Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2022-06-13 på alla områden
-
3 poängNu kommer ni nog att skratta till lite. Saken är den att efter att ilskan lagt sig började vi, jag och frugan, diskutera detta. Vi kom fram till, då vi båda tyckte att båten på bilderna var precis vad vi letat efter, att ge mäklaren en chans till. Sagt och gjort, jag ringde upp han och vi bokade in en visning. Väl där betedde han sig som man kan förvänta sig och var mycket medgörlig. Nu är det t.o.m. så att vilade ett bud som säljaren accepterat. Återstår endast besiktning, sedan är hon vår. 🥴😳😀
-
3 poängEn gång för längesedan lät jag Knape (numera Knape Marin ab) sälja en båt för mig, efter ganska lång tid blev den såld, men det blev nästan inga pengar över till mig. Bland annat hade dom gjort service på en nyservad motor, bytt ut nya reglagekablar. Dessutom tog dom betalt för markhyra under den tiden båten stod osåld på land. Det blev ett ärende för kommunens konsumentrådgivare, och jag vann…
-
3 poängDå kan han stå där med sin halvmiljonsbåt och invänta hösten för den som köper kan ju göra ett rejält dyrköpt misstag om det skiter sig med maskin eller rigg eller en lös köl. Bra gjort att du vände och gick därifrån.
-
2 poängAbsolut. Undrar om säljaren upplyser kommande köpare om han nekade besiktning. Håller han tyst och hoppas på att nästa köpare inte heller vill göra en professionell genomgång av båten..vilket jobbigt sätt att sälja båt på Det finns en nackdel för en säljare om båten blir besiktigad och allvarliga/stora fel upptäcks. Säljaren har upplysningsplikt och om båten är besiktigad så vet ju säljaren garanterat om de fel som gjorde att det inte blev någon affär. Jag tycker inte det verkar seriöst att vägra besiktning, känns mest som man har något att dölja. Om köpet går via mäklare har man som köpare stöd av konsumentköplagen, så då kan man klara sig utan besiktning kanske.
-
2 poängNär vi köpte vår båt formulerade jag ett avtal som gick ut på att om det visade sig att det fanns några fel på båten när den lyftes och besiktigades så skulle säljare och köpare i första hand komma överens om prisjustering, i andra hand komma överens om att säljaren åtgärdade felet inom en bestämd tid och i tredje hand skulle köpet hävas. Det visade sig att propellern var skadad/jättesliten och att det var fukt i skrovet under vattenlinjen. Inga konstigheter, fukt i skrovet får man ju räkna med på en gammal båt och propellern kom vi överens om ett prisavdrag på 5 000:- kronor. Jag kan hålla med om att en besiktning visar mycket av det som är självklart, typ dynorna är gamla och slitna och att toastolen har en spricka. Sedan var det annat som var mindre självklart som tex. att dokumentera att innerlinen satt på plats vilket dokumenterased med foron på infästningarna (klumpar av talk blandat med polyester). Sammantaget tyckte vi att vi fick en bra checklista med aktuell status, saker att bevaka och åtgärdsbehov, ungefär som en underhållsplan för en byggnad.
-
2 poängFramför allt luktar det något med båten som inte står rätt till. Tror mer på att det uppenbart är något han inte vill ska komma fram snarare än att han tycker det är omständigt med en besiktningsman.
-
2 poängSå på en båt för över en halv mille är du alltså beredd att chansa och köpa den? Skulle inte tro det.
-
2 poäng
-
2 poängJag är nog mer på säljarens sida. Jag har inget större förtroende för båtbesiktningsmän. Ser dem mest som en kår av äldre gubbar som har väldigt förutfattade meningar om hur det ska vara ("det var bättre förr och ju förr desto bättre"), och som mest bryr sig om rätt irrelevanta saker som "fukthalt i skrov" och utseende på inredning. Det som är relevant är säkerhet (genomföringar, röstjärn, och liknande) och motorns skick, som är väldigt svårt att kolla under en besiktning och som i princip kräver nästan destruktiva metoder för att få klarhet i. Och vad jag förstår är motor nåt de i stort sett inte kollar alls, mer än kanske dra upp en oljesticka, kolla det visuella skicket och provstarta. För säljaren skulle det innebära en, kanske lång, väntan på att besiktningsmannen ska komma dit, ytterligare en tid att passa, för en köpare som kanske ändå inte är intresserad i slutändan, och kanske begäran om att lyfta båten under några timmar med allt vad det innebär i tid och pengar.
-
1 poängTips från 1964, helt otroligt 😉 https://www.instagram.com/p/CeviPfgOBAV/
-
1 poäng
-
1 poängMitt råd är att fästa skoten i seglet med pålstek eller nån annan lämplig knop. Mycket trevligare än att ha en hård metallgrej som dinglar och slår över fördäck. Kan göra väldigt ont om man behöver gå fram när seglet är ute.
-
1 poängSe till att du får en bit av linan som sitter i änden tillgänglig när du fört in kardborrebandet. Är ett hel...et att få loss bandet om man inte kan dra i linan.
-
1 poängJa, linan på rullen är bara för att rulla in seglet. Utrullningen sker genom att dra i ett skot.
-
1 poäng
-
1 poängJag använder änden på tumstock i kardborre fickan mejsel kan peta hål på fickan
-
1 poängJag förutsätter att ni återmonterat pumpen med klocka så tändinställningen blivit helt korrekt? Om ni gjort rätt enligt servicemanual vid återmontering pump. Och motorn beter sig som du anför. Så är det turbon antagligen som är slut. Den bygger inte upp tillräckligt stort tryck för att påverka klockan i pumpen som slår till bränslet, i pumpen. Försök få tag på en klocka och mät turbotrycket. Vet inte på rak arm hur mycket din motor ska ladda. Men bör ligga runt 1.5 till 1.7 kg.
-
1 poängja, märkligt resonemang med dagens ögon. Här är en till i samma tema. pripp.jfif
-
1 poängDelvis enig med Raol. Är man helt okunnig så är en besiktningsman bra. Är man kunnig om båtar så kan man göra besiktningsjobbet lika bra själv. Jag menar inte att besiktningsmännen är dåliga eller så, jag menar att de flesta av oss båtägare som mekat och fixat med båtar själva kan göra besiktningsjobbet lika bra själva.
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängÄr det den strömbrytaren till höger, den med gummihättan? Dessa finns eller fanns i några olika utföranden, men kanske inte så som du beskriver det. Dom finns i följande utföranden: off-on off-(on) inom parantes är återfjädrande. on-off-on on-off-(on) (on)-off-(on). Dessutom finns det i den serien en tryckknapp för tuta eller liknande off-(on). (”tutningsknapp enligt Watski) Watski säljer dessa, möjligen finns dom hos andra handlare också. Det förefaller dock som om denna modell fasas ut ur sortimenten, det är synd för det är en väldigt bra vippströmbrytare. Dragströmbrytaren till vänster är ofta off-on, men för längesedan har det funnits en modell som var off-on-on… den har jag inte sett på många år. Den var antagligen avsedd till vindrutetorkare eller fläkt med två hastigheter. Roca har en vridströmbrytare med off-on-on… (för vindrutetorkare). (En strömställare till bil, parkeringssjus, halvljus har följande funktion: off-on-on+on, eller så här: 0-1-1+2). Det finns på nätet och även på detta forum, någonstans, smarta diodkopplingar där man med ett fåtal ledare och enkel omkopplare kan få lanternor för motorgång och för segel att lysa på rätt sätt, sannolikt är det en sådan koppling du har.
-
1 poängVerkligen - alla varningsklockor. Bäst är att fråga att du ämnar att göra en sådan redan innan du kommer och kikar på båten. Då slipper man göra sig besväret.
-
1 poängEn pump som bara används för att pumpavatten till avgasröret ser det ut som. Hade en luftkyld Bernhard motor i en snipa en gång. Förra ägaren hade monteraten skopa under botten som tryckte in vatten i avgasröret, funkade sådär, det hände att skopan fylldes med skräp och då började det lukta varmt och osa om avgasröret och slangarna. Då fick man lägga i backen och hoppas att skiten flöt ut tillbaka. Annars blev det att ta loss slangen och blåsa rent, ett så kallat blåsjobb :-) Jag byggde om det med ett normalt vattenintag och gjorde en venturi i avgasröret som sög in kylvatten. Det funkade bättre. Med en ljuddämpare i systemet blev det ett ritkigt behagligt avgasljud, utanför båten. Inne i båten hördes bara insugsljudet och klattret från ventierna och stötstängerna. "Klicketi-klacketi-fjutt-klicketi-klacketi-fjutt-klicketi-klacketi-fjutt-klicketi-klacketi..."
-
1 poängOm det står havsvatten i tanken så luktar det piss efter några veckor. Skölj tanken med sötvatten. Och se till att det står sötvatten (kranvatten) i toastolen. Havsvatten innehåller massor med mikroorganismer som ruttnar i rätt miljö.
-
1 poäng1.) Som @Jonas113 påtalat behöver du tillgång en del specialverktyg samt givetvis kunskap för att installationen skall bli bra. Så jag rekommenderar också att du lämnar det till ett varv som jobbar med mercuiser. Däremot kan du hålla nere kostnaderna genom att förbereda utrymmet, tex. rengöring, se till att el och bränslematning är i gott skick, motorrumsisolering etc. Likaså att gas& växelwire och eldragningen till förarplatsen är i gott skick / anpassade för nya motorn. Med allt detta gjort borde en firma som vet vad de gör klara av att lyfta i den nya på en förmiddag. 2.) Du måste byta engine coupler (medbringare på svenska?) till alpha versionen. Sedan får du ordna en skorvgenomföring där pumpen kan suga kylvatten. Utgående vatten från Alphadrevet pluggas sedan vid installation. Detta rekommenderas iallafall på de större mercruiser v8 eftersom alphadrevets pump inte är tillräcklig. På de mindre v6:orna går det fint att använda alpahdrevets pump. Eftersom du måste skaffa en engine coupler som passar för alpha drev och göra lite andra justeringar för kylningen kanske du skall överväga att köpa ett beg./renoverat bravodrev istället? Dä får du ett tåligare och bättre drev- alphadrevet borde du kunna sälja isåfall. 3.) Det finns tabeller för detta, på bravo drev är det normalt rek. att köra med 2.20 för smallblock v8:or och 1.8.1 för big block. Vad har du för utväxling på ditt alphadrev? Ps. Ifall nya motorn är kraftigare än den gamla kan du behöva byta propellern.
-
1 poängJag rekomenderar att ett varv gör det. Respekt för alla specialverktyg för inlinjering, bäljmontage, växelvajer m.m. Förmodligen behövs ett o annat bytas, och då kan varvet ha det i "Bra att ha" lådan. En pump ska vara så nära vattekällan som möjligt. Så jag skulle tro att du ska to bort impellern i motorn, men det är bara min "Grabbgissning"
-
1 poängHej och tack för svar. Har em sunwimd 26 med parrialrigg och svepta spridare så bör va rulle och sen sidovanten först och aktern sist då verkar det som👍
-
1 poängMailade kontakt med Yacht Devices i egenskap av företag. Fick svar idag. De håller med om att processorn internt troligen gått hädan, och ber mig skicka den till deras kontor i....Polen (!). Samt att jag kan beställa en ny. Alltså beställa, inte tal om att skicka en ersättare utan kostnad. När det gäller "säljstoppet" av deras produkter eller några problem har de ingen aaaaning om vad jag talar om. Hänvisar till återförsäljarlistan på sin hemsida, eller att vi kan beställa direkt från dem. Men flera av deras listade ÅF har ju inte produkten och i något fall har de helt upphört med YD:s produkter - men är fortfarande kvar på listan på YD:s hemsida. Flera skriver ju också att försäljningen är "pausad" (Odelco bl.a.), vilket ju är upprinnelsen till denna tråd. Men pusselbitarna föll på plats när jag på den danska återförsäljarens hemsida läste att leveranserna kommer från Ryssland (Kaliningrad, lilla ryska enklaven mellan Tyskland och Polen) och att det egentligen är där Yacht Devices huvudkontor verkar ligga. Leveranserna är därför tillsvidare underkastade sanktioner. Men om man frågar mig så har jag rätt tveksamma erfarenheter av elektronik från detta land även i "normalläge" i världen, så hade jag vetat detta hade jag inte beställt den från början. Kanadakontoret är nog mest bara en västerländsk fasad (brevlåda ?), https://www.yachtd.com/company/. Den verkliga företagsadressen verkar istället vara Tihkaia str. 15, Kaliningrad 236022, Russia", https://www.shipserv.com/supplier/profile/s/yacht-devices-238497 https://company.metstrade.com/Yacht-Devices-Ltd-?Language=EN&eventid=24141&account=00594920-0 Slutsats: Om man inte vill gynna Ryssland skall man inte köpa prylar från Yacht Devices !! Nu har jag beställt en QK-A034/B.
-
1 poängJag har också en lat hund men den säger inte så mycket, förutom när han vill gå ut😁 Kan du inte dela med dej av din lata hund som verkar säga en del intressanta saker?
-
1 poängJapp, liknande. Flera gånger och haft i drift under lång tid. Nu är det ju inte tryck- utan sugsidan det handlar om. Och som nämnts ovan - inte trycka in vatten, utan helt enkelt en alternativ väg för motorn att suga sitt sjökylvatten ifrån. ---------------- Trevägskran (antar jag att du menar, inte "trekammarventil") hade jag dock undvikit, mest för att det inte är lika självklart vilket läge som är vad på en sådan. Kylvattenintagskranen skall enligt min uppfattning vara enkel - tydligt öppen eller stängd. Min lösning (förra båten) var istället en extraanslutning på sjövattenfiltret, via vilken motorn kunde suga upp glykolblandning (om ordinarie intag var stängt) via en slang med just gardenakoppling. Givetvis med kulventil före, och allt placerat ovan vattenlinjen: Har ingen bra bild från nya båtens lösning, men där sitter ett T-rör (grov mässing) under filtret gängat direkt på dess intag istället för att modifiera själva filtret. Sidoanslutningen har där sedan motsvarande kulventil och Gardenakoppling som på bilden ovan. Kan rekommendera det alla dagar i veckan. Ingen av lösningarna innebär extra slangklämmor eller slangar som kan läcka då anordningen är fastskruvad eller fast pågängad. Dessutom befinner sig allt detta över vattenlinjen. Och avstängningskranen vid intaget är fortfarande precis som i original och lättbegriplig.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00