Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2022-06-14 på alla områden
-
2 poängTips från 1964, helt otroligt 😉 https://www.instagram.com/p/CeviPfgOBAV/
-
2 poängHär är ett exempel på en generator där sense-ledningen redan från fabrik sitter på B+. Den levereras alltså så som visas i bilden, men om man vill få mer exakt reglering av batterispänningen, dvs kompensera för spänningsförluster på vägen, så kopplar man i stället den gula ledaren till batteriets pluspol. Oavsett var den sitter, kolla att den har bra kontakt och vid behov gör rent anslutningarna. Har den dålig kontakt kan det bli som beskrivits ovan, att generatorn tror att spänningen är för låg och lägger sig på sin maxspänning i stället.
-
2 poängSjälv tycker jag drivmedelskostnaden relaterat båtens årliga kostnad är orelevant. Bara för att jag kanske valt att lägga pengarna på dyrare båt innebär det inte på automatik att jag utan problem kan lägga mycket pengar på bränsle. Själv har jag en äldre båt (snipa) med värde drygt 100.000:- och kör ca 90 nm per säsong, det blir under 3000kr även med en skvätt högre priset än idag. Har ekonomi för att kunna köpa en betydligt dyrare båt om jag skulle vilja, men skulle för den delen inte köra mer och inte vilja betala mer i bränsle, inte minst just pga fasta kostnaderna skulle öka med dyrare båt.
-
2 poängOm man inte har en törstig, stor motorbåt som man kör full gas med mesta delen av tiden, så är fortfarande bränslekostnaden en förhållandevis liten andel av båtens totala kostnad per år. Vi har just nu bränslepriser som är ca 50 procent högre än de senaste säsongerna. Gör man av med 1000 liter på en säsong blir det en merkostnad på ca 8000 kr jämfört med för nåt år sen. Men en båt som gör av med så mycket bränsle kostar säkert 4-6 gånger det per år i båtplats, landförvaring, försäkring, service, räntekostnader (om båten är lånefinansierad), värdeminskning och diverse avgifter, samt den "normala" bränslekostnaden.
-
2 poängDet viktigaste är nog att ha med någon utomstående, besiktningsman eller någotsånär kunnig kompis. Det är lätt att inte vara så rationell som man tror man är när man springer på en båt som talar till hjärtat... Jag hade nog köpt min båt ändå, men kanske försökt få ner priset en liten bit till med bättre argument om jag haft någon kunnig att diskutera affären med. Nu var det ingen dyr båt (<200kkr) så jag riskerade inte personlig konkurs, men nästa båt kommer jag vara mer noggrann med. Framförallt inte utgå ifrån att "varvsskött" innebär att båten är korrekt underhållen/lagad...
-
2 poängJag använder änden på tumstock i kardborre fickan mejsel kan peta hål på fickan
-
1 poängSvar till ChristerN Kan vara så men jag hoppas att du har fel för kapell kostar många pengar. Min point är dock att jag tror folk tvättar bort mycket impregnering som sen måste ersättas. Enligt min kapellmakare som sydde det förra kapellet är originalimpregneringen mycket bättre än efterbehandling så han avrådde från tvätt så länge kapellet inte läckte.
-
1 poängJag tycker mig se att folk kör lite långsammare på sjön i år än förra året. Tyckte det var likadant på vägarna de två första veckorna av stegrande bränslepriser och kanske blir det samma på sjön, dvs efter några veckor kör folk som vanligt igen? Bara för att man har en stor motorbåt betyder det inte att man har gott om pengar över när alla fasta kostnader betalats men för min del så känner jag att båten får kosta. Det är så oerhört lugnande att åka ut på sjön och någon motsvarande återhämtning har jag inte hittat.
-
1 poängMen om den är pluggar, vilket jag har för mig är det bra om den del jag söker är kompatibel med den del som är lödd till kretskortet. Gör dessa gröna det?
-
1 poängDu har en vit glasfiberbåt, skriver du. Bra. Vita båtar (båtar med vit gelcoat) är lättare att göra snygga jobb på. Du skriver att du ska slipa av HELA båten. Varför? Är även friborden (delarna av skrovet ovanför bottenfärgen) dåliga? HUR dåliga? Tittar glasfibern fram överallt? Är det så att glasfibern tittar fram överallt är det nog rätt väg att gå att slipa hela skrovet. Annars är det förmodligen lättare att jobba med de delar som är dåliga. Resultatet kan bli lite ojämnt med olika skiftningar av vita delar men efter några år jämnar det ut sig. (Du vill ju ut och fiska om jag förstår dig rätt.) Gelcoatspackel på de slipade och ordentligt rengjorda (med flera omgångar aceton) områdena. Avsluta med topcoat vilket är gelcoat med lite paraffin iblandat. Börjar du med lite mindre områden lär du dig hur man får en bra lagning och fin yta. Inte svårt men ett hantverk man lär sig.
-
1 poäng
-
1 poängTackar 😊 Nej det var inte så svårt när man väl hittat rätt grejor att sätta dit och jobba med. Var tvungen att ta bort diskhon för att komma åt och montera, det var lite jobbigt bitvis när den sitter silikonlimmad. Använde ett elektriskt multiverktyg för att såga upp för spisen. Det är en Wallas 85DT dieselspis som passar alldeles exakt på bredden. Den är inte djupare än den gamla (viktigt så att den inte går ner på hurtsen under). Jag har en webasto dieselvärmare sen tidigare så nu tar värmare och spis bränsle ur samma tank, det blev många bränsletyper med bensin för motorn, diesel för värmaren och fotogen för spisen 😄. Bytte diskhon också till en som är lite grundare, den känns bättre att använda och ger mer plats för slangar under (skruvade dit den så att det går lätt att lyfta och inspektera/justera). Köpte både spis och nya diskhon från Tyskland (svb24.com) till ett mycket bättre pris än vad jag kunde hitta hemma, frakt och allt funkade smidigt.
-
1 poängKärran byggdes om lite och lackades för bättre känsla och båten kom upp utan större bekymmer. Var superivrig att få ut den från vintervilan så i slutet på mars tyckte jag att det var dags att skotta fram henne 😁 Tyckte målningen inte gjordes rättvis så jag beslöt mig för att matta ner och måla en gång, det blev bättre men man ser ingen skillnad på bild. Motorn snurra igång på ett halvt varv och spann som en katt direkt, så himla skönt och stor skillnad i tillit jämför med den Johnson 140 tvåtaktare vi hade förut! Det blev en kort tur med lite vind men en mycket nöjd kapten! Håller på att bygga ett bord till fören också, slänger in lite bilder när det är färdigt. Önskar er en trevlig sommar!
-
1 poängVarit lugnt i den här tråden sen i höstas. Har googlat på en större båt men fastnar i att det blir mycket som ska lösas med förvaring, service etc som jag kan ta hand om själv hemma med MV'n. Så det blev ett vinterprojekt istället 😊; ny spis och ett handfat på toan. Lyfter båten som en liten semesterbåt för två. Har funkat bra i de första testturerna.
-
1 poängDetta blev lösningen för att suga ut vatten från innerskrovet. Funkade bra, nästa steg blir lucka för hålet. Tack för hjälpen.
-
1 poängDetta behöver du: Litet grundläggande el och kopplingskunskap. Ett lämpligt eluttag, eller kanske ett USB-uttag så kan du koppla mobilens laddkabel direkt. En enkel säkringsdosa, om det inte finns en ledig säkring i båtens befintliga "elcentral" likadant med minusanslutningen. Två bra kablar, kabelarea minst 1,5mm2 , helst 2,5mm2, litet beroende på vilken säkring du avser att avsäkra kabeln med. Det kan räcka med en dubbelledad kabel 2x 1,5 eller 2x 2,5 mm2. Minst fyra kabelskor, beroende på typ av säkringsdosa kan det vara ringkabelskor i den och på minusskenan, oftast flatstiftskabelskor i eluttag och USB-uttag. Ett par rostfria skruvar att fästa eluttaget med. vanliga eluttag av typen "cigatettändaruttag" brukar inte vara speciellt bra, men det är ändå ett väldigt vanligt eluttag ombord. Sedan behöver du borrmaskin med en hålsåg, borr (kanske 3mm), skruvmejsel, avbitartång, kabelskotång, kanske en rundfil och litet smärgelduk, kanske även några buntband och litet krympslang. om du använder krympslang är det bra med en varmluftspistol. Vad du har för batteri i detta sammanhang spelar ingen roll, med ett fulladdat 72Ah batteri kan du ladda många mobiltelefoner, surfplattor och en och annan laptop. Med solcellspanel och tillhörande regulator kan du ladda ännu fler prylar och samtidigt ha elenergi över till andra grejer. Tänk noga igenom var du vill ha uttaget, märk ut läget, tejpa med maskeringstape för att skydda plasten, borra med lämplig hålsåg, det brukar sällan finnas någon som är exakt samma mått som uttaget, välj det som är någon mm mindre än uttaget och slipa eller fila försiktigt upp till rätt mått. Mät ut kabelns längd, klipp till den med 5-10 cm marginal, skala ändarna, kläm på kabelskor, eventuellt värmer du på krympslang över kabeländarna och kabelskorna, koppla eluttaget, skruva fast eluttaget, därefter kopplar du in kablarna i säkringsdosan, bra om du brutit strömmen först. Friskt kopplat är hälften brunnet.
-
1 poängSjälv har jag en både bred och lång plats. Jag går in mellan pålarna och stannar så att båtens tyngdpunkt hamnar mellan pålarna. Sen ligger båten ganska säkert när vinden trycker den mot pålen. Går fram (!) och hämtar akterlinorna som hänger på pålarna och gör fast. En liten knuff från pålen, sen tuffar jag framåt. Ligger med växel i och går fram och tar förtamparna.
-
1 poängVet inte vad du vinner genom att bara dölja sprickorna eller problemet och även om du öppnar sprickorna och fyller med ny gelcoat så kommer det spricka igen tills du fixat orsaken till att sprickorna är där från början.
-
1 poängJag hoppas att de är tätt. Jag monterade en lucka i salongstaket på en sarg jag byggde med glasfiberspackel och målade med gelcoat och topcoat. Hittills har det funkat bra.
-
1 poäng
-
1 poängDet fungerar och blir ungefär lika tätt som originalet. Använd långtrådigt glasfiberspackel. Annars är det ju nästan lika enkelt att laga med lite glasfiber och polyester. Men oavsett måste skadan först öppnas upp och slipas ur/ruggas upp så lagningen får fästa i frisk glasfiber.
-
1 poängSå här är det hos mig: 1 topp, akter, bb, sb-lanternor. 0 avstängt. 2 ankarlanterna.
-
1 poäng
-
1 poängJag skulle som säljare inte bli glad åt en sådan manöver! Motorn måste nå arbetstemperatur innan någon får ge full gas på min båt!
-
1 poäng
-
1 poänghej, troligen remmen undvik remspray du kan prova att spraya bara lite vatten på rem i rörelse . om det tystnar är det troligen remmen,gör rent I spåren före ny rem monteras kolla att remmen ligger rätt i alla spår ps om remmen blir varm före motorn slirar den. 2 snabba prov hoppas du hinner B
-
1 poängFramför allt luktar det något med båten som inte står rätt till. Tror mer på att det uppenbart är något han inte vill ska komma fram snarare än att han tycker det är omständigt med en besiktningsman.
-
1 poängja, märkligt resonemang med dagens ögon. Här är en till i samma tema. pripp.jfif
-
1 poängDelvis enig med Raol. Är man helt okunnig så är en besiktningsman bra. Är man kunnig om båtar så kan man göra besiktningsjobbet lika bra själv. Jag menar inte att besiktningsmännen är dåliga eller så, jag menar att de flesta av oss båtägare som mekat och fixat med båtar själva kan göra besiktningsjobbet lika bra själva.
-
1 poängJag är nog mer på säljarens sida. Jag har inget större förtroende för båtbesiktningsmän. Ser dem mest som en kår av äldre gubbar som har väldigt förutfattade meningar om hur det ska vara ("det var bättre förr och ju förr desto bättre"), och som mest bryr sig om rätt irrelevanta saker som "fukthalt i skrov" och utseende på inredning. Det som är relevant är säkerhet (genomföringar, röstjärn, och liknande) och motorns skick, som är väldigt svårt att kolla under en besiktning och som i princip kräver nästan destruktiva metoder för att få klarhet i. Och vad jag förstår är motor nåt de i stort sett inte kollar alls, mer än kanske dra upp en oljesticka, kolla det visuella skicket och provstarta. För säljaren skulle det innebära en, kanske lång, väntan på att besiktningsmannen ska komma dit, ytterligare en tid att passa, för en köpare som kanske ändå inte är intresserad i slutändan, och kanske begäran om att lyfta båten under några timmar med allt vad det innebär i tid och pengar.
-
1 poäng
-
1 poängNu är problemet löst ! Actisense NGT-1 är ju i sig en trevlig sak som även kan fungera som N2k-monitor. Laddade ner Reader-programmet från deras hemsida, men det sket sig direkt. En dll-fil saknades. Och inte fungerade det i OpenCPN heller. Ingen reaktion på autopiloten. Mailade Actisense support igår, och fick svar nu på morgonen. Stack ner till båten efter jobbet och laddade in det som de sade. Men det fungerade inte i alla fall, utan fick ett annat fel när jag försökte öppna COM-porten mot NGT-1. Men nu svarade den brittiska supporten på mail på bara 5 min, medan jag satt i båten. Frågade om det var ok om han tog över min dator i båten på fjärr en stund - visst. Direkt såg han att det var fel version av drivrutin som Windows "valt". Trots helsvensk Windows hittade han och fixade han både det och ett annat konfigureringsfel på 5 min. Sedan fungerade "monitorprogrammet". Även OpenCPN styr nu Raymarine-piloten. Dock inte med pilotens egna Trackfunktion, den verkar ingen fått ordning på. Men denna Plugin har Trackfunktion inbyggd och den skickar bara kurskommando till autopiloten (fjärrstyr den helt enkelt via Raymarines "egna" PGN:er). Är dock otroligt imponerad av Actisense supporttekniker. Inga tramsiga alltför grundläggande frågor, utan fattade direkt och gick rakt på sak. Kan VERKLIGEN rekommenderas !
-
1 poängJa. All plywood levereras obehandlad, och smuts fastnar lätt i sådan. Smuts och fukt ger mögel. Olja KAN ge mögel, så vill du vara helt säker på mögelfritt är det målning eller lackning som gäller. Personligen skulle jag tvätta ur båten med ”Ship Shape” eller Klorin; då dödar du av eventuella mögelsporer. Skölj efter. Använd handskar. Störst problem brukar mattor och textilier ha. Inte plywooden.
-
1 poängVilket utrymme på båten är det? Det ser ut som en skrovsida till höger på bild. Är det däcket som syns upptill eller är det någon del i ett stuvfack? Däck och skrov brukar vara väl bultade tillsammans med relingslisten, detta ser inte ut som en sådan skarv. Tvärgående skott (huvudskott/mastskott mm) brukar gå ända ut till skrovsidan och vara betydligt mer fastplastade med glasfiberremsor än vad som antyds på bilden. Om det inte är en skarv/fog som utsätts för stora krafter så behöver du kanske inte göra något alls åt detta. Som någon skrev att det kan ha suttit spackel för att hålla fast någon del under monteringen så är det oftast "monteringen" med glasfiberremsor någonstans som inte syns på bilden som skapar styrkan. Att det knakar lite i däcket på en äldre båt är inte ovanligt. Det kan uppstå av att sandvichmaterialet i däcket släppt så däcket sviktar. En sådan skada påverkas knappast av det som verkar synas på bilden. Knarrande däck lags genom att ta upp hål under däcket och återfästa sandvichmaterialet.
-
1 poäng
-
1 poängUtombordare saknar väl (än så länge) katalysator? Jag är av gamla skolan - har svårt för utombordare på lite större båtar och framförallt daycruisers. Dels så förstör det ofta harmonin i linjesköna båtar. Sedan så förstår jag inte hur man vill blockera hela (eller åtminstone halva) badbryggan. Sedan så "känns" det fel. En medelstor till större båt bör ha inombordare. Detta är ord man säkert får äta upp nuförtiden, men sån är jag.
-
1 poängNu vet inte jag vad du menar med "mindre båtar" men jag har inombordare med drev i en femmetersbåt och det finns fortfarande att köpa. Stöldrisken är för övrigt ingen liten detalj... Jag tycker det är mera lättmekat med inombordare men det beror ju på hur installationen ser ut. Dessutom är det väldigt skönt att bara kunna plocka upp verktyg man tappar under mekandet istället för att åka och köpa nya.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00