Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-05-17 på alla områden

  1. 3 poäng
    Man brukar kalla de kapell som man drar över (och knäpper fast) en öppen båt för hamnkapell. Tror det mest är för att skydda mot regn som annars fyller båten och mot solen.
  2. 3 poäng
    Glöm inte att märka upp säkringsboxen innan du glömmer vad som är vad..
  3. 3 poäng
    Klart! Tack för all hjälp. Nya kabelstammar, nya brytare, extra länspump, spänningsavkännande relä säkringsdosa o allting uppsäkrat. Nytt reglage, plotter o switchar samt instrumentpanel i teak. Även tagit bort gamla kabelstammen och dragit ny i vp rör. Trimplan o powertrim funkar ja allt funkar. Tusen tack för allt tålamod o fantastiska hjälp. Shoutout till @Georg_Ohm @Kane och @IngmarE
  4. 2 poäng
    Horisontellt monterade solceller ger 80% (vilket är riktigt bra) av optimalt riktade celler vilket är svårt på en rörlig båt.
  5. 2 poäng
    Allt nermonterat och ihop igen men koppling mot backslag vriden 180gr. Nu i sjön funkar ua. Tack för all hjälp. Mvh Per
  6. 2 poäng
  7. 1 poäng
    Biltema säljet en förvaringsficka, art 25-758, ram med nät till sittbrunnen. Den ser likadan ut som dyrare, ex TREM. Den här produkten är riktigt usel. Nätet faller samman efter 8-9 månader. Jag reklamerade förra året, delgav deras kundservice om bristen. Jag fick ett nytt ex, som nu ånyo är sönderfallande,den monterades i augusti, båten var under pressening sedan oktober .Inget response vid ny kontakt med deras kundservice, som fortsätter sälja denna värdelösa produkt. Motvarande hållare från Trem höll i 7-8 år. Varning!!
  8. 1 poäng
    Efter att ha sett en del påståenden om att träbåtsbyggarkonsten skulle vara död eller att arbetet skulle kräva någon mytisk specialkompetens tänkte jag visa några bilder av en träbåtsrenovering som jag nyligen fick färdig åt en kund. Jag är ingen riktig båtbyggare men om man kan vanligt träarbete från grunden är det inte så svårt att reparera en träbåt. Det är litet liknande tankesätt som när man byter stockar i en gammal timmerstomme eller när man täljer till någon axel till en väderkvarn eller när man passar in nya delar i gamla möbler eller i gamla dörrar eller fönster. Man glömmer alla moderna fantasier om jämna standardmått och räta vinklar och så bara snickrar man så det blir tätt och symmetriskt och jämna kurvor utan hack.
  9. 1 poäng
    Här är ett exempel på hamnkapell.
  10. 1 poäng
    Personligen skulle jag i första hand söka upp tidigare ägare och försöka få reda på vilken färg som använts. Om inte det lyckas hade jag tagit bort färgen, dumt att chansa på aluminiumbåt. Har du möjlighet att ta upp den ett par ggr per sommar hade jag inte målat på epoxi utan kört den ren.
  11. 1 poäng
    Välkommen till MG! Håller helt med.
  12. 1 poäng
    Ny medlem i detta forum och vill bidra med de kunskaper/erfarenheter jag har om båtkapell och inredning. Lite kontroversiellt svar men ja, jag hade kört ett hamnkapell i tvättmaskinen. 30 grader med ett milt tvättmedel och sedan upp med det på en lina för att lufttorka. Har du fläckar av smuts från fåglar eller grönalger så lägg det i blöt över natten med grönsåpa i baljan/spannen. Behöver du gno loss smutsen så använd en mjuk borste, mjuk som en borste du vågar dra över lacken på bilen. När kapellet har torkat på linan så kan du passa på att impregnera där det hänger, med fördel utomhus pga doften från impregneringen. Jag hade använt Imprenex Outdoor, finns i flera butikskedjor och kostar rimligt med pengar. Om trådarna på båtkapellen: Ett kapell sys traditionellt med en bomullsomspunnen polyestertråd som är behandlad för att klara av bla. UV-strålarna. Tråden har bara en viss livslängd innan den torkar och då får man be en kapellmakare att sy dit ny tråd. Går tråden sönder så är det dags för service, det är oundvikligt och inget som en tvätt skyndar på eller orsakar (inom rimliga gränser). Att inte tvätta ett kapell regelbundet är värre. Bara för att klargöra en sak så hade jag aldrig stoppat ett vanligt kapell med rutor i en tvättmaskin. Där gäller den dryga handtvätten med mjuk borste och såpa, har du svartmögel så finns bara ett medel som funkar och det är ShipShape. Lycka till
  13. 1 poäng
    Hej alla! det har löst sig nu det var kill switchen på gasen som satt i intryckt läge när jag hade skruvat av allt tack för allas hjälp mvh Anders
  14. 1 poäng
    Som övriga skriver är det med största sannolik något du har varit på. Här är en en skiss som jag inte kan garantera är till ditt reglage men principen är nog liknande. I detta fall tar den även relät till soppapumpen. På mitt reglage sitter switchen separat under reglaget kopplat med 2flatstift. Och såklart följa Ingemars ”guide” om du inte redan gjort det.
  15. 1 poäng
    Nu funkar den. Felet var att kontaktdonet original vp ej passade till en nyare vdo mätare som satt i båten. Plus stiftet satt på givaren o givaren på plus. Bytte plats o kontaktdonet och nu funkar det. Mäter 80 grader när jag är ute o kör;)
  16. 1 poäng
    Kollat nu, blåsan sitter efter filtret. Jag pumpar aldrig, inte ens efter 6 mån vinterförvaring.
  17. 1 poäng
    Om något inte fungerar så hjälper det sällan att krångla till det genom att börja med att bygga om allting och/eller komplettera med nya prylar. Det kostar oftast bara en massa pengar och arbete utan att få ordning på systemet. Systemet har ju fungerat tidigare så helt galet kan det inte vara om det inte "byggt sönder" av tidigare ägare som likt dig vill börja med att komplettera med mer prylar utan att veta varför. Börja med att leta upp vad som inte fungerar. Sedan är det dags att åtgärda det som är orsakar felet. Tångampermeter (som kan mäta i både AC-system och DC-system, som kan mäta både ström (A), spänning (V) och resistans (ohm)) och batteritestare är två bra verktyg för att felsöka. Biltema har ett par prisvärda instrument av detta slag. Tångampermeter för 549:- ( https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/amperemetrar/tangamperemeter-400-a-2000044264 ) och batteritestare för 379:- ( https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/batteritestare/batteritestare-2000035744 ) om du inte lånar av @Squidward Det finns en liknande tångamperemeter hos Clas Ohlsson som är en femtilapp billigare. Börja sedan med att testa varje enskilt batteri och byt eventuellt slutkörda batterier. Fortsätt med att följa strömförbrukningen från batterierna och utåt mot förbrukarna i de kretsar där det förbrukas effekt (alla förbrukare avstängda). (Jag har själv hittat en tjuvström i bilen på det sättet. Det var kontakten till bagagerumsbelysningen som gett upp. Ett sådant fel hade aldrig hittats utan systematiskt letande. När luckan öppnades så lyste det, att det fortsatte att lysa när den stängdes var omöjligt att gissa sig till.) När du hittat var strömmen försvinner och bytt/reparerat dessa fel så kan du börja fundera på att bygga om och eller komplettera med prylar. Batteritankmätare är t.ex. bra för att se hur mycket effekt som finns kvar i batterierna. Att bygga om till separata start och förbrukningsbatterier är inte nödvändigt. Jag har själv en samlad batteribank med tre batterier som används till allt ombord och har aldrig haft något problem med det. "Enbankssystem" ska helst kompletteras med underspänningsskydd som kopplar bort förbrukarna innan spänningen blir så låg att det inte går att starta motorn.
  18. 1 poäng
    Nu börjar installationen bli klar! Lite strul med blåsan bara men det är nog löst snart hoppas jag. Det blev jättebra med tanklocksluckan tycker jag!
  19. 1 poäng
    Nja... Det beror på vilka kunskaper o erfarenheter du har enligt min redovisning ovan. Är du "rätt grön" på det jag beskrivit så rekommenderas att anlita en ordentligt kunnig kamrat för att få hjälp eller att anlita en besiktningsman (som även de kan göra missar ibland...).
  20. 1 poäng
    Det är nog så att något hänt med reglaget. Det tror nog att växeln ligger i.
  21. 1 poäng
  22. 1 poäng
    Delar här lite data från mitt test; Tidigare låg prop.slip på mellan 18-10 % för samma RPM band så nog låg trimplanen och "bromsade" alltid.
  23. 1 poäng
    Lite sen kanske men kolla gärna den här https://www.youtube.com/watch?v=b_qR1d9Cu5g&ab_channel=SailLife videoserie.
  24. 1 poäng
    Nja, tvångsarbete… du kan som sagt lämna en klubb om du inte uppskattar klubbens miljöarbete, regler om vakthållning eller delar åsikt om någon annan insats som behöver göras. Styrelsen sitter på uppdrag av medlemmarna, tycker en majoritet av medlemmarna att de fattar dåliga beslut kan man ju engagera sig själv i styrelsearbetet. Skall du inte vakta din egen båt också? Den ligger ju på klubbens område, visserligen har du ju genom egen försorg ordnat så den inte får sjösättas, men det är ju självvalt. Du kan alltid ta bort den hormonstörande och förbjudna färgen som finns på din båt, sedan är det fritt fram att sjösätta - lika för alla. Bra va? 😊
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...