Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-04-22 på alla områden

  1. 2 poäng
    Hahaha ja garanterat… har lärt mig så otroligt mycket från er så kommer pinpa på med dumma frågor.. ”är det ok att såga av bränsleröret o skarva det till andra sidan” o liknande
  2. 2 poäng
    https://seglamedliv.wordpress.com/2020/02/02/yanmar-panel-byte-av-display-och/
  3. 2 poäng
    Problemet löst. Detta ”fenomen” uppstår när hjälmen är maximalt uppdragen, då tror drevet att det står i beachläge.
  4. 1 poäng
    Hur såg godset runt toppens kylkanaler ut, brukar bli ganska anfrätt där. Om problemet kommer när motorn blivit varm, och om det inte finns tillräckligt med packningsyta kvar, då kan det börja läcka när metallen börjar röra på sig av värmen. Det är alltså ingen garanti att topplockspackningen är ok även om det inte är problem vid kall motor.
  5. 1 poäng
    Oljan duger bra, men varför byter du oljan på våren? Man byter oljan på hösten så att motorn står med ny olja över vintern.
  6. 1 poäng
    Det är skillnad på sötvattenpump sjövattenpump de sitter på olika ställen
  7. 1 poäng
    Sjövattenpumpens packboxar läcker vattnet kommer in i bröstkåpan via axeln
  8. 1 poäng
    Normalt skall den ge utslag/få matningsspänning när tändningen är på (eller möjligen redan när huvudbrytaren slagits till). Om motorn snurrar eller inte skall inte spela någon roll. Du skriver inte VAD som är fel - död mätare, bara fullt utslag o.s.v. Men beroende på hur gammal din mätare/installation är så kanske detta kan hjälpa dig i felsökningen:
  9. 1 poäng
    Hej! Ja givaren kan vara ”jordad” i tanken som du skriver. Men givaren ligger i serie med tankmätaren på minussidan. Minst 75% av alla elproblem ombord är dålig kontakt, relaterat till oxid. Kontrollera säkringarna i säkringsboxen.
  10. 1 poäng
    Tack! Denna hade jag inte hittat, kollade igenom ett par youtubeklipp. jag har låga timmar på min maskin så ville gärna att timräknaren fungerar:). Ja jag såg att SSbilbehör här i göteborg hade den hemma. Får bli nästa veckas projekt.
  11. 1 poäng
    Om du har möjlighet kan du ju titta på hur det ser ut i likadana båtar.
  12. 1 poäng
    Hej! Det är inte så svårt att byta, men jäkligt pilligt. Jag såg en annons på AliExpress, och möjligen en på Ebay också, det ser ut som om det är likadana displayer i några olika fabrikats varvräknare, men kolla för säkerhetsskull! Annars har drvedelar.se sådana displayer, och dom finns nog på fler ställen att köpa. Minnet sitter i en krets på ”moderkortet” om det nu heter så i varvräknaren, så när du monterar en ny display får du upp ditt ”gamla” värde.
  13. 1 poäng
    Ek eller teak är de vanligaste, man kan göra en kombo i lamell med bägge.
  14. 1 poäng
    Jag plockar alltid ut min 9" plotter. Tyvärr är det några kontakter som måste skruvas ur. Den kan jag spänningssätta med en 220/12V om omvandlare som jag tidigare hade till en kylväska. Visst är spänningen raslig men min Garmin GPSMAP verker filtrera den bra. Om du vill ha en plotter med snabbfäste där du slipper koppla i alla kablarna, kan du titta på Garmin ECHOMAP. Jag är osäker vad du minst måste ha för att spänningssätta den hemma. Bara en kabel eller ett helt plotterfäste. Från 6" och uppåt har den inbyggd Wifi så du kan planera din rutt på en Ipad eller telefon och sedan tanka upp den till plottern innan du skall iväg. Detta är mycket användbart. Om du har tänkt att använda någon utav Garmins mer avancerade ekolodssensorer så kolla noga vilken modell som stödjer rätt sensor, utan att behöva köpa en extra låda. 9" har mest kontakter och inbyggt stöd.
  15. 1 poäng
    Är det tum eller millimeter? Det kan avgöra om det slabbar över.
  16. 1 poäng
    Toppen med återkoppling när problemet är löst. Det finns alldeles för många trådar utan avslut och då missar vi ökad kunskap på MG. Borde nästan vara krav att återkoppla...
  17. 1 poäng
    Det blir säkert bra. Ett annat sätt är ju att köpa färdiga batteriboxar med lock att ställa batterierna i, om nu sådana får plats, det ser ju trångt ut på höjden. Men locket över detta fack är väl av plast eller av trä? dessa material leder ju ström fantastiskt dåligt, alltså inte alls, varför lösningen med en gummiduk över batterierna känns som en "Citroën-lösning" alltså en suverän teknisk lösning på ett problem som inte existerar. Jag har och har ju haft många gamla folkvagnar, där finns batteriet placerat under baksätet på höger sida. Över batteriet skall det finnas ett isolerat plåtlock. Om detta lock saknas får begreppet "eluppvärmt säte" en ny betydelse då resårerna av metall som finns i sittdynan trycks ned och kortsluter batteriets poler när någon person säter sig i baksätet på höger sida. Vad jag vill ha sagt med detta så är det ju bra att skydda batteripolerna från kortslutning, det är ju stora krafter, stora strömmar som kan uppkomma om dessa kortsluts. Även om det kanske är onödigt, beroende på vilket material locket över batterierna har, är det ju inte fel med någon gummiduk, gummimatta eller liknade över hela batterierna eller bara över pluspolerna.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...