Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-07-06 i Forum Inlägg

  1. 3 poäng
    Roade mig med att läsa lite på nämnda företags faktasidor. Komisk men ändå bitvis pinsam läsning. Om de även själva tror på vad de skriver, t ex om "symbiosen mellan batteri och generator", så förstår jag varför TS fått nämnda svar och tips: "Batteriet talar om för generatorn via sitt interna motstånd hur mycket ampere den behöver och generatorn kommer i möjligaste mån (beroende på bland annat motorns varvtal) att försöka tillverka och förmedla dessa ampere till batteriet. Om sedan inte batteriet kan ta emot den efterfrågade amperen (tex. pga sulfaterade eller skadade celler, för klen B+ kabel, eller liknande) så kommer de ampere som blir kvar i generatorn ta vägen någonstans och kommer istället att omvandlas till värme. Värme som i sin tur kan komma att ha sönder exempelvis generatorns lindningar, dioder eller regulator." "Brister på någon av ovanstående punkter kan innebära att generatorn inte kan göra sig av med den strömmen som den tillverkar, vilken istället omvandlas till värme, som i sin tur kan komma att skada...." Så om fulingen Batteriet lurat Generatorn och inte hämtar ut de ampere som Batteriet beställt av Generatorn, så kommer Generatorn stå med en massa ampere som den inte kan ge till någon annan, och får då äta upp amperen själv. Och blir varm (får ont i magen ?). Uj, uj, uj.... (I verkligheten är ju ström något som skapas och förbrukas i samma ögonblick - en levererar och en förbrukar. Som flödet i en vattenslang. Generatorn kan inte få ampere över som den "inte kan göra sig av med". Men detta återkommer gång på gång i mycket av det de skriver). @Georg_Ohm kanske skulle sälja en kurs i grundläggande ellära och inte minst sin lag till nämnda företag 😜
  2. 3 poäng
    Kanske kan det räcka med att öppna, rengöra och återfetta?
  3. 3 poäng
    Dom kommer att bli ganska tunga gissar jag.
  4. 2 poäng
    Misströsta inte! Ibland missar man vad andra skrivit. Dessutom är det ju många som uppskattar dina svar ser man på alla poäng du samlar. 👍
  5. 2 poäng
    Alt 1: Minns din barndoms fysiklektioner. Med tre stagpunkter som motverkar varandra kan helt enkelt inte masten falla. Det går inte. I vilken riktning den än försöker falla kommer en av stagpunkterna att hålla emot. Det har inte med nerverna eller annat att göra. Det är geometri årskurs tre. Alt 2: har man så erbarmerligt risiga vant, stag, röstjärn och/eller vantskruvar att tre av dem inte kkarar av att hålla masten på plats utan segel eller annan belastning bör man kanske se över skicket på riggen innan man mastar på.
  6. 1 poäng
    Hej, För den vetgirige: https://growenergy.com.au/news/15616-cca-en-ratings-car-batteries
  7. 1 poäng
    Vi gick in via den mindre norra passagen till Cherbourg och möttes av 3 stora delfiner som lekte runt oss i ca 10 minuter. Bättre mottagande går inte att få🙂
  8. 1 poäng
    Nej. Som med alla andra "förkopplinsgmotstånd" är det precis tvärtom - seriemotstånd begränsar strömmen. Men eftersom företaget tydligen helt och fullt tror att den ström som generatorn inte kan "göra sig av med" istället kommer belasta den, så är det ju logiskt - för dem - att den strömbegränsande klena kabeln gör livet tuffare för generatorn själv. För då får den ju mer ström kvar inuti sig som den inte kan "göra sig av med".
  9. 1 poäng
    Ha, ha.... 🤣 Här duger inte gamla erfarenheter sa den vikarierande damen, när hon kom till lunchrummet efter förmiddagens undervisning i sexualkunskap. " Teori om vad som gått fel Firman tipasde om att den kabel som sitter på motorn orignal mellan startmotor och generator är relativt klen, så firmans teori är att detta lett till spänningsfall och därmed belastat generatorn för mycket." Kan detta ens vara möjligt? Tänkte lyfta i en generator från en Skoda Octavia. Mätte med oscilloscope först innan jag demonterade från bilen. En Sense ingång. Ok. En ingång till... Fyrkantvåg! D v s styrning av generator från bilens dator. Inte alls typ laddlampan, för att få magnetiseringsström, som förr i tiden. Läste även lite av det som firman delgett. Spännande värre.
  10. 1 poäng
    Jag skulle nog heller säga ”tragikomisk”! Jag vet att även amöbor kan ta del av sina misstag och inte göra om dem, men här har man då nått ett lågvattenmärke under amöbornas utbildningsnivå.. Annats låter det väl ungefär så som när den gode Obelix försökte att förklara marknadskrafterna för Asterix i albumet ”Obelix & Co”… den efterfrågade tillgången på bautastenar höjer värdet på sesterierna… Man jag kan även känna vibrationer i texten som delvis kan härledas till någon olycklig maskinöversättning, devis beror på ren och skär okunskap och obota dumhet samt en brist på korrekturläsning. Man det vet ju alla att när man skall rulla ihop en förlängningssladd så måste man ju först tömma den på ström… på samma sätt som man lämpligtvis tömmer en trädgårdsslang innan man rullar upp den…. Jag läste å andra sidan på om Boschs inbyggda regulatorer, dessa är standard kalibrerade för 13,9 volt, med snål tolerans, och med litet spänningsfall lär det bli omkring 13,8 volt över batteriet. Men för båtbruk kan man köpa de som är kalibrerade för 14,5 volt…. För dem som har stora batteribanker. ”This alternator regulator, set to 14,5 volts, is a significant improvement compared with standard regulators which work with a loading end voltage of 13.8 volts, but does not reach the loading performance of the sterling regulator. The original regulator can easily be exchanged for this alternator regulator. Perfect for board operation with large batteries. Only suitable for Bosch generators.”
  11. 1 poäng
    Tror inte skillnaden är så mycket att vara fundersam över. ECU:n mäter spänningen på sin matning, och den ligger via rätt klena kabelstammar o.s.v. Den fungerar alldeles utmärkt även med lite spänningsfall fram till den, och koppar är dyrt och tar plats så några tiondels volts spänningsskillnad är säkert helt enligt designen. Nej, men 0,27V. Inget att fundera över. Inte heller ett spänningsfall att vara fundersam över, bara drygt en tiondels volt (dessutom troligen under en del last). Stämmer tyvärr med de "signaler" jag nämnde innan om kompetens. Tråkig attityd - "Alla andra" har såhär, så då passar det dig med. Uppenbarligen har du inte fått en kompatibel generator. Att du kan hämta ut ett nytt batteri när det befintliga havererat - hur länge gäller den "garantin", och vad hjälper den dig när du är ute på sjön och inte kan starta motorn längre ? Kanske titta på att stoppa in en ny regulator i den gamla.
  12. 1 poäng
    E-jollar är så tunna i plasten (för att vara lätta) att du får svårt att slipa laminatet innan så nytt fäster. Du kommer oxå får en enorm uppgift att få en bra yta, bara gör det inte... Bättre och säkert billigare att köpa en annan båt.
  13. 1 poäng
    https://www.startmotor.se/
  14. 1 poäng
    Vad är det för jäkla bunkefirma som påstår det? Måhända kanske det funkar i en Toyota eller Mazda… men jag tvivlar på det. BLY/syrabatterier gasar vid 14,4 volt, och ibland redan vid 14,2.
  15. 1 poäng
    ok tack vad roligt att du tycker det, jag skall defintivt kika in på din sida , det är alltid kul att se lite fix och trix,
  16. 1 poäng
    Japp, kommer bli ett snack med generatorfirman.. Fortsättning följer
  17. 1 poäng
    Janken menar inte att du ska ut och segla utan att ha ansatt alla vant och stag! Du ska puttra bort från mastkranen till en plats där du inte ligger i vägen för andra som ska masta på. Naturligtvis ska man ha överseende med de som är nybörjare och hellre erbjuda sig att hjälpa till än att stressa dem. Av och påmastning är ingen tävling, men om man vill ligga kvar under mastkranen onödigt länge kan man ju välja dag och tid så att man inte försenar för andra. Apropå tävling så har jag en gång ansträngt mig för att masta på snabbt för att testa och det behövdes då 20 minuter under mastkranen för att få på masten på en Comfort 32. Då var vi tre, en kranskötare, en mastkramare och en som fäste nödvändiga vant och stag.
  18. 1 poäng
    Svårt. Rätt lik ockelbo b16. Satsar på det även om du beskriver den som något mindre.
  19. 1 poäng
    Och om Du minskar Ditt ihärdiga redigerande finns ju faktiskt en chans att andras citat av Dina inlägg emellanåt överensstämmer med Dina inlägg...😉 Du kanske minns Anemos? ☺️
  20. 1 poäng
    Ett tips är att sätta en "spännskruv" (typ vantskruv) mellan svänghjulets och generatorns remskivor. Då är det väldigt enkelt att spänna till perfektion och sedan skruva fast bultarna. Kolla slutet på denna video: https://youtu.be/qrrHEHy3-Yw?t=1769
  21. 1 poäng
    Det är inte bra att köra med läckaget. Innanför kåpan löper kamaxelremmen. Har man riktig otur kan remmen rappa. Då blir det bara skrot av ventiler och kolvar. Den billigaste pumpen jag hittat finns hos Crom marine. 3885:- Om du lossar slangen som sitter mellan skölden och motorn innan du skruvar bort pumpen, rinner det inte så mycket vatten . Glöm inte att beställa och byta medbringaren. Den rostar när pumpen läcker, och kan gå isär.
  22. 1 poäng
  23. 1 poäng
    Nej, det är inte ok med uppåt 14,5V tyvärr. Som du såg på länken skall din regulator ge 14,1V. Det faktum att den i början (när den sannolikt dessutom måste lämna som mest ström) puttade ut 14,75V tyder också på att något inte är riktigt stabilt i generatorn. Alternativt att du fått en med "smart regulator", ofta krav i Euro 6-bilar, men det skall du inte ha. Sedan kan en generator mycket väl ha samma fysiska yttermått (måste ofta ha det, annars passar den inte) men designen inuti är fortfarande anpassad. En 105A är inte en 70A som man bara låter gå ännu varmare, det funkar inte riktigt så. Oavsett så bör du försöka åtgärda både generatorns höga spänning och solpanelsregulatorn. Symptomen/beviset på att detta inte är ok är bubblandet i batteriet. Annars står du snart på sjön igen utan det elektriska. (Ber om ursäkt om jag kanske lät lite "hård" i mitt omdöme om firmans kompetens. Men tyvärr har den hantverksskickligheten och fackkunskapen man förr oftast mötte hos specialistfirmor numera ersatts av något mer ytligt, med snabbköpta poänger och argument. Ofta som "någon" sagt eller man läst på nätet. Finns heller sällan något intresse att verkligen bli bra i sin roll eller gå djupare och lära sig förstå sammanhang och underliggande orsaker. Många av svaren du fick av dem skickar tyvärr just sådana signaler).
  24. 1 poäng
    Att batteriet tar laddning och kanske är friskt. Eller hur tänker du ? På 10 min laddning har det inte fått mycket, inte mer än att det kom över vattenytan. Sedan sänkte kylskåpet det lilla det hade hunnit få.. Sätt det nu på laddning (snarast) och låt det ladda så det eller laddaren tror det är fullt. Minst över natten, men helst ett dygn eller så.
  25. 1 poäng
    Jag löste det! Det var någon klåpare som hade skarvat matningen med en betydligt tunnare kabel... Tack för er input 👍
  26. 1 poäng
    För övrigt kan jag säga att... Om det är kö vid mastkranen så sätter man förstaget och toppvanten.... sen flyttar man båten så att nästa båt kan masta. Mastheadriggade båtar sätter förstaget och bakre undervanten... sen flyttar man båten. Har man raka spridare och ej genomgående mast så kan man även få sätta dit akterstaget om man absolut inte törs flytta båten med masten stagad av backstagen. Sååååååå frustrerande att vara på tur vid kranen när folk ska ligga kvar medan varenda jäkla vantskruv ska fästas, justeras, smörjas och f*n och hans moster innan dom törs släppa loss kranöglan!
  27. 1 poäng
    Håller helt med dig! Ju mer vatten som omvandlas till vätgas desto mer stiger spänningen hos dom ombord 😅
  28. 0 poäng
    Ja, frågar man Google går man lite olika svar. Många siter uppger ett spann på mellan 13.8 till 14.7. På vissa marinmotorer verkar man valt en styrspänning i de övre regionerna. Killgissar jag här antar jag att det är bättre med en lite högre spänning om det är korta resor / många starter / hög last . I en kombo av dels lathet men även del del nyfikenhet väljer jag och mitt batteri att bli försöksdjur i detta experiment. Det är en kalkylerad risk där visst krångel kan uppstå på sjön ifall batteriet lämnar in och en begränsad ekonomisk risk ifall firman vägrar stå bakom sitt ord om att ersätta det. Återkommer med statusrapporter på batteriets tillstånd.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...