Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-06-17 i Forum Inlägg

  1. 3 poäng
    Hopfällbar lastramp för snöskoter på Jula, borde vara idealiskt. Inne på 11 säsongen, med hunden ombord. Inga problem alls. Seglar runt Vänern. Ligger ute 70 - 80 nätter om året. Första året pissade hon på fördäcket. Nu klarar hon minst 8 timmar, efter ordentlig rastning, innan vi drar ut. Hon har varit med i alla väder. Även storm, då med kopplad lina till flytvästen.
  2. 2 poäng
    Förstår inte riktigt problemet (förutom om det handlar om att dra principer till det yttersta). En båt som trollar är ganska lätt att identifiera p.g.a. alla spröt/spön åt alla håll, mycket lättare än att se dagsignalen (om sådan förs) skulle jag vilja påstå. Ungefär lika svårt (dvs inte) som att se om en båt har mast och segel. Då håller jag mig rejält bakom eller vid sidan om. Både för min egen skull och av hänsyn till de som fiskar. Att köra där jag ju VET att det finns linor är ju bara provocerande och dumt....
  3. 2 poäng
    Mellgard är en kverulant och rättshaverist som medvetet missförstår, och därmed framstår som en oerhört osympatisk person. Det gynnar inte din sak. OK, kan du lägga upp en lista på hur övriga EU-länder gjort..? Då det inte finns några som helst bevis för att lager av bottenfärg skulle utgöra en spärr är det helt ointressant. Förordningen anger ”godkänd spärr”, saknas godkännande av spärren är det ju ingen sådan.
  4. 2 poäng
    Vi har haft en schäfertik på ca 30 kg med ombord i drygt tio säsonger. Hon trivs jättebra ombord. Hoppar lätt ombord och iland själv. Iofs är ju nuvarande båt väldigt bra anpassad för hund, barn och pensionärer… en ”gå runt båt” med en bra peke att gå iland/ombord på. Hundar i allmänhet tycker det är bekvämt att ha flocken/familjen/besättningen väl samlad ombord så att dom inte behöver ta till vallningsbeteendet för att fösa ihop flocken. Många hundraser, inte minst schäfern gillar ju även att vakta båten och närliggande område. Litet jobbigt kan det bli när hela det närliggande postnummerområdet skall vaktas… men det går att stävja. Schäfrar behöver man ju inte lära att vakta, det kan dom från födseln, eller redan innan födseln, då det sitter i generna. Att lägga till med aktern mot land är oftast en stor dumhet, det går väl an att göra det vid en flytbrygga som ligger ute på djupt vatten. Men att riskera propeller och/eller roder genom att lägga till med aktern mot land eller brygga där det är grunt och orent vatten brukar bli dyrt, lägg inte till så oavsett vad kompisar och hunden tycker! Jag byggde en landgång till hunden av aluminiumprofiler och durkplåt i alu, men den hoppade hunden över, hon tyckte bara den låg ivägen. Smala skarndäck, som renderar smalare gångytor gillar inte större hundar, då kan det vara bättre att hjälpa dem upp genom förluckan. Samt hjälpa dem ner samma väg, vår schäfer dök gladeligen ned henom förluckan på förra båten, så det fick vi försöka att hindra genom att ta emot på insidan. Det finns ju hundar som är rädda, lättskrämda och väldigt försiktiga, den tyska schäferhunden hör inte till denna kategori. Schäfern skall vara orädd och nyfiken, och det både underlättar och kan vara ett problem, vår hund smiter nämligen iland själv när hon förstår att det går att bada. Det är då väldigt svårt att förstå att hon fått bra betyg i olika lydnadskurser, för när det gäller bad tycks hon vara döv, det skall simmas och grävas i sanden, vad husse och matte än ropar eller befaller går inte alls fram…. Inte ens katter eller tykna chihuahuor tycks existera när det skall badas, sådana anses annars utgöra ett bra kompletterande proteintillskott till torrfodret. Men hon hoppar inte i vattnet på ställen där hon inte själv kan ta sig upp. Så det blir diverse stränder eller sjösättningsramper ned i det dieselblandade vattnet i hamnarna. Jag har förstått att alla, eller iallafall de flesta schäfrarna älskar att bada. Saltvatten (med eller utan dieselinblandning) är inte så bra för några hundars päls eller hud, man får spola av dem med färskvatten, och tvätta med milt hundschampo. Annars blir pälsen så som Svinto, och sedan blir det även en besvärande klåda. Det finns ju hundar som blir sjösjuka, liksom bilsjuka, det är ju problematiskt… Måhända finns det även hundar som blir rädda när det gungar, jag har aldrig haft någon sådan hund, innan det blev schäfer fanns det mellanpudel ombord, inga problem, men pudlarna gillade inte att bada, trots att det egentligen är en vattenapporterande fågelhund. Alla ombord skall ha flytväst, inte bara hunden! Hundarna gillar teakdäck, det är himla bra för där kan dom greppa med klorna när det gungar litet, däck och gångytor av hal plast är inte alls lika populära. Hala vällackade durkar är inte heller så käcka, bra med en vattentålig halkskyddande matta på duken. Schäfrar är ju onekerligen väldigt trevliga hundar, men dom blir ju rätt så stora ombord, ju mindre båten är desto större upplevs hunden vara. Särskilt stor om natten då det skall sovas, husses och mattes kojer är ju väldigt populära sovplatser…. Bra om hinden tilldelas en egen sovplats ombord. Barn och schäfrar tillsammans ombord fungerar väldigt bra, det är väl iofs individuellt såväl ur barnens som ur hundens perspektiv. Men vår hund vaktar barnbarnen väldigt effektivt, följer dem med blicken var det går och vad dom gör. Skulle något av barnbarnen ramla i eller på annat sätt falla eller skada sig så berättar hunden det.
  5. 1 poäng
    Lossa kabel "L", laddlampeutgången, på generatorn. - Om lampan lyser fortfarande är det kortslutning på laddlampekabeln till minus, t ex mot gods på motorn någonstans. - Om lampan nu är släckt - kontrollera att det finns batterispänning (kring 12V) mellan "E" och "B" på generatorn (helst utan att koppla ur kablarna från generatorn). - Är det 12V är sannolikt generatorn kass eller felkopplad. - Är det inte 12V är det brott på antingen minusledningen ("E") eller pluskabeln ("B").
  6. 1 poäng
    Sluta nu, det vet du ju mycket väl. Det är för att det finns sannolika skäl att din båt har TBT på skrovet och att du inte har motbevisat det genom t.ex. skrapprov och analys och att du inte bevisa ett fungerande spärrskikt. Att du själv inte målat på TBT är (som nämnts många gånger tidigare ) helt orelevant. Du äger båten nu och det är därmed ditt problem. Så det att du inte målat på färgen själv är ett riktigt lågvattenmärke till argument.
  7. 1 poäng
    När man gör sökningar på nätet är det lätt att glömma hur ungt internet är och hur nätforum såg ut för tex. tjugo år sedan. Då umgicks intressegrupper på mail-listor som sällan lämnade spår som går att hitta med en googlesökning. TBT på fritidsbåtar förbjöds 1989 och det är av praktiska skäl helt omöjligt att hitta spår från någon debatt på nätet från den tiden. Då fördes debatten eventuellt på tidningarnas insändarsidor. Mellgards problem är att han är soldat i ett sedan länge glömt krig. Omvärlden har glömt, förlåtit och gått vidare.
  8. 1 poäng
    Ja det är frågan! Men det känns på något psykologiskt vis bra att den nu visar noll när det inte finns någon förbrukare🙂
  9. 1 poäng
    Igår kväll gick jag in i appen och slog av load utgången (som inget ändå varit kopplad till) och idag står det nu 0Wh på förbrukning. Så det måste varit load som spökade. Tack för alla svar jag fått😃
  10. 1 poäng
    Öring och lax i Vänern, verkar inte trivas strax bakom aktern på någon båt. De är heller inga stimfiskar. Snarare enstöringar. Så här duger det inte med 5 meter lina.
  11. 1 poäng
    Att linorna riskerar trassla sig när du blir tvungen att väja är ju mer ett så att säga komfort problem för dig (och kanske lite ekonomiskt), men inte ett problem för fartygets säkerhet. För många yrkesfiskefartyg kan en oplanerad manöver vid aktivt fiske innebära direkt livsfara för fartyget. Vanligast är kapsejsning med totalt förlisning till följd av att man får sneddrag på fiskeutrustningen som helt sonika drar omkull fartyget. Så det finns goda skäl för att de anses ha begränsad manöverförmåga men att släplinor inte anses innebära det.
  12. 1 poäng
    Kör inte motor i onödan när bränslepriserna är så höga. Kanske rimligare att de som sysslar med trolling ankrar och går över till spinnfiske. I stället för att puttra omkring hela dagarna🤪
  13. 1 poäng
    Hon ser ut att njuta att åka båt som vår Xarro 😍 Vår båt är en liten Adec 530, en passande båt att prova på båtlivet med. Nästa sommar om vi fastnar för detta ska vi även ha vovven med i åtanke. Mycket man inte tänker på som nybörjare, vi såg en båt vid köpet, inte vilka möjligheter som fanns 😀
  14. 1 poäng
    För länge sedan sålde VP konverteringssatser, där man monterade ett SX, eller DPS-drev på en OMC-sköld. Det som ingick i satsen var, drev, pivåhus, sjövattenpump och anslutningsdetaljer. Det är det man har gjort på din båt. Skölden är alltså OMC med VP SX pivåhus, och ett DPS-drev.
  15. 1 poäng
    För att återgå till ursprungsfrågan: Regel 18 – Fartygs inbördes skyldigheter b. Ett segelfartyg på väg ska hålla undan för 1) ej manöverfärdiga fartyg, 2) fartygmedbegränsadmanöverförmåga, 3) fartyg sysselsatta med fiske. -> Är då trolling ett fartyg sysselsatt med fiske? Regel 3 – Allmänna definitioner d. fartyg sysselsatt med fiske = fartyg som fiskar med nät, linor, trål eller annan fiskeutrustning som begränsar fartygets manöver- förmåga Fartyg som fiskar med släplinor eller annan fiske- utrustning som inte begränsar manöverförmågan avses inte. Jag menar fortsatt det är uppenbart att fritidsbåt dom trollar inte är ett "fartyg sysselsatt med fiske" och ska då alltså väja för seglande fartyg. -> Vad gäller då för seglande fartyg (med och utan spö med drag på släp efter)? Regel 18 – Fartygs inbördes skyldigheter b. Ett segelfartyg på väg ska hålla undan för 1) ej manöverfärdiga fartyg, 2) fartyg med begränsad manöverförmåga, 3) fartyg sysselsatta med fiske. Eftersom trolling uppenbart inte är fartyg sysselsatta med fiske enligt definitionen citerad ovanför så behöver seglande fartyg alltså inte väja för trollingbåtar. -> Har trollingbåtar begränsad manöverförmåga? Regel 3 – Allmänna definitioner g. fartyg med begränsad manöverförmåga = fartyg som till följd av sin verksamhet har begränsad förmåga att manövrera enligt dessa regler och därför inte kan hålla undan för andra fartyg. Fartyg med begränsad manöverförmåga omfattar åtminstone följande: 1) fartyg som är sysselsatta med att lägga ut, reparera eller ta upp sjömärke, undervattenskabel eller rörledning, 2) fartyg som är sysselsatta med muddring, sjömätning eller undervattensarbete, 3) fartyg som är sysselsatta med att komplettera förråd eller flytta över personal, proviant eller last när det är på väg, 4) fartyg som är sysselsatta med start eller ombordtagning av flygplan, 5) fartyg som är sysselsatta med minröjning, och 6) fartyg som är sysselsatta med sådan bogsering att både fartyget som bogserar och bogsersläpet har starkt begränsade möjligheter att avvika från sin kurs Så, nej, trolling är inte begränsad manöverförmåga eftersom det inte är i närheten av några av de listade exemplen och eftersom inget gått sönder på fartyget. SLUTSATS: Trollingbåtar väjer för segelbåtar!
  16. 1 poäng
    Oavsett Norge eller inte, har man lite förståelse för hur olika vattendrag är olika känsliga så förstår man att insjöar t ex behöver hårdare regler kring bottenfärg än t ex en havskust. Det är då rimligt att man i en skärgård i ett förorenat innanhav har högre krav på vad som släpps ut än t ex längs en ganska rak kust med stor vattengenomströmning då koncentrationen av t ex ett hormonstörande gift blir mindre på sådana platser.
  17. 1 poäng
    Nog har GB nyss varit med i EU men Norge har det definitivt inte.
  18. 1 poäng
    Jag som inte trollar och därmed inte har koll - men om en båt som är på väg ut till en fjärd för att trolla, har den tagit ner alla spön då..? Eller tänker du att man skall hålla fritt på 50-100 meter bakom alla båtar som har spön i spöhållare?
  19. 1 poäng
    Ska ju naturligtvis vara ”suger luft”
  20. 1 poäng
    Att du utelämnat den skrivelse som berör borttagande av bottenfärg. Dvs, du beskriver även här bara en liten del av verkligheten, medvetet missförstår. Det är oerhört genomskinligt och oseriöst.
  21. 1 poäng
    Det kan jag förstå - men att ha en båt för att den är praktisk för att driva rättsliga ärenden kring är så dumt att man borde bli åtalad för missbruk av rättssak eller något liknande.
  22. 1 poäng
    Av alla anledningar att ha båt, kan det vara den absolut dummaste jag hört. Skall du ställa den på ett släp och köra den till bergen i Norge för att bo i den? Måste vara enklare med en husvagn?
  23. 1 poäng
    Nix, för båtens "rättsliga" status kan komma till användning i rättsärenden. Samt att båten kan bli använd för logi och transport till bergsområden i Norge.
  24. 1 poäng
    Då gör det ju inget att din båt är på land då? Du kanske ska sälja båten då, om du ändå tycker segling är lite sisådär..?
  25. 1 poäng
    Normalt sett har man motorn innerst när man ska komma upp i planing (gäller planande båt såklart!). Sen trimmar man ut (upp) den successivt ju högre fart man har men inte riktigt så högt så motorn suger vatten eller tappar grepp. Man brukar höra på motorn när den går som lättast och ser ofta när farten är som bäst givet gaspådrag. Vid krabb sjö brukar man trimma in (ner) för att möta vågorna lite längre fram där båten är lite vassare. Samma sak vid svall eller när man planerar kraftigare svängar i planingsfart. Vid medsjö trimmar man ut motorn för att undvika att stäven gräver ner sig i vågorna. Att köra i planingsfart i medsjö är bland det svåraste man kan göra. Det finns många exempel på tävlingsbåtar som grävt ner stäven och fått tvärstopp och/eller vattenfyllt båten så iakttag försiktighet. @Kane har ju skrivit en del av detta ovan men jag valde att skriva lite mer utförligt.
  26. 1 poäng
    Hej! Det jag brukar göra är gasa upp till planing med motorn fullt nedtiltad, sen kan man tilta upp motorn och brukar då märka att varvtalet och hastigheten stiger något vilket är ett positivt tecken. Jag brukar dela upp båten i två delar och vilja ha svallen dra från bakom mitten av båten (typ en tredjedel), och tilta upp motorn så mycket jag kan tills båten ligger bra i sjön, dvs inte gungar upp och ner, och motorn ej rusar av att propellern tar för lite vatten, då får man också tilta ner lite igen. Den brukar dra som minst då och man kan då dra av lite på gasen och lägga sig på en bra machfart (man får känna efter lite vad som passar) då full gas oftast inte är någon bra bränsleförbrukning.
  27. 1 poäng
    1. Vid start, vid motsjö och när man tar svall. 2. Normalläge när planing uppnåtts. 3. Vid medsjö eller när man vill köra fort (minimalt med skrov i vattnet).
  28. 1 poäng
    Jag tror att det är lättast att leta bland bildelarna, den motorn satt bl.a i Nissan Patrol en gång i tiden. Så kontakta någon lokal Nissanhandlare eller sök på nätet: https://www.autodoc.se/reservdelar/motorelektriskt-10854/nissan/patrol/patrol-station-wagon-w160/4323-td-w160?categories[0]=830 Vad det gäller luftningsskruven så kolla med någon verkstad som servar dieselpumpar. https://dieselspecialisten.se/dieselpump/nissan/
  29. 1 poäng
  30. 1 poäng
    Update på denna tråd: - Fick tillbaka analysen, tog 5 arbetsdagar från att jag postade skrapprovet. Visade mycket riktigt på koppar i färgen. - Har nu blästrat bort all gammal färg samt fått båten epoximålad på allblästring, de tyckte för övrigt allt såg bra ut och märkena var oxidering Så nu är jag redo för sjösättning utan att behöva oroa mig mer 🙂
  31. 1 poäng
    Det finns nog någon fler som gör sitt bästa för att tråden ska bli väldigt lång och gå i cirklar...
  32. 0 poäng
    TSFS 2009:4 Del A - Allmänt Regel 3 -Allmänna definitioner D. fartyg sysselsatt med fiske: fartyg som fiskar med nät, linor, trål eller annan fiskeutrustning som begränsar fartygets manöver-förmåga. Fartyg som fiskar med släplinor eller annan fiske-utrustning som inte begränsar manöverförmågan avses inte.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...