Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-05-12 på alla områden

  1. 2 poäng
    Vad är det du känner att du behöver kontakta dem för? Vilken av deras tjänster vill du utnyttja? Är det att koppla telefonsamtal eller att få väder uppläst? I båda fallen känns en mobiltelefon betydligt mer användbar. För 15-20 år sen var det annorlunda. Mobiler fanns, men de flesta kunde inte användas för seriös informationssökning. Backar vi 25-30 år är i stort sett mobiltelefonerna också ute ur bilden. På den tiden fyllde Stockholm Radio en funktion. I dag, knappast. Är det nöd är Stockholm Radio helt utanför bilden.
  2. 1 poäng
    Vi sålde fyrtaktaren och köpte en tvåtaktare med lång rigg istället som passar lite bättre 😅 tack för alla tips 👍
  3. 1 poäng
    Utombordare är alltid sjövattenkylda. Då påverkar "vattenkvalitet" livslängden på motorn. Västkusten med hög salthalt kortar livslängden. ostkust lite bättre livslängd och insjö(eller Norrlandskusten) med sötvatten påverkar inre korrosion minst. Korrosionsgraden beror inte på var motorn tillbringat sista året utan var den körts under sin livstid. Åldersangivningarna i tidigare svar ger en bra inriktning. Inombordare kan vara "direkt sjövattenkylda" eller via en värmeväxlare där sjövattnet kyler motorns interna vatten (som är glykolblandat färskvatten). Direkt sjövattenkylda har samma inre korrosionsproblem som utombordare. Skillnaden kan vara att godset i en inombordare är lite kraftigare än i utombordaren och att åldrandet därför går lite långsammare. Inombordare med värmeväxlare kan bli väldigt gamla utan att drabbas av allvarligare inre korrosionsskador. För dem är det livslängd med antal timmar som är mer avgörande för när komponenter börjar bli slitna. Sen är så klart noggrannheten vid service en avgörande faktor. En misskött motor kan slitas ner rätt fort, precis som i en bil.
  4. 1 poäng
    Är nog bara Mobil Outboard av dessa som är rätt. Den måste vara TC-W3 (Two Cycle Water cooled) klassad. 1 dl till 5 liter bensin.
  5. 1 poäng
    Du skall här mäta precis före (in) och precis efter (ut) säkringen (under belastning av dammsugaren). Då vet du status på säkringen. - Är det ok (11-12V) på säkringens ingång och utgång så ligger felet efter säkringen. Är redan inspänningen till säkring F5 låg men inte på grannsäkringens ingång ligger ju felet vid anslutningen av F5 till den gemensamma plusmatningen (den lödda koppartråden ?). - Är spänningen låg även på grannsäkringens ingång så ligger felet före säkringarna. Du har väl gjort spänningsmätningen direkt på batteriet med dammsugaren påslagen, den som du skulle börjat med ? Man frestas ofta mäta "så mycket som möjligt" i samma mätning i tron att man då täcker in mer och det skulle vara bättre. Istället blir mätningen mer oanvändbar, i alla fall om syftet är att kontrollera olika komponenter, eftersom det är mer än komponenten inblandad i resultatet. Då blir det rörigt och - som du skriver - svårt att få någon struktur. Och så mäter man på ett annat ställe, lika ogenomtänkt. Och till sist står man med en soppa av olika mätningar som man inte förstår, eftersom man blandat in för mycket av elsystemet i varje mätning. Inte att sammanblanda med mätningsprincipen som @Hybro beskrev ovan - att mäta "mitt på" och succesivt ringa in felstället genom att upprepade gånger halvera det område som mäts. Att kabeln från säkring F5 förgrenar sig en bit ifrån säkringen är väl inte så konstigt, eftersom du har tre uttag placerade på olika ställen (som sannolikt går på denna säkring). Men eftersom en belastning i ett uttag släcker spänningen i ett annat torde felet ligga före ev. förgreningar.
  6. 1 poäng
    VHF är ett bra kommunikationsmedel när man går Göta älv och man vill ha broöppning.
  7. 1 poäng
    Först - galvaniska strömmar/korrosion uppkommer genom metallernas olika "naturliga" potential. Den forcerade som kan uppkomma genom påtvingad potentialskillnad via mindre bra landströmsanslutning o.s.v. är elektrolytisk korrosion. Kan bli hur tokigt som helst....eller inte alls. Sedan far en batteribank egentligen inte illa av att ligga med laddare hela tiden förutsatt att laddaren inte har för hög spänning. För någon laddning sker inte om batterierna inte behöver det - det bestämmer batterierna. Men nu är det tyvärr ganska ofta regulatorer och laddare designats för att ladda så snabbt det går (för det är det folk vill ha och som säljer), med olika påstått "intelligenta" moder och lägen, och utspänningen ligger därför inte sällan nära gränsen för det hälsosamma för batterierna. Med solpaneler och en regulator inställd på förnuftig och måttlig maxspänning kan man klara sig hela sommaren utan landströmsanslutning och ändå ha fulladdat när man skall ut. Även kanske med kylskåpet påslaget (i alla fall om man har tillräckligt stor effekt på paneler, >100W). Och detta utan risk att batterierna far illa. Att ställa en solpanelsregulator nära gasningsspänningen (typiskt 14,4V) för att få så snabb laddning som möjligt vinner man mindre på än man tror. Panelerna kan nämligen, till skillnad från en landströmsladdare, sällan ge denna extra ström batterierna slukar i sig vid högre spänning. Och fulladdat blir det ändå, så länge pålagd spänning ligger markant högre än batteriets maximala egenspänning (typiskt max 12,7-12,8V), men det tar naturligtvis längre tid om panelens maxström inte utnyttjas. Så svar på frågan om det är nyttigt för batterierna att vara anslutna till landströmsladdare hela tiden är svaret - det beror på. Men en annan fråga är naturligtvis "varför behöver man det"..... Du menar nog Huvudbrytaren ? Det beror på hur laddaren är inkopplad, men vanligen skall huvudbrytaren (och huvudsäkringen) bryta bort allt från batteriet, möjligen med undantag av backupspänning till stereo och kanske solpanelsladdning. Dessa måste då givetvis ha egna säkringar.
  8. 1 poäng
    VHF från basstationerna har i allmänhet bara en något längre räckvidd utanför kusten än mobiltelefonen. Så är du ute "på oceanerna" har du ingen nytta av Stockholm Radio i alla fall. Men VHF är inte helt värdelös utomskärs - du kan fortfarande ropa upp och kanske höras av närliggande fartyg (som alla lär passa kanal 16).
  9. 1 poäng
    Som jag har fattat det är alla kustradiostationer del i Stockholm Radio. De sitter dessutom i Stockholm allihop
  10. 1 poäng
    Det kan va en ny modell märke ”force” jag spottade av en ren slump på en promenad under vårvintern- se bild. Ett riktigt moster, verkade vara byggs efter kommersiella krav främst. Kostade i runda slängar runt 5 milj, vill minnas att det var nån av de fiska varven i bottenviken som stod bakom. för mig blir nog nästa ekipage en Targa 27.1 eller 27.2 beroende på budget när den dagen kommer. Tills dess får jag nyttja min upphittade nimbus max2 coupe.
  11. 1 poäng
    Nu ska vi kanske vara lite försiktiga. Vissa AGM är avsedda att agera startbatterier (Biltema), vissa är avsedda att vara förbrukarbatterier och vissa är avsedda att vara både start och förbrukarbatterier. Det bästa är, näst efter att köpa batterier som används till det de är avsedda för, att kolla med tillverkaren vad de anser är användningsområdet
  12. 1 poäng
    Det var inte alls det jag tänkte på, utan att strömmens väg inte skall hindras någonstans på sin väg av dåliga kablar eller dåliga anslutningar.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...