Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2022-05-02 i Forum Inlägg
-
3 poängAllt verkar funka galant, falskt alarm. Tack dock för alla förlagen samt klargöranden.
-
2 poängJavisst, så tror nog många. I många fall är det väl också sant men inte alltid. Som @IngemarE redan har varit inne på så är det en suverän teknisk lösning på ett problem som knappast existerar, något jag (och fler) kallar för en Citroën-lösning. Lämna tillbaka denna onödigt avancerade dubbeldiod och köp istället Biltemas skiljerelä, vi är flera på detta forum som har goda erfarenheter av denna grej. Precis! Men det är nog ändå litet att skjuta över målet. Det gäller att ha enkla raka kopplingar i båtens elsystem som man kan felsöka och reparera till sjöss!
-
2 poängKanon och tack för era svar. Jag har lite att pyssla med. Känns aningen pinsamt att gå bet på detta, då jag driver en mellanstor installatonsfirma. Är bra på el men tydligen inte tillräckligt när det kommer till klassiska slutsteg och störningar på dc. Återkommer med update när jag vid tillfälle hunnit testa av dels den produkt ni länkat samt förflyttat matande kablar via stereons
-
2 poängIsolatorn är ett - enligt mig - typiskt exempel på en ingenjörslösning där man överarbetat ett snarast icke-problem. Man har velat få till en diodfördelare som inte har spänningsfall, men samtidigt anser man det kan bli problem att generatorn i värsta fall inte "ser" någon spänning och då kanske inte startar. Märkligt att inte varenda diodfördelare då har detta problem (men det kan däremot finnas om man ansluter en smart batteriladdare på generatorns plats). Det har man fått lösa med en extra styrspänning som skall kopplas till "tändningen", och kallar det "Energizing". Den egentliga sanningen till brytaren är nog istället att denna burk med aktiv elektronik drar en del egenström för att bl.a. styra ut MOSFET-transistorerna tillräckligt. Dvs det är nog Isolatorn själv som behöver en matningsspänning som bryts bort vid avstängd motor för att inte dränera batterierna. Någon egenförbrukning är dock inte angiven, vilket brukar betyda att man inte vill skylta med det.... Jag förundras över hur båtägarnas plånbok och det kritiska tänkandet ofta bara försvinner så fort det står något "fint" (som t ex Skyllermarks eller Victron) på prylarna. Även huvudbrytarfunktionen kan du få billigare på annat håll. Som redan föreslagits - använd ett simpelt spänningsavkännande relä, som gör samma sak till en bråkdel av priset. Och dessutom går att begripa sig på om något inte fungerar. Keep it simple ! Jo, dessa bör ha separata avskiljare. Antingen via automatsäkring som går att manövrera manuellt, eller en egen huvudbrytare. Just av skälen som nämns - en ihopbränd kontaktor (händer faktiskt) eller om "bara" en strömbrytare hängt sig så skall man kunna få stopp på bogisen utan att behöva bli strandsatt i en spänningslös båt genom att man tvingades ta huvudbrytaren.
-
2 poängHej! Oljan såg alldeles utmärkt ut, nästan som ny faktiskt. Jag kollade inte riktigt mängden men det känns som det var ungefär rätt volym, möjligen något lite som du säger, men jag är lite osäker där. Både övre och undre skruven satt ganska löst och jag reagerade på att de lossnade lite väl lätt. Hur som helst, jag mailade bilden på magneten till Yamaha Centrum och fick idag svaret att de små spånorna som syntes var helt normala och att det inte var något att oroa sig för.
-
2 poängDet är inga regler för båtar inom EU som även Finland tillhör. Och se bara till att pengarna är på kontot innan den nya ägaren får tillgång till båten. Betalning görs via banken och tar max 2 timmar. Antingen får de ringa eller så görs det via internet. Men som sagt, pengar ska du kunna se på ditt konto innan du släpper båten.
-
1 poäng
-
1 poängUtan att gå in på vad felet är så är 20 år nog livslängden för en (el)toa. Även om du får ordning på den nu så lär packningar och annat vara på ålderns höst. Kanske läge att passa på och byta ? Bytte min på förra båten efter 17 år, och den var ganska "gisten" och skör i plastanslutningarna. Så illa att en sprack när jag lossade utloppsslangen lite vårdslöst. Inte kul om det händer någon liknande läcka ute på sjön/semestern.
-
1 poängRent generellt har Victron väldigt bra kvalitet på sina prylar så givet att man behöver en viss funktion så får man något som fungerar väldigt bra. Sedan kan det väl som alltid, att det finns någon pryl som är mer tveksam huruvida den verkligen behövs och kanske är isolatorn överarbetad, kanske inte...
-
1 poäng
-
1 poängTack för många tips! Ska undersöka vidare, isolator verkar ju rätt onödigt iaf. Man inbillar sig att pris speglar kvalitet, kanske inte..
-
1 poängJag tror de har tänkt sig klassisk packningssilikon för motorer. Typ sånt här https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/tatningsmedel/packningssilikon-hogtemperatur-2000041863
-
1 poängJa, det verkar vara en hel vetenskap det här med monteringshöjd av utombordare. Fartsökaren verkar vilja ha upp den högt. På min båt har någon improvisatör sågat ur akterspegeln för att få ner motorn.
-
1 poängHelt normalt för planande båtar i lägre farter 5-7 knop. Som Kane skriver nedfällda trimplan kan förbättra gången men även en 4-bladspropp gör att den slingrar sig något mindre.
-
1 poängOm man är lite osäker på sina batterier och sin generator kan jag rekommendera att skaffa en batteritestare, som en sådan här, https://www.biltema.se/kontor---teknik/batterier/batteritestare/batteritestare-li-ion-pro-2000043659 Den mäter förvisso förmågan att ta ut maxström och hur bra batteriet är laddat, men det är hyfsat bra koll på hur batterier mår. Mätaren har också en test för om generatorn funkar men den verkar rätt bilanpassad. Men den här kan man skilja på om batteriet är urladdat eller trasigt.
-
1 poängSom sagt pengar på kontot, därefter släppa båten. Swish borde vara ett alternativ om betalning ska ske under en helg. Som köpare får man först kolla med sin bank om det är möjligt. Är det en dyrare båt så får köparen be någon annan att swisha det som överstiger maxbeloppet i Swish: "Bankerna och privatpersoner kan ha olika beloppsgränser beroende på vad varje bank har bestämt. Dock max 150 000 kronor." Enligt försäkringsbolaget IF gäller följande vid ett bilköp och gällande båtförsälning så torde det vara samma sak: Acceptera endast betalning via Swish – då överförs pengarna direkt och köparen kan inte i efterhand dra tillbaka pengarna. Swish fungerar om beloppet understiger 150 000 kronor. Är summan större än 150 000 kronor rekommenderar vi att ni gör upp betalningen hos banken alternativt med bank-/postväxel. Undvik kontanter om det handlar om stora summor, vilket det ofta gör vid bilaffärer. Acceptera inte betalning via banköverföring på internet. Det förekommer tyvärr bedrägerier med falsk identitet och att köparen avbryter banköverföringen strax efter köpet. Köparen har åkt iväg med bilen och du kan inte få tag på honom eller henne på grund av den falska identiteten.
-
1 poängMöjlig lösning: Köparen reggar sig i en svensk bank, samma som du har (om det går) och öppnar ett konto med nätbank. Då borde du se en överföring direkt under förutsättning att du också har nätbank (vilket väl alla ha numer).
-
1 poängMåste definitivt vara fel längd på motorn. Om tidigare ägare säger att den gått bra är väl ett bevis på att säljare inte alltid går att lita på eller har fel referenser....
-
1 poäng"Rätt" marschfart beror på, som många andra skriver, vad man optimera. Min Buster XL går mest ekonomiskt vid 23-24kn , då drar den strax över 14 lit/h med mig ensam i. Bäst tycker jag båten går i vattnet runt 28-29kn, men då drar den lite mer bränsle per sjömil. Därav så ligger min marschfart oftast däremellan, beroende på hur mycket sjö det går. De båtmotorer jag haft så har alla haft en kraftig ökad förbrukning när man tar ut mer än 80% av effekten. När jag tar ut ca 80% effekt i min motor så närmar jag mig 1 lit/sjömil.
-
1 poäng
-
1 poängEn planande båt ska gå i planande fart eller deplacementfart, i detta fall ca 5 knop. Allt annat kostar onödiga pengar och river upp sjö. 10 hk duger gott för 5 knop, men som tidigare skrivits, färden blir slingrig.
-
1 poängTyvärr går det nog inte återställa, då det är ytbehandlingen som gått åt skogen eftersom ärgen/oxiden fått fäste.
-
1 poängI dagarna har jag betsat och oljat båten. Använder Epifanes mahogany bets och Easy flow impregneringsolja. All mahogany ska betsat och oljas och en del av teaken betsas men skall ej oljas då det i sig är ett fett träslag. Kvar att göra är att slipa golvet och ge det samma behandling sedan ska impregneringsoljan få gotta till sig i några veckor innan det är dags för fernissa. Jag har bestämt mig för att fernissa även teaken så kommer att använda Epifanes teakfernissa. Är lite nervös över hur nåten ska klara sig då jag märkte för sent att den inte är till för att övermålas. Har dock läst att det ska gå bra om den fått härda minst ett halvår vilket det har så håller tummarna. Annars blir det mycket extrajobb.... Sedan skall främre stolar och bakre stolar med lådor få samma behandling men osäkert om jag hinner det i sommar. Fokus är att behandla allt utom stolarna och de bakre lådorna så att jag kan testköra båten i sommar. Skulle vilja får in rutor också. Hinner jag mer är det en bonus. Fin blir den iaf.
-
1 poäng
-
1 poängJa, finns goda skäl för det. Tror det tom finns regler som säger att om man gör om, helt eller delvis, elsystemet så SKA det finnas en strömbrytare (batterifrånskiljare heter det och det kommer @Georg_Ohm snart att påtala om jag inte själv gör det) för varje krets (samt till en del andra saker som ankarspel, bogpropeller eller liknande som du kanske inte har).
-
1 poängHur såg oljan ut? Mjölkaktig eller som caffelatte eller normal? Hur mycket olja bedömer du att du fick ut, dvs kan det vara så att det var alldeles för lite olja i växelhuset innan du bytte?
-
1 poängDet där kan inte vara normalt och att det finns en magnet i skruven är inte för att lösa ett problem, men för att varna för ett problem. Jag skulle konsultera en båtmek innan något skär sig tvärt. Att betala för en inspektion nu måste vara klokare, billigare och säkrare än att hoppas det inte skär sig när du är på sjön.
-
1 poängJag har köpte några skivor av sån här mahognyplywood. https://www.seasea.se/inredning-däcksutrustning/trä-teakdetaljer/marinplywood/mahognyplywood-svarvad Den är lite billigare. Ena sidan är kvistfri och ser bra ut med lack. Men jag inte har jämför med den dyrare sorten så jag vet jag inte vad som skiljer. Som jag nämnde var den här plywooden svårsågad. Valet av hastighet och sågblad på sticksågen hade stor betydelse för inte kanten skull bli ful.
-
1 poängDet finns en hel det lätt tvivelaktiga grejer som invaggar båtägare i en falsk säkerhet, digitala voltmätare med stapel kan vara en sådan. (Påsydda handtag på kapellet t är en annan...) Jag byggde om hela den aktre panelen , där diverse instrument finns, så då passade en BM-1 bättre, den kan avläsas på stort avstånd. Men Victronen är ju smidigare egentligen, så den skall jag lägga ut på Tradera eller på Blocket.
-
1 poäng
-
1 poängDet blev litet rörigt, men jag tolkar det som om att solcellspaneler och landströmsladdning med batteriladdare fungerar, men inte laddning från generatorn? Hur är det med generatorns kontrollampa? Den skall lysa då du slår på tändningen, och slockna när generatorn börjar att ladda. Om denna lampa är trasig eller att det är glappkontakt så fungerar inte generatorn som den skall, eller inte alls. Det kan låta konstigt, men så är det, och jag ger ingen mer förklaring i denna tråden. Förvisso har bland annat Volvo-Penta en litet annan lösning på det problemet, men du skall absolut kontrollera den kontrollampan, så att den är hel och inte glappar. Du skriver att du inte har några eltekniska kunskaper, vilket för övrigt ändå framgår, men hur mäter du dessa låga laddningsströmmar? Sedan är det ju så att fulladdade batterier inte är speciellt hungriga, det går inte att trycka i dem mer energi än vad som får plats… alltså blir laddströmmen till ett fulladdat batteri väldigt låg. Sedan batteristatus? Jag talar inte emot @Peter_K på något vis, men jag har en annan vinkling. Dåliga eller halvdåliga batterier kan luras och visa en bra spänning på omkring 12,5 volt i vilospänning, allt ser bra ut, hurra! Men så fort man belastar sådana batterier sjunker spänningen (den man mäter i volt, V) väldigt snabbt, beroende på hur dåligt batteriet är.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00