Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-05-13 på alla områden

  1. 3 poäng
    Testade tacksamt alla förslag ovan, men det som till sist fick upp skruven var en idé från svågen. Under drevet ställde jag en domkraft, på den en regel 7,5x7,5 och på den lade jag hylsnyckelhandtaget, med en 8 mm hylsa på och i den en bred plattmejsel-bit. Hissade upp härligheten med domkraften, vred om och skruven gick upp lätt som en dans. Se bild.
  2. 1 poäng
    Du ska ha beröm för två saker (minst): Du återkopplade att det var löst (tyvärr inte alla som gör). Du redovisade din ”fusklapp” med dina mätningar och resultatet. Nu har du tagit första steget mot en större förståelse för el och hur man kan felsöka.
  3. 1 poäng
    En odyssé bland trä och plast i en kavalkad. En klart sevärd serie av historiska farkoster.
  4. 1 poäng
  5. 1 poäng
    Är det bronskona ska det vara mineralolja i drevet. Montera bälgarna på båten först. Knuten styr man in med hjälp av ena handen inuti bälgen. Det går oftast rätt bra. Ingemar
  6. 1 poäng
    Problemet löst, det är automatsäkringen a 60 spänn som har gäckat mig hela veckan! Idag hade den vänligheten att visa 0 på utstiftet, och då blev det också noll i alla tre uttagen - mycket mindre förvirrande för en novis då ... Stör mig att jag inte "vågade" prova ett annat utstift förrän idag, då hade ju felet hittats på fem sekunder. Nu höll jag på att hoppa ur skorna när Biltema-dammsugaren drog igång bakom ryggen på mig. För ordningens skull bifogar jag mättabellen och några bilder - tack för alla goda råd hörni!
  7. 1 poäng
    Du har hjälpt mig mycket via detta forumet, hör av dig om du behöver en hand till. 👍 Vad gäller frågeställningen så lämnar jag den till någon annan
  8. 1 poäng
    Allt har fungerat utmärkt (även den förbaskade dammsugaren ...) under tre tidigare säsonger, och det är som sagt inte USB-uttag utan cigguttag. Är nu hemma igen och ska ner till båten och mäta enligt Hybros instruktioner senare i em.
  9. 1 poäng
    Hmm, jag får nästan uppfattningen att ni ratar idén med löstagbar kombilanterna. 😜 Då hittade jag denna att sätta tex. på bakkanten av hytten, som man då kan vika bakåt, och den har ju dold kabeldragning, och helt i rostfritt så slipper man plast som blir dålig med tiden: https://www.yachtshop.eu/se/product/1103951/Vikbar SS-stolpe med Evoled 360 Led-ljus SS Och sen dessa på sidan: https://www.yachtshop.eu/se/product/1103921/Evoled lanternor polerad SS kropps L + R
  10. 1 poäng
    För mig funkar det bra. Har du fått det att funka? Oerhört praktiskt att kunna lägga rutter på datorn och sedan plocka fram dem på plattan/telefonen.
  11. 1 poäng
    På din beskrivning, dvs att det börjar gå trögt efter att växeln gått i, så låter det som kärvande gasvajer. Lossa och känn på den. Du skall kunna manövrera gasen med handkraft, dvs genom att dra i vajerns innerdel med handen.
  12. 1 poäng
    Jag tror också på ett läckage av något ovanför bälgen, inte själva bälgen.
  13. 1 poäng
    Ser ut som att vattenpumpen läcker eller har läckt genom skvallerhålet dvs tätningningen i pumpen är slut.
  14. 1 poäng
    Nu ska vi kanske vara lite försiktiga. Vissa AGM är avsedda att agera startbatterier (Biltema), vissa är avsedda att vara förbrukarbatterier och vissa är avsedda att vara både start och förbrukarbatterier. Det bästa är, näst efter att köpa batterier som används till det de är avsedda för, att kolla med tillverkaren vad de anser är användningsområdet
  15. 1 poäng
    Tar det som en komplimang men känner att jag lär mig mycket fortfarande (men mest om LiFePO4 just nu) PS Håller med om att många nog inte vet vad de gör. Ser man bla på frågorna här - men det är ju bra. Första steget att lära sig något är ju att fråga/söka information.
  16. 1 poäng
    Ok nu har jag inte superkoll på batchnummrena men de bägge startbatterierna skulle kunna vara av samma batch. Om det är så så tycker du att det bästa är att använda de bägge startbatterierna till förbrukning och agm batteriet till start. Det är enklast och billigast för mig att spela med de jag har
  17. 1 poäng
    Jag hade nog bytt till likadana batterier med samma batchnummer. Min erfarenhet av att köpa en begagnad båt är att batterierna alltid är dåliga eller halvdåliga, oavsett hur nya, rena och fina dom än ser ut. Många batterier har en etikett som avslöjar när batteriet är tillverkat. Bättre att använda AGM som startbatteri, men 140Ah känns överdimensionerat om du inte har en väldigt stor trögstartad dieselmotor. Med en sådan här kan du avslöja batteriernas kondition.
  18. 1 poäng
    Tackar, kul att tråden är till nytta! Att döma av trådarna på MG så finns det väldigt många bra sätt att få snygg finish och många är säkert bättre än mitt. Men var och en blir salig på sin tro, såhär gör jag: * Slipar med 240 papper, Festool Granat. Därefter lägger jag ut kolpulver med en markör, då syns det där man slarvat och gått för fort fram. * Upprepar ovanstående tills det blir fritt från ”hålbottnar” från gelcoatmålningen. För egen del så tycker jag att det är rätt trist att slipa, så jag delar hellre upp slipningen i flera pass på ett par timmar snarare än en lång dag. Då behåller jag skärpan och är noggrann, när man märker att man börjar slarva så är det dags att bryta. Om man lyckats måla en jämn och fin gelcoat/topcoat så kan man hoppa över 240 pappret och gå direkt på steget nedan (400 papper) men för egen del så har jag aldrig lyckats lägga ut ett jämnt lager utan att det blir ” pinholes”. Så jag lägger istället ut flera lager (cirkus fem) med roller och då blir det oftast gropar. * Slipar med 400 papper, lägger ut kolpulver för att kunna se eventuella sliprosor från 240 pappret, slipar mer där jag missat. Och repeterar tills det är bra. * Samma med 800 papper. * Samma med 1200 papper. * Kör 3M ”grön kork”polish med lammullshätta. Viktigt här att man har en bra (roterande) maskin som tål att man trycker rätt hårt utan att tappa i varv. Man behöver jobba längre på ytorna än man först tror, men det betalar sig. * Samma med 3M ”gul kork” och skumgummidyna till skillnad från ovanstående. * Som avslutning ett bra vax. Lycka till!
  19. 1 poäng
    Kan funka m slagmejsel. För att få bra grepp utan att slinta tar du diamantpasta å arbetar in mellan mejsel och spår. Det blir sjukt bra kontakt och grepp. Slinter/slirar inte. Pasta kan du köpa på järnhandel under bl.a. varumärket screw-grab fast en produkt som funkar ännu bättre är den som greenkeepers på golfbanor har för att slipa klipparskären. Kontakta en sån så kan du säkert få köpa en tesked (räcker livet ut) för en tjuga. Good luck.
  20. 0 poäng
    Flytta även styrkabeln längre bak. Kanske inte blir så snyggt om du inte plastar ordentligt, men det löser problemet.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...