Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2022-07-18 på alla områden
-
3 poängI helgen har jag påbörjat att montera rutor på båten. Rutorna är av polykarbonat med en repbehandling. Använder en tidsenlig fönsterlist från Erlandssons brygga spikad med mässingspik och med vit tätningsmassa bakom (en MS polymer). Blir väldigt tjusigt. Hoppas det håller tätt. Efter montering av rutorna ska jag montera alla beslag samt fernissa de två sista lagren.
-
3 poängFick googla. Ja, det är nog skräp. Om du ändå skall göra jobbet, se till att köra på bra grejer. Nu vet jag inte var du bor men försök åk förbi en bättre handel som har lite mer pro-segment. Generellt en lite hårdare trissa för rubbingen och sedan mjuk för wax. Menzerna är bra. På bilden ser det ut som du har en Flex-maskin? Att köra Julas medel på den är som att spruta Felix ketchup på din entrecote.
-
2 poängKör du på rubbing. Oroa dig inte för gelcoaten, det går att köra med jämna mellanrum. Finns dom som kör varje år. Inga problem att köra rakt över det vaxade. När du väl fått bort all oxid så är det lättare att underhållspolera och det räcker med ett fint medel. Flammighet kan bero på flera saker. Medel, fel teknik, värme etc. Men som sagt...ta en vända med ordentlig rubbing och sedan vax. Båten kommer se ny ut.
-
2 poängVarför inte helt enkelt köpa en helt vanlig styrpulpetbåt med utombordare och träna på att lägga till vid öar med dragg och förtamp, det är inte särskilt svårt om man tar det lite lugnt och försiktigt? /B
-
1 poäng@FinskaTrutenjjag har svarat dig på ditt PM om detta. I övrigt när det gäller medlemmar, reklam och troll så håller jag inte med dig men du har rätt till din åsikt precis som alla andra här på maringuiden. Som avslutning vill jag uppmana er alla till att anmäla eller rapportera om potentiella troll, dom vill vi inte ha kvar! Önskar alla en trevlig kväll! //stavhammar
-
1 poängJag brukar espressomala Mollbergs blandning och vaccum packa i 4 port storlekar - gör en 20 paket åt gången som jag lägger i frysen i en GB big pack låda. Plockar de antal jag behöver från lådan och när det börjar sina så hör jag fler. Värmer upp vatten på gasolen. Blir riktigt gott med AEROPRESS en.
-
1 poängMen i TS fall är nog en vanlig styrpulpet bästa valet som @Bosse nämnde, denna här t.ex. Själv tycker jag om HT-båtar för att det ger lite extra skydd mot skvätt och svall men är lite krångligare att lägga till med när man är ensam och ska gå fram och ta tamparna.
-
1 poängJa det finns ju saker som man kan göra bara för att går och inte för att det är enkelt, som en bekant på jobbet som satte en 20hk på en kanadensare 😄
-
1 poängAtt knutarna inte glappar betyder inte att dom är ok. Är sällan att det är glappt mera vanligt att det kärvar o hugger. Så man måste känna på dom runt i alla lägen så det inte kärvar eller hugger i något nållager.
-
1 poängPrecis min tanke! Men varför göra någonting enkelt när man kan krångla till det. Upplysningsvis krävs det numera förarbevis för att få framföra vattenskoter, till sjöss… Å andra sidan är man ju skyldigt att införskaffa erforderlig kunskap om sjötrafikregler och annat oavsett vilken typ av farkost man skall he sig ut i.
-
1 poängEn ny teori: Det kan vara så att ju fler hk och ju snabbare båt man har desto färre flytvästar. Det kom två muskelbåtar inbluddrandes med öppna avgasspjäll i hamnen, tre besättningsmän i varje båt, ingen bar flytväst, däremot hjälpar det kanske med headset. Undrar om det är muskelbåtstävling i och runt Smögen? Men man flyter väl bra i hawaiiskjorta och bermudasshorts…? Sedan kan jag tipsa om att det låter klart häftigare på tomgång om man växlar sjuan och åttans tändkablar…
-
1 poänghttps://www.batmagasinet.no/delta-88-carbon-fartsgrense-hurtigbat/ganske-sikker-pa-at-den-kom-til-a-smelle/761166
-
1 poäng@Jonas113 yes detta vet jag, använde båten hela förra sommaren. Om fallet är att cylinder toppen är full med bensin, kan det då vara att den bara stannar upp emellan åt. Ex att jag kan dra runt den men vid ex kl 12 så är det något som ätter stopp. @Sony hade nya tändstift så bytte tillbaka till de gamla och har samma problem ☹️ mycket tacksam för era svar
-
1 poängNej fy fan för onödigt buller. Har tinnitus så vill helst ha det tyst. Är väl främst därför jag kolla på elmotor. Annars hade jag nog satsat på en liten 4-takts-snurra.
-
1 poäng
-
1 poängNu i vår och sommar har jag börjat fernissa båten. Dock kommer jag att ta golvet och de bakre stolarna/lådorna nästa vår. Fokus nu har varit det trä som utsätts för vatten så att jag kan provköra båten nu i sommar. Bilderna här är efter första 2-3 lagren, men jag har nu gjort sju lager. Tänkte köra på nio lager. Möjligtvis lägger jag på några extra nästa vår för att försöka uppnå fullständig porfyllnad snabbare. Är inte där ännu. Då det är både teak och mahogany på båten så har jag fernissat med Epifanes Teaklack superior de första fyra lagren för att det ska fästa bra på teaken. Därefter har jag använt Epifanes vanliga fernissa över det. Jag var lite orolig över hur fernissan skulle torka över nåten då jag råkade använda en nåt från Sikaflex som egentligen inte är övermålningsbar. Hade dock läst att om man låter den härda länge och sen bara lackar på trots att det blir kladdigt vid nåten så kommer det efter några lager att torka och bli bra ändå. Som tur var blev det precis så. De första förtunnade lagren med lösningsmedel gjorde nåten kladdig men jag fortsatte att lacka över och efter några lager och genom att låta fernissan torka igenom ordentligt ett par veckor efter de tre första lagren så torkade det bra. Har även påbörjat fernissning av de främre stolarna, samt pollaren fram som är av mahogany, samt flaggstången i teak.
-
1 poängPB kommer i fortsättningen hanteras av mig som FIB och Lektyr för mer än 40 år sedan. De senare hade många bra reportae förutom detta med helt oklädda damer mm. Som snabbast kollade jag i en f d tobakshandel vad lättkläddtidning kostade. 149.90 kr Och gissningsvis är innehållet minst sagt braskande vulgärt. Blev inget. Blir heller ingen PB i fortsättningen. Visst skulle man fortsatt kunna stå ut med skriverier om nån likaledes vulgär skuta i 3 miljonersklassen eller mer. Men vart tog resten vägen? .
-
1 poängDuracell lär ju vara bra, bara att fråga vilken kanin som helst! 😃 Jag ser (och hör) dessvärre en trend i både gästhamnar(!) och i naturhamn, senast i går kväll, i natt och i morse i Näverkärrskilen alldeles vid Brofjorden. Bensin- eller dieseldriven generator! Jag har förfärats över dessa djävulsmaskiner tidigare, och får åter vatten på min kvarn. Men om du är ensam ute i skogen med din drönare och har rymligt miljösamvete eller akrylatbensin så finns ju detta förfärliga alternativ. Det var det! Jula och Biltema säljer ju en herrans massa prylar, varav kanske hälften är bra och prisvärda, beroende på hur man ser på den saken. Och dessa båda firmors författare till beskrivningarna av varorna i katalog och hemsida vet väl lika litet om elkunskap som man vet om allting annat… MEN det finns en svensk kille på Youtube som testat dessa paneler… ja han vet ju litet mer men kanske inte allt, men han ger väl ett någorlunda objektivt omdöme… kolla själv. Sök efter ”Rickards garage”.
-
1 poängJa, det funkar på plastskrov om det bruna är typ humusbaserat. Då är det nästan som trolleri 🙂. Men det kan vara helt värdelöst även på plastskrov om det bruna är något annat. Liksom Klorin fungerar jättebra att få bort mörka missfärgningar från mögel/alger på vita gångytor kan det vara rena katastrofen om det spills på icke-vita textilier eller mörkare teak o.s.v. Som tidigare skribenter skrivit finns inget "supermedel" som löser allt. Inte utan att förstöra din klädsel i alla fall. På kemilektionerna i skolan fick man lära sig att "lika löser lika", och det gäller även här: Följ råden ovan för att ringa in vad missfärgningen består av, och använd sedan ett medel som löser just detta.
-
1 poäng12 knop är fortfarande plöjningsfart för en 26-fotare, och inte ens i den farten halvplanar den speciellt mycket. Men drar enormt med energi och genererar stora svall. Först vid 14-15 knop (om du nu skulle kommit upp i det) skulle den börja gå lättare, kanske. Redan över 6 knop (din maximala "deplacementfart") börjar effektbehovet/bränsleförbrukningen stiga drastiskt, för att vid kanske 8 knop ha tredubblats. Sedan börjar det inte sjunka förrän båten planar. Begreppet halvplanare är egentligen lite missvisande men brukar användas för båtar som (med rimligt stor motor) kan plana men har rak axel och ev. lite köl istället för drev. Skrovkonstruktionen gör också att de oftast inte lika mycket "sätter sig på rumpan" utan mera "plöjer" i mellanfartsområdet, samt att de - eftersom lite köl och annat skrot såsom roder alltid är kvar i vattnet - aldrig kommer plana lika effektivt i planingsfart som ett rent planande skrov. Jag har just en "halvplanare" men som nästan gör 30 knop på topp. Då har den "planat" ganska länge, trots sitt namn... Men dina 7,5 knop toppfart låter lågt. Har du bytt backslag, och är det i så fall samma utväxling ? Eller använder du det gamla på nya motorn ? Har du samma varv på den nya (3500rpm) och 7,5 knop som du hade med 3500 rpm och 12 knop på den gamla motorn ?
-
1 poängVille bara skriva av mig lite. Jag vet att många mer prestandaorienterade seglare skyr självslående fock, och det är så klart ok. Men som ensamseglare utan tävlingsambitioner är det fantastiskt! Nya båten kom med en genua som nog var 135-140 %. Mycket segel att släpa över i varje slag. När man då dessutom seglar mest i ganska trånga vattenområden, så tröttnar man snabbt på att slå och det blir enklare att rulla in och köra bara storsegel, eller helt enkelt köra för motor. Med självslående fock blir det helt plötsligt roligt att segla högt mot vinden igen! Bara att styra, så sköter resten sig självt. Underbart! Redan under förra sommaren, vår första med den här båten, bestämde vi oss för att uppgradera till nytt försegel, och då en fock sydd för att vara självslående. Beställde den från Boding under hösten, och skaffade då också skenan (enbart själva skenan) för att kunna ta så korrekta mått som möjligt. Eftersom vi ville ha skotet draget upp till masten valde vi Seldéns skena, i storlek 22. Rutgersons skena är inte möjlig att anpassa för sån skotdragning, eftersom den endast kan vara vinklad framåt, inte uppåt. I vintras hämtade jag seglet, och senare i början av våren köpte vi resten av delarna till skenan. Inte billigt, men det får man ta. Innan påmastning drog jag det nya skotet till en trissa i mastens framkant, strax ovanför spridarna. Sannolikt avsedd för lift till spinnakerbom. Nån spinnakersegling kommer det aldrig bli för vår del, så lika bra att använda den till nåt bättre. Jag blev därmed tvungen att flytta upp topplanternan ovanför trissan, så nu har vi en väldigt hög topplanterna, nästan nio meter över havet! Första veckan av min semester, också första veckan i juni, gick åt till att montera skenan. Mäta massa gånger, mäta igen, och sen lite till för säkerhets skull. Rigga upp skenan med rundstav i stället för stålrörsbenen (som ju bara kan kapas en gång!), mäta och justera och göra markeringar i däck för att få till perfekt avstånd i alla riktningar. Det var ett drygt jobb, men i efterhand tycker jag det var värt det, för jäklar vad det funkar bra. Bågen är perfekt! Och vilket lyft att ha skotet upp i masten! Det blev verkligen fantastiskt bra! I stället för att skotet ligger på en vinsch på ena sidan av sittbrunnen, som hälften av tiden är på "fel" sida, så är nu skotet lätt åtkomligt på rufftaket, precis på armlängs avstånd från framkant av sittbrunnen där jag ändå står mesta delen av tiden. Inget skot som ligger och sveper över fördäck, så ytan blir användbar för förvaring eller vistelse under färd på ett helt annat sätt. Inte heller ett skot som löper längs ena relingslisten och är i vägen (räcker med den störande inrullningslinan). Inga fler skot som fastnar på luckans kanter, och man kan till och med ha luckan vid förpiken halvöppen under färd (focken går inte så lågt ner). Jag rekommenderar varmt att dra skotet så till alla som är på väg att skaffa skena för självslående fock!
-
1 poängTidiga 200-båtar hade i vart fall andra backslag. Detta lärde vi oss under båtkursen vid KA4 i Gbg. Ordinarie befälen räckte inte till för alla båtar så de hade kallat in en pensionerad kapten. F.ö. det första befälet som inte agerade översittare. Jag möte senare många av samma trevliga sort vid KA3. Som ett led i utbildningen ville nämnde kapten demonstrera våldsam landstigning. Full fart mot en flack strand med rejält djup utanför. Ca två båtlängder från stranden drar kapten full back på alla tre. Motorerna rusar upp men någon back hinner det aldrig bli. Vi landade trots allt ganska mjukt med 2/3 av båtet uppe på land. Radarn piskande en tallgren och kylvattenstrålarna vattnade gräset. Mul 11 kom ganska snart och la en kort tamp från fören till aktern på vår båt och drog/lyfte ut båten på djupt vatten igen. Allt slutade lyckligt och vi kunde forsätta vår färd. Detta var en av de nyare 200-båtarna med stor styrhytt och BW backslag, minns inte numret. Tydligen hade de äldre 200-båtarna som kapten var van vid andra backslag som gick i ingrepp betydligt snabbare. Detta var åtminstone den förklaring vi fick av kaptenen, men han kanske bara var ringrostig.
-
1 poängSå som jag tolkat skillnaden mellan regnläns och självläns är att med regnläns rinner vattnet ut när båten ligger förtöjd, men om båten belastas så fungerar inte regnlänsen utan kan behöva stängas av annars riskerar vatten rinna in i båten istället. Självläns ska även fungera vid normal användning av båten. Regnläns finns oftast på mindre båtar och självläns på lite större. Men jag tror inte alla båttillverkare använder dessa begrepp på samma sätt som jag tolkar de.
-
1 poänghåller till i Norrtälje just nu, men letar något ställe i stockholmstrakterna att ställa båten (har den på släp och sjösätter när det är dags för en tur). Har inte haft båten i vattnet på 3 år, så jag premiäråkte i veckan som va, med min nya motor. Tyvärr verkar det vara nåt skit i logg-slangen, så jag fick inte reda på hur fort den går Ska låna en GPS så jag får reda på det nästa gång... Man kanske skulle få till en Deltaträff nån gång i framtiden... Verkar som dom flesta finns i Stockholmstrakterna (utom snowbiz, du får komma hit med trailer)
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00