Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2022-07-02 på alla områden
-
3 poängNej inte alls avskräckt, men välutrustad. Ett antal meter vajer och några batteriklämmor gör det möjligt att snabbt ansluta det förenklade åskskyddet som visas längst ner i länken. Även relingslisten i metall kopplas samman så att den funkar som i det "riktigt bra" åskskyddet. All löstagbar elektronik åker in i ugnen, som givetvis ska vara avstängd. När allt är klart får man sätta sig och kura på något lämpligt ställe i båten där man hoppas och tror att blixten inte kommer att passera. Vi är inte åskrädda i familjen, men det är onödigt att chansa. Särskilt onödigt är det när man ska sova i åskvädret. Jag sover något bättre med åskskydd än utan.
-
2 poängMen det är väl du som valt Rekondläge, eller ? Se till att laddaren laddar lugnt och fint. Om den själv valt "rekondläge" när du bara bett den ladda så är den inte smart utan dum. En laddare skall inte ta sådana beslut själv om man inte ber den analysera....🤔 Batteriet skall INTE gasa, att ventilera bort gasen är bara att åtgärda symptomen. Inte orsaken. Samt ett säkert sätt att döda batteriet. Ev. har du cellkortis i batteriet, och då kommer laddaren nu att knäcka det sista av batteri du har. Till ackompanjemang av knallgas.
-
2 poängHade ett liknande fel dock på VP och utan larm. Då hade skiljerelät lagt av och all ström gick bara till startbatteriet. Det konstiga var att delar av motorelektroniken belastade förbrukarbanken som bara blev mindre och mindre laddad. Vet inte om du kan dra några slutsatser av detta, tex att det verkligen är startbatteriet som inte får laddning?
-
2 poängI ett laddsystem i en båt med bly/syrabatterier strävar laddaren - generator, solcell eller vad det nu är - att lägga på en konstant spänning. En bra bit över batteriets egenspänning (annars laddas det ju inte) men ändå inte så hög att batteriet riskerar att gasa/koka. Vanligen kring 14V. Sedan bestämmer batteriet hur mycket laddström det vill sluka i sig. Endast om det vill ha mer än laddkällan kan ge (vanligt vid laddning från solpanel t ex) så sjunker spänningen tills jämvikt mellan "tillgång och efterfrågan" uppnås. Generatorn "puttar" alltså inte på. Den lägger ut en (fast) spänning och tillhandahåller sedan ström - men bara om batteriet vill ha. Men även ett nästan helt urladdat startbatteri lär inte sluka i sig i all ström generatorn orkar ge, så spänningen bör även i ett sådant fall ligga kring 13,8-14,4V vid motorgång. Sedan brukar ett dåligt (dvs nergånget, kasst, inte bara urladdat) batteri snarare inte dra i sig så mycket ström som det borde, och framförallt inte så länge som det borde. Undantaget är kortis i cell. Då kan det som vanligt - ett tag - fast med c:a 2V lägre spänning. Men i och med att ditt "10V-batteri" då blir utsatt för alldeles för hög laddspänning kommer det mycket snabbt att bli helt förstört (koka bort) och lär inte heller orka starta motorn. Jag skulle tro att du har något fel i laddningen från generatorn. Men det är (ännu) väldigt svårt att dra några slutsatser om vad som är fel egentligen. En så modern motor har också sannolikt en lite mer avancerad laddregulator, och den är då inte beroende av laddlampans ström för att få fart på magnetiseringen. Annars var ju klassikern på äldre generatorer att laddlampan var trasig, och då laddade inte generatorn. Men på tal om det - har du ens laddlampa på den instrumenteringen.
-
2 poängHar en rätt enkel segelbåt jag är nöjd med och inte tänker byta, och har inga lån på den. Värdet är väl strax norr om 50 kkr, så värdeminskningen är ointressant. Gör av med 10-20 liter diesel per år. Så - nej. 🙂
-
1 poängNu har jag slutat redigera mitt inlägg (har den ovanan) - läs gärna igen 😉
-
1 poängMen läs det jag skrev en gång till och jämför med schemat/inkoppling #3: CTEK-grunkan har egentligen ingenting med laddningen av Startbatteriet att göra. Så vad skall du fråga CTEK ? Och om generatorn gav sina 14V mot Startbatteriet så skulle du ju redan se det på ECU:ns voltmätare, eftersom generatorns och Startbatteriets plus sitter ihop - och försörjer ECU. Anslutningen mot Motorbatteriet på CTEK verkar vara en ren ingång. Den kan bara sno ström därifrån och skicka vidare till Servicebatteriet. Inte åt andra hållet. Att de skriver att den sköter fördelningen är som sagt förskönad reklam. Man kan ju påstå att man fördelar utan att ljuga genom att bara styra hur mycket man ger ett av batterierna av det som finns tillgängligt (=generatorn), vilket är just vad CTEK gör. Enda inblandningen av CTEK som skulle kunna påverka generatorns möjlighet att ladda Startbatteriet är om CTEK snodde så mycket ström att generatorn inte orkade. Men det är knappast rimligt, och då borde du sannolikt redan sett röksignaler från CTEK-grunkan. Men gör ett test där du kopplar bort generatoringången på CTEK från Motorbatter/generatorsidan, och ser om spänningen fortfarande är låg på ECU med motorn igång. ECU får vara din multimeter så länge 😉. - Är den fortfarande låg har du fel på generatorn. - Är den hög och fin så är det CTEK som lastar ner (mindre troligt) -------------- Edit: OM generatorn skulle visa sig vara kass så kan det vara läge att se över "systemet". För varför går en nästan ny generator sönder ? Hur många A, dvs vilken ström är den märkt med ? Lite samma sak som man kan få problem med när man bygger om till LiFePO4 kan du nämligen ha råkat ut för. Generatorn kan inte lämna så hög ström utan att överhettas när motorn går sakta eftersom den har mekanisk kylning. Blybatterier slukar mindre ström när spänningen från generatorn säckar, vilket (i bästa fall) sker när den inte orkar. Men CTEK - liksom de flesta LiFePO4-laddare - bryr sig inte om att spänningen är låg, utan switchar upp denna så dess batter (Servicebatteriet) får sina 14V eller så, och kan dra massor av ström. Och på generatorsidan med sin lägre spänning blir det ännu mera ström - trots att generatorn ju säckar i spänning. Detta är en "feature" med CTEK, som jag nämnde är tänkt att användas för att få laddning i husvagnar när spänningsfallet i uttag och kablar är stort. Kan bli så mycket ström generatorn måste lämna trots låg spänning och dålig kylning att den blir överhettad och går sönder. I ett sådant läge är det bäst att kasta ut CTEK, eller i vart fall bara behålla den som solpanelsregulator, och sedan sätta dit ett simpelt skiljerelä (t ex Biltemas spänningsavkännande). Edit2: Ser att CTEK kan lämna 20A laddström till Servicebatteriet och dra 25A från generatornsidan - ända ner till att den bara får drygt 11V i inspänning. Det sätter hela självregleringssystemet ur spel och kan möjligen ha eldat upp generatorn. Den "blir ju inte av" med strömförbrukaren (CTEK) fast den sänker utspänningen för att rädda sig, som den gör om lasten är ett blybatteri. Även om den borde klara 25A även på tomgång så är det inte riktigt detta den är konstruerad för. Detta är något som troligen skett över tid och kanske inte just nu. Antagligen gav den upp vid någon motorgång på låga varv efter att Servicebatteriet blivit ganska "välanvänt" och behövde mycket laddning. OM nu generatorn är kass, vill säga.
-
1 poängHelt rätt. Om det inte var så att TS beskrev det så här: …vilket är orsaken till att laddningen är sämre (det är en PMW-regulator). Det är en för simpel regulator som gör just det raol beskrev. Byt till en MPPT-regulator istället.
-
1 poäng1). Ja, genom att strömmen bara släpps på från Startbatteri/generator till Servicebatteri när det kommer tillräckligt hög spänning på dess "generatoringång" (till vänster), alternativt motorn går (separat styrkabel). 2) Ja, fast den laddar bara Servicebatteriet från solpanelen 3) Njae, egentligen reglerar den bara när den skall låta Servicebatteriet belasta generatorn/Motorbatteriet. Egentligen precis samma funktion som nr 1. 4) Det är bara Servicebatteriet som den laddar/påverkar. Och den smarta kurvan brukar vara att dänga på mycket spänning när batteriet verkar ta mycket ström och risken då är liten att det gasar. Samt gå ner i ett lägre, säkrare spänningsläge när det verkar vara nära fulladdat. Det är jättesmart - om det bara var ett batteri inkopplat på Servicesidan. Problemet är att det inte ÄR så smart i en båt, eftersom den ström laddaren tror är batteriets kan vara t ex ett kylskåp. Därför gäller det att dessa "smarta" lägen som Boost och allt vad de kallas inte lägger ut så hög spänning som tillverkaren tycker. Är de möjliga att ställa ner lite (vissa Victron har den) så är det inte fel - om man vill ha lång batterilivslängd. Viktigt att komma ihåg är att grunkan alltså inte är inblandad i laddningen av ditt Startbatteri från generatorn. Sedan skall man tänka på att målgruppen för CTEK kanske främst är husbil/husvagn och inte bara båt. Funktionen att den är bra "om generatorn inte levererar tillräckligt hög spänning" kommer sig av att den kan ta den i vissa fall halvvissna spänningen (från bilens generator) i eluttaget till husvagnen och steppa upp den lite så Servicebatteriet som ansluts får sina 14V och lite till ibland, när man kör med bilen. Edit: @ChristerNskrev samtidigt. Tycker väl inte du behöver skrota CTEK'en än, då den inte har med generatorladdningen till Startbatteriet att göra. Men jag håller helt med om att de flesta prylar med smarta laddkurvor inte gör någon större nytta i en båtinstallation, utan kan t.o.m. göra skada. Ta exemplet med kylskåpet ovan.
-
1 poängOk, här kommer en update. Ja, det var jag som valde ”rekond” - kanske dumt. Annyway, programmet slutfördes och indikatorlampan på batteriet visade då ”grön” (laddaren frånkopplad). När jag vred på tändningen visade motorns dator 12.7V. Efter att jag startat motorn skjunker spänningen till 12.2, det hjälper inte att öka varvtalet. Sen bytte jag plats på förbrukning och startbatteriet. Samma sak igen (bilderna visar motorn igång efter jag skiftar batterierna). - den bilden med högst spänning är motor avslagen. Så tyvärr är det något med generatorn etc på motorsidan som strular. Så får avvakta vildare felsökning tills jag fått tag i en multimeter.
-
1 poängDen första anger spänningen till 18 V, vilket gånger 8.33 A ger 150 W. Den andra anger 24.4 V, gånger 6.15 A, vilket ger 150 W.
-
1 poängJag hade till att börja med försökt ladda det milt och lugnt, på vanligt sätt. Laddarnas "rekondprogram" våldför sig på batterierna som en slags sista utväg, troligen därför det nu står och gasar. Många av dessa program kan t.o.m. vara det som tar knäcken på ett batteri. Du VET ju inte om det är något fel på batteriet, mer än låg spänning.... Visst kan du byta plats på batterierna. Men normalt sett skall din generator som sagt kunna blåsa på och hålla 13,8-14,4V oavsett hur kass batteriet än är. Det är inte rimligt att ens ett kasst batteri kan dra så mycket ström att det sänker generatorn såpass att spänningen går ner under 12V. Och dessutom vara så friskt att du kan starta motorn på det. Inte speciellt länge i alla fall. @Georg_Ohm, han har ju batteriet på en laddare som körs i rekondläge. Det är inte generatorn som laddar det just nu.
-
1 poängSer ut som den skall anslutas till tändspole, och en sådan finns ju bara på bensinmotorer tänker jag? Tillägg, George_Ohm var både snabbare och utförligare i svar.
-
1 poängSegelbåten ska jag ha kvar, en Cumulus. Nästa höst köper jag en mindre husbil. Så därefter kanske bara 40 övernattningar mot normala 80. Fått rådet att vänta med husbilsköpet till nästa år. Då blir de överlag mycket billigare, ty dessa flygturister köpte vagnar, när det var Corona stopp på resor. Men nu börjar flygen röra sig, och folk vill till syden o späka sig. Så man behöver få loss pengar, till ett uppdämt behov. Det påstås redan att det är överskott på husbilar... Så bra för mig, som kan vänta. ☺️
-
1 poängNormalt tror jag man sätter skarven undertill så att vatten som rinner in mellan list och överbyggnad "dräneras" ner längs listen och inte läcker in genom skarven. Ser på bilden att den sitter på ovankant, vilket underlättar läckage.
-
1 poängPå väg till Ekenäs i Vänern. Vind från Väst. 15 m/s i byarna. Följer Värmlandsnäs på ostsidan söderut. Passerar nu Stavik. Drar mig lite längre in mot land. Låg på Amneholmarna i natt. Lugnt, regn o gött. Bild från i går kväll.
-
1 poäng
-
1 poängNej, jag kommer inte ändra mitt båtliv, i alla fall inte på så sätt att det blir mer begränsat, kan nog inte bli mycket lägre aktivitet än det är idag. Blir det en ändring så blir det förhoppningsvis mot mer aktivt båtliv. Men så har jag en äldre båt utan lån och värde idag drygt 100.000kr. Kör <90 nm om året med förbrukning på 0,6-0,7 lit/dis, så det är inte mycket pengar att bråka om för min del. Knepigare blir det den dag då den 43 åriga dieseln kastar in handduken och båten får i princip noll i värde och vilka beslut man ska ta då. Men den dagen den sorgen.
-
1 poängOm man inte av olika anledningar måste sälja så tror jag inte man påverkas så mycket. Bränslepriserna är jäkligt tråkigt, absolut. Men vi båtägare (framförallt med motorbåtar) är vana vid att gödsla med pengar på båten varje sommar och ställa oss frågan "är det värt det?" Marknaden går upp och ner. Just nu är folk försiktiga (på goda grunder) men suget efter båt kommer alltid att finnas tack vare vår unika skärgård och allt varmare klimat. Och med tanke på dagens svindyra nya båtar så kommer begagnatmarknaden alltid vara aktiv.
-
1 poängInstämmer. Det enda jag skulle komma på tanken att leja bort är sånt som jag inte får göra pga juridiska begränsningar. Jag lämnade in bilen för att få luftkonditioneringen påfylld. Jag blir också tvungen att anlita elektriker för eljobb i lägenheten (inte behövt än, men det kan komma). Men allt annat gör jag på egen hand. Litar inte på andra tillräckligt. Har sett för mycket skit för det.
-
1 poängSå här kan resultatet av en träff se ut: 40 fots segelbåt som låg tillsammans med en massa andra båtar i en marina när den träffades. Innanför där stävskenan krökts ut sitter förstaget infäst. Energin verkar ha följt staget och fortsatt rakt fram där stävskenan fläktes loss o kröktes. Av VHF-antennen återstod förkortningsspolen som landat på däck. Mycket elektronik (all?) var trasig. Nåten i teakdäcket runt vanten var upplyft. Vad jag förstod så fanns inga läckage i botten. Att bli träffad av blixten är slumpmässigt. Marina eller naturhamn är nog egalt för risken. När det närmar sig mörka moln o börjar mullra så brukar vi lägga in mobiler, handGPS, bärbar VHF o liknande i ugnen som vi hoppas fungerar som en Faradays bur.
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängJa, men inte kvar där, det var en ”gryta” i fiskhamnen. Nu en naturhamn i närheten.
-
1 poängSöker man på Terhi Kusten HT får man ett antal bilder men det är tveksamt ifall Terhi verkligen kan associeras med den här båten. Här är i alla fall lite data.
-
1 poängPå plats vid Krankholmen i Mälaren precis utanför Stockholm. Grabbhelg med några gamla gymnasievänner. Molnen försvann och vi bjöds på en fin och solig kväll.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00