Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-05-21 på alla områden

  1. 3 poäng
    På plats vid Krankholmen i Mälaren precis utanför Stockholm. Grabbhelg med några gamla gymnasievänner. Molnen försvann och vi bjöds på en fin och solig kväll.
  2. 2 poäng
    Och det i sin tur blev intressant för att det fanns en massa båtar med ett ämne som förbjöds att ha på båtbotten för snart tjugo år sedan där ägarna inte gjorde något åt det. Hade de gjort det, så hade det inte funnits någon marknad för xrf-mätning av båtar.
  3. 2 poäng
    Jag saknade kölbultarna på ditt foto så jag blev lite fundersam. Kollade https://www.sailguide.com/batfakta/maxi-68 och det är som jag misstänkte. "Inlaminerad järnplatta ovanför kölen." Kölbultarna är dolda inne i denna laminering. Det finns en grov järnplatta under all topcoat/gelcoat för att ta upp lasterna från järnkölen. När det kommer in vatten till den järnplattan (det är inte "om" utan "när", detta är nämligen oundvikligt) så rostar den. Rost har större volym än järn. Resultatet är att topcoat/gelcoat trycks uppåt och spricker. Är det farligt? Järnplattan är nog rätt tjock. Det kommer att ta lång tid innan den är helt sönderrostad (då skulle topcoat/gelcoat lyft ännu mer). Du kan nog se denna skada mer som estetisk än hållfasthetsmässigt allvarlig. Sen kan det alltid vara trevligt att bli av med korrosionen. Det kommer att kräva att du slipar bort all plastning ovanför järnplattan, slipar bort all rost (den har nog krupit även under plattan så helt rent kan du nog inte få det utan jättemycket jobb), rostskyddsbehandlar så problemet inte återkommer och avslutar med att laminera ny glasfiber och topcoat över alltihopa. Jag är tveksam till att det är värt insatsen...
  4. 1 poäng
    Summern från Kjell O co funkar som den ska nu vid drift i sjön. Piper när man vrider på nyckeln och slutar när motorn startat.
  5. 1 poäng
    Finkla grejer. Håller detta för hårda vindar? Låter det dessutom inte nåt alldeles fruktansvärt, när båten är förtöjd? Lång lina som glider / sträcks mellan bygeln och fastsättningspunkten ovanpå däck. Det är ju därför linorna slits. Trär du ankarlinan genom bygeln också? Varför inte en ordentlig pollare eller knap på vardera sida, typ 50 cm från fören och linan rakt ut över relingslisten? Haft mina förtöjningslinor i 10 år. Inget slitage alls.
  6. 1 poäng
    De gånger jag seglat ensam har jag sovit upp till 30 minuter. Det beror på var jag seglar och trafiken. Jag har ingen radar så jag är beroende av AIS. Jag kör med Autopiloten eller vindrodret hela tiden, även när jag är vaken. Seglen har jag inte gjort något med. Jag har inte heller seglat i områden med squalls. En del jag pratar med sover hela natten och litar på radarn. Skrev ett jättelångt inlägg för ett par dagar sedan som försvann. Skall skriva ett nytt. 😁
  7. 1 poäng
    Alla är vi olika, och benägna att ta olika stora risker, men du är skyldig att hålla god uppsikt. Med vilka intervaller du kan sova, avgörs till stor del av var du befinner dig. Mitt ute på Atlanten med AIS så kan du kanske vila en timme. I kustnära områden finns det tex fiskebåtar och fritidsbåtar som går utan AIS så där lär du max kunna vila ca 15-30min, enligt min bedömning.
  8. 1 poäng
    Vad hindrar att öka säkerheten rejält genom att installera en till helautomatisk länspump, helt oberoende av den första?
  9. 1 poäng
    Bäste Hr Mackey Jag ber vördsamt att få pudla. Det var "Brunnsviken" som siktade på 2000-talet. Ok? Du kanske skulle kunna kolla igenom denna tråd och notera vilka 5 alias som skrivit flest inlägg i tråden? Utifrån det kan vi sedan kora medaljörerna i tävlingen: "Störst bidrag till denna tråds resa mot 2000 inlägg." 🙏 Ok?
  10. 1 poäng
    Min granskning av enfaldiga och korrupta maktmänniskor inom båtmiljöområdet fortgår tills jag tröttnar. Kanske tröttnar jag efter att min ej tbt-sanerade båt åter ligger sjösatt vid min ägda bryggplats på båtklubben.
  11. 1 poäng
    Tog mod till mig förut. Åkte ner till båten och stoppade ner sjövattenslangen i en 15L-dunk med vatten. Tändning på. Det tjuter från oljetrycksvarning. Glödning i 6-8 sekunder. Start. Den drog igång på första kolvslaget. På tomgång... Laddning och oljetryck ok. Höjde varvtalet till 1500rpm och det började spotta ut kylvatten i en rasande fart ur avgasröret. Dunken tog slut fort. Gott.
  12. 1 poäng
    Fast poängen är SXK gjorde var att man satt gränsvärden på en mätning som är en indikation, och därmed inte ger exakta värden - inte att Happy Boats har en mätmetod, utan hur mätvärden tolkas? Är det Happy Boats eller kommuner som satt dessa värden? Å andra sidan är ju gränsvärdet för TBT lika med noll för båtbottnar då det varit förbjudet sedan 2004, så är det ens ett reellt problem?
  13. 1 poäng
    Här är installationsinstruktion till vad som ser ut att vara ditt instrument med artikelnummer: 8M0059686 https://www.mercruiserparts.com/Attachment/DownloadFile?downloadId=40
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...