Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-05-19 på alla områden

  1. 3 poäng
    Är det inte svårt att korsa Atlanten kustnära..?
  2. 2 poäng
    Och där bidrog du just själv till att den lever vidare, och jag själv bidrar också just nu. Alla som skriver bidrar, även de som skriver att man önskar att den ska läggas ner🙂
  3. 2 poäng
  4. 2 poäng
    Om din mätning här är korrekt utförd kan du nog vara säker på att laddaren inte laddar. Om det då betyder att laddaren är trasig eller att det ”bara” gått en säkring i/vid den är ju osäkert. Borde kollas först.
  5. 1 poäng
    Det är väl inget som hindrar att det som skrivs i detta samanhang kan leda till åtal. Dessbättre tycker jag admin gör ett bra jobb och tar bort de mest olämpliga inläggen. Jag tror att jag jämförde Mellgard med Putin eller någon liknande "rättshaverist" vid ett tillfälle och det inlägget försvann. Ett tips i all välmening är att låta bli att läsa och skriva i trådar man inte gillar.
  6. 1 poäng
    Min erfarenhet av Terhi härrör sig till slutet av 1970-talet början av 1980-talet, och det var Terhi 420BS. Min erfarenhet är att Terhi (då) inte skulle ut i någon grövre sjö, då den slog och bankade samt var allmänt otrevlig att köra i vågor, men väldigt trevlig att köra i lätt sjö och spegelblankt. Det kanske har ordnat upp sig med bättre skrov under åren som gått sen dess, men det var min erfarenhet 🙂
  7. 1 poäng
    Jag har använt en sådan här i några år; väldigt bekvämt med teleskopskaftet och precis lika effektivt som att stå på en stege med vatten rinnande längs armarna. https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/biltvatt/tvattborstar/tvattborste-629191/
  8. 1 poäng
    Man kanske kan tycka att de missar din poäng, Men frågan är om du inte missar poängen med regelverket. Att sätta säkring och jordfelsbrytare på båtsidan av en skarvkabel (kabeln mellan båt och land) Är ju för att en lång kabel kan förhindra att säkringen på landsidan bryts i tid vid kortslutning eller jordfel på båten, om det uppstår fel på laddaren t.ex. Mitt råd är att du fixar en godkänd installation istället för att försöka ta dig runt "fastinstallations" kraven. Tänk att fastinstallation är något som används under längre tid, istället för att fokusera på om det är fast monterat. Regler och rekommendationer är ju till för din säkerhet, inte för att jävlas med dig.
  9. 1 poäng
    Äsch, det ger Mellgard något att syssla med mellan inlagorna till myndigheter och andra stackare inblandade i den här farsen. Själv håller jag mest ett öga på antal inlägg, jag hade tänkt att knipa #2000 med lite extra pompa och ståt. Misstänker att det här kan vara en av MGs längsta trådar någonsin och man vill ju inte missa att vara en del av historien?
  10. 1 poäng
    Till denna säsong fick teakdäck /motorluckor restaureras. 50 pluggar och dito skruvar bytades ut. Ett skarpt skär till en hyvel och ett plugg borr samt ett special slipat stämjärn blev till stor hjälp. Nya pluggar och teakdäcksskruvar med låg skalle införskaffades. Omnåtning av ca 20 procent av nåtskarvarna. Speciellt de som utgör N-loggan i varje motorlucka blev svåra att fixa till. Luckornas alla nåtskarvar skars med hyvelstålet varpå lösa nåtskarvar visade sig. Sedan drogs alla trasiga teakpluggar (faner?) upp, samt att skruvar där under bytades ut. Torkning i 30 gradigt pannrum i större bostadsfastighet gjorde susen inför slipningen. Efter slipningen nåtades alla trasiga skarvar om och nya skruvar och teakpluggar monterades. Teakpluggarna limmandes med West Systems epoxi. Nya gångjärn till motorluckorna införskaffades, då dessa var av 2333 rostfritt, som börjat korrodera i ytan, gick ej att få fint med ens med betpasta. De nya gångjärnen är tyvärr dock felvända då Roca bara tillverkar den modellen numera. Köksblandaren bytades ut och samtidigt förbättrades vaskens utlopp. Även två läckande T-stycken till kall vattensystemet bytades . Omplacering av spolarbehållare och vattenpumpar för att lättare kunna dra om färskvattensystemet. Nu kanske vår fina Fiona (Nimbus 29 Coupe) byter ägare.
  11. 1 poäng
    Skulle tro att du har: 1. Dåliga batterier 2. En kass laddare (eller matning till den)
  12. 1 poäng
    Det enklaste sättet att testa den teorin är väl att köpa/låna en batteriladdare, koppla bort den nuvarande batteriladdaren från batterierna, ladda upp alla tre med den nya laddaren och sen se vad som händer. Har batterierna inte minskat väsentligt i laddning efter några dygn så stöder det väl din teori om att din gamla laddare drar ur dem. Om de minskat trots att laddaren varit urkopplad så är det något annat som drar. Om det visar sig vara något annat som drar så har du metoderna för att söka vidare i de andra svaren ovan. Det gäller väl att börja eliminera felkällor här.
  13. 1 poäng
    Jo, kan ju användas på kapellets dragkedjor också. Låsoljan, eller låssprayen som brukar medfölja i de där kiten med silikonstiftet är ju också bra att ha med ombord. Alltid har man något lås, hänglås som kan kärva ombord.
  14. 1 poäng
    Ha alltid ett litet silikonstift (smörjstift till bilens lister) för 50-lappen liggandes i båten. Ta för vana att smörja tryckknappar så slipper ni se dynor och kapell gå sönder pga av att knappen vägrar lossna.
  15. 1 poäng
  16. 1 poäng
    Den här tråden risker nu att bli en sådan tråd. Hur många forummedlemmar krävs det för att byta glödlampa?
  17. 1 poäng
    Nu är det säkert en del tyckare som ramlar omkull men jag har på mitt 290 gjort: 1. Slipa, rugga och tvätta med aceton 2. Biltemas alu primer 3. Biltemas fälgfärg 4. klarlack snabbt, billigt och effektivt, torkar av drevet någon/några ggr per år med en svamp, ett 5min jobb då Kvällsdoppet utförs.
  18. 1 poäng
    Sandpappra och acetontvätta, sedan på med primer och färg. Njut och kör.
  19. 1 poäng
    Nja, tvångsarbete… du kan som sagt lämna en klubb om du inte uppskattar klubbens miljöarbete, regler om vakthållning eller delar åsikt om någon annan insats som behöver göras. Styrelsen sitter på uppdrag av medlemmarna, tycker en majoritet av medlemmarna att de fattar dåliga beslut kan man ju engagera sig själv i styrelsearbetet. Skall du inte vakta din egen båt också? Den ligger ju på klubbens område, visserligen har du ju genom egen försorg ordnat så den inte får sjösättas, men det är ju självvalt. Du kan alltid ta bort den hormonstörande och förbjudna färgen som finns på din båt, sedan är det fritt fram att sjösätta - lika för alla. Bra va? 😊
  20. 1 poäng
    Transportstyrelsen eller Arbetsmiljöverket kan väl inte ställa krav på en privatpersons arbete åt sig själv?
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...