Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2022-04-20 på alla områden
-
3 poängToppen med återkoppling när problemet är löst. Det finns alldeles för många trådar utan avslut och då missar vi ökad kunskap på MG. Borde nästan vara krav att återkoppla...
-
3 poängPs glömde berätta hur det gick sen. Fick hjälp av en fin gammal båtelektriker. Macken och IngemarE hade rätt, det var laddningslampan som var för klen plus en kabel som var för tunn. Vi bytte dessa och sen fungerade det exemplarisk! Stort tack till alla igen nu 2022 ! Guzztav
-
2 poängGissar att något slagit i ventilarmen. Denna "kant" kan man nog knäcka ganska lätt. Men håller i övrigt med ovanstående - påverkar knappast funktionen.
-
2 poängOch helst en utombordare med gas och växelreglaget integrerat i handtaget/styrarmen, och gärna stoppknapp där också. Det gör det mycket enklare, eftersom man kan backa, lägga friläge och köra framåt bara genom att vrida handen. Man slipper vända sig om för att nå bak till motorn för att ändra nåt.
-
2 poängOm inte ventilen går väldigt tungt så påverkar inte skadan funktionen. Det ser ut som om det är stoppklacken du vridit sönder.
-
2 poängCAV är väldigt vanligt i båtar som har såna här motorer. Jag har ett sånt till min MD7 till exempel. Montera är inte svårt, det är bara byta ut hela rasket och sätta på existerande slangar på nya filtret (byt slangklämmorna när du ändå är där och fundera på att byta slangarna samtidigt, om du kommer åt dem - de har säkert suttit där i 40 år). Det enda du behöver veta för att välja ett filter som passar är bränsleflödet, och det är enkelt för det är pyttelitet. En MD5 drar kanske en liter i timmen på marschvarv och de minsta filtren man kan köpa klarar typ 50 liter i timmen. Filtren säljs dock utan slangnipplar, de måste man köpa till separat, så för att välja nipplar som passar behöver du veta innerdimensionen på dina bränsleslangar. Det brukar stå tryckt på dem, eller så kan du försöka mäta gamla filtrets nipplar med skjutmått. Ofta är det en dimension i tum, 1/4" (ca 6 mm) och 3/8" (ca 10 mm) är nog rätt vanliga. Däremot kan man ha åsikter om vilket filter man bör välja. Jag avskyr mitt CAV-filter och drar mig för att byta filterinsatsen. Hela rasket sitter ihop med en lång skruv som sätts i underifrån och gängas i filterhållaren (metallgrunkan högst upp). När man lossar denna skruv får man både filterinsatsen och glaskoppen i handen och man spiller oundvikligen en hel del diesel (särskilt om dräneringsskruven fastnat och inte går att använda, vilket den i mitt fall har, både på nuvarande och förra båten). När man sedan bytt filterinsatsen och ska sätta ihop det så måste man få en packning och en o-ring på plats underifrån på filterhuset, oftast utan att se något. När man väl är klar måste man lufta systemet och det blir ett himla pumpande för att få bränsle genom filtret med det pyttelilla handtaget på motorns matarpump. Det är ett jäkla jobb som kräver mycket svärande. Jag har dock hittills inte blivit tillräckligt förbannad på detta för att orka byta till ett Racor-filter, men om jag var i en situation där jag skulle byta så skulle jag absolut inte välja CAV om jag inte vore tvungen. Det enda som talar för CAV-filtret är priset, filterhållaren kostar runt en tusenlapp vilket är billigare än alternativen. Racors turbinfilter (som på bilden i inlägget ovan) har den stora fördelen att man byter filterinsatsen uppifrån, man skruvar av locket och lyfter ur den bara. Man behöver inte ens lufta systemet efteråt eftersom man kan fylla filtret med diesel innan man skruvar ihop det igen. Det är dock ganska dyrt, man får punga ut med typ 3500 kronor för enklaste modellen. Racor har dock också en enklare modellserie med spin-on-filter som är lite billigare, men de har precis som CAV-filtret nackdelen att man skruvar av filtret underifrån och måste lufta efteråt. Verkar enklare att byta filter på än CAV, men insatserna är hutlöst dyra (500kr typ).
-
2 poängBåtägarnas "hovleverantör" för gummidetaljer har ett stort sortiment av tätningslister med olika bredder och tjocklekar att välja bland. Här finns garanterat någon i lämplig dimension att välja. https://www.kuntze.se/produkt-kategori/gummilister-tatningslister/ EPDM-gummi har bra väderbeständighet.
-
1 poäng
-
1 poängAv anledningar som bl.a. kblomster beskrivit ovan har jag bytt ut bränslefiltren i samtliga våra båtar till Racor. Eftersom maskinerna är av olika storlekar är även Racor-filtren det. Visst, Racor kostar en slant men enkelheten med dem har jag värdesatt såpass högt att jag svalt merkostnaden. Men, smaken är ju som baken.
-
1 poängBeroende på vart du är och far, så kan det vara lämpligt att googla Sjökortslyftet. Vad jag förstått så ingår det numer när man köper plotter fr o m 2022. Bra kan vara om Hydrographica ingår. Men som sagt, det beror på.
-
1 poängNej, det har det inte. Att en båtägare måste presentera bevis för att man inte har en olaglig färg på sin båt är inte alls att jämställa med husrannsakan. Däremot finns det tveksamheter i att tvinga en hel klubb att mäta alla båtar, vilket jag beskrivit tidigare, då båtar som t ex saknar bottenfärg eller är tillverkade så pass nyligen att de orimligtvis kan vara målade med en färg som varit förbjuden i över 30 år - och det är ju precis därför man gått till domstol. Inte för att man vill bevara TBT, för det är du väldigt ensam om. Jo, vi vet att du TYCKER att det är så. Men - som jag nu (helt klart för döva öron) försökt förklara är att du också måste VISA att det är så. Det har du ännu inte kunnat göra. Det FINNS färg från tillverkare som garanterar att den inte läcker ut OM den påförs enligt tillverkarens föreskrifter, vilket SMBF också beskriver: "Det är båtägarens ansvar att använda spärrfärgen på rätt sätt och göra nödvändigt underhåll varje år för att säkerställa att spärrfärgen är intakt" http://smbf.org/wp-content/uploads/2021/01/Fragor-och-svar-1.pdf I samma dokument som SMBF förordar spärrfärg skriver man också: "Om någon klubb är skeptisk till spärrfärg står det klubben fritt att i demokratisk ordning förbjuda spärrfärg i sina stadgar". Om jag förstår rätt står det i din klubbs stadgar, som tillkommit i demokratisk ordning då de debatterats på årsmöte för att sedan beslutas på följande årsmöte att man förordar sanering. Med det sagt - OM det hade varit så att du hemskt gärna ville bestryka din botten med t ex International Primocon i ett skikt som har en tjocklek i torrt tillstånd av minst 80 micrometer hade jag förstått din frustration. Men det vill du ju inte. Du vill bara skita i allt, och då får du njuta av att torrsegla mellan dina rättegångsdatum; inte mer än rätt. Det är självvalt.
-
1 poängBra köp, har en själv. Ett tips: burken har en I/O port så du kan få den att skicka ett SMS om länspumpen, brandlarmet eller ngt liknande går igång.
-
1 poängJapp, och har du inget höj- och sänkbart utombordarfäste så är det bra att ha. (Lättare att dra igång snurran när den är uppe och sedan snabbt ner med den i böljan )
-
1 poängJag tror att det är en RA-kryssare: https://www.sailguide.com/batfakta/ra-kryssare Och det står ju även RA i segelmärket...
-
1 poängVentilen går inte trögt eller tungt utan känns som vanligt. Det konstiga är dock att stoppklacken sitter på andra sidan ventilen. Den skärva som lossnade, se bild, har ingen stoppklack!?!
-
1 poängKan varmt rekommendera denna! Gillar att det är router och modem i ett. Enkel att programmera (ändra namn på SSID och lösenord) och liten. Fungerade fint hemma, i helgen testar vi på sjön. Drar endast 5W. Inte större än en snusdosa om man bortser från antennerna.
-
1 poängEnligt Selva är MAX rpm operating range 5-6000 varv och den varvar 4800 med två personer ombord. Prova med 1 person ombord och utan någon last. Varvtal? Enligt min mening ska du inte eftersträva 6000 varv. Om det behövs efter testet med 1p ombord och utan last prova ut en ny propp och sikta på att landa runt 5200-5500.
-
1 poängJag håller med att den risken finns. Därför modifierade jag min kulventil med en extra stoppskruv som begränsar vridning av kulan till 90 grader istället för 180grader. Man ser den på den röda kranen. Trots det finns det ett mellanläge där ingående vatten kan läcka ut genom mittenuttaget. Därför satte jag på en extra "riser"-slang. Jag tror att det kan vara nyttigt att kunna koppla på en extern vattenkälla när man ligger i sjön. Under mitt första år med båten överhettade min VP D4 och jag löste det genom att suga in 10l Systemrens i sjövattensystemet. När jag inte hade en T-kulventil kändes det lite skrämmande att koppla loss vattenintaget och snabbt böja upp slangen över vattenlinjen innan det kom in för mycket vatten. IngemarE: Att ansluta till sjövattenfiltret fungerar inte så bra på min motor. Där sitter filtret efter vattenpumpen. Annars en snygg och säker lösning.
-
1 poängHej ! Tack för svaret. Det finns ju också 12V/220V nätaggregat med cigarettändar anslutning, t.ex på Clas Ohlsson. Man skulle ju då kunna ansluta en "cigarettändarhane" på plotterkabeln och kunna använda plottern hemma. En tanke är ju att använda cigarettändaruttaget i båten med denna kabel för plottern. Då slipper man ju att installera kabeln och det blir enklare att ta med både kabel och plotter. Eller tänker jag fel ?
-
1 poängJa du har vridit förbi stoppet. Om båten står på land nu är det lika bra att byta ventilen och hela genomföringen, det kan ju vara så att dessa hängt med sedan 1980. Om båten ligger i sjön, så köper du en ny ventil och flyttar över handtaget, och byter sedan alltihopa till hösten då du tagit upp båten.
-
1 poängJag har också bytt till Racor en gång. Det finns väl ingen vettig människa som idag sätter in ett CAV-filter? Nu satt det ett redan ett sådant i nuvarande båt. Som redan skrivits är det hur enkelt som helst att byta filterinsats i detta. Det behöver inte ens bli söligt.
-
1 poängBörja här: https://epc.brp.com/Index.aspx?lang=E&s1=c21eed81-ce40-4079-bcbd-1385b1626846 Det är reservdelskatalog för hela BRP's sortiment inkl Johnson/Evinrude
-
1 poäng
-
1 poängJag hade frågat ägaren till båten hur de brukar göra med sjösättning/upptagning, och sedan gjort så. Det kan ju variera om båten står på en tomt, ligger i en klubb eller på en marina. Kranbil, trailer på ramp, sublift, gaffeltruck… finns som sagt lite olika varianter.
-
1 poängEtt alternativ kan ju vara att köra hem båten sjövägen? Jag har använt mig utav Assistanskåren för en 23 fotsbåt (2019) och var nöjd med det, kostade runt 10 KSEK för 40 mil men då lyckades vi/dom planera så lastbilen hade en annan båt för returen.
-
1 poängMen alla som vill vara på sjön måste ju ta ansvaret solidariskt. Det är ju själva vistelsen i miljökänsliga områden som ska avgiftsbeläggas. Självklart i kombination med årstidstariff. När den fridlysta ålakråk... förlåt skarven häckar och under sälarnas föryngringsperioder kommer man behöva söka dispens för att vistas i skärgården öht. Men mellan oktober och mars kommer det vara nästan gratis att ro.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00