Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-06-10 på alla områden

  1. 2 poäng
    Om det står havsvatten i tanken så luktar det piss efter några veckor. Skölj tanken med sötvatten. Och se till att det står sötvatten (kranvatten) i toastolen. Havsvatten innehåller massor med mikroorganismer som ruttnar i rätt miljö.
  2. 2 poäng
    Nu är problemet löst ! Actisense NGT-1 är ju i sig en trevlig sak som även kan fungera som N2k-monitor. Laddade ner Reader-programmet från deras hemsida, men det sket sig direkt. En dll-fil saknades. Och inte fungerade det i OpenCPN heller. Ingen reaktion på autopiloten. Mailade Actisense support igår, och fick svar nu på morgonen. Stack ner till båten efter jobbet och laddade in det som de sade. Men det fungerade inte i alla fall, utan fick ett annat fel när jag försökte öppna COM-porten mot NGT-1. Men nu svarade den brittiska supporten på mail på bara 5 min, medan jag satt i båten. Frågade om det var ok om han tog över min dator i båten på fjärr en stund - visst. Direkt såg han att det var fel version av drivrutin som Windows "valt". Trots helsvensk Windows hittade han och fixade han både det och ett annat konfigureringsfel på 5 min. Sedan fungerade "monitorprogrammet". Även OpenCPN styr nu Raymarine-piloten. Dock inte med pilotens egna Trackfunktion, den verkar ingen fått ordning på. Men denna Plugin har Trackfunktion inbyggd och den skickar bara kurskommando till autopiloten (fjärrstyr den helt enkelt via Raymarines "egna" PGN:er). Är dock otroligt imponerad av Actisense supporttekniker. Inga tramsiga alltför grundläggande frågor, utan fattade direkt och gick rakt på sak. Kan VERKLIGEN rekommenderas !
  3. 2 poäng
    Om det kommer till känna att ett utländskt fartyg har TBT och inte har avsedd spärrfärg kan Transportstyrelsen lägga fartyget med nyttjandeförbud och kräva åtgärd, t.ex. att fartyget får gå till närmsta varv för avlägsnande av TBT eller påmålning med spärrfärg. Den möjligheten gör inte skillnad på Båt och Skepp (vilka är de två grupper fartyg delas in i lagen). På Fritidsbåtar finns ju ingen aktiv tillsyn från Transportstyrelsen, men på utländska och Svenska yrkesfartyg gör de löpande kontroller, främst genom kontroll av anti-fouling certifikat och anti-fouling försäkran för de som är så små att de inte har krav på certifikat.
  4. 2 poäng
    Som sagts tidigare, förordningen säger att TBT inte får finnas på skrovet, eller att den ska vara förseglad med avsedd spärrfärg. Om färgen innehåller TBT och den inte är förseglad med en spärrfärg kan utländsk båtägare bli tvungen att åtgärda på lämpligt sätt. Det är inget med det som bryter den fria rörligheten eftersom det är helt i enlighet med förordningen.
  5. 2 poäng
    Tror epoxi eller polyester är egalt i detta fallet. Viktigast är att rugga upp så den gamla polyestern är "naken" och ytan grov - då biter det alldeles utmärkt. Men håller med om att det är glasfibermattan som ger styrkan samt att den måste överlappa en bit utanför skadan. Varför inte slipa ner genom gelcoaten på över/undersidan och lägga ny matta under och sedan ovanpå hela hålet ? Sedan borra upp nytt hål med bimetallhålsåg (inte de där billiga multihålsågarna för trä). Eftersom ytan är liten och stökig går det nog f.ö. minst lika bra att trycka ut luften och få glasfibermattan på plats med en pensel än aluminiumroller. Edit: Beroende på hur petig man är med utseendet skulle det ju också vara en lösning att skruva dit en platta med lämpligt hål (plywood, lackad för fuktens skull) utanpå, dvs över det befintliga trasiga hålet. Eller kanske t.o.m. sätta den under ?
  6. 2 poäng
    Allmänt vedertaget vid projektering av hamnar för fritidsbåtar sedan ett antal år tillbaka är att det fria avståndet mellan båtar, förtöjda mellan bommar i parallella bryggor, bör vara 2,5 x tänkt längsta båt, avståndet ska dock inte understiga 20 m. Flygfotot visar en hamnlayout som troligen från början dimensionerats för mindre båtar men som på grund av Svenssons alltmer goda ekonomi och bankernas utlåning har blivit tvungen att följa med i Svenssons uppgradering från 20-25' båtar upp till betydligt större farkoster. Sådana exempel på mindre kloka hamnombyggnader finns det många av. Rådet till TS är nog att söka efter en plats som passar TS och båten bättre. Men det har nog TS redan tänkt på...
  7. 2 poäng
    Det bästa sättet att komma ut beror dels på hur det blåser men även på hur propellern verkar. Så, vet du vad du har för propeller? Fast med axel, drev, folding etc. Har du fast propeller så har dess skoveleffekt vid backning stor effekt. Är den tex högergående (medsols) vid framväxel och vänstergående vid back så kommer dess skoveleffekt göra att aktern dras åt babord när du backar. Ofta spelar det mindre roll hur rodret står vid backning, oavsett vilken propp man har, så man backar ut en bit och ger en puff framåt med rorkulten åt motsatt håll man vill att fören ska flytta sig och då, när fören har fått en viss en rörelse så lägger man i backen igen och tar sig lite längre ut. Det låter konstigt och krångligt men är egentligen inte så svårt när man lärt sig hur båten beter sig. Lycka till!
  8. 1 poäng
    För allmänt underhåll av tank och slangar använder jag Transclean 65 regelbundet och har inte haft några problem med lukt sen jag bytte allt utom den rostfria tanken för fyra år sedan. Och mellan gångerna vi använder båten spolar jag alltid rent i slangen mellan toa och tank med färskvatten och en skvätt Transclean som löser urinsten, så får det stå tills nästa gång vi kommer. Och jag har bara en kulventil i systemet, den som sitter i skrovet för fultömningen.
  9. 1 poäng
    Jo, men bara tills nästa gång du använder toan. Det är som hemma i huset eller lägenheten - luktar det avlopp spelar det ingen roll hur mycket rengöringsmedel du pytsar i toan, du måste lösa felet till att lukten slipper ur systemet. Slangar åldras, får microsprickor i sig och annat, och lukten slipper då igenom. Man kan tydligen kolla om de är täta genom att vira varma, fuktiga handdukar runt och vänta. Luktar handdukarna toa är det otätt.
  10. 1 poäng
    Rengöringsmedel hindrar inte lukt, om vi inte pratar allmän städning av toan, och då funkar det bra med samma grejer du städar hemma med. Lukten skall ju vara på insidan av tanken och slangarna, om det inte är så behöver antingen slangarna bytas för de blivit gamla och släpper igenom luktande gas, eller så är det otätt någonstans (hål i tank, klämma som släppt, annat?), eller så blir det övertryck i systemet pga tät avluftning.
  11. 1 poäng
    Ättika löser ju upp kalkavlagringar. Det finns ju ett och annat medel att hälla i som löser upp ett och annat, minns inte namnet. Jag har något toalettmedel som bara luktar litet bättre än vad det kan göra om tanken…
  12. 1 poäng
    Har du någon källa på det? Låter lite som en utopi tycker jag, är väl väldigt få hamnar som har så pass luftigt? Trådskaparens hamn ser ju däremot ganska absurt trång ut. Jag förstår inte riktigt hur det över huvud taget ska gå att få ut en båt ur den platsen, men jag skulle nog oroa mig ännu mer för att få in den igen...
  13. 1 poäng
    Ja. All plywood levereras obehandlad, och smuts fastnar lätt i sådan. Smuts och fukt ger mögel. Olja KAN ge mögel, så vill du vara helt säker på mögelfritt är det målning eller lackning som gäller. Personligen skulle jag tvätta ur båten med ”Ship Shape” eller Klorin; då dödar du av eventuella mögelsporer. Skölj efter. Använd handskar. Störst problem brukar mattor och textilier ha. Inte plywooden.
  14. 1 poäng
    Jag monterade en sådan pump efter att ha provat andra som heller inte funkade efter några år. Efter 2 säsonger slutade den funka , precis lagom just då garantin löpt ut. Det visade sig att inneslutningen till elmotorn inte tål vatten, utan det kom in och invändig korrosion fick t.o.m. ytterplasten att svälla upp, Tvärstopp alltså. VARNING för denna pryl. Problemet tycks vara att tillverkarna av länspumpar inte har tillräcklig respekt för och kännedom om Murphy's allomfattande illistighet. Numera har jag gjort ett helt egenkomponerat system för denna lilla aluminiumbåt som barnbarnen använder. Dels en membranpump som kan suga och som sitter precis under akterdäcket. Sugslangen har en omvänd tratt nedtill med ett typ myggnät av plast som sitter runt den vida öppningen så att smuts inte skall sugas till pumpen. Dels en liten flottör på en stång som påverkar en sluten mikrobrytare, också den monterad precis under däck. Mikrobrytaren drar ett relä som driver pumpen. Nu finns det alltså inga som helst elprylar som kan hamna under vatten under alla rimliga förhållanden.... Med detta hyser jag viss förhoppning om att ha överlistat Murphy för gott. Åtminstone vad gäller länspump.
  15. 1 poäng
    I den mån det uppstår någon sådan effekt, så bör aktern dras åt styrbord vid backning.
  16. 1 poäng
    Vad säger bilden om vilken propellerverkan vi har vid back?
  17. 1 poäng
    Ser spännande ut. Väl så trångt den röda vägen. Vindriktningen har stor inverkan på vart fören tar vägen vid låg fart. Typ när du ska ut från bryggan. Problemet är mindre vid tilläggning. Sturfart gäller. Samt att båten svänger runt kölen. Kan ju vara bra att tänka på.
  18. 1 poäng
    Jag tror efter diverse reparationer att epoxi med passande glasfibermatt är ett säkrare kort. Kör själv med Biltemas. Och det är inte epoxin i sig som ger styrkan, utan mängden glasfiber som du lyckas bädda in i epoxin, utan luftbubblor. Men epoxin biter bättre fast än vad polyester gör på gammal polyester. Slipa ur ordentligt, absolut ingen Gelcoat kvar. Bygg upp en form med t ex plast från en plast burk, på insidan. Kanske modellera på ovansidan som begränsning/form. Fyll lager efter lager med väv, som du verkligen bakar/rollar in epoxi i, med en roller av aluminium avsedd för detta (BT minsta). Gör rent verktyget med aceton innan epoxin härdar.
  19. 1 poäng
    För att laga skadan du har måste du, som vid alla reparationer där lagningen ska ta upp krafter, börja en bra bit ifrån skadan och plasta med många lager matta och polyester. Kanske kan du slippa ta bort mycket av plasten runt masthålet om du kommer åt att plasta underifrån? Annars behöver du ta bort någon dm runt skadan och bygga upp med polyester och matta minst dubbelt så långt, helst mer, ut från den blivande innerkanten. Andra är säkert bättre på detta än jag men så hade jag sett alternativen. Glöm inte att rugga upp ytan du ska plasta mot och tvätta noga, noga med aceton.
  20. 1 poäng
    Tack för alla svar. Det verkar som att det var duschblandaren på badbryggan som släppte igenom vatten mellan varmt och kallt...??? jag vred den till kallt och såg till att den verkligen var stängd, och sen dess har problemet försvunnit. Ska dock gå igenom systemet och kolla blandaren vid vvb (och sänka denna så det inte blir så förbaskat varmt) samt checka backventiler. Tack igen!
  21. 1 poäng
    Tack! Intressant tråd. Mycket ny info. Formplyfa med tätade kanter låter rimligt för dolda delar. Satt och funderade, alla har sina åsikter om målning. Men om du man köper vanliga konstruktions plyfa. och måla med bra färg, typ lackfärg International. 3 strykningar eller så för synliga delar. borde inte det funka? (självklart måla kapkanter, och ev. marine seal om det blir skruvhål)
  22. 1 poäng
    Har anlitat besiktningsman två gånger och bägge har lovat ”guld och gröna skogar” men inte levererat. Det viktigaste (och dyraste) med en motorbåt är ju motorn och drivlinan och ingen av de besiktningsmän jag anlitade kunde ge ett insatt utlåtande om dessa. Till viss del kan jag förstå detta. Det krävs en hel del demontering av en motor för att kontrollera skicket och det kan de inte göra. Den ene skruvade av oljelocket och sa att motorn ser bra ut och ”har inga fel”. Den andre, annan båt, körde en runda och sa att det är en ”skottsäker” motor men man kan aldrig veta. Kostade på den motorn närmare 200.000 ett par år senare då flera delar var utslitna och sönderrostade. För min del hade jag haft betydligt större nytta av att ha med en erfaren motormeck. Värt att notera är väl att jag vid bägge tillfällena hade ganska bra koll på båtar och hur man avgör skicket på dem och det var också något jag framförde till besiktningsmännen samt att jag var mest intresserad av skicket på motorn och dreven. Bara lite av min erfarenhet. Lycka till!
  23. 1 poäng
    Marinplywood är inte heller okänslig för mögel. Det bara tål mer vatten innan limmet släpper. Vill du att trä skall tåla fukt bör den behandlas med lack eller polyester. Olja kan fungera också kan också odla mögel. Frågan har varit uppe förut,
  24. 1 poäng
    Exakt hur spolade du rent motorn? Bara lite lätt utvändigt, eller försökte du även på något sätt spola kylkanaler, avgassystem mm från t ex saltavlagringar och annat?
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...