Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2022-04-26 på alla områden
-
5 poängÄven om du använder professionell båtbesiktningsman kan den personen missa fuktläckor, motorproblem, segel och mastbrister har jag lärt mig den hårda vägen. Ta hjälp av petig kunnig vän som djävulens advokat, kryp omkring fota lyft på dynor, ta dig tid den dag du funnit din nya älskling och kom ihåg att det finns pedantskötta båtar och en annan vanlig sort som kan ge dig merarbete...
-
3 poängNorge kanske kan innebära lite andra utmaningar då de inte är med i EU. Men för att kolla vilka modeller som finns och hur de ser ut kan man ju kolla finn.no. Finn är bättre än Blocket då siten tillåter fler bilder på båtarna.
-
3 poäng
-
3 poängUpprepar det som ofta missas vid tal om laddning av blybatterier - Man lägger på en förhöjd (konstant) spänning över batterierna, sedan är det batterierna som bestämmer hur mycket av den maximalt tillgänglig ström (t ex det generatorn skulle kunna lämna) de kommer sluka i sig. Om effekttillgången från laddkällan inte räcker (t ex dåligt med ljus på solpanelerna eller ruskigt urladdade batterier) kommer denna konstanta spänning att sjunka till den nivå där strömmen batterierna vill ha är i nivå med vad laddkällan för tillfället kan lämna. Men ju mer fulladdade de blir, desto högre kommer spänningen att bli tills den når sin konstantnivå kring 14V. Snabbast laddning blir det givetvis om laddkällan har så mycket kraft att den alltid kan leverera den laddström batterierna vill sluka i sig vid 14V. Till skillnad från många andra typer av batterier så kan man alltså inte trycka i en viss ström i blybatteriet och därför blir laddningen sällan snabbare/bättre med en 50A-laddare än en 15A (eftersom batteriet kanske aldrig ens som urladdat slukar i sig 15A - mer än första minutrarna kanske). Att helt fulladda ett blybatteri tar dessutom väldigt lång tid, eftersom strömmen det vill sluka i sig sjunker snabbt och logaritmiskt. De sista 10-20% kan därför ta flera dagar eftersom strömmen då är så låg. Därför är det heller ingen som bör häpna när de hör att din solpanel bara ger 0,2-0,3A i laddström när spänningen över batterierna är drygt 14V. För förbrukarbanken är ju fulladdad, den vill inte ha mer. Även om det finns massor av ström tillgängligt. Precis som svaret du redan fått så är det vanligt att bara koppla solpanelsladdning på förbrukarsidan. För startbatteriet behöver sällan denna laddning, och det lilla som går åt vid start är återladdat på ett par minuter av generatorn. Du har sedan ett motorbatteri som i vila efter laddning ligger på c:a 12,8V vilket låter tämligen normalt och fullt. Edit: Det finns batteriladdare som har lite olika knep och "boostmode" för att få i mer och snabbare laddning än vad batterikemin egentligen gillar. Inte sällan går det ut på att (under förhoppningsvis kortare tid) höja spänningen till över 14,4V för att få batteriet att sluka i sig mer ström än annars. Men gränsen på drygt 14V kommer sig av kemin i batteriet, för vid en cellspänning på omkring 2,4V börjar vätgas att spjälkas ut - batteriet "gasar". Det är alltså inte snällt mot batteriet, och en sådan laddare om den används för ofta i den moden kommer knäcka batterierna i förtid. Då är det bättre att lägga laddspänning från "långtidsladdkällor" såsom solpaneler m.m. något lägre. Kanske på 14V. För det blir fulladdat ändå så småningom, men minimerar risken för gasning.
-
3 poängAlltså på ruta ett igen… Som någorlunda oerfaren rycker jag det blir enklare för dig att se dig om efter lämpliga segelbåtar närmare din hemort. Dyrare… tja men säkrare, eller kanske ingen skillnad i pris om du räknar med tull och moms, transportkostnader, bränslekostnader, dieseln är dyr nu, kanalavgift (Kielkanalen är rätt så dyr) förlorad arbetsinkomst/förlorade semesterdagar. Sedan kanske utbudet inte är världens bästa på hemmamarknaden, och postcoronan har väl ställt till det också, men det har den nog gjort på andra ställen i Europa också. En mer säker hemsegling också, som kanske kan ske i redan kända farvatten till din redan anskaffade plats i hemmahamnen.
-
2 poängSkulle det visa sig att det finns gelcoat på resten av båten, vilket jag tror det gör, så behöver du inte gå ner till glasfibern.
-
2 poängNej, färgborttagningsmedel löser inte gelcoat. Däremot kan någon ha tagit bort gelcoaten tidigare av någon anledning. Kanske bara på skäddan om du har tur. Det röda är någon äldre form av primer. Du kan absolut epoxybehandla båten, eller så skrapar du bara ner till det röda och bottenmålar. TBT finns det i bottenfärgen, inte i primern.
-
2 poängTack så mycket för er hjälp. Då har jag lärt mig något nytt. Jo det var Elanen 384, och jag tyckte det lät för bra för att vara sant. Men ville ändå prova. Tänkte den kanske hade några grova fel, som skador på skrovet. Påminner om telefonbedragare som vill åt äldres bankkonto. De har ingen vidare fantasi, och återupprepar samma formuleringar. Jag får börja om från början.
-
2 poängJa, nu börjar det närma sig. På fredag morgon kastar vi loss. Första sträckan går mellan Fiumicino och Ajaccio på Södra Corsica. En bra trip på ca 145 nm Vi fyller upp tankarna där och får ett mått på antal liter / distans. Vi tar en grundlig check på maskiner, filter och olja. Ajaccio är förövrigt en fantastiskt fin hamn med fullservice för båtentusiaster. Bra förbindelse med färjor till Toulon eller Nice.
-
1 poäng
-
1 poängGissar att det är som @Georg_Ohm skriver, tyvärr. Men jag ser gärna att TS upplyser oss gissande 😉
-
1 poäng
-
1 poängOm jag har förstått ISO-reglerna så MÅSTE det finnas jordfelsbrytare och säkringar i en fast installation i en båt. @Seawolf kan ju det där (liksom en del andra här på MG). Det du avser verkar i mina ögon vara väldigt mycket det som definieras som fast installation.
-
1 poäng😂 Det är ju det som är syftet med hela ditt korståg och att du vill behålla din TBT färg! Nej just ja, du vill egentligen inte behålla den, du vill bara inte ta bort den!
-
1 poängAh, jasså det är det som är tricket. Ska komma ihåg det till nästa gång....när det nu blir🙂
-
1 poängTricket är att man lägger bottenfärgen innan sista lagret epoxy torkat helt. Då sitter den 🙂
-
1 poängNär du väl kommit så lång att det är dags för bottenfärg, kontrollera då om det behövs någon primer på Hempel Light Primer. Jag målade med Jotun Antipest (epoxibaserad grundfärg) och målade sen giftfri bottenfärg på det. Den flagnar rätt rejält, har inte fäst särskilt bra på grundfärgen.
-
1 poängTack för alla svaren. Vissa mer pedagogiskts andra mindre. Bra dock att ni tar er tid. Det jag tror att jag får ut från de svar ovan tolkar jag som om det mesta på båten är som det skall. Jag sjösätter på fredag och då kommer den största förbrukaren att sättas på, kylen. Låter bli att koppla på landstömmen några dagar och kollar sedan av läget.
-
1 poängNej, då har du missförstått något, så har det aldrig varit. Däremot var det lagligt att måla med redan inköpt färg, så en del bättrade där det var mest erosion på färgen, dvs vattenlinjen, med den färgen de hade kvar.
-
1 poängDet kan ju som sagt vara så att någon slipat bort all gelcoat, kanske pga böldpest som man åtgärdat. Det röda är då sannolikt det man målade på innan man la på ny anti fouling. Förhoppningsvis var det epoxi man målade på då.
-
1 poängHur hårt sitter det röda? Precis som Peter_K skriver kan det vara en primer eller i bästa fall gammalt epoxi skikt. Färgborttagningen biter inte på 2-komponent. Så om du skrapar fram ett parti med röd färg och smetar på färgborttagningen så kan du kolla om den löser upp färgen eller inte, om den inte löser upp färgen så är det röda sannolikt någon 2-komponentsprodukt och är då TBT fri. Du behöver då normalt inte ta bort det röda utan kan epoximåla på det. Eller lägga annan primer, men epoxi rekommenderas. Jag har gjort samma resa och hade oxå rett rött lager längst in, men med vit gelcoat under. Mitt röda var sannolikt någon 2-komponents historia och la ingen energi på att försöka ta bort det. Körde oxå med Lefant och skrapa. Lycka till🙂
-
1 poängAv dina bilder att döma saknas det gelcoat (eg topcoat) under färgen eller så har du skrapat bort den. På dessa ställen bör du måla med epoxigrund. Håller i övrigt med @Peter_K, hoppas det bara är där du nu har skrapat.
-
1 poängJag tolkar det så här: - Startbatteriet är fulladdat, 12,7 V minst. Det verkar inte heller vara frågor kring att båten inte startar. Då borde ju generatorn göra sitt jobb, tänker jag? - Förbrukningsbatterier laddas med solpanel. Inte heller omöjligt att landströmmen också bara laddar förbrukningsbatterierna. De tuffar på och mäter 14,4 volt, så som brukligt när solen skiner. - Om generatorn inte laddar - hur kan startbatteriet vara fulladdat? Eller laddas det enbart med landström? Lyser laddlampan bör man ju då fråga sig (som George Ohm skrev) Frågan gäller, som jag tolkar det, att när motorn går så laddas förbrukningsbatterierna fortfarande bara med 0,3 A. Det kan ju bero på en rad orsaker. - Förbrukningsbatterierna är redan fulla - Startbatteriet och förbrukningsbatteriet kopplas inte samman, antingen pga trasigt relä eller så har du en ”1+2”-väljare som skall vridas på när du går för motor. - Mätfel - Trasig generator
-
1 poängInte att förglömma det gamla sättet… Klart svårare, men det brukar finnas beg.båtannonser i båttidningarna, jo flera gånger samma båt som annonseras på Blocket. I småtbåtshamnar, marinor och liknande finns det nästan alltid en anslagstavla med båtar och tillbehör till salu. Om man är på promenad i hamnar och på marinor ser man emellanåt ”till saluskyltar” på en del båtar. Sedan kan du ju helt enkelt skriva in ”segelbåt till salu” i din webbläsares adressfält och se vad som kommer upp.
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängDet handlar i detta fallet med allra största sannolikhet inte om (radio)avstörning av de störande prylarna. Det är istället helt normala variationer i jordpotential beroende på att prylarnas strömförbrukning varierar många gånger per sekund. Visserligen liknande princip som för radiostörningar, men i detta fallet med några tiopotensers lägre frekvens är det en naturlig del i apparatens beteende. Alltså inget som (normalt) vare sig är, skall eller behöver vara "åtgärdade" på apparaterna. Brum/jordslingor - som i TS fall - har varit ett känt problem sedan audioteknikens barndom. EMC/EMI och radiostörningar har dock accelererat de senaste årtiondena beroende på modern strömförsörjningselektronik samt inte minst för att det är lätt för tillverkarna att smita från dessa krav (felet "syns" inte och kan vara mycket suspekt/svårutpekat). Men i TS fall är det alltså med största sannolikhet jordslingeproblem beroende på normala potentialskillnader som fluktuerar inom det hörbara området, vilket inte skall sammanblandas med radiofrekventa störningar. Det luriga är att det är inte bara batteri/strömminus som är "minus". Alla höljen på skärmade kablar såsom audiokablarna och inte minst skärmen på TV-antennkabeln är också en "minus". Går den till en aktiv antenn med sin egna strömförsörjning med minus från någon annanstans så kan det vara kört. Tillsammans kan alla bli en oöverskådlig soppa, och det räcker med en enda kabel som bär skärm/minus/jord som inte är strikt enligt "stjärnstrukturen" så kan man ha problemet.
-
1 poängFenomenet beror på att audiosignalen mellan stereon och slutsteget är obalanserad, dvs den använder jord som signalreferens (typ phonokontakter). Och om inte jordförbindelserna till båtens olika delar och slutsteget inklusive matningsminus är anslutna till samma referenspunkt (eller har i det närmaste oändlig area) kommer det bli en aaaaning potentialskillnad på jorden i de olika delarna - beroende på vilka förbrukare som är påslagna. Statiska, såsom glödlampor, ger ofta ingen hörbar störning eftersom potentialförskjutningen då är ren DC. Men kylskåp och alla modernare grejor som switchar/hackar kommer göra att det surrar, brummar och brusa. Detta, eftersom redan skillnaden på någon eller några enstaka mV kommer höras (fullt kräm på audionivån i lågnivåsladdarna är ju bara 200-1000mV eller så). Lösningar: 1) Dra om strömförsörjningen så att matningsminus till slutsteget går VIA stereons minus till batteriet. Ingen möjlighet för minus att gå till batteriet utan att passera stereon får finnas. Gissar att du idag har en grövre direkt mellan slutsteg och batteri, men den får alltså inte gå direkt hit utan att passera stereon. Den skall gå samma väg/parallellt med audiokablarna helt enkelt.. 2) Skaffa en galvanisk avskiljare/audiotransformator, t ex en sådan här: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/hogtalare/tillbehor-for-hogtalare-aktiva-passiva/avstorningsfilter-rca-p39607
-
1 poängHejsan, jag är inte säkert då sidorutorna i Camping inte motsvara. Sedan finns ingen inredning i min båt och inga fästen som kan tyder på en Camping. Ha letad lite och hamnade på att det kan vara en TUMLARE?
-
1 poängDet normala felmodet på en lågkvalitetsanod är att de inte förbrukas. Det brukar var för lite zink i. Att den förbrukas snabbt tyder på att det är en bra anod men att det finns något som skyndar på förbrukningen.
-
1 poängVad bra! 12,7 Volt är bra värde för ett nyladdat batteri i bra kondition. Jodå, regulatorer kan man i allmänhet byta själv, men generatorn måste demonteras från motorn först. Men titta efter om du har en gul sensorkabel, och att den är ansluten.
-
1 poängDen kabeln, är den gul eller orange? Oja, jag har billiga och dyrare multimetrar, flera visar samma resultat, men inte alla. Men det kan ha med åldern att göra, alltså instrumentets ålder… om nu någon trodde något annat.
-
1 poängDet kan vara så att regulatorn i generatorn har en separat, tunn kabel som ansluts på batteriets pluspol, som känner av vilken spänning som faktiskt når batteriet. Om den känner av för låg laddspänning där höjer den utmatningen från generatorn för att ge rätt spänning vid batteriet. Men om den kabeln är skadad eller lös, kanske spänningsfallet där gör att generatorn matar på alldeles för högt. Eller så är regulatorn (ofta lös och utbytbar del) trasig. Eller så är generatorn trasig. Multimetern är det säkert inget fel på. Har fyra multimetrar (en med tång och tre "vanliga") från Biltema och alla visar samma, och rätt.
-
1 poängSå här gör inte privatsäljare i förväg: If you decide to buy it, I can arrange the shipment to your country and you can inspect it for 5 days. I already contacted a shipping company and they will do the sale for me. Jag antar att" båten" kostar hälften av vad den skulle ha kostat annars. Ett primitivt SCAM
-
1 poängÄr nog knappast en riktig annons utan lurendrejeri, som sagt. Tyvärr väldigt, väldigt vanligt.... Var inte svårt att hitta båten du tittar på efter beskrivningen och sajten (gissar att det är en Elan 384 ?). Den båten kan man nog säga är berest 😉. För med samma bilder och beskrivning finns den eller har funnits utannonserad i olika annonser och på många olika språk . Uppges vara hemmahörande på Teneriffa/Spanien, Palermo, Sicilien, Hamburg och t.o.m. Mexico. Och här har du den, hemmahörande på Madagaskar: https://www.jumia.mg/elan-impression-384-pid10859997
-
1 poängNej, det tycker jag inte. Punkt 1 i mina reservationer är att det står olika personer på olika ställen. Punkt 2 är olika uppgifter om var båten befinner sig, om jag förstår dig rätt. Vad gäller din lista på aktiviteter skulle jag definitivt anlita en besiktningsman då jag tolkar det som att du inte är speciellt van att inspektera större båtar. Se också till att varje papper du skriver på ger dig en bakdörr om båten inte är i det skick säljaren (?) påstår. Helst skulle jag köpa av ett företag. Kanske kan säljaren gå med på att en firma besiktigar och säljer båten åt honom, mot viss provision? Sist, om en affär verkar för bra för att vara sann är den förmodligen inte det. Lycka till!
-
1 poängKlassisk scam. Du kommer bli ombedd att betala någon sorts fraktavgift till ett bolag du aldrig hört talas om och sedan ser du varken pengar eller båt igen. Med största sannolikhet finns det inte någon båt alls utan "säljaren" har snott bilderna från en annan annons. Prova googles bildsök t.ex.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00