Detta har redan besvarats av mig en gång, så jag citerar mig själv:
"Som sagts tidigare, förordningen säger att TBT inte får finnas på skrovet, eller att den ska vara förseglad med avsedd spärrfärg.
Om färgen innehåller TBT och den inte är förseglad med en spärrfärg kan utländsk båtägare bli tvungen att åtgärda på lämpligt sätt. Det är inget med det som bryter den fria rörligheten eftersom det är helt i enlighet med förordningen."
Du verkar ha en vriden syn på vad fri rörlighet på EUs inre marknad betyder/innebär.
Om du flyttar din båt till Tyskland så har de rätt att kontrollera att din båt följer EU-direktiv och EU-förordningar och hindra din båt om den visar sig vara i strid mot någon förordning/direktiv. Att olika medlemmars engagemang i att kontrollera olika förordningars/direktivs efterlevnad är ett känt faktum. Det har dock inget med den fria rörligheten att göra, mer än att någon blir sur när man kommer från ett land utan kontroll till ett land med kontroll.
T.ex. Finland och Norge lägger betydligt mer resurser på marknadskontroll av CE-märkta fritidsbåtar än vad Sverige gör. Det är inte ovanligt att fritidsbåtar tillverkade och CE-märkta innom ett EU land bir stoppade i tullen i ett annat EU-land pga brister i CE-märkningen upptäckta av det landet.....det är inte ett brott mot den fria rörligheten, det är tvärt om beskyddande av den fria rörligheten.