Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-05-07 på alla områden

  1. 2 poäng
    När jag har installerat shunten till batterimonitorn har jag bara satt en kabelsko i varje ände. Med en kort tjock kabel ansluter jag till en kraftig nollplint som dem här, https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/El___Laddning/Installationsmaterial/Polskor_Polplint/PLINT_2-POLIG?id=05519
  2. 2 poäng
    Kan du inte koppla startbatteriets minus på minusskenan? Så tror jag de flesta har gjort…
  3. 2 poäng
    Kan meddela att allt är löst. Kontaktade Volvo Penta på Björnhammarvarvet. Hittade vilken frostplugg som lostnad, men den hade utgått. Mätte gamla frostpluggen, Gick vidare till Hansenmarine, köpte 2 stycken. En var likastor som den gamla. Försökte slå i med hjälp av en hylsa som var lika stor som kanten på frostpluggen. Det gick inte så bra. Det var trångt och pluggen kom in snedt. Började om på nytt och använde en lite slägga (2,5 kg tror jag). Slog in pluggen, nu sitter den fint. Tack för alla tipps och hjälp
  4. 2 poäng
    Finns inga glödstift på den motorn!
  5. 2 poäng
    Jag skulle helt klart fundera på att sälja båten som den är och köpa en med en skrovform som är anpassad efter önskemålen. Oavsett om den nya båten köps billigt utan motor eller för ungefär samma pris med en mer komfortabel motor kommer det garanterat vara en bättre affär rent ekonomiskt och slutresultatet kommer bli bättre
  6. 2 poäng
    Sådana skador kan uppstå vid lyft med kran där slingen klämmer inåt då man kanske inte har rätt bredd på lyftramen så slinget lutar inåt istället för rakt ner eller helst lite utåt så det vilar mot skrovet istället för mot relingen.
  7. 1 poäng
    Mät oljetrycket med en manometer. Kolla överströmningsventilen. Ingemar
  8. 1 poäng
    Den heter o-förångare eftersom den är rund. Har en sådan på min Isotherm.
  9. 1 poäng
    Fick lite fart efter din tråd på det där med att täta luckor. Hittade en passande d-list och passade på att byta på alla luckor. På själva luckan för batterierna la jag även till en plattlist som jag hade på hyllan- hoppas det funkar bättre med tätning nu. över batteripolerna tog jag en bit armerad gummislang jag hade över och klippte upp och buntade fast.
  10. 1 poäng
    Den gamla Odelco proben hade startminus på sidan mot skenan tillsammans med kabelsko för minusskenan. En gemensam minus från batteribox till minusskenan sparade några kronor för varvet. Startbatteriet direkt till minusskenan funkar förstås, min tanke var att den nya 95 mm2 kabeln för service LFP oxå skulle serva startkretsen. Bra input, tack @ChristerN Victron tänkte rätt med skruvlängd och jag försökte med tänk utanför boxen....😗
  11. 1 poäng
    Skruvens längd har ju ingen betydelse, bara den inte bottnar, huvudsaken är ju att kabelskon med hjälp av skruvens skalle och bricka/brickor har bra anläggningsyta, alltså en bra kontaktyta med godset i mätshunten. Sedan kan du ju naturligtvis kapa till en M10 i samma längd som den existerande skruven har, men gänga på en mutter innan du börjar kapa, då kan den fixa gängorna när du skruvar ur den, eftersom gängorna alltid blir litet stukade när man sågar eller kapar med vinkelslipen. Sedan kan du ju alltid be Victrons importör att skicka dig en ny mässingsskruv!
  12. 1 poäng
    Vanlig armerad plastslang kan användas, den första tiden kan vattnet smaka litet "plast" men det brukar gå över snabbt. Sedan kan man ju använda röd och blå slang som redan tidigare rekommenderats, blå till kallvattnet och röd till varmvattnet. Jag har köpt mina på Biltema för flera år sedan och dom fungerar bra. MEN... obs! ingen av dessa tål det "varma varmvattnet" särskilt bra. Alltså omedelbart efter varmvattenberedaren, den första halvmetern till den första förgreningen där skall man ha en (gummi-)slang som tål högre temperatur, den behöver ju inte vara livsmedelsgodkänd då man ändå inte skall dricka varmvatten.
  13. 1 poäng
    Titta på Rubberstuff.com Jag köpte den här slangen https://www.rubbernstuff.com/sv/artiklar/tryckluftsslang-pvc-3.html När jag leta slang så va det bra priser hos dom.
  14. 1 poäng
    Säkert finns det någon Fenix specialist någonstans, hur vi hittar denne vet jag ej. Men för oss andra hjälpsamma och tekniskt intresserade skulle nog mer info, kanske i bildform ge oss en mer ärlig chans att komma med tips. 🤓
  15. 1 poäng
    Har sett på nätet, men minns inte vart. En typ gummilapp med en typ navelsträng mitt på ena sidan. Tog upp en rätt stort hål mitt för läckan. Kanske 3 - 4 cm. Såpass att man kunde föra in en typ trasa och göra rent insidan runt hålet. Fingra lite liksom. På med lim på insidan runt hålet. Fingervals med skydshandske. Rev av skyddsfolien på lagningslappen och knödde in den genom hålet. Lappen fanns i flera storlekar. Skulle täcka området runt hålet rejält. Lät den breda ut sig på insidan och drog sen lite lätt i strängen, sen var det bara att fylla med luft. Simsalabim. Klippte av strängen. Nåt nämndes om Hypolon.
  16. 1 poäng
    Det är varken en konstig eller dum fråga - DET ÄR EN BRA FRÅGA! Det är inte bara tiden det tar att utföra detta utan även att kapellet (speciellt fönster, blixtlås och kardborrband) slits. Min 28fots DC har ett kapell med 2 separata sidor och en bakdel (alla med fönster), som monteras av med sammanlagt 9 meter blixtlås och delvis kardborrband. Dessa rullas ihop och läggs ned i kabinen. Sedan lossas takdelen med ett fönster fram med ytterligare 3 meter blixtlås och kardborrband, för att sedan vikas ihop och rullas ihop bakåt för att slutligen fästas (kardborrband) i targa-bågen. Dessutom har jag oftast 2-3 solskydd som ska monteras av och rullas ihop allra först. Det räcker inte med 5 minuter, men efter 10 minuter är jag ur hamnen. Definitivt vill man inte göra detta 10 gånger i veckan. Jag kör 30-35 dagar per sommar och förstår frågan väl. Skulle jag köra 50-100 gånger per år hade man nog valt en annan båttyp. Den viktigaste frågan inför båtköpet är: Vem ska använda båten och till vad? Ska 4 personer kunna ligga och sola? Vilken yta kan användas för detta, inte vill man ligga på durken och titta upp i en blå himmel, man vill se horisonten. Hur många ska övernatta och hur ofta, finns det plats till det som alla vill ta med? Ska man fiska behövs åtkomst till vattnet med oömma material (läderklädsel?). Ska man äta kring ett bord, inne eller ute (kapell uppe eller nere). Sitter man i hamnen och myser, vill man då vara innesluten i en kupé eller fri luft omkring sig? Hur varmt blir det med väggar runt om och tak - trots öppna fönster. Vill man kunna laga mat ombord, inne eller ute (steka korv sidanom sängen!?)? Jag är trots kapelljobbet klart nöjd med mitt val av båt sedan 2016 och har inga planer på byte. Lycka till!
  17. 1 poäng
    Vad du än gör välj inte en bowrider eller annan öppen båt, då får du börja med att rensa fågelbajs i 30 min.
  18. 1 poäng
    En planande båt ska gå i planande fart eller deplacementfart, i detta fall ca 5 knop. Allt annat kostar onödiga pengar och river upp sjö. 10 hk duger gott för 5 knop, men som tidigare skrivits, färden blir slingrig.
  19. 1 poäng
    Allt går men jag tror inte ni blir särskillt nöjda med 10 hk. Är målbilden upp till 10 knop hade jag satsat på en fyrtaktare med i alla 20 hk. Du vill inte åka omkring med full gas hela tiden🙂.
  20. 1 poäng
    Problemet att köra en båt med planande skrov och platt akterspegel långsamt är att den inte håller kursen rakt, utan slingrar sig fram. En tio-hästars motorn borde väl ge ungefär samma effekt som att köra den befintliga på kvartsgas eller strax därunder. Så det kan man ju testa.
  21. 1 poäng
    Okej! har aldrig slingat den under min ägo men det sitter gamla klistermärken kvar från tidigare ägare. Så det är nog svaret! Jag behöver alltså inte vara orolig? tack för hjälpen!
  22. 0 poäng
    Kolla även glödstiften. Förmodar att du glödar 5-10sec innan start.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...