Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2022-05-20 i Forum Inlägg
-
3 poängHuvudet på spiken. Det är uppenbart att XRF verkar sådär som mätmetod, indikativt men inte definitivt. Iväg med ett skrapprov så behöver ingen undra längre. Tyvärr är det här vi alltid tappar Mellgard. Även om det skulle göras ett skrapprov som nån annan än han betalar för och det skulle komma tillbaka med 1 kg TBT per kvadratcentimeter, så skulle Mellgard ändå ifrågasätta om det är ett vettigt gränsvärde för att kräva sanering av skrovet. Mellgard kommer inte att ändra sig och ingen annan i tråden heller vid det här laget, så jag inväntar glatt inlägg 2000 i den här farsen.
-
3 poängFast poängen är SXK gjorde var att man satt gränsvärden på en mätning som är en indikation, och därmed inte ger exakta värden - inte att Happy Boats har en mätmetod, utan hur mätvärden tolkas? Är det Happy Boats eller kommuner som satt dessa värden? Å andra sidan är ju gränsvärdet för TBT lika med noll för båtbottnar då det varit förbjudet sedan 2004, så är det ens ett reellt problem?
-
3 poängOm du orkar kan du hitta info i tråden om att det inte fanns något krav att anlita HappyBoat och att krav på sanering varit aktuellt flera år före april 2021.
-
2 poängPrecis. Mellgard har alltid haft en poäng i det tveksamma att två forskare bakom en specifik metod startar kommersiell verksamhet och lanserar detta som allenarådande. Tyvärr har den poängen gått förlorad bakom en massa annat trams, men det är bra att SXK verkat plocka upp den.
-
2 poängPå tal om blyersättningen. Pratat med trevliga Albin Motor nu och rådet är: Blanda istället i 0,5% 2-taktsolja i bensinen för att smörja förgasare/ventiler 😉 1/2 dl i 10 L bensin. MVH Mikael.
-
2 poängTrotsade SMHI och kastade loss 21:30 igår. Som vanligt hade dom fel med sina prognoser, kraftigt regn var utlovat, men i dag har det duggat lite, men vad jag vet så tål väl båtar vatten. Inte så trångt i skärgården iallafall. Dagens lunch och trevlig sång från många olika fågelarter.
-
2 poängAlltså… att fuktmäta med en sådan apparat under vattenlinjen kommer garanterat ge utslag på 100% om båten ligger i vattnet. En sådan mätare ger också utslag på metall, så du kan få ”fuktutslag” om du mäter undersidan av ett däck och det finns ett beslag på ovansidan. Den kan dessutom bara ge tillförlitligt RF-värde i procent i trä när du trycker in spetsarna i träet. Att göra det på en båt är en rätt dålig idé då det ger märken. Det du KAN använda den till är t ex att dra på undersidan av däck och se om värdet ändras drastiskt på några delar jämfört med andra. Du får då undersöka och se om det är fukt i däcket eller om orsaken är annat (t ex inplastade aluminiumplattor för beslagsmontage, kablar och liknande).
-
2 poängDu skriver att ni inte haft några problem alls med tanken. Vad är då problemet som gör att ni nästan akut känner att ni måste byta den, och t.o.m. funderar på om den ens går att använda över sommaren ? Den har ju fungerat i nästan 50 år och ni har ju inga problem med den. Den ser ju fin ut utanpå, och har den inte stått i saltvatten så är den antagligen fin nedtill också. Försök få ett foto från insidan (USB-inspektionskamera eller mobil) så har du ju sedan facit. En bra indikator på skräp och avlagringar i bensintanken är ju att se hur filtret ser ut. Ev. kan man sätta ett extra billigt förfilter precis efter tanken som är lätt att byta, billigt och lätt att kontrollera om man är orolig. Men laga inte det som inte är trasigt om det inte finns uppenbar anledning. I så fall får ni snart byta ut hela båten 😉
-
2 poäng(Oj, vilken gammal tråd, men ändå aktuell) Nej, det där är inte korrekt och heller inget problem i praktiken. Det är helt riktigt att digitala signaler mellan kretsar inne på kretskort är väldigt känsliga och använder mycket låg energi i signalkommunikationen. Men detta är inte fallet med externa signaler, som i så fall skulle få kommunikationen att spåra ur redan av brumfältet från en människa om man tar i kabeln, inte kunna dras nära andra elkablar och överhuvudtaget inte fungera i den elmiljö som råder utanför den skyddade interna "lådan". På alla externa ingångar sitter - lite förenklat - belastningsmotstånd för att kräva lite mer energi innan signalerna tolkas som det ena eller andra. Vissa kravställer detta som s.k. "wetting current" i externa ledningar när de beställer design av prylen (ofta i området 1-10mA). Alltså en minimiström som skall flyta, för att övervinna just tunna oxidskikt i kontakter och switchar och göra att det måste vara en "verklig" slutning i en brytare för att tolkas som en sådan. Den resistiva "överhörning" som @kblomster är orolig för är ytterst marginell jämfört med den som sker via kapacitiv och induktiv koppling mellan signalledarna. Dvs den som sker genom isolering och luft, bara för att de finns till i ett visst förhållande till varandra. Se det lite förenklat som en "antenneffekt". Även för dessa mer högfrekventa störningar sitter filter i olika steg i gränsen där ledningarna lämnar lådan (om det behövs för kravuppfyllande). Och till sist så finns det regelverk för detta, som i många fall är ganska tuffa. Alla seriösa prylar med "CE" på är testade för att fungera i störande miljöer utan att tolka signaler fel. Stora företag inom försvarsindustrin och för andra utsatta miljöer (liksom @Hybro ger exempel på) använder i sin produktion regelmässigt kontaktfett eller annan form av fett för att t ex förebygga korrosion. Det skulle de nog inte göra om det var sådana risker och problem som @kblomster vill göra gällande. Har själv också mycket god erfarenhet av kontaktfett och liknande produkter. Men lösningen är en förebyggande åtgärd. Givetvis löser inte kontaktfett och sprej en kontakt som redan glappar p.g.a. dåligt kontakttryck och mekaniska tillkortakommanden. Tror dock det är många kontakter som sprejas och fettas som egentligen istället borde bytas ut.
-
1 poängFuktmätare måste väll(precis som många andra typer mätare) kalibreras för ett specifikt material. Och för många material kan det skilja i påverkande egenskaper mellan lika produkter. D.v.s glasfiberarmerad polyester kan skilja mellan olika båtar, så lika torra båtar kan ge olika resultat på instrumentet. Som nämndes i ett inlägg ovanför så används de väl lämpligast för att hitta avvikande värden relativt andra mätvärden på olika delar i båten. Dvs mätpunkter i däck kan jämföras med varandra, mätpunkter i skrov ovan vattenlinjen kan jämföras med varandra och mätpunkter under vattenlinjen kan jämföras med varandra. Men man kan inte jämföra däck med skrov och dra slutsatsen att den ena är fuktskadad.
-
1 poängAnledningen till att man använder polfett, vaselin eller annat fett är att man vill hålla fukt ute från kontakterna som kan få dom att korrodera. Det är inte fråga om att fettet ska leda någon ström utan det måste naturligtvis finnas tillräckligt bra metallisk kontakt mellan dom två kontaktytorna så att dom kan leda strömmen. Men man vill inte att fukt ska tränga in från sidorna och få kontakterna att börja korrodera.
-
1 poängOavsett vad man tycker om mätmetoden, så är det svårt att förklara förekomsten av tenn i bottenfärgen med nåt annat än TBT. Det är nog en vettig metod för att skilja de båtar som är tennfria från de som har tenn, men där form och halt är okänd. Dessa får då genomgå skrapprov och analys. Anser jag.
-
1 poängTycker jag inte; de förmedlar nyheter precis som andra tidningar. Är det något felaktigt i artikeln jag länkade till? I så fall - vad? Och - oavsett vad det är man mäter med en indikator är det just en indikation man får fram. I det aktuella fallet ifall en färg sannolikt innehåller TBT eller inte. Vill man veta hur mycket är det som sagt skrapprov som gäller, och därför är det fel att sätta gränsvärden för ett indikatorprov. Men, om vi backar hem lite. Om vi tar din egen båt och det som den här tråden faktiskt handlar om, Mellgard - tror du att ett skrapprov hade visat på att din båt är fri från TBT och du därmed kan sjösätta? I så fall, vad väntar du på? Om inte… vad är då poängen med att du går loss om xrf-mätningar, vad vill du ha sagt?
-
1 poängProblemet är det att HappyBoat har föreslagit "gränsvärden" för Tenn för sin indikativa metod. Och många kommuner har därefter fastställt dem som gränsvärden. Det värdet är ju dock framtaget för en specifik metod (eller rättare sagt en specifik algoritm). Så här förstår jag att det fungerar (är inte expert, bara läst på efter bästa förmåga): XRF mäter koncentrationen av olika ämnen i förhållande till varandra i mätpunkten. Så som jag förstår det så mäter alltså HappyBoat andelen Tenn (%) och omvandlar resultatet till en viktmängd per yta (mikrogram/cm2). Omvandlingen måste då bli en form av kvalificerad gissning utifrån XRF:ens i princip exakta mätning av en andel (%), eftersom man inte känner till varken vikt eller tjocklek och area på det man mäter. Resultatet, alltså deras uppskattning av Tenn i mikrogram/cm2, används som indikator för TBT. Om du gör ett skrapprov så kan du väga provet, göra en XRF mätning på det och då kunna beräkna exakt svar på mikrogram/cm2 av t.ex. Tenn. Problemet blir då att kommunens gränsvärden för Tenn baseras på en indikativ metod och det gränsvärdet blir alltså inte relevant för ett exakt Tenn värde från skrapprov. Kommunens fastställda gränsvärden för Tenn lurar oss alltså att fokusera på Tenn och kanske göra skrapprov för analys mot Tenn som då egentligen inte går att jämföra mot gränsvärdena kommunen satt. Skrapprov och anslys av just TBT är enda rätta svaret på om TBT finns. Motsäg mig gärna om någon är expert på detta. Jag är inte expert men killgissar inte heller, har försökt läsa på om deras metod. Till skillnad mot en viss herre här på tråden så utger jag mig inte för att vara expert.
-
1 poängSvar JA. HappyBoat fick en kund och du har fått den undersökning du betalt för. Så långt har du varit proaktiv, därefter har det spårat ur och särskilt mer proaktiv verkar du inte intresserad av att vara. Ibland när man läser ditt resonemang här på forumet så har jag undrat om du ens förstår vad proaktiv innebär, men sen läser man om beundransvärt arbete med att byta ut gamla säkringar på klätterleder och tänker att fasen va bra, inte alla har insikten att byta ut utrustning innan det pajar och bevisligen vet du innebörden av att vara proaktiv om du vill........men för skärgården är du inte intresserad sv att vara det. Det tycker jag är synd.
-
1 poängJag brukar använda Biltemas nitrilhandske eller vinylhandske vid allt arbete med kem/ oljeprodukter och till och med när jag polerar båten. När jag jobbade som mekaniker för många år sen var jag inte lika försiktig och nu är jag känsligare mot vissa produkter så det gäller att vara rädd om tassarna. Men mot aceton hjälper tydligen bara handskar av butyl?
-
1 poängNu är det inte okunnigt tjafs, utan bemötande av dina usla argument och direkta felaktigheter som du väljer att inte svara på. Jag utgår ifrån att det beror på att du faktiskt saknar relevanta argument för att stödja din mission - att få bevara ett hormonstörande ämne. Det är förmodligen också därför du tar upp t ex Södertälje Båtklubb, som har sina hamnar i dricksvattentäkten Mälaren som ju är en insjö, och där biocidfärger inte är tillåtna att ha på båtar med permanent förtöjning. Dvs, det är inte alls jämförbart med din egen situation och din mission för att få bevara TBT på din båt, ett ämne som varit förbjuden att ha på sin botten utan godkänd spärr i över femton år.
-
1 poängTja... säkert riktigt på ett sätt. Men då det gäller tankar kan det ju vara bra att tänka förebyggande. Det är ju direkt obra att få stopp pga. skräp i tanken eller läckage av bensin mitt under säsongen, jag det är ju ingenting man önskar någon gång på året egentligen. Och om man nu får motorstopp pga. igensatt bränslefilter, så ser ju Mr Murphy till att det sker på sämsta möjliga plats, på sämsta möjliga tidpunkt. När det gäller ny tank så har du förstås lagt en offert på en sådan i rostfritt, syrafast (A4) stål?!
-
1 poängLägg in den i en Bastu...
-
1 poängMen har inte andra kommuner runt Mälaren samma krav på biocidfria båtfärger?
-
1 poängDen typen av fuktmätare ger väl inga tillförlitliga värden på en plastbåt? Funkar denna möjligen bättre eller är en Tramex Skipper det enda att lita på? Den sistnämnda finns att låna hos Kryssarklubben i Göteborg, om man är medlem.
-
1 poängKan inte ge något svar på just de frågorna om fukt. Däremot är det bra om den relativa luftfuktigheten inne i båten ligger under 70%, så slipper man mögelpåväxt.
-
1 poängOm jag får välja mellan några megaohms motstånd eller rostiga/oxiderade kontakter/säkringsdosor så är valet ganska lätt för mej.
-
1 poängTack! Ser det som en komplimang när det kommer från dig. ❤️ Märkligt ändå att du inte verkar kunna använda argument för att bemöta en nolla som mig, för det blir alltid väldigt tyst från dig när jag skriver svar på dina påståenden och fabuleringar. Och det kanske inte är så konstigt då att du inte kommer någon vart med myndigheter och båtklubbar, om du inte ens kan bemöta en nolla på ett båtforum med vettiga argument..? 🤔
-
1 poäng"Tvärtom är jag aktiv i min närmiljö. I dag har jag arbetat för att göra nedstigningsleden till klätterklippan Vårdberget (vid Fituna) säkrare. Den gamla tunna kättingen var inte längre att lita på. Nu finns där ett statiskt rep som är stabilt förankrat. Ett inte helt riskfritt Ideellt arbete. I min krets är jag känd för ensamarbete på klätterklippor." Synd att du till synes har rakt motsatt engagemang för vår skärgård och dess miljö och i synnerhet för din båtklubb och dess medlemmar där.
-
1 poängTänker du att det skulle väga upp för att du vill släppa ut gift i havet från din båt, eller vad vill du ha sagt med det här inlägget..?
-
1 poängNej, det är inte konstigt om det inte finns el i uttaget du stoppat in din landströmskabel i. Det sitter en jordfelsbrytare i systemet även på "bryggsidan". Om någon båtägare kopplat in en dålig kabel så kan jordfelsbrytaren i hamnen eller säkringen i den delen av elnätet löst ut. Ta med en helt vanlig elpryl hemifrån (lampa, elverktygsladdare, borrmaskin, mobilladdare...) och stoppa in kontakten direkt i uttaget på bryggan. Det kan behövas en adapter för att göra det. Eller om du har 240V AC-uttag i båten som går via din lendströmscentral så kan du testa någon elpryl där. Fungerar inte "elprylen" så finns det ett problem i hamnens elnät som måste lösas innan du kolla din batteriladdares funktion.
-
1 poäng1000 tack för alla tips och råd. Mycket att fundera på när man är novis. MVH Mikael.
-
1 poängSnarare så att tråden blir lång för att en boomer som skiter i sin närmiljö och vad personen lämnar efter sig och som vill fortsätta som personen alltid gjort vägrar att följa lagar och regler, skulle jag säga. Testa själv - ta bort din hormonstörande färg och sluta gnälla över hur synd det är om dig här som måste gå båtvakt på din båtklubb och att du måste följa lagar, så skall vi se om tråden dör ut. Vad tror du själv? 🙂
-
1 poängOch där bidrog du just själv till att den lever vidare, och jag själv bidrar också just nu. Alla som skriver bidrar, även de som skriver att man önskar att den ska läggas ner🙂
-
1 poängDet där såg ju riktigt fint ut, tur jag int ehar plats för sånt annars hade jag blivit sugen att göra likadant själv
-
1 poängEnligt några jämförande tester i finska båttidningar är båten inte den givna testvinnaren men står sig väl i konkurrensen. Vattendelaren när det gäller Terhi är byggmaterialet, ABS-plast. Att reparera ABS-plast är inte svårt men det måste ske genast när skadan uppstått. Det blir lätt stora problem om man får en spricka i skrovet som inte upptäcks i tid. Då drar skumfyllningen mellan ytter- och innerskrovet i sig vatten och då blir man tvungen att få ut det blöta skummet och ersätta det för att sedan kleta igen hålet med ny ABS. De här reparationerna är inte lätta att få lika jämna och snygga som när man reparerar en glasfiberbåt.
-
1 poängJag har inte så mycket koll på träbåtar, men jag vet att "torr och fin" absolut inte är bra.
-
1 poängNu vet jag vad som hänt iaf,,, Glömmer man att öppna returen på dessa lite nyare motorer så blåser man en packning inne i högtryckspumpen, sitter en packning mot motorolja och en mot Diesel, Pumpen var sliten och inte värd att renovera så det fick bli en ny Bosch pump som jag köpte på www.bjorlandabilochmaskin.se Det som Gert inte kan om dessa pumpar är inte värt att veta, mycket hjälpsamma med och ok pris jämfört med Penta,
-
1 poängMan kanske kan tycka att de missar din poäng, Men frågan är om du inte missar poängen med regelverket. Att sätta säkring och jordfelsbrytare på båtsidan av en skarvkabel (kabeln mellan båt och land) Är ju för att en lång kabel kan förhindra att säkringen på landsidan bryts i tid vid kortslutning eller jordfel på båten, om det uppstår fel på laddaren t.ex. Mitt råd är att du fixar en godkänd installation istället för att försöka ta dig runt "fastinstallations" kraven. Tänk att fastinstallation är något som används under längre tid, istället för att fokusera på om det är fast monterat. Regler och rekommendationer är ju till för din säkerhet, inte för att jävlas med dig.
-
1 poängJa du har nog rätt, det blir lätt så när förste man som svarar ger ett råd som kan göra mer skada än nytta. /B
-
1 poängDet finns sodablästring också. Paint stripper, någon kemisk färgupplösningsprodukt lär fungera har jag hört, men inte testat själv. Nej, såväl sand- som glaspulverblästring är livsfarligt för drevet, då de små partiklarna letar sig in i packboxar och lager.
-
1 poängKan du inte koppla startbatteriets minus på minusskenan? Så tror jag de flesta har gjort…
-
1 poängJag vill säga ”du har fel” här, men det blir ju inte så bra 😂 Jag gillar faktiskt när personer tycker olika, det är bra och nyttigt och det utmanar mitt sätt att tänka, och jag räknar med att bli ifrågasatt i det jag skriver precis som jag ibland ifrågasätter vad någon annan har skrivit. Ungefär som i den här tråden. Det har t o m hänt att jag insett att jag har väldigt fel, t ex debatten om koppar i bottenfärg för Östersjön var en fråga där jag insett att jag hade väldigt fel och har ändrat mitt synsätt, men i andra frågor såsom t ex förbud mot TBT eller att få köra båtar påverkad av alkohol har jag inte ändrat ståndpunkt. Än, kanske man skall säga 🙂
-
1 poängPå G nu i vinter, Kapellet är inlämnat på Sjöverkstan som ligger på Hisingen, Tuve i Göteborg, jag lägger med en länk här, https://www.sjoverkstan.se/ Mycket kompetent och bra person som driver detta ställe, mindre lagningar gör han men främst specialist på rengöring och impregnering + mögel borttagning, Jag har även beställt ett nytt hamnkapell för framrutan och det från https://www.hitta.se/kapellverkstan+ph/torslanda/jaqrdapy jag valde en svart modell som man kan se ut men inte in! får se hur bra det blir Och Har tagit kontakt med https://www.galantplast.se/ även till denna båt för att sy upp en enda stor bäddmadrass, bild på vår förra som dom sydde nedan, annars inget mer spännande att berätta just nu, Bara att hoppas att allt man gjorde med vinterkonservering , tömning och urstädning osv har fungerat, Batterierna skall få sig en lite extra laddning nu i dagarna bara, Återkommer med resultat på kapell,hamnkapell, och madrass gott slut och Gott nytt år vi hörs nästa år😃
-
1 poängMan kan även göra enligt nedan: 1. Tejpa där vattenlinjen skall vara. 2. Tejpa ovanpå den föregående tejpningen med några millimeter överlapp nedåt. 3. Upprepa punkt 2 så det finns lika många tejplager som du har färglager. 4. När du målat ett lager drar du bort det yttersta tejplagret. Det är bara det första tejplagret, som markerar vattenlinjen, som behöver vara noggrant. Resterande lager gör inte så mycket om de svänger lite eftersom kanten målas över med nästa lager färg.
-
0 poängNä, tänk efter noga först. Har dåliga erfarenheter av fett i signalkontakter (vindgivare och liknande). Polfett/dielektriskt fett och liknande sägs vara en isolator och i praktiken är det ju det, men om man har ett bra mätinstrument så visar det sig att i alla fall det fett jag använde är elektriskt ledande om än med några megaohm motstånd. Digitala signaler använder dock så otroligt små strömmar att detta är nog för att det ska uppstå "crosstalk" (överhörning?) mellan kanalerna; stiften i kontakten stör alltså varandra.
-
0 poängNi missar min poäng. Om jag borrar ett stort hål och sticker in kabeln så behöver jag inte klassa det som fast installation. Jag skulle till och med kunna 3d printa en ram runt den blå kontakten och ett lock och det skulle fortfarande vara en obruten skarvsladd där och ingen jordfelsbrytare skulle behövas. Så vart går gränsen till en fast installation? jag ska bara använda uttaget till laddning
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00