. Se till att köpa riktiga ”syrafasta” slangklämmor, alltså kvalitet A4, vanligt rostfritt brukar inte hålla. Sedan brukar det läcka litet på pumpens trycksida, himla irriterande då pumpen startar i tid och otid, särskilt när man precis krupit ned i kojen och lagt sig om kvällen.
  9. 1 poäng
    Ja, inte helt tom men nästan. Som @Georg_Ohm skriver så fanns det ingen kran. Utloppet till pumpen sitter på vänster sida längst ner och där var även en liten bassäng med vatten. Slangklämman var helt bortrostad, jag kunde plocka smulor med fingrarna. Vattnet letade sig ner i motorrummet och jag fick en god anledning att fixa länspumpen som inte funkat sedan jag köpte båten. Har jag tur så är slangen sprucken eller dåligt ansluten, har jag otur så är själva plasttanken sprucken.
  10. 1 poäng
    Der var före min tid, jag köpte den förra året. Jag gissar att limningen är ett misslyckat försök att täta läckan. Det har även satts in en glastaklucka som med lite god vilja kan användas för samma ändamål.
  11. 1 poäng
    Svårt att missa på dialekten samt att dom pratade om att dom bodde i sthlm... med det inte sagt att jag har något emot stockholmare... men jag tänkte att det kanske fanns en annan kostym på östsidan???
  12. 1 poäng
    Det vore kul att veta hur du vet att det är stockholmare
  13. 1 poäng
    En lösning, för att vara på den säkra sidan, kan vara att hela besättningen seglar med integralhjälmar. Gippar är läskiga. Som sagt, man måste hela tiden vara uppmärksam på vinden och läsa av storseglet, och vara beredd på att lova upp om det börjar svaja. Vid gippen brukar jag snabbt som tusan skota hem, och vid övergången snabbt gradvis släppa efter. I hård vind styr jag hellre runt 180°, slår mot vinden, och faller av.
  14. 1 poäng
    Hehe autostavning... Kamera, inspektionskamera.
  15. 1 poäng
    Levangen ska man nog ha undanstuvad vid undanvind i frisk vind! Jag vet inte varför så många kallar skotvagnen för skurkäpp? 😁😁😁 https://sv.wikipedia.org/wiki/Levang
  16. 1 poäng
    Funkar bra, då jag använder den. Numer dock mer sällan. Bommen sitter också rätt högt upp på Cumulus. Gjorde f ö en kopia av 2000 kr:s bromsen i rostfritt. Inte bättre än klätteråtta.
  17. 1 poäng
    Tidigare i tråden skrev du att 3500rpm var "lagom" varv att ligga på: Men om 3500 är motorns specifierade maxvarv är det ju definitivt inget man skall ligga och trycka på hela tiden. Om det är detta varv du kommer upp i som mest på motorn med belastning och specen säger att det är max, så är det ju inget som skall justera på propeller o.s.v. Allt är redan då "i harmoni" - med den motorn. Däremot funderar jag på om uteffekten o.s.v. på motorn verkligen är den du tror. Eller att något annat inte riktigt hänger ihop. Är motorn verkligen en "Seenergie" eller är det en hemmamariniserad bilmotor ? Du skriver att det är "samma motor", men även om grunden till motorn fanns i en version som marinmotor är de ofta inte jämförbara. Din motorkod XUD9A hittar jag bara som en icke-turbomatad (äldre) bilmotor från Peugeot. Och dessa har f.ö. betydligt högre maxvarv, troligen annan kam (och vridmomentkurva), inställningar o.s.v. Sedan finns ju alltid en anledning till att en tidigare ägare monterar ur en motor ur sin båt och byter. Ibland är orsaken oproblematisk, men ofta finns en historia om motorn som inte berättas. Men du har förhoppningsvis full koll på dess historik. Således: Vad är det för motor, egentligen, och vad är dess historik ? Du behöver inte skriva det här, men du behöver själv reflektera över det och se till att detta är 100% ok. Ser också att du väckt en annan urgammal tråd till liv om propellerberäkningsprogram, och ställt en fråga till en som inte varit medlem på MG på mycket länge (=du får nog inget bra svar). Jag tror det är att greppa efter halmstrå och - just nu - onödigt arbete. Du måste nog först säkerställa att motorn är det du tror den är.
  18. 1 poäng
    Kul att någon mer skriver i forumet. min är en 17DC med en v4 90 hk. Årsmodell på båt och motor tyvärr okänd. Gjorde förra säsongen 30 knop med 4 passagerare. Tyvärr slutare trimmern att fungera och hjullagerna säckade ihop så ekipage har stått på land sen dess. Fick reparera lagren så den går att transportera numera till vatten men då motorn inte går att hissa upp så vill jag fixa det först. En träff med andra Delta fans skulle vara kul. Finns strax utanför norra Stockholm i Bålsta. Vi får hålla kontakt och se om tillfälle ges att beundra varandras båtar. Skepp ohoj.
  19. 1 poäng
    PVC ventilen har inget med att motorn dör att göra, så den kan ni utesluta direkt. Varför byter ni olja o filter igen? har heller inget med erat problem att göra Ni har ju varit och pillat på fördelare och tändkablar, är allt tillbakamonterat på rätt plats? dvs har ni rätt tändföljd? Känns ju som att tändkablarna hamnat i fel ordning då den försöker att hosta igång och ej heller startar med startgas. Trycket i cylindrar bra ?? Har ni mätt med komp.provare, eller bara tycker att det är bra. Om ni mätt vad är värdena?
  20. 0 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...