Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-04-21 i Forum Inlägg

  1. 2 poäng
    Det är jätteenkelt, allt du som båtägare behöver visa på är att du fört på enligt instruktioner, dvs det praktiska. International har löst det tekniska åt dig, så här står det på produktbladet: ”Primocon förhindrar läckage utav TBT från en underliggande bottenfärg förrutsatt att den appliceras i minst 80μm torrt skikt (minst 2 skikt med rulle) och att färgfilmen är intakt.” https://www.international-yachtpaint.com/s3/documents/TDS/Primocon_swe_A4_20190712.pdf Om Transportstyrelsen hävdar annat får de ta det med Akzo Nobel eller vilka som nu äger varumärket. Tror att de skulle få det jobbigt i en domstolsförhandling då du som båtägare måste kunna lita på att det som påstås av en seriös leverantör stämmer. Nu har ju du inte valt den vägen, utan försöker med eget hittepå göra gällande att en självpolerande bottenfärg av oklar tjocklek som dessutom minskar under säsongen till noll enligt dig själv skulle kunna fungera som spärr. Det är ytterst tveksamt, och du saknar evidens för att det är så som du hävdar. Vilket jag förklarat under ett par år för till synes döva öron.
  2. 2 poäng
    Både ja och nej. Ekipaget drar mest bensin precis innan planing sett till förbrukning per sjömil, men drar mest per timme på full gas.
  3. 1 poäng
    Ek eller teak är de vanligaste, man kan göra en kombo i lamell med bägge.
  4. 1 poäng
    Klassiskt är att köra varannan ask, varannan teak eller mahogny har jag förstått det som. Men jag är o-blyg och hade lätt kunna köra kvistfri furu samt något ädlare trä.
  5. 1 poäng
    När man kollar oljenivån i drevet ska stickan inte vara nerskruvad.
  6. 1 poäng
    Den såg väldigt prisvärd ut jämfört med mina förslag. Den såg att ha något stöd för Wifi. Kolla så ifall den har någon smartphone app för att göra något kul med.
  7. 1 poäng
    Jag tycker det är en no brainer att riva ut Maxpowern och köpa någon regulator som låter sig programmeras manuellt. Victron Smartsolar har jag erfarenhet av och kan varmt rekommendera men det finns säkert andra bra alternativ i prisklassen strax över tusenlappen.
  8. 1 poäng
    Hej @johan_sjobjorn Bränsledningen till dieselmotorn är dragen som du beskriver det ovan. Hur är det med påfyllnadsröret mellan tanklock ock tanken på din båt, det är det röret som går från tanken via batterilådan gråa röret och upp o ut till styrbordssida där tanklocket sitter.
  9. 1 poäng
    Tips är att gå med i "EVINRUDE E-TEC OUTBOARD OWNERS GROUP" på Facebook. ca 15k medlemmar, brukar ha svar på det mesta gällande den typen av motor.
  10. 1 poäng
    2,6 liter låter bekant, men om jag mins rätt kan oljemängden skilja sig åt med någon dl på olika drev, olika versioner. Fyll med samma mängd som du tappade ur, kolla oljestickan och se var du hamnar. Nu minns jag ju inte om oljestickan skall vara nedskruvad eller ej när man kollar... @kossor brukar berätta hur det skall vara i sådana här trådar, annars står det ju in instruktionsboken. Att tappa ur är ju lätt, det är knepigare och tidsödande att fylla på olja. man skall byta O-ringarna vid oljestickan, påfyllningslocket och urtappningspluggen samtidigt som man byter olja. Det är inte fel att lägga litet gänglåsning på urtappningspluggen. Det bäste sättet att testa drevets täthet är med tryck- och vacuumtest, bland annat drevdelar.se säljer olika pumpar för detta ändamål.
  11. 1 poäng
    Haha, trillade in på denna tråd då jag sökte mig tillbaka i gamla nostalgiska tankar. Fick ett mail ifrån någon i Nederländerna som varit inne i MG och frågade då hen hade köpt en Ancas och hittat mig här. Tog några försök med att komma ihåg lösenordet men det gick vägen Men för att stimulera nyfikenheter så är tyvärr inte båten kvar, blev husvagn ett tag men även den fick ge vicka när vi köpte hus. Men när barnen blir lite större så kommer båt ligga på inköpslistan såklart. Ancas Queen var en trevlig båt som var rätt lätt arbetad, byggde upp en hardtop som jag gillade rätt bra, dock så var den lite hård när det kommer till våger osv då den var så planad. Men självklart så går jag med i gruppen. Kan kanske lägga ut lite gamla bilder på båten när jag har tid och öppna upp den hårddisken Tiden går väldigt fort ibland, känns som igår man åkte runt i Mälaren... ❤️
  12. 1 poäng
    Tackar, kul att tråden är till nytta! Att döma av trådarna på MG så finns det väldigt många bra sätt att få snygg finish och många är säkert bättre än mitt. Men var och en blir salig på sin tro, såhär gör jag: * Slipar med 240 papper, Festool Granat. Därefter lägger jag ut kolpulver med en markör, då syns det där man slarvat och gått för fort fram. * Upprepar ovanstående tills det blir fritt från ”hålbottnar” från gelcoatmålningen. För egen del så tycker jag att det är rätt trist att slipa, så jag delar hellre upp slipningen i flera pass på ett par timmar snarare än en lång dag. Då behåller jag skärpan och är noggrann, när man märker att man börjar slarva så är det dags att bryta. Om man lyckats måla en jämn och fin gelcoat/topcoat så kan man hoppa över 240 pappret och gå direkt på steget nedan (400 papper) men för egen del så har jag aldrig lyckats lägga ut ett jämnt lager utan att det blir ” pinholes”. Så jag lägger istället ut flera lager (cirkus fem) med roller och då blir det oftast gropar. * Slipar med 400 papper, lägger ut kolpulver för att kunna se eventuella sliprosor från 240 pappret, slipar mer där jag missat. Och repeterar tills det är bra. * Samma med 800 papper. * Samma med 1200 papper. * Kör 3M ”grön kork”polish med lammullshätta. Viktigt här att man har en bra (roterande) maskin som tål att man trycker rätt hårt utan att tappa i varv. Man behöver jobba längre på ytorna än man först tror, men det betalar sig. * Samma med 3M ”gul kork” och skumgummidyna till skillnad från ovanstående. * Som avslutning ett bra vax. Lycka till!
  13. 1 poäng
    Ps glömde berätta hur det gick sen. Fick hjälp av en fin gammal båtelektriker. Macken och IngemarE hade rätt, det var laddningslampan som var för klen plus en kabel som var för tunn. Vi bytte dessa och sen fungerade det exemplarisk! Stort tack till alla igen nu 2022 ! Guzztav
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...