Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-06-05 på alla områden

  1. 3 poäng
    Jag förstår inte hur hen räkna procent när 239 inlägg av 2000 blir 18,1 % efter en första korrigering, men det är ju rätt oviktigt. Däremot förstår jag att hen som ägnat tid åt att försöka räkna procent på antal inlägg i tråden har ett ännu mera långtråkigt liv än de som skriver inläggen. Mot 3000! Nu kör vi!
  2. 1 poäng
    Ja, nu är aluminiumbåtbotten blankast "in the hoods". Slipade gamla Alusafe 7120D (4 somrar i vatten) med 240-papper, 1 lager Hempel Conversion Primer samt 2 lager Hempel Hempaspeed TF. Så får vi se om det påverkar förbrukning/fart/havstulpaner längre fram i sommar.
  3. 1 poäng
    Jag är nöjd med en 3:e plats oavsett hur man räknar procent. Tack VolvoPenta för en fin sammanställning😃👍
  4. 1 poäng
  5. 1 poäng
    Eftersom du har en efi kan det vara så att batteriet är så dåligt så spänningen sjunker under volten som mefi styrningen kräver.
  6. 1 poäng
    Det tror jag också. Räknar lite... Lite fritt från minnet av gamla dykkunskaper så motsvarar skillnaden i vattendensitet ungefär 3 kg på en dykare som väger 100 kg med utrustning. Påverkan på en 1000 kg båt borde då motsvaras av 30 kg, så om du ta ur 30 kg ur båten när du kör i sötvatten blir det som att du kör i havsvatten. Om båten är 6 meter lång och 2,5 meter bred i snitt är ytan i vattenlinjen 15 m2. Varje mm i djupgående motsvarar då 15 liter, vilket väger ungefär 15 kg. Så skillnaden i djupgående blir ungefär 2 mm mellan sötvatten och havsvatten.
  7. 1 poäng
    Jag har 45 cm fall, men genomföringen kommer alldeles för långt ner genom akterspegeln och skulle behöva vinklas innåt dessutom. Så en "kilplatta" igen då. Nej, jag lägger ner projektet och säljer prylarna på Blocket. Tack för åsikter och insikter!
  8. 1 poäng
    Om det är en bronspropeller på en rak axel så är det OK att köra utan offeranod. Har du landström installerad med eluttag i båten kan extra huvudbrytare på minuskabeln till motorn vara en försiktighetsåtgärd.
  9. 1 poäng
    Någon skrev om möjliga källor till vattnet och om du försökt lista ut vad för typ vatten det är, men kan inte se något svar på den frågan. Uteslut en vattenkälla i taget så blir det lättare när man vet vilken typ vattenläcka man ska leta efter. Så ett första steg kan bli: - Har du en färskvattentank? - Är den fylld? - Är den fortfarande fylld? Själv hade jag ett envist läckage i min båt, det var sötvatten och det kom inte från färskvattentanken. Så det blev till att leta regnläckage och hittade det efter ett tag. Torrt sedan dess🙂
  10. 1 poäng
    Efterlyser fortfarande foto. Fram till dess är våra tips bara spekulationer, då begreppet "blåsor" kan vara mycket.... Men TS har inte varit inne på forumet sedan inlägget lades för ett par dagar sedan, så tipsen är knappast ens lästa....🤔
  11. 1 poäng
    Jag skulle gissa att batterierna inte är så bra som batteriprovaren säger, utan att de har väldigt stor självurladdning (sulfatering internt ?). En batteriprovare säger ganska mycket, men inte allt. Anledningen till min gissning är att du successivt under en tid upplevt sämre och sämre spänning på batterierna, och om du verkligen inte har något annat än shunten inkopplad på batteriminussidan så kan det bara vara batterierna som dränerar sig själva. Eller varandra. Att batterierna varit nere och vänt i under 10-11V (t.o.m. 9V !) kan t ex ha märkt dem för livet. Väldigt typiskt för ett batteri i slutet av sin karriär är att det bara tar laddström alldeles för kort tid och alldeles för lite innan det verkar fulladdat. Men allt detta under förutsättning att det är absolut rätt inkopplat. Börja därför med att följa tipsen i @Lintotts utmärkta inlägg ovan. Ser du t ex kylskåpets förbrukning och solpanelernas laddning på instrumentet ?
  12. 1 poäng
    Jag tycker ju att den där mäklaren kunde vara mer tydligt.. Kunde skrivit på hemsidan, talat in på telefonsvararen och hängt upp en skylt på firmans dörr med budskapet. "Vänligen stör inte firmans personal på deras arbetstid, eller annan tid"
  13. 1 poäng
    Jag tar det svåraste först. På min båt är förstag/rulle som är svår att komma åt att sätta i bulten. Lättast när inget annat drar i masten. Sedan toppvant med svepa spridare.
  14. 1 poäng
    Vid kortslutning går säkringen till den apparaten eller gruppen av apparater där kortslutningen finns, medan resterande fungerar. Det är därför du har så många olika säkringar, just för att allt inte skall slockna om det blir fel på en av prylarna. Så nej, detta lär inte vara problemet. Mera rätt tänkt. För vad är gemensamt för ALLT ? Jo, batteriet. Men det har du kollat. Vad kommer sedan ? Huvudbrytaren och ev. huvudsäkring i serie med denna. Så om du lossar panelen med skruvarna och mäter spänningen mellan huvudbrytarens båda sidor och minus så bör du kunna bli lite klokare. Glöm sedan inte att ett avbrott på minuskabeln från batteriet till minusplint eller liknande kan ge samma fenomen som du har. Men det är inte så vanligt, men kan missas om man bara fokuserar på plussidan. Sedan hade jag ändå börjat titta i elschemat. Om inte annat lär du dig snabbt. Börja med den sidan där du ser batterierna och huvudbrytaren för förbrukare. Då ser du om det sitter huvudsäkring på vägen samt vart ledningarna går. Dvs det är guiden till var du skall mäta. Ett mycket erfaret öga kan se detta ganska snabbt ändå om elsystemet är strukturerat, även om man helst vill se elschemat parallellt. Men genom att läsa elschemat kan även en inte lika erfaren komma mycket långt.
  15. 1 poäng
    Pukor och trumpeter, konfetti och raketer! Dags att presentera de fem största bidragsgivarna i tävlingen: ”Störst bidrag till denna tråds resa mot 2000 inlägg.” 5:e plats går till Lasker som skrivit ihop 5,17% av inläggen, eller 56 stycken inlägg. 4:e plats går till ArneRadar som lyckats prestera 6,19% av inläggen, med andra ord 67 stycken. 3:e plats går till Boanjohan som anslutit sig på senare tid till den djärva seglatsen. 7,57% av inläggen bär Boanjohans dna, i reda siffror 82 stycken. Grattis Boanjohan till 3:e platsen i denna prestigefyllda tävling. 2:e pris går till personen som redan vid sitt 12:e inlägg tyckte: ”Det är nog ändå klokt att se till att få bort tråden innan det är för sent.” Eller vid sitt 35:e inlägg meddelade: ”så tycker jag det börjar bli dags att flytta tråden till Flashback!” Eller så sent som 2022-05-09 tyckte att tråden byggde på ”Påhopp på motståndaren som anses vara typ köpta/idioter/nazister.” Trots att han tyckte att tråden skulle tas bort eller flyttas till Flashback och att den byggde på påhopp på motståndaren har han presterat inlägg efter inlägg och ofta sysslat med just det han klagat på, nämligen energiskt idkat påhopp på de som inte tyckt lika som honom. Någon av meningsmotståndarna har han, utan att skämmas, till och med jämfört med en despotisk diktator. 3:e pristagaren har av de 2000 inläggen bidragit med 22,07% av trådinnehållet, hela 239 inlägg. Grattis Mackey till 2:e platsen i denna prestigefyllda tävling. 1:a pris går till personen som faktiskt hållit sig någorlunda i skinnet när det gäller de mest ohederliga rallarsvingarna men som envist lagt sin energi på att påpeka att trådskaparen m.fl. har fel, fel, fel, ja faktiskt helfel. Som 2021-09-11 påpekade att ”Det är den som kommer med påståenden som skall visa att de stämmer.” Att han anser att bevisbördan inte ligger lika tung på honom själv har nog de flesta redan listat ut. 2022-04-26 meddelade han trådskaparen: ”Du har skapat en väldigt lång forumtråd som bara går i cirklar” kanske omedveten om att just 1:a pristagaren var den största externa motorn i denna cirkelgång. 1:a pristagaren har av de 2000 inläggen på egen hand nämligen bidragit med i princip lika många inlägg som oss 42 andra, trådskaparens alster borträknade: 50,05% av trådinnehållet, hela 542 inlägg. I sanning ett bevis på ett makalöst engagemang för båtlivet, eller ska vi säga ett makalöst engagemang för diskussioner om båtlivet. För där diskussionen finns, där hittar vi också 1:a pristagaren. Grattis Peter_K till 1:a platsen i denna prestigefyllda tävling. ”Hederspriset” går odiskutabelt till mannen, seglaren, fjällvandraren, ja allt vad som kan komma att presenteras. Jag nöjer mig med att kalla honom kort och gott Trådskaparen. Utan Trådskaparens fina insats och osinliga energi hade denna tävling aldrig blivit utlyst. Det hade då inte funnits någon hare i detta greyhoundlopp. Och det vore ju direkt illa. Då hade vi ju aldrig fått läsa alla de omnämnanden som givits om varandra, inte heller fått uppvisat för oss det totalt omdömeslösa agerandet vi har i skyddet av det mörker som Maringuidens anonymitet skänker mänskligheten. Trådskaparens prestation mäts inte i procentenheter eller antal inlägg eftersom Trådskaparen är utom tävlan. Men han har av de 2000 inläggen presterat 678 st. Grattis Mellgard till ”Hederspriset” i denna prestigefyllda tävling. Nu tar vi sikte på 3000-talet...
  16. 1 poäng
    Hej och tack för svar. Har em sunwimd 26 med parrialrigg och svepta spridare så bör va rulle och sen sidovanten först och aktern sist då verkar det som👍
  17. 1 poäng
    Som @Pear4Life nämnde, att motorn startar lätt är en bra indikator, så se till att motorn är kall när du kommer och kikar på den. Är det en TAMD31A kan den ryka en del när den är kall men så länge röken är grå är det normalt och röken ska försvinna mer eller mindre när motorn är varm. Beroende på driftstimmarna, fråga om spridarna har renoverats, det bör göras efter 600h. Turbon brukar klara sig- mycket bättre på TAMD med axel än på AD modellerna med drev men kolla efter svart rök när du gasar på lite mer mot fullvarv och belastar motorn. Kylvätskan ska vara inte vara brun, ser den bra ut, fråga när den byttes sist, Pentas gröna kylvätska kan hålla upp till 5 år men sen tappar den både korrosionshämmande egenskaper och frostskydd.
  18. 1 poäng
    Kanske inte jättebra till just en dyvika då man vill lätt kunna skruva loss den på hösten 🙂
  19. 1 poäng
    Det kunde ju vara bra att berätta vad det är för båt!! Är det AQdrev, segeldrev, rak axel? Storleken på båt påverkar ju även känsligheten för lutning.
  20. 1 poäng
    Jag förstår att samtliga involverade i denna tråd nu har suttit spänt och undrat "Hur gick det? Klarade han SRC-provet egentligen?" så jag ska väl kanske meddela att det gick bra 🥳 Skulle faktiskt vilja påstå att själva provet var löjligt enkelt, förstår inte riktigt varför de inte lägger ribban högre. Jag menar, gränsen är 75% rätt och om man har 25% fel på provet så har man verkligen inte förstått nog mycket för att använda sig av en VHF säkert.
  21. 1 poäng
    Jag har normalt allt avstängt med huvudbrytarna när jag lämnar båten hemma för flera dagar (förutom laddning från solpanelerna). Men om vi snart skall ut igen tömmer vi inte kylskåpet, utan då får det stå på. Solpanelerna fixar den förbrukningen. Ett undantag har ibland varit att lämna med AIS-transpondern på. Då kan man gå in på Marintraffic.com och se att båten är kvar på plats. Och jo, elstängslet på badbryggan står alltid påslaget under sommaren (håller nergrisande änder borta), men den förbrukningen är försumbar. Annars finns inte så mycket utöver kyl (frys) som jag tycker behöver stå på vid hemmabryggan på sommaren när man inte är där. Ingen värme, ingen defroster o.s.v. När vi är ute eller bor i båten är dock kyl/frys på, huvudbrytarna alltid på. Invertern för mikro och kaffebryggare m.m. (230V) sätts dock bara på vid behov. AC körs i princip enbart om vi har landström (och behövs kanske ändå bara varannan sommar 😛). Radion/stereon är ofta på med låg volym, men navigationsutrustning såsom radar, ekolod och plotter slås av så snart vi är i hamn. Däremot förblir ofta PC:n (har även PC-baserad navigering) påslagen, för mail, surf och annat som man tycker platta eller telefon är för litet för. Eftersom båten inte har några vanliga instrument o.s.v. utan allt är NMEA 2000-baserat, måste försörjningen av den bussen vara påslagen för att få något "liv" i båten. Men det drar heller inte så mycket (under 1A), och med ett par solpaneler hamnar som sagt ekvationen på plus och inte minus även med detta påslaget. På tal om PC: På min förra "bobåt" installerade vi PC 2003. Då drog bara själva datorn 8A på 12V, en inverter i botten på miditowerlådan. Den uppdaterades sedan genom åren, givetvis. Den jag monterade i nuvarande båt förra året har en i7-CPU, stor disk, massor av minne och portar, enormt mycket bättre på alla sätt (givetvis) och en ljusstark 15,6" pekskärm med HD-upplösning. Och drar i snitt 1,8A - inklusive skärm. Det har hänt lite med utvecklingen.... Nattetid är stegbelysningar och annat LED-ljus (😉) utanpå båten ofta på, för att se var man sätter fötterna om/när man springer uppe på nätterna. Men det drar så lite att det är försumbart. Annars är det inte heller när man är ute så mycket som "måste" vara på hela tiden. Men visst, när man är ute går en del ström till laddning av alla telefoner och plattor, ibland mer än kylskåpet drar. Och så snart någon är i båten slås 4G-routern på, dvs så det finns Internet och WiFi i båten. Men den drar heller inga mängder. Fast många bäckar små, förstås....
  22. 1 poäng
    Hej Här kommer en länk med tips om båtens system https://www.sxk.se/vastkustkretsen/publikationer/batparmen Hälsningar Ove
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...