Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2022-06-27 i Forum Inlägg
-
3 poängMmm, måste faktiskt erkänna att när jag tittade på datumet så insåg jag att den gick ut förra året. Har nu beställt nytt både till den och till en annan väst vars patron passerat datumet. Noterar förresten också att det på själva gaspatronen står "DO NOT HEAT", kanske är en indikation om att den inte gillar värme, även om ju HEAT är lite vagt...
-
2 poängOm du skall ligga på svaj är det gynnsammare att förtöja ankarlinan i fören, båten vrider då fören mot vinden, vilket är bäst. Ja det är väldigt bra med tre-fyra meter kätting mellan ankaret och ankarlinan. Möjligen räcker det med 5 kilos ankare, men det är också beroende på vilken ankartyp du väljer. Alla här på forumet har nog olika åsikter om ankare, jag kan tycka att ett femkilos eller helst ett 7,5 kilos bruce-ankare kan vara bra till din båt.
-
2 poängMan kastar ankaret om man tröttnat på det, då lämpligtvis i en container för metallåtervinning 😁 I båten, eller från båten, fäller man ankaret. Man kan ju lägga i det också. I naturhamn är det direkt dumt att lägga till mer aktern mot land, likaså vid många bryggor. Anledningen till det är att det många gånger kan vara grunt och man är ju rädd om propeller, drev och roder. Som redan nämnts så brukar det från de flesta båtar vara lättare att gå iland/ ombord från fören. I naturhamn kan det vara en vinst med att först gå in mot en tilltänkt förtöjningsplats och rekognosera, sedan backar man ut och fäller ankaret på lagom avstånd från land och går in till land. Om man då inte har varit där förut och vet hur det ser ut.
-
2 poängDet vanligaste och enklaste om man vill kunna gå iland är att sakta närma sig tilläggsplatsen, släpp i ankaret från aktern, kanske tre båtlängder från land (släng inte i det, då är det risk att ankarlinan trasslar in sig) kör in till land och förtöj främre tampar till land och spänn sen upp ankarlinan så båten ligger med aktern ut från land men den behöver inte vara spänd som en fiolsträng.
-
2 poängJa, det där är ju en 10-180 Ohm.... Då är det sannolikt instrumentet som är "fel". Men inte ovanligt, det är ingen så tydlig regel att denna sidan av Atlanten bara och alltid har 0-180. Annars har du ju denna givare som ett billigt alternativ, och så fungerar instrumenten fortfarande som tänkt i båten: https://www.axmarin.se/Branslegivare-240/33ohm?ref=gs&gclid=EAIaIQobChMItpDStoDN-AIVh-J3Ch0DAQb8EAQYAyABEgKf-_D_BwE
-
1 poäng
-
1 poängTack kossor och Georg_Ohm! Har bytt generatorremmen ikväll. Gick ganska bra, tack youtube för att folk lägger upp filmer på diverserembyten 😅 Ska kolla remmen när jag kört en bit. Imorgon ska det sättas dit ett nytt bränslefilter. Fick fel filter igen, databasen i butiken visar fel ersättnkngsfiltet, men nu ska det bli rätt 😅 Motorn är från 2003 ska ha drygt 700 h så det ska väl inte vara så mycket om man jämför med 7500h timmar på din kossor!? Eller skulle det stå 750h? En annan fråga, alla remmar som sitter på kad 44, om någon skulle gå av under körning kan då motorn haverera eller driver dom bara kompressor och servo. sa jag att båt och motor är ny för mig sedan två säsonger?
-
1 poäng
-
1 poängFrågan borde mer vara ställd som om det finns någon trolig applikation för dioder i anslutning till instrumenten. Som jag skrev har man kopplat rätt friskt och verkar kopplat bort saker. Därtill har jag tagit bort mängder av sladdar som inte leder någon vart. Så det är mycket troligt att de just nu inte är kopplade till någonting - men de kanske haft en viktig funktion.
-
1 poäng
-
1 poängÄr det ett tydligt instrumentpip eller kommer det bakifrån? Det kan gnissla till om aktuatorn/wiren men det borde höras mer som ett...kort gnissel. Om än högfrekvent. Vill bara säkerställa att det inte är det ljudet ni hör.
-
1 poängÄnnu en båttur avklarad och lyckades komma upp i 30,3 knop med 2 personer tack för hjälpen till alla som kommit med förslag! Det verkar som att problemet var mina dåliga justeringar av Trimmvinkeln🙄 bara man trimmar rätt å inte sitter för långt fram i båten kan man komma upp i några extra knop !
-
1 poängJag vill tacka alla för era tips. Jag ska köpa en ankare till så att jag kan ankra i både fören och aktern. Ska jag köpa en ankare 5kg och en ankarlina eller behöver jag ha också en kätting mellan linan och ankaren? Min båt är 6.1m lång och 2.40 bredd
-
1 poängFår mig att tänka på en gammal story som dras i SOS-sällskapsresan... ...å när dom närmar sig land skriker gubben: -"Släng i draggen älskling...NUUU!!" ...varpå kärringen slänger draggen i jollen!
-
1 poängJag tolkar dig som att du vill ankra båten utan att ligga vid land. Det brukar kallas att svaja eller att svajankra. Det vanligaste då är att lägga ankaret från fören enbart. Blir minst motstånd mot vinden på det sättet då båten försöker följa vinden. Var land ligger betyder därför mindre så länge du har tillräckligt avstånd till det. Nackdelen med svajankring är att båten svänger en del (eftersom vinden sällan ligger på exakt samma riktning hela tiden). Därför kan man se några som lägger ett extra ankare nästan rakt ner från aktern för att begränsa svängandet.
-
1 poängLigger du mot land är det lite säkrare att ha fören emot och ankare ifrån aktern. Tänk dig att det kommer svall från andra båtar som hissar upp båten och slår ner den i tex berget. Ligger du med fören emot blir det skrapmärken och kanske lite plastskador. Aktern in så kanske du får skadar på propeller, drev, roder. Ligger du på svaj så beror det lite på vilken båt du har och hur den beter sig. Det vanliga är att ligga med ett ankaret från fören. Båten har lättare att följa rörelserna i sjön och kommer vrida sig med vind och ström runt ankaret. Inte alla ankare som är lämpade för att ligga på svaj så det är värt att läsa lite om ankartyper och ankring generellt. Ingen avancerad teknik men finns lite att tänka på.
-
1 poängLite synpunkter från mig. 1. Plattrem finns till kompressor ( visas i bild ) samt till motorns cirkulationspump. 2. Kilrem finns på generator samt servopump. 3. Orsak till avsliten Generatorrem, är troligen att remmen glidit ur spår och slitits av, Vid nymontering rem, måste man efterspänna ganska snart då remmen satt sig i spåret, gör man inte det så kommer den sträcka sig och slakna. Risken är då att den hoppar ur spår och som hos dig knäcks. 4. Remmarna skall spännas efter ett speciellt mönster, plattremmarna med moment nyckel, spännes 35-40 nm. Kuggremmarna spännes till att det kan tryckas neråt cirka 10 mm. Följes inte momenten vid spänning finns risk för haveri på cirkulationspumpens lager, med läckage och lagerhaveri som följd verkan. För att montera generatorremmen måste du ta bort kompressorns plattrem , och demontera remskivan som driver kompressorn. Spännaren som spänner generator samt servopump är låst med en låsmutter på baksidan. Denna måste du släppa på för att kunna vrida på gängsstången som spänner ut generator, en del glömmer släppa låsmuttern och kröker då gängstången. 5. Turbo ? är det kompressorn du menar som pyser, just detta fenomen ljud kan uppkomma om det är luftläckage i skarvarna på kompressorröret, det svarta rör som ligger över motorn är anslutet med gummitätning samt slangklämma är de inte åtdragna läcker kompressorluften ut där, och turbon får inte den överladdning den behöver.
-
1 poängMarko har rätt Kasta inte i ankaret! Gjorde min sambo på mitt kommando. Trossen runt ena flyet. M a o så kasade ankaret utan att gräva ned sig. 😗 Men ankarlarm (bl a på en app på mobilen) började pipa i tid. Och för tre veckor sedan fick jag in ankarlinan i propellern... Se därför till att inte ha en massa lina liggande löst i vattnet. Släpp bara ut sakta vad som behövs. Jag har större båt lägger alltid ut typ 5 - 7 ggr djupet i meter. Vid riktigt dåligt väder två ankare typ som i ett Y.
-
1 poängOm man skall vara ytlig med estetik så ser A stiligare ut och är mer traditionellt. Men funktionsmässigt - precis som Kane skriver - så är det nog i princip samma. Har ankarspel i aktern och manuellt i fören. Av ren lathet väljer jag aktern i de flesta fall. Båten brukar ofta vrida sig så vi får vinden in i aktern vilket för vår del ofta är att föredra nu när våra somrar blir allt varmare. Tänk på att ha lite avstånd till dina ev båtgrannar. Båten kommer pendla en del beroende på vind/vatten.
-
1 poängA eller B spelar ingen roll. Testa och se hur din båt vrider sig i vinden i de två fallen. Jag använder båda varianterna och märker ingen större skillnad hur båten vrider sig. B så klart i kombo med landförtöjning om man vill hoppa i land.
-
1 poängEn fast installation. Var tvungen att fysiskt trycka igång den och ladda via ett usb. Den nya sitter gömd och är igång hela tiden.
-
1 poängFast det ska inte vara helt fritt fall. Då skulle linan löpa ut i sin fulla längd så fort ankaret släpps. Det ska vara lite broms.
-
1 poäng
-
1 poängOm symbolerna är bortslitna kan man väl anta att det är välanvända knappar. Vad kan behöva användas mycket mer än de andra på en båt av den här typen? Ankarspel? Drevtrim? Utombordarlyft?
-
1 poängJag vill inte heller verka som en trehjulingsbättrevetande men jag hade nog gjort det på mitt vis; Jag hade lagt på huvudströmbrytaren och tryckt på en av knapparna och kollat vad som händer. Fast jag är ju elektriker och har en viss självsvåldig knapptryckarvana :-) Innan någon från forumets arbetsskyddsavdelning hinner före kan jag nämna att det kan vara bra att ha brandsläckaren beredd om man är ängsligt lagd :-)
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poäng. 26 april för 8 år sedan, med isflak i vattnet. Jag och valpen kom tuffande mot klubbholmens brygga. Boj o bojkrok med vita linan på 3:dje bojen från land (var standard året innan). Gled mycket sakta mot bryggan. Helt vindstilla. Gick fram för att kliva upp på bryggan, ta emot båten och göra fast. STOPP, en meter från bryggan! Bestämde mig för ett raskt hopp, med tamp ordentligt fastgjord i båten, i ena handen. Nu bar det sig inte bättre än att tampen la sig runt ett knap, och jag var tvingad att släppa, mitt i hoppet. Där hamnade jag på bryggan, utan mobil o utan båt, som dessutom var på väg utåt. Inga andra båtar i siktet. Snabbt rev jag av kläderna och hoppade naken i bland isflaken. Tog mig till aktern och fick ut stegen till badbryggan.... Hunden blev glad. Dum som jag var, så nämnde jag detta för en i hamnen... .
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00