Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2022-07-17 på alla områden
-
3 poängMagnus Sterkys bok elsystem i båtar innehåller mycket bra info och har även ett avsnitt om landelsystem. De flesta landelekriker saknar kunskaper om elsystem om båtar och tackar därför nej till sådana uppdrag. Ger man sig på detta som amatör bör man absolut läsa på. Det finns många fler sätt att göra fel på än på land.
-
2 poängDu råkar inte ha en bastant dam med brun utan sol?
-
2 poängPrecis. Det är dessutom en plats som är rejält utsatt för svall, dels från passerande båtar utanför, dels från snabba båtar som bromsar in inför hamnen och avger den där extra kraftiga inbromsningssvallvågen precis mot norra kajen. Jag är av åsikten att ALLA sugtömningsanläggningar ska ligga på helt friliggande flytbryggor, utan landgång. Då finns det bara en anledning att förtöja där.
-
2 poängÖver midsommarhelgen, typ torsdag till söndag, låg Sjöfartsverkets underhållsfartyg Scandica och totalblockerade sugtömningen i Hunnebo. Den efterträddes av nån slags arbetspråm som låg där flera dygn. Så under en vecka, i början av högsäsongen, kunde sugtömningen där inte användas.
-
2 poängJa det är riktigt dåligt. man får ju hoppas att slopad möjlighet att felrapportera inte är en lösning på tillsynen av tömningsstationerna och den dåliga placeringen av många stationer ”döljs” av undermålig positionsangivelse på kartan 🙄 Då är ju nästa naturliga steg att även slopa tömningslagen för fritidsbåtar och så får det vara frivilligt istället. Inte ens länken i appen till hemsidan funkar.
-
2 poängJa, det var inte många rätt där. Tittar jag på mina "hemtrakter" så ligger en av Jönköpings Gästhamns sugtömningsstation.....mitt inne i en park: Och i min hemmahamn har man nästan precis prickat min båt med placeringen av tömningsstationen. Nog för att vi har en station, men den ligger ju inte alls där: Synd om de boende i Karlsborg vid kanalen, som riskerar att få besök på sina privata bryggor och fastigheter av turistbåtar som är i tömningsbehov. I verkligheten ligger både tömningsstationen och Bottensjön längre västerut på andra sidan en normalt stängd vägbro: Som du sade - fullständigt värdelös !
-
2 poängMin Monsun har rorkult, så den uppfyller punkt 7 Annars; Lättmanövererad är den inte, trots bogpropeller, om man jämför med en icke-långkölad båt. Backa kan man bara göra dit båten vill om man inte backar galet fort. Men det är ok om man planerar lite så att båten kan rotera medurs.. Komfortabel —ja, det finns utrymme och ståhöjd och den är galet stabil under segling. Ombonad, men mörk är den. Rolig som bara den i havssjö med bra med vind. I lättvind händer det inte mycket utan spinnaker.. Men det uppvägs av glädjen att kunna ge sig ut när alla andra är inblåsta Den är även förlåtande om man gör misstag med sin sävlighet och robusthet. Grundgående — 1.50 En av de bättre båtarna i grov sjö. Mjukt och majestätiskt plöjer den fram, och ingen novis som följt med mig har upplevt det som skrämmande. I 1,5 meter höga vågor ligger hunden och sover bakom vindrutan.. Segla själv — inga problem med de flesta båtar. Man får tänka till när det är dags att lägga till bara. Rorkulten toppar ratt för mig också. Men det är en rätt tung båt med obalanserat roder, så under segling är det viktigt att styra genom att balansera segeln. För det räcker inte med två fingrar på rorkulten för att styra.. Jag känner att Monsunen kommer till sin rätt på öppet hav. Hade jag mest hängt i skärgården vore den nog frustrerande i längden.
-
2 poängJag tror det är 90 % okunskap om hur man gör för att det ska bli tyst. Sedan är det olika vad man blir störd av. Blir nan själv inte störd av fall som slår mot masten tänker man givetvis inte på att det stör andra. Min farfar hade minst 30 olika klockor och golvur, vissa slog varje kvart, vissa slog halvtimmesslag och alla slog heltimme. Jag sov jättegott hos farfar och farmor. Jag har själv ett golvur som tickar och slår varje timme. Slagen hör jag, men tickandet hör jag inte. Vi hade livliga diskusioner för något/några år sedan om vad som är störande i en tråd som jag tror hette "Elverk från helvetet". Det viktiga väl att våga säga till om man blir störd och att acceptera att bli tillsagd om någon blir störd.
-
2 poängJag gör väl hur jag vill. Jag använder inte blinkers i trafiken heller för det är ingen som har med det att göra vart jag skall åka.
-
1 poängUndrar om anläggningarna kommer att skötas bättre i år eller om allt är som vanligt? I hemmahamnen Hönö Klåva och på Rörö har det funkat bra hittills, så en bra start i varje fall. Jag skrev till Transportstyrelsen tidigare i år och påtalade en en del brister i allmänhet så som otillgängliga tömningsbryggor samt dröjsmål med reparationer och översyn och fick svaret att ”de håller på att omarbeta regelverket för mottagning av avfall”. Vi får väl se hur det ter sig i praktiken när de är klara med det jobbet. Även Hav och vatten fick även de ett brev och svaret från dem är att de för dialog med Transportstyrelsen kring frågor om sugtömning men att de inte har något mandat att påverka arbetet. Än så länge är ställningen 2-0 till sugtömning mot ”fultömning” i år och man kan ju bara önska att nollan står sig. Jag blir förvånad över hur många som har åkt båt i många år tycker att sugtömning verkar krångligt och ett ”modernt hittepå” och alltså tömmer i havet fastän båten har däckstömning? Men jag hjälpte en vän att fixa bl.a däckstömning på hans båt så jag hoppas att han använder den flitigt i år.
-
1 poängKör du på rubbing. Oroa dig inte för gelcoaten, det går att köra med jämna mellanrum. Finns dom som kör varje år. Inga problem att köra rakt över det vaxade. När du väl fått bort all oxid så är det lättare att underhållspolera och det räcker med ett fint medel. Flammighet kan bero på flera saker. Medel, fel teknik, värme etc. Men som sagt...ta en vända med ordentlig rubbing och sedan vax. Båten kommer se ny ut.
-
1 poängJa, det vår många år sedan jag senast köpte en båttidning och/eller prenumeration för sådan. Hittade även denna tråd:
-
1 poängI stort sett samtliga båttidningar har övergått till i att i huvudsak bli rena annonsblad, med inriktning på köpstarka köpare. Ju dyrare produkter, dess större braskande annonsering, marknadsföring, köpta inslag etc. Är säkerligen inte många Svenssons som köper en elbåt för två miljoner eller en 62 fots segelbåt av senaste snitt, motorbåt med tre inombordare o s v. EB annonserar helsidor med typ extrapriser med hänvisning till priser de aldrig haft över disk på många av produkterna. Men allt går ju att marknadsföra om det betalas ordentligt. Är inte direkt billigt med helsidesannonser. Kolla annonsörernas priser på t ex Raymarine ST2000. När och av vilka såldes en sådan för 8900 kr? Troligtvis aldrig. Handlar vad jag tycker närmast om falsk marknadsföring. Minns väl mitt samtal för många år sedan med en annonsör som körde med Röda Extraprislappar i annonsen, vilket inte var enligt reglerna. - Har flera pärmar med urrivna "bra" artiklar sen många år tillbaks. (Några få egna.) Sista åren dock endast ett fåtal. Tycker inte att allt ska gå ut på handel av onödigt dyra nischade produkter, när det finns alternativ. Kan ju vara något att tänka på, i det tider som nu synes vänta. Bättre då med reportage om tips och råd. Knappast nån båtåkare som tipsar nån annan om t ex ST2000 för just 8900 kr! - Själv gillar jag båtägarnas egna lösningar för olika problem. T ex slå nån knop, eller en drill för den delen, när skutan kränger som allra värst. Har många gånger tipsat om mina egna förbättringar och konstruktioner, samt givetvis tagit del av andras. - Skulle t ex PB återgå till skrivande och publicering av material, för den stora allmänheten av båtfarare, kan det hända att jag återupptar en prenumeration om något år. Nu är jag rätt trött på i stort sett hela tidningen... Visst finns det guldglimtar, t ex Doktor Diesel, Båtdoktorn m fl. Men det är inte många numer. - Nu blir det inga fler prenumerationer för min del! Pengar, pengar, pengar... Är vad det handlar om. - Tänk en tidning, fullsmockad av liknande inslag ur min samling, i stället för dryga 40 % reklam o utfyllnad. Nåt för de flesta på sjön.
-
1 poängJa den lappen har suttit där länge. Det finns sugtömningar på Yttre Saltholmen och Hinsholmskilen vid mastkranen mellan O och Q, sedan på flytbryggan på ocken av Q-bryggan. Däremot är Donsös totalt hopplös, den var svår att nå redan innan dom la i flytbryggan för tillfällig tilläggningen. Men slangen är lång i Stryrsö Sandvik, en gång hade en gaffeltruck kört över slangen….
-
1 poängOch i Styrsö Sandvikshamnen satt en ”ur funktion” lapp på pumpen, så det blir ingen tömning där i morgon och det ligger en skuta vid kajen mot farleden men slangen såg ut att möjligen kunna räcka till kajen vid inloppet, det vet kanske du @Georg_Ohm? Jo vi har tömt i Grundsund för ett par år sen och då minns jag också att det låg gästbåtar där men vi lyckades tajma ett ”fönster” då kunde lägga till. Håller med om Guleskär…
-
1 poängGlappkontakt i den runda multikontakten i den svarta boxen uppepå motorn, eller där kabelstammen från denna multikontakt ansluter med likadan kontakt under instrumenttavlan.
-
1 poängJa just i Hunnebo är det ju en dålig placering av tömningsstationen efter att det verkar vara den enda platsen för större fartyg, inte ovanligt att det ligger skutor där heller.
-
1 poängAntingen skall du gå "all in" eller hålla det enkelt. Tycker jag. För nu är du uppe i två olika batterityper, solcellspaneler, regulator, inverter och 230V-laddare (varför just CTEK, förresten, om du vill spara pengar ?). Många prylar som skall kopplas och kostar. Och med olika batterityper kan du inte enkelt skifta och bara ha med ett om du vill. Eller kanske tvärtom tre, fyra som då skulle kunnat "cirkulera" på laddning. Du kommer ju heller inte kunna använda samma laddare/inställning till samtliga batterier som du har involverade. Sedan är det viktigt när du skriver att vara tydlig med om det är Li eller Pb som avses samt med elektriska enheter. Hoppas t ex du menar batterikapacitet på 80-100Ah i bilen, inte 80-100mAh....🥴 Kanske slutar med åror för gummibåten och powerbank. Det är i vart fall billigast, och ger lång driftstid 😉
-
1 poängJag håller på tunga Plumbum-batterier! Typ 10 st 80 Ah, så att det blir lite motstånd när du ror😁
-
1 poängTvå av tre ligger ju iallafall vid vattnet… jag har sett positioner mitt i villaområden och i industriområden…
-
1 poäng
-
1 poängNej, det funkar inte så, i alla fall inte om du tänker använda vanliga blybatterier. Tyvärr vet ibland inte båtjournalister och - vad värre är - inte ens de som säljer laddare/batterier hur det funkar. Det är batteriet som väljer hur mycket laddström det vill sluka i sig. Generatorn levererar en konstant spänning, en spänning som håller sig på den nivån så länge batteriet inte försöker sluka i sig mer ström än vad generatorn klarar att lämna. Då sjunker spänningen (tillfälligt) till jämvikt uppstår, batteriet blivit lite mer laddat och då inte drar i sig lika mycket ström. Det är således inte generatorns eller solpanelens förmåga att lämna ut ström som avgör hur snabbt man kan ladda ett blybatteri, så länge strömmen den kan lämna är tillräcklig. Dvs mer än batteriet vill sluka i sig. På en solpanel når man ofta den gränsen, men ytterst sällan på en generator. För ett 60Ah som är duktigt urladdat drar kanske i sig 10-15A i början, men denna ström sjunker sedan ganska snabbt. Så att ladda i även de sista 15-20% kan ta ett dygn eller så. Sedan finns det just "smarta" laddare som försöker skynda på förloppet, detta genom att ha en del spänningsförhöjda moder i - vad de tror - är "ofarliga" delar av laddcykeln. Dessutom har de riktigt smarta schemalagda rekonditioneringscykler, då de lägger på rätt stygga pulser på batteriet. Så vill du vara rädd om batteriet skall du tvärtom snarast välja en ganska "dum" laddare och se till att den inte lägger på mer än 14,0V. Någonsin. Om man däremot har Li-batterier sker laddningen på ett annat sätt. I dessa kan man s.a.s. "trycka i" energi mycket snabbt och effektivt, kanske allt som finns att tillgå, om det sker på ett kontrollerat sätt. Då blir problemet snarast att generatorn din troligen inte kan lämna 150A med motorn på tomgång utan att brinna upp eftersom den mekaniska kylningen då är för liten. Men det är hanterbart med en vettig begränsande DC/DC-laddare emellan. SÅ, vad är då lämpligt ? Elutombordare med Li-batteri och åror i reserv, som @bemek föreslår. Solpaneler med regulator avsedd för Li-batterier. Men det går åt en del paneler, räkna med ett par hundra watt (dvs 1-2 m²) om du skall få in lite även mulna dagar. På biltaket borde det dock inte vara några problem. Men hur laddar du drönaren, förresten ? En annan sak är kostnaden. Vad är din budget ? Li-batteriet kostar ju 6-8', solpaneler ett par tusen i alla fall. Elutombordaren likaså. regulator en tusing eller två. Alternativt om du inte tänkte vara ute i veckor - eftersom du ju har bilen - så ha med ett par tre laddade blybatterier i bagaget när du åker ut, så kan du ju skifta. En billigare regulator också. Sedan gör det ju inget om det tar två dygn att få kräm i ett batteri, du har ju flera. Inte så du kan vara ute i evigheter eftersom du inte laddar lika snabbt som du förbrukar, men någon gång skall du väl åka hem 😉
-
1 poängMen har du någon susning om vad det är som missfärgat dynorna så in i helskotta?
-
1 poängJag ordnade ju med en större septiktank, så jag behöver inte sugtömma speciellt ofta. Grundsund, fungerar bra, bra sugkraft, lång slang. Kungshamn/Guleskär, Kustbevakningens fartyg blockerade sugtömningen, och man hade koll på vem som tankade vitt eller grönt… Hunnebo, ny pump för i år, fungerar bra. Bovallstrand, fungerar bra. Grebbestad, provade inte själv, men såg andra som tömde (!) Hamburgsund, Fogelsang, fungerar mycket bra. Fjällbacka, hittade vi aldrig. Transportstyrelsens hamnkartan var tidigare värdelös, nu efter det att dom gjort om den är den totalt värdelös. Men bara en gång har det varit en båt innan oss som tömt. Och jag såg bara en båt i Grebbestad som tömde.
-
1 poäng
-
1 poängDå är våran Nimbus 29C i sjön vid Essingen. Hon har kommit till en underbar familj som kommer att köra mycket i Mälaren och Stockholms skärgård. Denna tråd stoppar här nu. Vill ni veta mer om tips o tricks med Nimbus 29C så får ni fråga här i tråden, men jag kommer inte att tillägga något. Vi hoppas på att införskaffa en Nord West 355 Fly ifrån vårt västra grannland Danmark.
-
1 poängPrecis som Georg skriver behöver man veta vad fläckarna består av för att veta vilket lösningsmedel som behövs. Har man ingen aning hade jag provat alkalisk avfettning blandat med vatten. Funkar inte det hade jag tagit kallavfettning med vatten. Då har man ringat in dom vanligaste sorterna organisk smuts och petroleum baserade. Beroende på hur djupt det sitter eller ifall man inte kan använda rätt lösningsmedel då underlaget tar skada kan man prova med mirakelsvamp som egentligen är en fin slip svamp. Tillsamman med rengöringsmedel slipa ner till frisk vinyl . Det finns lösningsmedel till det mesta. Tex aceton som löser en del färg och plaster men även venylen
-
1 poängHursomhelst. Som Peter_K antytt är kravkombinationen lite svår. Kan du göra avkall på 4. så tror jag att CB 33 är ett finfint alternativ.
-
1 poängHar en HR Monsun 31, ´78, ny motor 27 hk Vetus ´11 Långkölad med bogpropeller, ´19 1. Ja, svänger runt bra med bogpropeller 2. Ståhöjd vid byssan, är 1,78 själv 3. Beror på, lite trög att gå över stag med men säker i tuffa vindar 4. ja, ca 1,50 5. Mycket bra, typen har seglat jorden runt singelhanded 6. Ja, för egen del. Rullfock. Lazybag och lazyjacks - blir en minut på däck då man hissar och en halv då man halar storen. 7. Nej, ratt på piedestal med bogmanöver och motormanöver monterade så man fixar allt på plats
-
1 poängHej! Hur har denna missfärgning uppstått? När du skriver att det inte funkade jättebra, hur menar du då? Har det blivit någon skillnad eller hände det ingenting? Det ser på bilden ut som om denna missfärgning sitter djupt i materialet, eller som om det skulle vara en värmeskada . Sedan förra säsongen har Abnet blivit universalrengöringsmedlet ombord, det har tagit bort fett och oljefläckar och en massa annat som kan vara svårt att få bort. De firmor som skulle kunna hjälpa dig med omklädsel om det är aktuellt, är ju sadelmakare och liknande firmor. Här hos oss finns det ju en och annan firma som är specialist på båtdynor, men jag har ingen aning om vad det finns för firmor i dina hemtrakter.
-
1 poängNej det var ett skruvhuvud storlek 8 och när jag lättade på den så rör den sig nu fint. Nån som vill köpa motorn Tack!
-
1 poängBlir svårt att öva MOB när jag oftast är ute ensam med båten, har iof inte provat men något säjer mej att jag ska nog inte prova att hoppa i spat och förvänta mej bli räddad av min skuta iaf.
-
1 poängFår väl hänvisa till mitt första inlägg, VAD SOM STÄMMER IN PÅ DIG OCH DIN BÅT enl min prio.lista. Vill veta vilken båt ni har och hur ni uppfattar den enligt min lista. Tack för era kommentarer :)
-
1 poängOK, då förstår jag. Då ger jag inga tips om modeller som stämmer överens på dina önskemål, utan berättar hur min båt stämmer överens med dina önskemål. Jag har en Dixie 27. Den stämmer in så här på din priolista: 1: Lättmanövrerad i hamn, ja! Jag kan i princip svänga den runt sin egen köl, vilket går med de flesta segelbåtar med fenköl 2: komfortabel=ljus, rymmlig, bra veckoboende. Nja. Den är ju inte så stor, och så är den bara 1.70 m invändigt 3: Rolig seglare (för novis). Ja, det tycker jag. 4: Grundgående, max 150-160cm. Nä, den sticker sisådär 1,65. Det är dock sällan ett problem; segelbåtar med fenköl har ju ett överhäng på några meter innan kölen kommer. 5: Går fint i grövre sjö. Ja, det tycker jag, även om jag nog skulle välja en annan båt för att segla jorden runt av flera skäl, men jag har inga problem på öppna fjärdar. 6: Kan seglas ensam. Jajemensan! 7: Rorkult. Visst har den det. Hoppas svaret du önskar hjälper dig i ditt val av båt 😊
-
1 poängOm du skriver vad det är för båt så kanske det underlättar. Det kan ju vara någon som känner igen fenomenet på just den båttypen.
-
1 poängJag kompletterar läcksökning generellt med ett gammalt inlägg Till slut hittar man den sista läckan, tror man...
-
1 poängNågra kommentarer: 1. Hitta en båt med bogpropp. 2. Många nyare båtar har bra komfort. Kolla på olika och jämför. För mig skulle bra komfort innebära ståhöjd inne i ruffen tex. 3. Tror att du ska söka något som även ger dig glädje om något år när du är mer van. 4. Knepigt att kombinera med andra önskemål men det ligger ju ganska långt ner på listan. Ökar du till 170-180 har du förmodligen massor att välja på. 5. Detta är ofta en motsats till 2, 3 och 4. Jag skulle sätta det högre upp i min lista. 6. Se till så att fall etc är nerdragna till sittbrunnen och att du har rullfock så kan de flesta båtar seglas av en person. Ett ankarspel i aktern med fjärrkontroll underlättar tilläggning i naturhamn, inte bara när man är ensam. 7. Tror de flesta i den klassen har rorkult. Lycka till!
-
1 poängJag har alltid hittat läckage genom att låta någon (ofta min fru) spola med en slang från utsidan på misstänkta områden medan jag tittar på insidan. Hittade ett läckage på det sättet förra veckan; det regnade in och jag hade misstänkt och letat kring ett fönster och ett pulpitfäste. När vi spolade såg jag direkt att det kom från manluckan - en bra bit därifrån men vattnet hade följt en skarv.
-
1 poängÄven gatukritor funkar för att leta var vatten rinner fram, bara att rita direkt på det man vill undersöka.
-
1 poängKlipp remsor av vanligt A4-papper och dra ett horisontellt streck på dem med en vattenlöslig tuschpenna. Tejpa upp dessa mot skrovsidan högt upp där det i alla fall kan misstänkas läcka. Sedan spolar du vatten på båten. En aldrig så liten droppe som runnit på papperet kommer synas i efterhand på tuschlinjen.
-
1 poängKöpte mig en äldre båt i år. Vid första skyfallet så satte jag mig i båten och letade läckor. Droppade lite kring skruvgenomföringar och kring fönster m.m. Fotade alla läckor med mobilen, sen när det blev fint väder så tätade jag allt!
-
1 poängAlla skarvar och alla skruvar kan läcka så det finns dessvärre inga standardtips för läcksökning. Spola vatten på däcket och på överbyggnaden och försök lista ut var det läcker eller täta om skruvar mm. närmast läckan för att se om det hjälper ligger närmast till hands tycker jag. Nästan alla båtar läcker någonstans och det kan vara ett elände att hitta var läckaget är, men plötsligt händer det... Du vetkar ju kunna utesluta att det är sjövatten som läcker in, så på sätt och vis har du ju redan kommit halvvägs. 😉
-
1 poängInget tryck vid spridaren (med lossat rör för luftning). Ja, så är det ju om gasreglaget står i typ tomgång, eller att stoppen är utdragen eller aktiverad, hur det nu är på den motorn. I det första fallet kommer mycket lite diesel, i det andra inget alls.
-
1 poängDu skriver upprepade gånger att det "inte är bra tryck på spridarna". Lite svårt att veta vad du menar, är "bränslepumpen" högtryckspumpen/insprutningspumpen ? När du luftat och sett att det inte är luft längre vid bränslefiltret, har du sedan lossat bränsleröret vid respektive spridare och kört starten tills bara diesel trycks ut (och sedan stängt) ? Dvs luftat vid spridarna också ? Ibland kan det behövas. Eller är det där du inte får någon diesel ? Visst kan det vara fel på matarpumpen, inget är omöjligt. Men att koppla en annan pump i serie med en ev. trasig (gissar att ni inte kopplade bort befintlig matarpump) är inga garantier för att bränsle kommer igenom. Dessutom är det skillnad på pumpar och pumpar, en "Biltema elpump" kan ju vara många olika modeller och ha helt olika data. Men om ni kör på starten och det är bra tryck fram till "bränslepumpen" (förutsätter att du med det menar högtryckspumpen), så fungerar ju befintlig matarpump ? Vist kan det vara det. Om det är bränsle fram till den men inget om du lossar bränslerören vid spridarna är ju pumpen klart misstänkt.
-
1 poängUrsäkta en fråga, men är tanken så grund? Givaren ser jättekort ut.
-
1 poängInget jag prövat eller sett, men det borde funka om man inte vill ha saker liggande på däck. Trä en 4-5 mm rätt oelastisk lina genom hela nätets överkant och en likadant i underkant. Nu kan du spänna upp nätet på de två linorna i samma fästen som mantåget sitter fast i. Fäst sedan linan (med nätet på) vid varje stötta i överkant och underkant. Komlettera ev. med några fästen i underkant. Ett tips till som jag hittade. Vaxa innan isen smälter.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00