Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2022-06-08 i Forum Inlägg
-
2 poängHar nu testat och det gick ju hur lätt som helst! Verkligen supertack alla! Rätt verktyg för rätt uppgift.
-
1 poängDu kan väl spänna upp tampar mellan pålarna och bryggan som du tar hjälp av när du lägger till
-
1 poängKanske overkill, men med en sådan här går det nog lätt. I max utdraget läge (1250mm) klarar den ändå 250kg. Går dessutom att lyfta annat med om man vill, samt kan fällas ihop och ta liten plats. Dyker även då och då upp begagnade till lägre pris: https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/lyftutrustning/verkstadskranar/verkstadskran-1000-kg-2000039788 Hybros lösning fungerar ju också, men du behöver ändå skaffa ett lyftblock. Och 3-4m slanor blir stort att stuva undan.....
-
1 poäng
-
1 poängJaha, och hur skulle det gå till på ett enkelt sätt? Du är medveten om att bla termostathuset är helt annorlunda på sjövattenkylda motorer. Dvs TS måste då införskaffa ett sådant för jag kan inte tänka mig att TS ligger med ett sådant på hyllan. Visst man kan kanske göra någon tattarlösning med lite t- rör och slang men vet i fa.. om det skulle funka.
-
1 poängFinns även logikkretsar/räknare med up/downingång som löser det hela - om man vill göra det med räknare och logik. Men idag kan ju tyvärr få ingenjörer bygga saker med logikkretsar (eller analoga komparatorer/OP-förstärkare om det är analoga signaler som är inblandade i matematiken) och måste slänga in en processor så fort man skall lägga ihop om så bara två simpla signaler. Fast det är klart - processorn ger ju sedan redan i sin allra enklaste form större möjligheter till efterbehandling och presentation. Tycker fortfarande det är lite av en "sport" att få till elektroniklösningar utan processor, även med viss matematisk eller sekventiell funktion. Inga mjukvarubuggar, ingen risk för hängningar och ingen programvara som måste laddas 🙂
-
1 poängJag gjorde en bränslemätare när jag arbetade på Volvo Lastvagnars utvecklingslab, ca 1979. Den byggde på digitalteknik. En räknare som räknade pulser och en krets som spärrade pulserna. När bränsle rann framåt räknade räknaren upp, men då bränslet rann tillbaka spärrades räknaren för nästa puls så det måste komma två pulser för att den skulle räkna upp. Och jag tror jag beskrivit detta i ett inlägg förut. PS Jag ser att Seawolf https://www.maringuiden.se/forum/profile/59080-seawolf/ kommer ihåg lite från mättekniken och numerisk analys
-
1 poängAlternativet är en härlig seglats på ca 250 nm vilket med långa seglingsdagar, medelfart 4 knop, samt reservation för någon dags oväder och stillaliggande tar en vecka att segla.
-
1 poängTack snälla för att du engagerade dig, om inte annat så blev iaf jag gladare!! Jag har ingen sån panel (synlig). Men jag ska fundera lite om nån säkring vid batteriet är en av dessa ledningar!
-
1 poängTack alla. Verkar som om det blir en tur till Biltema på lunchen idag för idag ska båten i drickat!
-
1 poängJag rekomenderar att ett varv gör det. Respekt för alla specialverktyg för inlinjering, bäljmontage, växelvajer m.m. Förmodligen behövs ett o annat bytas, och då kan varvet ha det i "Bra att ha" lådan. En pump ska vara så nära vattekällan som möjligt. Så jag skulle tro att du ska to bort impellern i motorn, men det är bara min "Grabbgissning"
-
1 poängOj, stort tack för att du tog dig tid att skriva så mycket. Jo, det här med att bada känner vi till, ja inte bara bada, kan inte tvätta bilen eller använda vatten alls i trädgården när han är ute 😉 MVh Mikael.
-
1 poängVi kör kaffebryggare på inverter, provat typ allt annat och aldrig blivit nöjd. Köpte en sån här, lite lagom stor, gör OK kaffe och det landar i termos direkt: https://www.kitchentime.se/p/coffee-maker-kimis-aroma-thermo?gclid=CjwKCAjw7vuUBhBUEiwAEdu2pDbitR6vXP0vVedQGQgH9D8_GouLcJWzWT-VRx3qtEb8MS6u2NAtDhoC0CQQAvD_BwE
-
1 poängVi har haft en schäfertik på ca 30 kg med ombord i drygt tio säsonger. Hon trivs jättebra ombord. Hoppar lätt ombord och iland själv. Iofs är ju nuvarande båt väldigt bra anpassad för hund, barn och pensionärer… en ”gå runt båt” med en bra peke att gå iland/ombord på. Hundar i allmänhet tycker det är bekvämt att ha flocken/familjen/besättningen väl samlad ombord så att dom inte behöver ta till vallningsbeteendet för att fösa ihop flocken. Många hundraser, inte minst schäfern gillar ju även att vakta båten och närliggande område. Litet jobbigt kan det bli när hela det närliggande postnummerområdet skall vaktas… men det går att stävja. Schäfrar behöver man ju inte lära att vakta, det kan dom från födseln, eller redan innan födseln, då det sitter i generna. Att lägga till med aktern mot land är oftast en stor dumhet, det går väl an att göra det vid en flytbrygga som ligger ute på djupt vatten. Men att riskera propeller och/eller roder genom att lägga till med aktern mot land eller brygga där det är grunt och orent vatten brukar bli dyrt, lägg inte till så oavsett vad kompisar och hunden tycker! Jag byggde en landgång till hunden av aluminiumprofiler och durkplåt i alu, men den hoppade hunden över, hon tyckte bara den låg ivägen. Smala skarndäck, som renderar smalare gångytor gillar inte större hundar, då kan det vara bättre att hjälpa dem upp genom förluckan. Samt hjälpa dem ner samma väg, vår schäfer dök gladeligen ned henom förluckan på förra båten, så det fick vi försöka att hindra genom att ta emot på insidan. Det finns ju hundar som är rädda, lättskrämda och väldigt försiktiga, den tyska schäferhunden hör inte till denna kategori. Schäfern skall vara orädd och nyfiken, och det både underlättar och kan vara ett problem, vår hund smiter nämligen iland själv när hon förstår att det går att bada. Det är då väldigt svårt att förstå att hon fått bra betyg i olika lydnadskurser, för när det gäller bad tycks hon vara döv, det skall simmas och grävas i sanden, vad husse och matte än ropar eller befaller går inte alls fram…. Inte ens katter eller tykna chihuahuor tycks existera när det skall badas, sådana anses annars utgöra ett bra kompletterande proteintillskott till torrfodret. Men hon hoppar inte i vattnet på ställen där hon inte själv kan ta sig upp. Så det blir diverse stränder eller sjösättningsramper ned i det dieselblandade vattnet i hamnarna. Jag har förstått att alla, eller iallafall de flesta schäfrarna älskar att bada. Saltvatten (med eller utan dieselinblandning) är inte så bra för några hundars päls eller hud, man får spola av dem med färskvatten, och tvätta med milt hundschampo. Annars blir pälsen så som Svinto, och sedan blir det även en besvärande klåda. Det finns ju hundar som blir sjösjuka, liksom bilsjuka, det är ju problematiskt… Måhända finns det även hundar som blir rädda när det gungar, jag har aldrig haft någon sådan hund, innan det blev schäfer fanns det mellanpudel ombord, inga problem, men pudlarna gillade inte att bada, trots att det egentligen är en vattenapporterande fågelhund. Alla ombord skall ha flytväst, inte bara hunden! Hundarna gillar teakdäck, det är himla bra för där kan dom greppa med klorna när det gungar litet, däck och gångytor av hal plast är inte alls lika populära. Hala vällackade durkar är inte heller så käcka, bra med en vattentålig halkskyddande matta på duken. Schäfrar är ju onekerligen väldigt trevliga hundar, men dom blir ju rätt så stora ombord, ju mindre båten är desto större upplevs hunden vara. Särskilt stor om natten då det skall sovas, husses och mattes kojer är ju väldigt populära sovplatser…. Bra om hinden tilldelas en egen sovplats ombord. Barn och schäfrar tillsammans ombord fungerar väldigt bra, det är väl iofs individuellt såväl ur barnens som ur hundens perspektiv. Men vår hund vaktar barnbarnen väldigt effektivt, följer dem med blicken var det går och vad dom gör. Skulle något av barnbarnen ramla i eller på annat sätt falla eller skada sig så berättar hunden det.
-
1 poängDet är inte din mast som riskerar att falla om båten framför stressar, så chilla!
-
1 poängOm du har haft isär reglaget och därefter får problem, skulle jag öppna igen och kolla om nånting har lossnat eller hamnat fel vid återmonteringen.
-
1 poängSkall man försöka mäta litet flöde som skillnaden mellan två betydligt större flöden, så kommer de två mätarnas mätonogrannhet att orsaka stora fel. 1% felvisning av fullt mätområde, blir 10% vid 10% visning. Om dettta då är i olika riktning för de två mätarna så blir skillnadsvisningen rena hasarden. Jag fick dieselflödesmätningskrav från en kund till en 3MW dieselmaskin, och vi fick då utforma detta via de uppmätta individuella felvisningskurvorna, klart komplicerat, och ändå inte bra.
-
0 poängMan kan koppla bort sötvattenkylningen, och bara gå på sjövatten ett tag, för att rensa motorn o få rent den kretsen. sedan göra rent växlaren och alla slangar. Vart i landet finns båten ?
-
0 poängHaha, där ser man. Är från västkusten o där är alla båtar målade så det var inte ett alternativ att den inte var målad.....
-
0 poängTittade lite noggrannare på bilderna och det ser lite ut som det är mellan gelcoat och färg lagret?
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00