Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-06-15 i Forum Inlägg

  1. 3 poäng
    Det var ett dåligt batteri, köpte det bästa jag kunde hitta och nu fungerar motorn som den skall. TACK!
  2. 3 poäng
    Tja... men man kan väl tinga en gammal planade motorbåt med en sleten V8 för under 300000kr iofs är ju bensinen billigare än dieseln. Och handen på hjärtat, hur många seglare seglar verkligen?? Under många år har jag sett många sneseglare som går för motor ävensom det varit god segelvind, men den kanske kommer från fel håll, batterierna skall laddas, har inte läst instruktionsboken eller har inte gått seglingskusten. men det gäller ju förstås inte seglarna som är aktiva på detta forum. 🥴
  3. 3 poäng
    Jag tycker mig se att folk kör lite långsammare på sjön i år än förra året. Tyckte det var likadant på vägarna de två första veckorna av stegrande bränslepriser och kanske blir det samma på sjön, dvs efter några veckor kör folk som vanligt igen? Bara för att man har en stor motorbåt betyder det inte att man har gott om pengar över när alla fasta kostnader betalats men för min del så känner jag att båten får kosta. Det är så oerhört lugnande att åka ut på sjön och någon motsvarande återhämtning har jag inte hittat.
  4. 2 poäng
    Ställa bilen för att drivmedelspriserna ökar 50 eller 100 % kan man ju inte göra med mindre än att det finns ett vettigt alternativ. De årliga turerna för vårrustning och höstfix behöver ju utföras oavsett, och jag kan inte bära exempelvis dynorna 11 mil enkel väg. Cykel, buss, tåg någon? Det är ju bara att bita ihop och inse att en ökad bränslekostnad får kompenseras av annat utifrån en prioritetsordning var person själv får ta ställning till. För den som lever mer på marginalerna kanske seglen får gå några år längre som kompensation 🙂
  5. 1 poäng
    Minns, för typ 40 år sedan, när jag och en polare paddlade från Torsby till Gräsmark. Halva färden efter Rottnaälven, med tillhörande småsjöar. Jag paddlade först uppför kanten av den breda älven. Där var lugnt och fint... Sommarstugor med sjötomter. Där, där framme låg tydligen några och solade. Helt näck, med fossingarna två meter från vattnet. Men tusan de låg och sov mitt på dagen, och solen skulle tydligen komma åt allt! Vi gled upp ljudlöst med kanoterna, och när vi var mitt för, så slog jag paddeln med bredsida rakt i vattnen. Blev en ordentlig vattenvägg som for iväg... Huj, vilket liv det blev... Och så gapskratt. 😋
  6. 1 poäng
    Sy! Syntettyg, kapellduk. Klipp till en lapp något större än du behöver. Smält kanterna med t ex en lödkolv. Så räcks inte tyget upp. Snyggast blir nu om du vikter in kanten 1 - 1.5 cm. Jag brukar backa lite kanske efter 30 - 40 cm, så lossnar inte allt om trådarna skulle slitas av. Har sytt sittbrunnskapell, storsegel kapell, Bimini, insynsskydd och annat till båten. Duger gott åt mig.
  7. 1 poäng
    Har med viss framgång med kontaktlim fäst förstärkningslappar på rullfockskapell och gjort en liten anpassning av sprayhoodfönster. Det har lett vidare till experimenterande med att lappa jeans på insidan när dom spricker över knäet. Har också slutat stoppa strumpor, men där duger inte kontaktlim utan använder då trälim, klarar även att köras i tvättmaskinen.
  8. 1 poäng
    Helt fel...Killar lägger sig där det är bekvämt. Quinnor lägger sig med fötterna mot solen som Ts skriver. Om det läger är för obekvämt skall det knatas på till ny inmutning kan göras med rätt riktning mot solen. (Tror det finns en teori om jämn stekning i bakgrunden men är inte 100). Har heller aldrig förstått men efter 37 års förhållande lärt mig detta... -Stäng inte bakluckan förrän hushållet Quinnor sitter i bilen. -Lägg inte ifrån dig packningen förrän Quinnan satt sig ned på stranden. Vissa saker får man bara acceptera 😉 // Mats W
  9. 1 poäng
    Om du avser vanliga gästhamnar så är det oftast inga problem, iallafall inte en bit ut på bryggan. Längst in kan det ju vara stenigt och jäkligt, men längre ut brukar det oftast vara minst 3-4 m djupt, ofta ännu djupare. Grunda områden brukar vara utmärkta, ofta en skylt eller målad markering på bryggan eller kajen. Du ser var barnen fiskar krabbor... där är det grunt. Det är vanligt att det är 3-4 meter djupt, i före detta fiskhamnar är det ju djupare (det finns inte så många stora fiskebåtar kvar, så dess forna hamnar har blivit till gästhamnar). Det finns en liten hamn (men den är nog ingen gästhamn) på St. Bornö inne i Gullmarsfjorden, där är det 50 meter djupt... men det tillhör undantagen... Varning för den lilla men i övrigt trevliga hamnen vid Vettnet på Nord-Koster, där finns det en tröskel, som det vid lågvatten kan vara svår att komma över, en och annan större segelbåt har där blivit instängd. Å andra sidan borde alla förstå på viken/hamnens natur och utbredning, och efter en snabb titt i sjökortet att den hamnen är relativt grund. Dessutom har vårt broderfolk i väst återannekterat området runt Strömstad och Kosteröarna i synnerhet och hela norra kustremsan från Smögen/Kungshamn och norrut i allmänhet. Där kan man understundom känna sig som en icke prioriterad etnisk minoritet. Om du har någon form av analog eller digital seglingsbeskrivning eller hamnguide framgår det ju där var det är grunt eller djupt, det står ju också i "kortet", Sjö- eller båtsportskortet, men det kan vara uppmätt för väldigt många år sedan och sedan dess inte muddrat. Men frågan är ju istället om du får plats... på bredden, eller längden. Om du nu har en båt med litet större djupgående förutsätter jag att den är litet större även i övriga mått. Från Midsommar och ungefär åtta veckor framåt, samt många helger, kan det vara knôkfullt i hamnarna. Under de mest populära sommarveckorna bör man vara i hamn senast kl. 13, då har även sjusovarna lämnat hamnen, men bara någon timma senare kan det vara fullt. Det beror ju förstås även på vilken hamn det är. Undvik gärna kustorter som är bestyckade med restauranger och/eller systembolag, där kan det bli rätt så stökigt, ja om du nu inte vill ha "hålligång" och "viss underhållning" en bit in på småtimmarna. Edit, nu avser jag Bohuslän och omdelbart söder om detta landskap intilliggande öar och skärgårdar.
  10. 1 poäng
    Det känns ju bra att vara en av de som ger statskassan ett hyfsat tillskott som ägare av planande båt med dubbla dieslar 😄 men det får väl kompenseras med färre restaurangbesök under semestern och säkert lägre snitthastighet, sett över hela säsongen. Och i år tror jag nog att bränslekostnaderna kommer att bli högre än kostnad för båtplats och vinterförvaring som idag är dryga 12000kr men som tidigare nämnts så är båtlivet den bästa avkopplingen vi vet och den har ännu inte nått upp till sitt rätta värde även om man givetvis vill komma undan så billigt som möjligt . Möjligen njuter man ännu mer när det blivit dyrare? Till båten promenerar jag oavsett bränslepris.
  11. 1 poäng
    Ja dyrt blir det. Man hittar ju på diverse ursäkter... Vi åker ju aldrig på utlandssemester alla lånen är betalda... eftersom jag har båten på villatomten så spar jag en massa diesel som skulle gått åt ToR hamnen. Så därför kan vi fortsätta att tanka en himla massa diesel....
  12. 1 poäng
    Hur långt är ett snöre Kolla djupet i de hamnar du tror att du kommer att åka till, Eniro är ju enkelt när du sitter vid dator eller platta. Sen brukar ju de (gäst)hamnar där det förekommer fiskebåtar eller andra större fartyg ha ett djup på 3,5-4 meter, tänk gamla fiskelägen, men tänker du på rena småbåtshamnar så är det ofta betydligt grundare. Tänker du att du blir begränsad i vilka hamnar du kan besöka eller att finna en hamn med fast plats till båten med tillräckligt djup?
  13. 1 poäng
    Mitt kapell är 11 år och jag har inte gjort något mer än fixat några sömmar samt bytt ut blixtlåsen som solen förstört. Inget läckage över huvud taget. Impregnering kan man börja med när duken inte håller tätt längre.
  14. 1 poäng
    Och ett lager vit. Avvaktar med att måla med bottenfärg, ska bli intressant att se om det räcker med epoxi.
  15. 1 poäng
    Personligen hade jag, speciellt om jollen är vit under, struntat i gelcoat övh. Det är ju bara fiskarna som ser ev. nyansskillnad mellan gelcoat och epoxispackel, och jag tror isåfall inte dom tar illa upp.
  16. 1 poäng
    Tyckte du skrev att du ville fiska Då har du två alternativ. Alt 1. Matta ner hela båten. Tvätta med aceton. Tvätta med aceton. Tvätta ... Måla med topcoat bruten i den färg du vill ha. Påföres med pensel. Polera till önskad lyster när topcoaten har härdat. Nu har du förhoppningsvis en båt som ser Ok ut i en annan färg. Alt 2. Följ beskrivningarna på denna sida. Måla med De Ijssel Double coat. Alt 2 blir nog bäst resultat men innebär betydligt mer jobb sägs det. Har inte provat själv. Jag skulle själv aldrig drömma om att göra något av jobben bara för att få en annan färg på båten. Billigare och enklare att köpa en båt i rätt kulör.
  17. 1 poäng
    Algot har rätt . Ser på riktningen på min frus fötter hur mycket klockan är , ett jädrans vridande på solsängen .
  18. 1 poäng
    Här är ett exempel på en generator där sense-ledningen redan från fabrik sitter på B+. Den levereras alltså så som visas i bilden, men om man vill få mer exakt reglering av batterispänningen, dvs kompensera för spänningsförluster på vägen, så kopplar man i stället den gula ledaren till batteriets pluspol. Oavsett var den sitter, kolla att den har bra kontakt och vid behov gör rent anslutningarna. Har den dålig kontakt kan det bli som beskrivits ovan, att generatorn tror att spänningen är för låg och lägger sig på sin maxspänning i stället.
  19. 1 poäng
    Det viktigaste är nog att ha med någon utomstående, besiktningsman eller någotsånär kunnig kompis. Det är lätt att inte vara så rationell som man tror man är när man springer på en båt som talar till hjärtat... Jag hade nog köpt min båt ändå, men kanske försökt få ner priset en liten bit till med bättre argument om jag haft någon kunnig att diskutera affären med. Nu var det ingen dyr båt (<200kkr) så jag riskerade inte personlig konkurs, men nästa båt kommer jag vara mer noggrann med. Framförallt inte utgå ifrån att "varvsskött" innebär att båten är korrekt underhållen/lagad...
  20. 1 poäng
    Det löste sig. Lösning är att ta bort låsbrickan som håller fast staget mot vinkeln och sedan bända försiktigt med en platt skruvmejsel mellan sprinten och kugghjulet av nylon så kryper den snällt ut, och det är bara att skifta.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...