Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-06-30 på alla områden

  1. 2 poäng
    Idag en ö som har samma namn som en av Skånes större byar. Solen skiner fortfarande från molnfri himmel, hade väl hoppats på litet ”simpson- eller Springfieldmoln”… det är svettigt. Barn och barnbarn nummer tre mönstrar på idag.
  2. 2 poäng
    Tycker inte riktigt att din figur stämmer med fotot. Där sitter den blå delen som du lyfter upp ihop med ytterskrovet. Är du säker på att det inte ser ut så här i stället och att det ligger skum mellan dom två skrovhalvorna?
  3. 2 poäng
    Det blev en litet sen start denna säsongen. Litet tekniska problem, som nu är lösta. En del småfix och puts under dagarna. Vi har varit ute sedan dagen före midsommarafton, bra väder. Idag norr om Gåsö, väster om Lysekil skiner solen på panelerna med 6-7 ampere, litet mer vid lunchtid då batterierna var litet hungrigare och solen stod högre. Kan solskyddsfaktor 7 matcha 7 ampere? Berghällarna är helt släta och orangeröda…. bohusgranit, den gör sig bra i solgasset. Badtemperatur 78° c enligt Garmin, omkring 18° c enligt en billig termometer. Tro det eller ej, men det låg en sparkcykel på botten, den är nu bärgad, men föga funktionsduglig.
  4. 2 poäng
    Jag tror också den låga kompressionen kan vara bidragande till startsvårigheterna, i synnerhet kall. Tror även din mätare visar lite för mycket, för 25kg är RUSKIGT mycket. Dvs troligen är en cylinder ok (kring 21kg) och den andra halvkass, betydligt under 16kg (kanske 10-12). Precis som redan nämnts så kan dåligt komp bero på rost i cylindrarna/skadad cylindervägg, men också på otäta ventiler. Den satt ju fast av någon anledning, dvs troligen rostat fast p.g.a. fukt. Vad händer med kompet i den "dåliga" om du sprutar in olja genom spridarhålet före testen ? Ökar det tillfälligt är det sannolikt en kolvring som sitter fast, är skadad eller skadat lopp. Om inte, skulle jag misstänka ventilerna. Visst kan luft vara orsaken, men motorn har ju gått ett par timmar nu. Och du har ju ett fel/svaghet i och med dålig komp, så jag hade börjat med att kolla upp det. Lyft ventilkåpan och ev. toppen. Glöm sedan inte ny topplockspackning när du väl funnit felet och återmonterar. Om det sedan landar i något mer är, precis som @Hybro skriver, ett motorlyft inget att dra sig för på en A25. I synnerhet inte en "liten" AD21 😛. Jag lyfte i den här i min förra båt medelst handkraft och kättingspel, och det gick ändå väldigt smidigt: Du har väl bytt olja/filter, och hur såg då oljan ut ? Om den inte var svart eller mörkbrun utan ljusare och/eller grå/cremefärgad är det lika bra att lyfta ur motorn och se hur det ser ut med t ex vevlagringen. För färgen tyder då på att det varit fukt i vevhuset/tråget, och med rostiga ramlager kommer du antagligen få mer problem ganska snart. Överväg också att köpa en billig reservdelsmotor att plocka ifrån. AD21 är inte ovanlig och behöver inte vara dyr (även om en del som säljer tror det).
  5. 1 poäng
    Och så här kan man lösa det på bästa sätt, som jag skrev ovan. Det röda är ny laminering runt hela båtens sarg, efter borstlipning av gelcoat, färg eller vad det nu kan vara. Är inte alls svårt att få till. Med möjlighet att avlägsna all fuktig skum.
  6. 1 poäng
    Kravet är också att de skall vara fastsatta och inte kunna åka runt och slå i därinne. Får alltså inte stå löst på varandra. Så har du två fästen för dem också borde det nog vara ok.
  7. 1 poäng
    Och att flaskorna står upprätta i ett dränerat utrymme.
  8. 1 poäng
    Ser inget problem i det bara konstruktionen på hyllan håller för belastningar som uppstår.
  9. 1 poäng
    Jag tror att vattnet samlats där pga att båten ligger uppochned. Det vattnet har troligen forsat in genom, vad jag uppfattar som, ett öppet hål i skrovet långt bak på bilden. Kanske också genom den gamla och amatörmässiga lagningen i stäven? Jag skulle börja med att laga hålet och göra om den gamla lagningen på ett korrekt sätt. Det kanske finns fler hål? Om det ens är lönt att lägga många timmars arbete och pengar på den farkosten kan möjligen också diskuteras.
  10. 1 poäng
    TS har rört till det genom att ha två kontakteringsfrågor i samma tråd. En om BMS: "Skall installera en BMS till LiFEPO4 cellerna. Söker någon form av kablage med kontakt. 5-polig. Har sökt utan att finna." Å en om solceller: "Så över till solpanelerna… Jag vet att ämnet behandlats här tidigare, men är inte säker på att jag sett den optimala lösningen. Jag vill ha låga, robusta, vattensäkra kontakter för anslutning av portabla solceller. Dvs kontakterna skall monteras helt oskyddade på däck."
  11. 1 poäng
    Hirschmann ST-serie har en uppsjö av kontakter för olika antal poler. Industrikvalitét på delarna Ett exempel på en låg liggande kontakt (höjd 21 mm) är denna För att den anslutna kontakten inte ska falla ur och för att få en helt tät förbindning finns det en bygel som fästs på de små knopparna på sidan och fälls över mellan kontakterna. Gummipackning i skarven mellan kontakterna. "Sladdkontakten" har tätad genomföring för kabeln. Den eminenta butiken Elfa (som tyvärr stängt butiken i Solna) har hela sortimentet via näthandel. Conrad har en del av sortimentet. Det finns säkert fler leverantörer. https://www.elfa.se/sv/rektangul-ra-kontaktdon-st/pf/DC-79755?ikw=rectangular&int_cid=2132manufacturer.spotlight-spot-4&marketingPopup=false https://www.conrad.se/sok?search=hirschmann STAS&searchType=suggest&searchSuggest=keyword
  12. 1 poäng
  13. 1 poäng
    Jag har nu en gammal VW typ 1, (bubbla) från 1968… den går märkbart sämre på våren när jag tagit ut den ur garaget för första gången. Men den går iallafall… efter att ha mer eller mindre kört slut på den gamla bensinen och fyllt på ny är det mycket bättre, ja helt bra. Likadant med en liten utombordare jag har. Och som sagts, med gräsklipparens B&S motor är det likadant. Det är spritens fel! Byta olja och oljefilter är väldigt bra att göra innan säsongens näst sista tur. Ny olja har en rostskyddande effekt, och det är väl inte optimalt att låta den gamla oljan stå kvar i en stillastående motor under några månader. Tändstift kan du väl iofs byta närsomhelst, men det kan ju vara bra att ha en rutin på att göra det vid samma tidpunkt på året. Nu vet jag inte hur det är för din motor, men till de bensinmotorer jag känner till kan man köpa ett paket med tändstift, olika filter och litet annat som kan vara bra att byta, remmar och impeller exempelvis. Nu byter inte jag remmar och impeller varje år, men jag håller koll på dem och har med mig nya i reserv ombord.
  14. 1 poäng
    Nja... nä, det sa jag väl inte? Min erfarenhet är tyvärr att det inte stämmer alls; gillar sambon inte båt- och sjöliv i en liten båt, gillar man det inte heller en större båt. Tyvärr. Gillar man båt- och sjöliv, men känner sig begränsad i storleken för att man vill vara ute mer, så är det läge att uppgradera.
  15. 1 poäng
    Pass / nationellt ID-kort Se detta som en bump, har ingen aning om hur noga/petiga polska myndigheter är. När vi seglade till Estland var det ingen som var ett dugg intresserad av några papper, inte ens pass.
  16. 1 poäng
    Sannolikt inte gjorts några förberedelser alls. Det är en ren prestation att misslyckas så fatalt med en polyesterlagning - om det nu verkligen var polyester under och inte epoxi.... Precis detta jag menar med skrämselpropaganda när det gäller polyester. Man har ingen aaaning om förutsättningarna, men jämför ändå. Ungefär som att man tycker sig ha belägg på att prylar från Biltema generellt är kass och kan förstöra motorn eller annat på nolltid (kontra Fina Båtbutikens) utan att gå in på några omständigheter eller förutsättningar 😛. Har du väl lagat med Epoxi går det inte lägga vad som helst utanpå. Vid lagningar långt senare kan det också bli problem, då kanske man inte ens vet vad som är under. Visserligen luktar polyester, men för det finns billiga masker. Epoxi är bedrägligt då den inte luktar men kan vara mycket allergiframkallande vid hudkontakt. Jag använder också epoxi, det är inte det. Men det får inte bli osakligt och ja, nästan religion av det.
  17. 1 poäng
    Nej, men jag citerar ju @Hybro, så vem jag syftade på med "du" borde väl varit tydligt 😉
  18. 0 poäng
    Kanske nån slags flytkropp runt hela båten. Jag skulle nog kapa upp typ rektangulära öppningar kanske 10 cm långa och nästan lika brett som det du bänder upp. Lämna 1 cm innåt och 1 cm mot ytterkanten, som stöd för senare plastning. 40 cm mellan varje öppning runt om. Fiska ut det blöta fyllnadsmaterialet med lämpliga trådkrokar o mejslar. Slipa ned till glasfibern hela vägen runt om och även den utsprungliga lilla vertikala kanten mot utsidan. All gelcoat måste bort. När allt är slipat är det lätt att lägga i lagom breda glasfiberremsor, som du klipper till själv av BT glasfiber duk för BT epoxi. Finns färdiga 10 cm breda. De kanske räcker i redd, men blir dyrare. Lägg bara ett lager väv först. För på epoxi med pensel, rolla med aluminium roller. Låt härda. Nu har du täckning över de rektangulära hålen som togs upp, att plasta motm Nu har du perfekt underlag att lägga på 5 lager matta i ett svep runt om. Pensla på epoxi och rolla ut luftbubblorna. Måla sen med valfri epoxifärg minst två lager. BT duger gott. Sätt sen in två st BT plastdyvikor längst fram och två längst bak, så kan du dränera ut vatten i framtiden, genom att luta båten lite frammåt eller bakåt. Tänk bara på att dyvikorna nätt o jämnt ska gå igenom laminatet och monteras utifrån. Ska alltså kapas innan montering i ett snött passande hål. Dyvikorna ska endera vara på ovansidan eller undersidan, öppna. Allt beroende på hur båten vänder under vintern. Allt för att inte få frostsprängning, som du fått nu. Kommer att kosta 1000 - 1500 kr. Så tillkommer slipskivor, ordentliga andningsskydd för slipdamm. Inga Corona masker duger till detta. Billigare med polyester, med detta, fäster inte lika bra mot tidigare polyester. Är min erfarenhet. Frågan är om det är värt totalkostnaden och arbetet. Kanske bättre att leta rätt på en annan plasteka. Håller på med nåt liknande... Felkonstruerad och sönderfrusen köl. Var typ trästav inplastad mellan en inre och yttre köl. Kapade helt sonika bort den yttre.. Blev några hål i den inre. Plastade sju lager väv.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...