Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2022-07-10 på alla områden
-
2 poängHej, De lyser om tändningen är på men ej motorn går. Eftersom man då varken har oljetryck eller ström från generatorn. Men du menar väl att de lyser med tändningen helt av, i läget då du kan dra ut nyckeln?
-
2 poängVad jag har märkt nu när jag renoverade min Volvo motor. Så skjuter det i förgasarna så är det ofta tändningen som står fel. Kollat den?
-
1 poängHej kanske onödigt vetande men jag är nyfiken av mig. Jag hade för 2 veckor sedan värmeproblem på min motor, den larmade för hög motortemperatur vid hårdare belastning. Felsökning påbörjades och felet var en sliten sjövattenpump, nu är den bytt och vi har kört 70dist utan problem. för att utesluta det enkla kontrollerades impellern samt att termostaterna togs ur och kokades(fungerade felfritt) nu till min fråga, varför har motorn 2 termostater med samma öppningstemperatur (81grader) ?
-
1 poängJag tror jag har glasrörsäkringar från en gammal båt. Känns väldigt antikt: märkligt att de används på nya paneler. Köpte den idag på Erlandson - det var samma panel som sitter i båten från 1979. Antar att tillverkaren bara kört på rutin utan någon tanke på modernisering.
-
1 poängJag syftade på en panel med strömbrytare som sitter på instrumentbrädan - bredvid varje strömbrytare sitter en säkring.
-
1 poängJag har faktiskt en säkringshållare med vanliga flatsstiftsäkringar, från Biltema med dioder som lyser som är prisvärd och gör sitt jobb. Men då är det ju ingen kombinationspanel med strömbrytare. Nu är hållaren tydligen uppdaterad en aning mot när jag köpte: https://www.biltema.se/bat/elutrustning/sakringar/sakringsbox-flatstiftssakringar-2000043332 Fast deras kombinerade paneler med säkringar och strömbrytare ligger ju i samma prisklass. Men du kanske har kikat på de lite dyrare alternativen från t.ex BEP och Blue Sea?
-
1 poängJag skulle tro att det går bra. Om du har tur så passar Volvo-Pentas frontring på de nya instrumenten. Se bara till att det blir europeisk standard, för givare som ger 0-180ohm på ett ungefär. ”Glasen” är ju litet lätt konvexa, om inte hade man ju kunnat tänka sig att skära ut nya ”glas” i någon bra plast. För dessa instrument kan plockas isär, till skillnad från andra där frontringen är av metall och påträngd på instrumenthuset.
-
1 poängSedan finns det ju två andra parametrar som påverkar hur stor ström som kan laddas in i batterierna. Det ena är hur laddade/urladdade batterierna är, ett dåligt laddat batteri drar i sig en relativt stor ström, som minskar ju mer batteriet blir uppladdat. Det andra är hur det ser ut på himlen, ” små lätta moln” (som Pugh Rogerfeldt en gång sjöng”), minsta molnslöja eller då solens vinkel gentemot panelerna gör skillnad.
-
1 poängTill övriga säkringar ombord, väljer man ju förstås dessa modernare flatstiftssäkringar som man kan köpa i flerpack med olika värden på nästan vilken bensinstation som helst. Den gamla sorten av dessa bilsäkringar skall man undvika, gärna i flera exemplar, då som samlar på sig en massa oxid och glappkontakt. Det var Bockstensmannens storebror och hans jämnåriga som använde sådana….
-
1 poängOfta har de däringa färdiga säkringspanelerna sådana där rörsäkringar, dessa säkringar kan vara svåra att få tag på ute i skärgården… så antingen köper man en sådan panel och laddar man upp med några paket med sådana säkringar från exv. Biltema, som man tar med ombord… Eller köper man paneler med automatsäkringar, vilket jag hade gjort… OM jag inte hade kommit på tanken att bygga en egen panel med de strömbrytarna jag gillar och ordentliga automatsäkringar.
-
1 poängSy dina segelkapell innan sömmarna helt lossnat. Vårt bomkapell och förstagskapell började släppa lite i sömmarna (trådarna utslitna) nu i år vilket jag tycker är helt okej efter 10 års användning. Först tänkte vi lämna in det för reparation till en sadelmakare eller liknande, men så... Varför inte pröva att sy själv? Inhandlade kapelltråd på Hjertmans för 109:- kronor och sydde med den vanliga symaskinen. 30 meter raksöm gick som en dans när man kommit på att trådspänningen på övertråden ska vara jättehård för att stygnen inte ska ögla sig på baksidan. Arbetstid cirka två timmar exkl. inköp av tråd.
-
1 poängJag har svårt att tro att det hjälper att knacka på en blandare när det inte är en termostatblandare. Jag skulle plocka bort blandaren och se till så att det inte sitter smuts i något filter (om det finns filter och i övrigt rengöra och smörja enligt (ev.) instruktioner. Har du inga instruktioner så kolla på någon liknande blandare...
-
1 poängTja om du tänker på finmekanik och att det skulle krångla? Mina verkar funka än, efter 35 år 🙂 Jag har även satt automatsäkringar till mina ankarspel.
-
1 poängJag gillar vanliga säkringar. "Bilsäkringar" är praktiska. Tar väldigt lite plats både i säkringspanel och i reservlådan, är färgkodade så man enkelt ser att det är rätt storlek, och är lätta att se om de är hela eller trasiga. Och billiga.
-
1 poängVad menar du med att säkringarna ska ”brinna frekvent”? Om allt står rätt till ska säkringarna aldrig gå. Automatsäkringar av god kvalitet hade jag valt så slipper man hålla reda på reservsäkringar sen är säkert automatsäkringar dyrare.
-
1 poängNår man inte fullvarv på en fullt frisk motor är propellern sannolikt för stor och motorn går för tungt och arbetar hårt. För övrigt känner jag de som har både D4 och D6 och som åker problemfritt och har själv gamla Pentamaskiner men hade jag kunnat välja hade jag gått på Yanmar om den har mekaniskt bränslesystem. Jag vill ha enkel teknik i en fritidsbåt.
-
1 poängJa sannolikt. Prova med att göra rent anslutningen/anslutningarna på givaren och se om det blir bättre. Det kan ju vara någon glappkontakt också.
-
1 poängHoppas de har någon annan lucka inifrån för åtkomst till den motorns framände (en 6LPA-STP). I annat fall lär både impeller och kamrem gå på sanslöst mycket övertid.... Kanske en lucka i botten av utrymmet 😃
-
1 poängVi har ju traditionella installationer med skiljedioder som orsakar spänningsfall på ca 0.7, så är man van att jobba med såna kan det väl vara rimligt att tycka att en generator ska lämna "för mycket" men är man rimligt kompetent säljare så bör man ju ta reda på sånt innan man säljer en pryl.
-
1 poäng
-
1 poängNya generatorn på plats och provkörning gjord, nu 14,4v laddspänning mätt på batterierna. Fortfarande lite högt? Bytet gick snabbt och lätt 😊 Imorgon blir det midsommarsegling från Grebbestad till Havsten ⛵😎🥳
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00