Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2022-06-09 på alla områden
-
3 poängAllmänt vedertaget vid projektering av hamnar för fritidsbåtar sedan ett antal år tillbaka är att det fria avståndet mellan båtar, förtöjda mellan bommar i parallella bryggor, bör vara 2,5 x tänkt längsta båt, avståndet ska dock inte understiga 20 m. Flygfotot visar en hamnlayout som troligen från början dimensionerats för mindre båtar men som på grund av Svenssons alltmer goda ekonomi och bankernas utlåning har blivit tvungen att följa med i Svenssons uppgradering från 20-25' båtar upp till betydligt större farkoster. Sådana exempel på mindre kloka hamnombyggnader finns det många av. Rådet till TS är nog att söka efter en plats som passar TS och båten bättre. Men det har nog TS redan tänkt på...
-
3 poängUpdate på denna tråd: - Fick tillbaka analysen, tog 5 arbetsdagar från att jag postade skrapprovet. Visade mycket riktigt på koppar i färgen. - Har nu blästrat bort all gammal färg samt fått båten epoximålad på allblästring, de tyckte för övrigt allt såg bra ut och märkena var oxidering Så nu är jag redo för sjösättning utan att behöva oroa mig mer 🙂
-
2 poängJag tror efter diverse reparationer att epoxi med passande glasfibermatt är ett säkrare kort. Kör själv med Biltemas. Och det är inte epoxin i sig som ger styrkan, utan mängden glasfiber som du lyckas bädda in i epoxin, utan luftbubblor. Men epoxin biter bättre fast än vad polyester gör på gammal polyester. Slipa ur ordentligt, absolut ingen Gelcoat kvar. Bygg upp en form med t ex plast från en plast burk, på insidan. Kanske modellera på ovansidan som begränsning/form. Fyll lager efter lager med väv, som du verkligen bakar/rollar in epoxi i, med en roller av aluminium avsedd för detta (BT minsta). Gör rent verktyget med aceton innan epoxin härdar.
-
2 poängDet bästa sättet att komma ut beror dels på hur det blåser men även på hur propellern verkar. Så, vet du vad du har för propeller? Fast med axel, drev, folding etc. Har du fast propeller så har dess skoveleffekt vid backning stor effekt. Är den tex högergående (medsols) vid framväxel och vänstergående vid back så kommer dess skoveleffekt göra att aktern dras åt babord när du backar. Ofta spelar det mindre roll hur rodret står vid backning, oavsett vilken propp man har, så man backar ut en bit och ger en puff framåt med rorkulten åt motsatt håll man vill att fören ska flytta sig och då, när fören har fått en viss en rörelse så lägger man i backen igen och tar sig lite längre ut. Det låter konstigt och krångligt men är egentligen inte så svårt när man lärt sig hur båten beter sig. Lycka till!
-
2 poängMarinplywood är inte heller okänslig för mögel. Det bara tål mer vatten innan limmet släpper. Vill du att trä skall tåla fukt bör den behandlas med lack eller polyester. Olja kan fungera också kan också odla mögel. Frågan har varit uppe förut,
-
2 poängStartar du anonyma TBT-tråd-missbrukare kommer jag som ett skott! 🙋🏻♂️
-
1 poängSer spännande ut. Väl så trångt den röda vägen. Vindriktningen har stor inverkan på vart fören tar vägen vid låg fart. Typ när du ska ut från bryggan. Problemet är mindre vid tilläggning. Sturfart gäller. Samt att båten svänger runt kölen. Kan ju vara bra att tänka på.
-
1 poängFör att laga skadan du har måste du, som vid alla reparationer där lagningen ska ta upp krafter, börja en bra bit ifrån skadan och plasta med många lager matta och polyester. Kanske kan du slippa ta bort mycket av plasten runt masthålet om du kommer åt att plasta underifrån? Annars behöver du ta bort någon dm runt skadan och bygga upp med polyester och matta minst dubbelt så långt, helst mer, ut från den blivande innerkanten. Andra är säkert bättre på detta än jag men så hade jag sett alternativen. Glöm inte att rugga upp ytan du ska plasta mot och tvätta noga, noga med aceton.
-
1 poängJag har en SPX Johnson med följande färgsättning och förslag till installation i en annan båt än en Ryds 23DC. Om man inte vill ha manuell funktion används inte brun alls. På min båt tyckte fabriken att kopplingen ovan är för enkel, eller för osäker då det finns ett AV-läge, så då är det ett relä efter enkel strömbrytare för manuell drift.
-
1 poängTänk på när du skriver och ger råd att bara skriva det du verkligen vet när du svarar med "man kan....". Även om man aldrig kan få behöva ta något konkret ansvar för det man skriver på ett forum som detta så hör det till god ton att vara tydlig med om det är något man vet själv eller bara har hört talas om. Om det är det sistnämnda eller ännu vagare skall man kanske t.o.m. ibland överväga att inte skriva något alls. Det är mycket pengar för TS som står på spel om det blir fel. Just ditt tips ovan som börjar "Man kan...." reagerade jag också på, eftersom du påstår något som istället vittnar om tämligen stor okunskap om hur kylsystemet är uppbyggt. Men alla ser kanske inte det, i synnerhet inte en båtägare med problem som kanske greppar varje halmstrå. Visst är ju även vaga råd och tips värdefulla och skall inte utelämnas, men om man inte säkert vet så bör man i ett forum som detta vara extra tydlig med det. Visst kan denna försiktighet i vad man rekommenderar ibland få reaktioner som att man är "negativ", feg, "TS kan väl testa själv" o.s.v. Men med tiden lär man sig att det finns precis alla typer av människor som är bra på olika saker, och beroende på situation kanske de inte reagerar/agerar/läser tipset som man från sin egen lilla horisont tycker borde vara självklart. Det är ju dock ändå fortfarande folk som behöver hjälp. Att efteråt, när man står där med havererad motor p.g.a. ett tips man följde, få läsa att man naturligtvis "inte skall lita blint på tips man får på ett forum", är föga tröst och kan knäcka hela båtintresset. Även om det naturligtvis i sak är ett helt riktigt påpekande.
-
1 poängKanoners😁 Men inget jag drar med ut i skogen, vilket TS heller inte avsåg.
-
1 poängOm tändstiften är ute och du fortsatt inte kan dra runt svänghjulet så skulle jag säga det är ett ytterst dåligt tecken. Gör som Themariner föreslår, spruta in mycket 5-56 i alla cylindrarna och låt stå över natten och gör sedan nytt försök utan tändstiften på plats. Därefter tar mina kunskaper slut 🙂
-
1 poängOm möjligt ha batteriet kvar på laddning under startförsöken. Hur stort batteri har du mätt i CCA? Ska visserligen inte krävas jättemycket men uppåt 500 skulle vara bra tror jag. Jag skulle dock först testa att, som skrivits, ta ur stiften och kolla dem samt pröva vrida runt svänghjulet med en skiftis eller fast nyckel.
-
1 poängHar fortfarande inte kopplat in sensorn efter alla åren... Den sitter och kalibrerad och koppartråd ligger i verktygslådan samt kablarna ligger löst... Känns som om jag inte behöver den funktionen. Står alltid och tittar när jag tar hem. Kör med blyad också, men har som sagt inte kopplat in kontakten på sensorn, så tyvärr kan jag inte svara på din fråga.
-
1 poängOm allt går som jag tänkt mig, så blir ja ve en roddbåt te vecka. Ska lägga ut mjärdar o nät i sjön nedanför kåken. Var några år sedan, men nu börjar fisken bli dyr över disk. Strax sjösättning m a o. Cumulsen ska jag börja vårrusta följande vecka. Tar det lugnt. Sjösätter 3-4 dagar senare. Har dock inte möjlighet tidigare, för i morgon drar jag upp till stugan ovanför Mattila och kör snöskoter, några dagar. Det är också viktigt😁
-
1 poängMin far hade en Petterssonliknande mahogny kryssare åren 1964 till 1973. Det var innan jag hade kommit till tonåren men de minnena har satt sig fast ordentligt. Jag har sedan några år forskat om denna båt och försökt få fram historien till den, både tidigare ägare och senare och framförallt, finns Monalisa kvar ? Här står min far Evert vid rodret och det är första gången den skall upp på land, året är 1964. Min mor trodde Evert köpte den på en båtklubb i Pålsundet. Ett massivt renoveringsarbete väntar. Båten hade namnet Monalisa och var drygt 9 meter lång och 2 meter bred. Jag har funnit två systerbåtar till Monalisa: Ingalena (Norröna) och Ellinor. Ellinor finns med här på forumet. Här står jag själv vid rodret, det är 3 år senare och båten har renoverats och byggts om. Idag kan man tycka det är lite synd att originaldetaljerna inte bevarades, men det var andra tider då, den skulle vara praktisk och användbar. Vi kallade alltid den för en Petterssonbåt. Men när jag forskat om den har jag funnit andra ritningar, en av dom stämmer väldigt väl överens och den ritningen har Viktor Israelsson gjort, en annan ganska känd båtkonstruktör. Det som är lite speciellt med Monalisa är de 4 ventilerna, inte så vanligt på C.G. Pettersson båtarna. Troligen var den byggd på varvet Gustafsson och Andersson vid Lidingö. På ritningen står att beställaren var Törnqvist, J. K, men det kan ju vara en av systerbåtarna och det kan ju vara fler än de 3 jag känner till. Har jag sådan tur att någon av er känner igen Monalisa och kan berätta något mer ? Kanske någon har bilder utav den före 1964 i era föräldrars album. Ni kan besöka min hemsida och läsa om fler detaljer jag fått fram: http://www.astrofriend.eu/vehicles/everts-cruiser-monalisa/everts-cruiser-monalisa.html Lars, son till Evert som ägde Monalisa åren 1964-1973.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00