Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-05-01 i Forum Inlägg

  1. 1 poäng
    I dagarna har jag betsat och oljat båten. Använder Epifanes mahogany bets och Easy flow impregneringsolja. All mahogany ska betsat och oljas och en del av teaken betsas men skall ej oljas då det i sig är ett fett träslag. Kvar att göra är att slipa golvet och ge det samma behandling sedan ska impregneringsoljan få gotta till sig i några veckor innan det är dags för fernissa. Jag har bestämt mig för att fernissa även teaken så kommer att använda Epifanes teakfernissa. Är lite nervös över hur nåten ska klara sig då jag märkte för sent att den inte är till för att övermålas. Har dock läst att det ska gå bra om den fått härda minst ett halvår vilket det har så håller tummarna. Annars blir det mycket extrajobb.... Sedan skall främre stolar och bakre stolar med lådor få samma behandling men osäkert om jag hinner det i sommar. Fokus är att behandla allt utom stolarna och de bakre lådorna så att jag kan testköra båten i sommar. Skulle vilja får in rutor också. Hinner jag mer är det en bonus. Fin blir den iaf.
  2. 1 poäng
    Det finns en firma i Farsta som jobbar med rostfritt. Duktiga som bara den på de grejer de har gjort åt mig. Lite dyra kanske men bra.
  3. 1 poäng
    Ja, finns goda skäl för det. Tror det tom finns regler som säger att om man gör om, helt eller delvis, elsystemet så SKA det finnas en strömbrytare (batterifrånskiljare heter det och det kommer @Georg_Ohm snart att påtala om jag inte själv gör det) för varje krets (samt till en del andra saker som ankarspel, bogpropeller eller liknande som du kanske inte har).
  4. 1 poäng
    Varför inte köpa ett startbatteri, dvs ett batteri avsett för start av motorn, då det är det viktigaste för dig? Till små dieslar brukar små MC-batterier funka. Har för mig det är @Mackey som har ett sådant. Fritidsbatterier är ofta mest lämpade som förbrukarbatterier i en båt och ibland inte speciellt lämpade för det heller. Sen kan du ju välja att sätta det kvarvarande, bästa, GEL-batteriet som förbrukarbatteri. Du bör nog också fundera på varför det ena batteriet blivit dåligt. Vet inte om det är det du har till start eller förbrukning men de flesta batterier som kroknar brukar vara förbrukarbatterier för att ägaren inte vet hur mycket denne dra ur dem. Du kanske inte alls är så lite beroende av förbrukarbatteriet så det har laddat ur mer än 50% flera gånger? Eller så har du dåliga kontakter/kablar till det så det aldrig tillåts ladda upp sig ordentligt?
  5. 1 poäng
    Om det är en segelbåt lägger jag en regel över öppningen för skjutluckan, och använder ett spännband för att lyfta motorn i framkant, efter att ha lossat motorfästena.
  6. 1 poäng
    Tja.. Detta blir ju bra. En tejpsnutt som maskering och lite blå färg. Har f ö själv bara ett hål, som dränerar ankarboxen på min segelbåt.
  7. 1 poäng
    Hej, I Sete börjar canal du Midi som övergår i canal du Garonne och mynnar ut i just Biscaya bukten vid Bordeaux. Kanske inte spot-on vad du sökte men vi kommer göra denna resa fast omvänt nästa sommar. Vi ska gå Smedjebacken- Toscana.. 😅 Tror Midi har en förgrening i början från medelhavet där du troligtvis bara kan passera den ena.
  8. 1 poäng
    Nej, inte generatorn men det vet batterierna. I det nämnda fallet av laddtillstånd kommer laddströmmen som AGM-batterierna slukar i sig snarare att "bara" ligga kring 30-35A i snitt, och det endast i laddningens första del. Inte alls nära generatorns max på 60A. Och när de närmar sig 80% är det nere på hälften av den strömmen, eller t.o.m. ännu lägre. Men som redan sagts - du verkar ha din bild klar och det är tydligt vilka svar du vill ha 😉. Att du fortfarande skriver är dock ett tecken på att du ändå inte är helt säker, utan vill ha medhåll i ditt tänk. Problemet är att man i detta läge (vi har säkert alla varit där) inte värderar båda typerna av inställning lika. Varje som tycker som jag väger upp kanske tio negativa svar (eftersom de ju ändå inte riktigt fattat). Dessutom tenderar man att "avrunda" fakta åt det håll som man vill ha verifierat. Din laddströmsjämförelse ovan är ett typiskt sådant exempel. Lite som en enda dålig pryl på Biltema så är hela företagets sortiment helkasst, medan motsvarande från Båtbutiken måste varit ett olyckligt undantag i deras sortiment. Kan dock hålla med om att belastningen på din generator kanske inte blir större än den nämnda AGM-banken. Inte så länge i alla fall. Men att basera en ombyggnad till Li på så många kanske, inte så länge, borde o.s.v. är just det som kan sluta illa. Antingen bara genom knäckta batterier i förtid, men också att du inte har någon båt kvar att ta dig iland i.
  9. 1 poäng
    Risken är att strömspiken bränner plottern när BMS slår av. Men ett blybatteri som start som agerar "kudde" och en smart BMS som fungerar likt Mikaelsno bör ge tillräckligt skydd.
  10. 1 poäng
    Då kan du köpa motorkuddar på Biltema. Håller längre än originalkuddarna, och funkar lika bra. Minns inte riktigt vilka jag använde, men de bör vara ungefär lika höga. Det är inte så noga med S-drev. Jag tror de kostade 44:- styck.
  11. 1 poäng
    Det bekräftar min bild av vad en inbyggd BMS kan åstadkomma. I första hand är det ett skydd för över och underspänning. Den verkar också kunna kunna fungera som laddregulator och i vissa fall som laddströmbalanserare. Men om den i sin skyddsfunktion bara stänger av så är väl batteriet bortkopplat från systemet? Skulle inte en sådan BMS-avstängning stänga av tex plottern eller tar generatorn över driften i så fall? Jag hade nog ändå satsat på någon extern LiFe-anpassad laddare mellan generator och batteri, typ Ctek D250SE med Smartpass.
  12. 1 poäng
    A4 är givet, men det var svårt att hitta tillräckligt långa skruvar (75mm) så det fick bli gängstång, gick dessutom ner till M4 får att inte behöva borra upp mer än nödvändigt. Inte snyggt men håller kanske. Glömde att viktigare än det visuella är också att jag trampar här ibland bär jag skall komma åt motorn och då är det trevligt om det är stumt.
  13. 1 poäng
    TS undrar ju… …och då får TS något att jämföra med, hur egna motorn vibrerar.
  14. 1 poäng
  15. 1 poäng
    Vad du Vestergren ser i den här tråden är ett klassiskt exempel på hur konservativa vi seglare är. Jag har seglat i 50 år nu och som båtägare i 30 år. Nästan alltid när någon gör något på ett nytt sätt säger alla: "så kan man inte göra, det fungerar inte". När det sedan visar sig att det fungerar så säger de: "Nå kanske det fungerar, men det är inte rätt". Tio år senare gör alla på det nya sättet... En gång i tiden var rullsegel oanvändbara, genaker löjliga, plotters farliga.. (var själv kraftigt emot plotters som jag ansåg att får människorna att tappa koncentration) Jag är ingen expert på generatorer, så jag kanske missar poängen, men i verkliga livet när LiFePO4 batteriets BMS slår av så har man ju fortfarande en massa saker som drar el. Kylskåp, autopilot, instrument etc., borde inte dessa "dämpa" effekten av BMS. Har själv blybatterier och när de blir oanvändbara så köper jag LiFePO4 batterier, och om generatorn pajar så köper jag en ny 😉
  16. 1 poäng
    Glömde nämna det men all inredning jag har dragit ut är sån inredning som är synligt alltså hyllorna och taket ruffen och liknande så jag vill att det ska se fint ut men att köpa skivor av ytterfanéren för 2000 3000kr styck gör nog lite för ont i plånboken då jag kommer att behöva mellan tummen och pekfingret ca x5 100x220cm skivor då det är en del stora paneler osv.
  17. 1 poäng
    Om du tittar på min hemsida (se länk i min signatur) och "båtdagbok" så finns en hel del. Men det är ju lite beroende på vilken "färg" man vill ha på det. I gamla-gamla båten (titta på Diverse och Albin 25) så användes antingen mahognyplywood av den typ @anuba nämner, alternativt mahognybetsad björkplywood som då gick att få nästan likadan till utseendet. Om man tejpar innan sågning (maskeringstejp) och sågar från "rätt" sida (blir från baksidan om det är sticksåg) går det att få nära nog flisfria snitt även med amatörverktyg och "billig" plywood. Formplywood är belagt med ett fenolskikt som är väldigt fukttåligt (används bl.a. till betonggjutformar). Att plasta på det för att få det ännu mer fukttåligt skulle jag tycka är overkill, men avsågade kanter kan man behöva försegla med lack. OM det är snyggt kan diskuteras, men som skivor på icke-synliga ställen fungerar det mycket bra. Satt originalmonterat på flera ställen i förra båtens maskinrum, och såg likadana ut efter 20 år.
  18. 1 poäng
    Ett batteri är beställt så återkommer med lite erfarenheter om ett par veckor när det är på plats och provkört. Va kampanj så blev ett sunwind 100 ah för 7500 kr på seasea. Inte religiöst övertygad varken för eller emot faktiskt utan rätt pragmatiskt inställd om diverse problem som kan uppstå, men anser inte dessa utgör en säkerhetsrisk. Jag tycker det är värt att betala ett par tusenlappar mer för att förhoppningvis få lite snabbare laddning och även få möjlighet att övervaka kapacitet i batteri, laddning och förbrukning på ett helt annat sätt än tidigare. Övervakningen kommer troligen vara guld värd då jag saknar den möjligheten idag. Men har bestämt mig för att initialt behålla mitt startbatteri, dels som backup och för att undvika ev påfrestningar på generator när BMS stänger ner batteriet. Sent på säsongen kanske jag gör ett försök att även skippa det och kollar hur generator reagerar. Men blir både mindre arbete och back up, så bättre att behålla som ngn redan påtalat. Så planen just nu är att, - Slänga ut 3 st förbrukarbly och ersätta med ett smart litium. Dubbelkolla säkring på ladd, möjligen byta. - Koppla från min lilla underhålls solcell, och bara använda min portabla när man ligger i naturhamn. - Byta ut landströms laddaren mot litium version från Biltema. Sen ska det va klart och "tuta och köra"...😅
  19. 1 poäng
    Det ni kallar "bricka" är väl ett beslag för att skydda/dekorera en dränering av en ankarbox eller annat fack uppe på däck. Ett sätt att skydda beslaget i framtiden är väl att bromsa båten innan den slår i bryggan genom att lägga i backen ett ögonblick.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...