Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-05-16 på alla områden

  1. 4 poäng
    Allt nermonterat och ihop igen men koppling mot backslag vriden 180gr. Nu i sjön funkar ua. Tack för all hjälp. Mvh Per
  2. 4 poäng
    Lös såklart! Tea 17 år (dog 2021) var med oss alla år och sprang lös på öar också. Kom när vi ropade.
  3. 2 poäng
    Det bästa för kapell är att tvätta dem i mild tvållösning för hand med mjuk borste. Aldrig i en vanlig tvättmaskin! Sen impregnering där det finns en räcka olika medel att välja. Funkar kapellet bra och är tätt före varsam tvätt så räcker säkert något av de billigare, tex Biltemas. Har man mögel på kapellet så är vad jag vet bara Ship Shape och liknande medel vilka ofta innehåller någon klor-lösning som funkar. Dock blir kapellet och dess sömmar spröda av detta så använd med försiktighet.
  4. 2 poäng
    Tvärtom skulle jag säga! Längre linor ger automatiskt mer dämpning iom att töjningen är större ju längre linor man har. Vet de som ligger mellan boj och brygga och i väldigt utsatt läge som har helt slappa linor i fören. Där är det bojen som sköter både dämpning och frånhåll från bryggan.
  5. 1 poäng
    Efter att ha sett en del påståenden om att träbåtsbyggarkonsten skulle vara död eller att arbetet skulle kräva någon mytisk specialkompetens tänkte jag visa några bilder av en träbåtsrenovering som jag nyligen fick färdig åt en kund. Jag är ingen riktig båtbyggare men om man kan vanligt träarbete från grunden är det inte så svårt att reparera en träbåt. Det är litet liknande tankesätt som när man byter stockar i en gammal timmerstomme eller när man täljer till någon axel till en väderkvarn eller när man passar in nya delar i gamla möbler eller i gamla dörrar eller fönster. Man glömmer alla moderna fantasier om jämna standardmått och räta vinklar och så bara snickrar man så det blir tätt och symmetriskt och jämna kurvor utan hack.
  6. 1 poäng
    Jag har upplevt detta i nya butiken i Västberga. Jag tror t.o.m. att sortimentet är större där om du inbegriper det gigantiska höglagret bakom väggen. Ett av skälen för att flytta var att få större lager och att kunna ha butiken intill lagret. Det kan ju vara personberoende på vem man råkar fråga om de är beredda att hämta. Jag har fått följa med ut på lagret som den expediten verkade stolt över att visa upp.
  7. 1 poäng
  8. 1 poäng
    Helt rätt. Så tänkte jag och det är tur det finns tankeläsare här på MG!
  9. 1 poäng
    @ChristerNs kommentar gällde nog ett spänningsavkännande relä, typ Biltemas där man sätter en diod i sense-ledningen för att lura reläet att spänningen är lägre än den är. I ditt fall med ett vanligt relä så hjälper det inte, eller rättare sagt, det finns ingen sense-ledning. Möjligen kan man sätta en diod över spolen i reläet för att minska ev. störningar när det slår av, men jag tycker att det är överkurs i en båt. Jag har i alla fall aldrig upplevt några problem när laddreläet slår av:
  10. 1 poäng
    Jag satte en Schottky-diod på senseledningen (minus-sidan) så tror relät att jag har lägre spänning på startbatteriet och kopplar därför ifrån relät lite tidigare.
  11. 1 poäng
    Jag kör med Bosch 75A, fungerar klockrent, ingen standby förbrukning som vissa andra elektroniska avskiljare kan ha.
  12. 1 poäng
    Vi hart väl berört det tidigare, tror jag, och det är ju sällan det är husdjuren det är fel på, det är många gånger deras ägare. Sedan får man ju ha med i sina tankar att katten fortfarande är en jagande predator, det är ju även hunden, men kanske inte lika framgångsrik på det området. Båda är ju domesticerade av människan för 8 till 10 miljoner år sedan, den ena från vildkatten och den andra från vargen, och takterna sitter fortfarande i. Skeppskatter är ju traditionellt vanliga, sägs det, bra mot gnagare som annars skulle ätit upp båtens matförråd!
  13. 1 poäng
    Jodå, det har vi märkt. Men det brukar oftast vara hundägaren som har problem då dom har helt plötsligt slitit sig från husse/matte när dom sett vår katt på båten. Vår katt är van med hundar (vi har dock ingen, men grannarna hemma), vi lärde henne att hundar inte är farliga tidigt. Vi tränar vår katt väldigt mycket, komma på kommando och hon är nästa 99% med oss alla dagar om året. Vi ser henne som en familjemedlem och ska därför med överallt. Även vid promenader i skogen vid svampjakt så får hon åka bil till skogen och springa lös. Det man ska passa sig för i Södermanland med att ha en katt med sig är Huggorm och Havsörnen. Att Tea fick bada minst en gång om året var klantgrejer med att missbedöma när peken var blöt, aldrig hoppat överbord eller dylikt. Bild från när hon badat 😁. Har även bild/filmer när hon åker med mig i gummibåten.
  14. 1 poäng
    Blästra kan man ju göra då man har plockat isär och plockat ut hela drevets innehåll. Tanken har slagit mig att göra så någon gång, i samband med en renovering. Men vi får väl se.
  15. 1 poäng
    Jag hade gjort som Patrikflink skrev, 2 lager vinylprimer som måste täcka all aluminium och sen på med 2 lager Jotun drevfärg om du ligger i vatten infekterat med kalkbaserade odjur. Skit i om drevet inte ser nytt ut, spelar ingen roll om du inte tävlar ;-)) Färgen har man för att skydda och kulören syns bara när du nyss sjösatt innan det börjar växa på lite alger. Mvh Andréas
  16. 1 poäng
    Det som krävs är en omvandlare som gör om NMEA2000 till NMEA0183 eller SeaTalk (v1). Raymarine gör en egen som omvandlar till ST1, men det finns även andra som konverterar. Men det gäller att kolla så konverteringen sker i rätt riktning och att rätt NMEA-meddelandetyper stöds.
  17. 1 poäng
  18. 1 poäng
    Hej VP:s drev-verkstadshandbok 280/290, den följer jag vart 3:e år, då knutbälg byts . Inget annat än VP-orginal knutbälgar då temahuset o us-pirat spricker oväntat. Finns en rad detaljer som jag slutat upp med chansningar på för att tjäna några hundringar , bl a impeller, packboxar, drevdetaljer. Glöm inte att byta vattenslangen om den inte åtgärdats på ett antal år. Kan vara svår att komma åt ifrån insidan av skölden. Renovera avstängningsventilen på sköldens insida, om möjligt eller byt till kompositvinkeln . Inspektera slanganslutningen på drevet. Har provat piratdel där men det blev olyckligt. Byt växelvajern i förbyggande, inte skoj att få avbrott ute i sjön eller vid hamn manöver, VP-orginal är inte dyr(7,75meter till Nimbus29C kostade 700:-). Tips: Har du badbrygga så häng drevet i ett spännband så underlättas montaget av drivknuten på splinestappen. Följ sedan ordningen enligt VP handboken, och som nämnts tidigare i tråden, kräng den stora slangklämman upp på drevet genom att öppna den max.
  19. 1 poäng
    Vi ska försöka oss på detta! Hoppas vi lyckas! Tack för påminnelsen om avstängning. Ger mig aldrig på att men med något innan jag vet att allt verkligen är avstängt! 👍🏻
  20. 1 poäng
    Jag skaffade ett sånt här instrument och tycker att det är kanonbra: https://www.aliexpress.com/item/4000723697194.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.b2ca6af4Sax3iz&algo_pvid=6b597134-9829-4535-bed7-825c6c5aa97c&algo_exp_id=6b597134-9829-4535-bed7-825c6c5aa97c-5&pdp_ext_f={"sku_id"%3A"12000018558483514"}&pdp_npi=2%40dis!USD!!26.29!!!1.94!!%400b0a119a16526851051831856ec732!12000018558483514!sea Om du befinner dig på västkusten kan du få låna det om du vill...
  21. 1 poäng
    Fungerar nu! Var tanken som inte var ansluten till (-). Synd att jag inte kollade det innan köp av ny givare och mätare
  22. 1 poäng
    Anslut en multimeter till den losskruvade givaren, mät motståndet samtidigt som du värmer den med en varmluftspistol...
  23. 1 poäng
    Glöm inte att stänga av startbatteriets batterifrånskiljare/huvudbrytare innan du börjar meka med startmotorn. Det går ju en grov kabel från batteriplus till ingången på solenoiden, det blir annars en jättefin stor kortslutning om man lyckas få den anslutningen att bara nudda motorblocket.
  24. 1 poäng
    Om problemet bara är att det färgar av sig kan du väl sy ett tyg runt om/fenderstrumpa som sträcks upp.
  25. 1 poäng
    Instämmer med ovan. Vill bara lägga till att du inte gjorde fel, man skall ALDRIG ha stoppknop på spinnakerfall (eller gajarna). Går något fel måste man kunna släppa på fallet och låta det rappa ur masten.
  26. 1 poäng
    Vi ligger med lösa linor så att båten får röra sig rätt fritt mellan bommarna och pontonbryggans rörelser. Det går inte att hindra båtens och bryggans rörelser i vågor med korta linor så bättre att låt båten och bryggan röra sig fritt. Bra att pröva olika alternativa förtöjningsvarianter en dag med riktigt dåligt väder så ser man vad som funkar bäst.
  27. 1 poäng
    Intressant att forumet inte visade alla nyligen gjorda inlägg när jag skrev mitt senaste svar. Såg dem först nu. Finns en bugg någonstans.... 😞 Precis som nämnts bör du kunna ta den med en förlängare på hylsan och sedan ett spärrskaft som du har först "bakom" starten. Här finns svingutrymme för spärrskaftet utåt/neråt om jag minns rätt. Trycker också på det andra svaret du fått: Att skruva isär något annat på starten utan att ha lossat den från motorn (dvs de skruvar du visar) kommer bli pannkaka.
  28. 1 poäng
    Byt ut muttern mot en cykelkedja så går det enklare. Använd en tunn persiennlina eller ett murarsnöre som är starkare än en fiskelina.
  29. 1 poäng
    Du måste veta var du ska titta (var sker överbelastningarna vid t.ex. grundstötning), vad du ska titta efter och kunna bedöma vad det är du ser. Om du inte vet var du ska titta och vad du ska titta efter så är det rätt meningslöst att gå runt och knacka. Det är inte heller säkert att knackningar kan avslöja alla skador. Dessutom ska du förstå vad det är för ljud du hör när du knackar. En del "skador" kan se förfärliga ut men vara i stort sätt helt betydelselösa (förutom kosmetiskt) medan andra små spår kan var verkligt allvarliga. Det beror på var "skadan" är. En skada som det kan finnas spår av men som är professionellt reparerad kan ha återställt styrkan medan en klantig reparation kan ha förvärrat den... Sådant är svårt att avgöra för en amatör. För att hitta fel på dolda strukturer så gäller det att veta var/hur skador uppstår för att veta var man ska leta under durkar, på däck, runt motorn o.s.v. där åtkomligheten är begränsad. Utan kunskaper om kraftfördelning mm så vill jag påstå att det är ordentligt svårt för en amatör att göra en seriös besiktning. Det en amatör kan göra är att skapa sig en allmän uppfattning om skicket för att ta ställning till om det är meningsfullt att anlita en besiktningsman. En del båtar annonseras som välskötta men kan i en köpares ögon vara allt annat än välskötta. Jag har t.ex. varit och tittat på begagnade kvalitetsbåtar där ägaren varit extremt ovarsam (ägaren skulle byta båt för den befintliga började kräva upprustning, så sant efter den misskötseln..), eller där ägaren utfört "kompletteringar" som fick mig att raskt backa ut ur båten och fundera på var gränsen för självförtroendet fanns...
  30. 1 poäng
    Sådär. Ca 17 mm avstånd längst ute på trimplanet (tidigare 5mm) Ska bli intressant att se vilken skillnad det kommer att göra. Tack för bra tips!
  31. 1 poäng
    Visserligen sitter ett startrelä även på 4LHA. Men nu är nog felet mer mekaniskt än elektriskt. Lyssna på videon, starten snurrar. Fast fort som sjutton..... Det innebär att startreläet ger tillräckligt för att solenoiden skall dra och bottna. Så det är inte det mest troliga just nu, eller hur ? Men om TS vill utesluta även det mindre sannolika så kan h*n ju mäta mellan plus på solenoidens utgång, alltså där den grova kabeln ner till starten är ansluten, och motorns gods. Är här minst 9-10V när starten går är det inte på den elektriska sidan felet ligger. Ja, svårt att komma åt. Men det är bara att bita ihop.... Det tror jag inte. Men börja med att kolla de tips som du fått, men hjälper inte det så var beredd att plocka bort startmotorn själva. En lös startmotor finns många bilelektriska firmor som kan fixa, men få ut en båtelektriker till båten som gör detta i dessa tider på året är nog inte lätt. När ni tagit bort starten kan man i hålet efter den se svänghjulets startkrans. Då går det att se om det - mot förmodan - fattas kuggor just här (som @Georg_Ohm beskrev). Är det svårt att se så fota hålet med mobilen. Då kan det uteslutas också, dvs att motorn råkat stanna precis i ett läge där kuggorna är skadade/saknas på svänghjulet. Om det landar i att köpa ny startmotor så behöver inte hela säsongen vara borta för det: https://www.marineparts.se/reservdelar/inombordare/yanmar/motordelar/produkter/startmotor-yanmar-4-serien-rec121254-77012/ https://www.startmotor.se/item/520 387/Startmotor 12V 2.5kW/Startmotorer/ https://www.ebay.co.uk/itm/174086470411?hash=item28885cbb0b:g:rFIAAOSwEndfICKV
  32. 1 poäng
    Byt till Biltemas skiljerelä! Du får göra en enkel omkoppling: Drag B+ på startmotorn direkt till plus på startbatteriet (inte över batterifrånskiljaren =huvudbrytaren), där kopplar du även skiljereläets ingång (röd prick) och skiljereläets utgång kopplas till förbrukarbatteriets pluspol. Skiljerelät skall även ha minus i en klen kabel, den kan du koppla på närmast möjliga minusplint. Solcellsregulatorn kommer inte att påverka eller påberkas, utgående plus och minus från den kopplas över en säkring till förbrukarbatteriet! Det brukar sällan finnas någon anledning att solcellsladda ett startbatteri. Men om du istället kopplar regulatorn till startbatteriet så kommer skiljerelät att koppla ihop batterierna så fort det blir molnfritt på himlen. Men jag rekommenderar inte det. Ja solcellsregulatorns utgång direkt till batteriplus via en adekvat säkring, inte över någon avskiljare/brytare, då får du laddning även i hemmahamnen då avskiljare/huvudbrytare är avslagna.
  33. 1 poäng
    Hej Det funkade att tejpa ihop med silvertejp och dra igenom. Att sy ihop är naturligtvis bättre och mindre risk att det går fel.
  34. 1 poäng
    Det beror väl på? Det finns ju flera fattningar av lampinfästningar. Men du kanske har svaret redan?
  35. 1 poäng
    Ja du har nog rätt, det blir lätt så när förste man som svarar ger ett råd som kan göra mer skada än nytta. /B
  36. 1 poäng
    Fast nu var ju idén att lämna landet p.g.a. någon ospecificerad anledning. Kanske miljökatastrof, klimatkatastrof, atombomb, krig eller efterlyst av polisen. Så stanna i landet ingår inte även om du tycker det borde göra det, så det behövs nog inte fler av dina kommentarer om det!
  37. 1 poäng
    Okej! Nu har jag mitt långtids projekt hemma! CG Pettersson 1914 Skall renovera denna skönhet till så orignalt skick som möjligt. Många frågetecken finns angående denna båt och dennes historia. Det kommer att ta mycket tid , men någon dag är hon färdig
  38. 0 poäng
    Den här tråden risker nu att bli en sådan tråd. Hur många forummedlemmar krävs det för att byta glödlampa?
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...