Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2022-04-19 i Forum Inlägg
-
2 poängSkär till en lagom bit från en innerslang från en cykel och fäst runt kabel och pol med buntband. Klipp loss buntbandet om du behöver ha loss kabeln. och sen på med nytt efteråt.
-
1 poängHej! För ca ett år sedan fick jag köpa en gammal båt från 50-talet som min kompis pappa hållit på och renoverat i över 30 år. Det var i sin tur hans pappa som köpte den och importerade den från Norge på 50-talet. Han var med och tillverkade stolarna i mahogany till båten när han var sex år gammal. Nu gick han bort för ca 2 år sedan och min vän ville gärna att någon hon kände köpte båten och gjorde klart den. Båten skall enligt utsago vara en av de första plastbåtarna i Sverige med en ovandel i trä. Jag fick köpa den i befintligt skick för 7000:- vilket var ett bra pris och ett väldigt kul projekt på köpet. Det mesta av träarbetet var redan gjort (exklusive slipning, betsning och fernissa) förutom några få saker. Även om jag kört en del båt kan jag i princip ingenting om båtar och det finns ingen i livet som vet något om båten eller hur den skulle bli i slutändan. Det första jag var tvungen att göra var att be folk med lite erfarenhet kolla på båten för att se vilken typ av båt det är, samt vilka träslag man använt så att de behandlas på rätt sätt. I den här tråden (min första här på forumet) fick jag reda på att båten var av typen passbåt eller campingbåt och att det förmodligen rör sig om en halvplanande båt eller en deplacementbåt. Lite oklart där men det visar sig när jag väl får på en moror och kan provköra den. Sedan fick jag hjälp med att reda ut vilka träslag man använt och var. Det mesta på båten är i mahogany, men den har en teakdäck och reling av teak. Båten är återuppbyggd från originalet som var i för dåligt skick för att rädda. Allt trä är alltså nytt men mycket av originaldelarna finns kvar så att man kan titta på det. Har även lyckats få några få foton som visar delar av båten. Båten hade dock inte ett teakdäck som original utan en gråmålat yta så konstruktören hade tänkt ändra en del. Jag har ingen aning hur konstruktören hade tänkt slutföra båten utan jag får istället använda de få foton jag har på originalet samt bilder på samtida campingbåtar som inspiration. Jag vet att originalet kördes med rorkult men att den nu var tänkt att få ratt och styrreglage och den linjen tänker jag följa. Dels för att jag vill ha det av praktiska skäl men även för att många samtida campingbåtar hade det. Jag tänkte i denna tråd lägga upp bilder och beskrivningar på mitt projekt och även be om råd när det behövs. Jag måste i princip googla mig till allt och lär göra en hel del misstag, förhoppningsvis inga allvarliga.
-
1 poängAlltid kul när man lyckas med något man inte gjort förut! Det tog lite tid men nu är de nya anoderna på! Se bild. Stort tack till alla här på forumet som hjälpte till!
-
1 poängDet jobbiga är ju om det INTE håller, att hela rorkulten går av under belastning…
-
1 poängMmm, beställde faktiskt en cylinder för säkerhetsskull, men med lite tur så är det som du säger att det är ärgade kontakter eller så. Isf skickar jag tillbaka cylindern. Bra tanke med polvändningen där, det tänkte jag inte riktigt på. Läste lite om cylindern och det är ju en elmotor som driver en skruv som gör att kolven rör sig in eller ut, så det bör ju vara en motor som kan röra sig åt båda hållen. Man ser ju också på bilder och kopplingsschema att det endast är 2 tåtar till motorn. Ser fram emot att få komma till båten och felsöka lite. 😊
-
1 poängDe överklagar för att kommunen vill mäta ALLA bottnar. Ingen i de klubbarna vill behålla TBT-färger. Ingen tvingade dig att mäta din båt. Håll dig till ämnet.
-
1 poängJag satte en kulventil med T-kula för att underlätta vinterkonservering. Den är också bra att ha ifall jag behöver byta impeller i vattenpumpen, när båten ligger i sjön. Jag har haft det på den tidigare båt utan problem. Men visst känns det osäkrare med ytterligare en skarv ingående sjövatten. För lösa risken för att sätta kulan i fel läge så sätter jag en längre slang på kulventilen som går upp över vattenlinjen. Jag skulle dock inte rekommendera att köra trycksatt kylarvatten in i motorn. Det är bättre att låta motorn suga vatten ut en hink som du fyller med vatten från slang.
-
1 poängSkulle aldrig göra det... En sak till inne i båten som kan läcka. (Gardena i båtar...nej tack). Om du har 8 bar i slangen...Hur klarar din båtmotor det då? Tror inte det blir bra? Använd tryckreducering om du skall göra en fast koppling till motorn. // Mats W
-
1 poängFernissa är ingen evighetsbehandling, fem år är rätt länge då den bryts ner av solljuset. På trä använder man vanligtvis enkomponensfernissa, mattslipning och ett nytt lager läggs på varje år.
-
1 poängTvå killar från Lysekil körde Lysekil, Färöarna, Island, Grönland, Canada, USA, Panamakanalen, upp längst Nordamerikas västkust till Alaska,med en styrpulpetbåt. Det var tänkt att de skull köra Jorden runt. I Alaska blev de ovänner och projektet gick i stå. Kopierar in ett inlägg jag skrev i ämnet på Maringuiden 2009 "Det är i regel besättningen inte båten som är begränsningen. En båt klarar sig ofta bättre än vad besättningen gör. Två man från Lysekil försökte köra jorden runt i en 5 m öppen båt. Man kom via Island -Grönland- Canada - USA - Pannamakanalen till Alaska. Där tog tydligen resan slut. Om jag uppfattade det hela rätt - inte pga. båten, utan snarare pga personliga motsättningar. Hemsidan som berättade om resan är borta sen nåt år. Synd. Det var en bragd. Adventure around the world - följ grabbarna från Lysekil som åker jorden runt i en 5 meters styrpulpetbåt! Jag hittade en artikel av Staffan Heimersson www.aftonbladet.se/vss/nyheter... Samt denna http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0004/23/roy.html" Roy Karlsen Lysekil borde ju gå att kontakta
-
1 poängJag tycker att tanken är rätt intressant! Det är dock väldigt lätt att underskatta sjön och vågorna man möter på öppet hav. Vi var till Märket med vår Buster XL i somras (skall inte jämförs med att åka över Atlanten!). Det var helt vindstilla, men dyningar gjorde det omöjligt att komma över 20 knop. Att det ska vara så pass lugnt, flera dagar, att det går att ligga på 25-30kn på Atlanten får man utgå ifrån att är mycket sällsynt. Jag tror inte att då får ihop ekvationen med den båt du har. En RIB på 10-11 meter med dubbla utombordare och flera bränsletankar skulle ge bättre odds. De dygn du ligger på 5-7 knop kör du med en motor och då du kan trycka på så kör du med båda. Stannar en så har du en kvar att använda. Planera även att navigera utan GPS, då ett fullt utvecklat krig lär innebära att du inte längre kan lita på GPS som primär navigering. Jag personligen flyttar ut till sommarstället med lite extra nät och ammunition för fiske och jakt.
-
1 poäng
-
1 poängGjorde detta förra våren och fick lite bra tips som jag använde. Först bör du ringa Sleipner och kolla om du behöver något polvändningsrelä. Jag fick bra svar därifrån och behövde inte det. Sen kan du köpa stift och hylsor från Würth så passar de i existerande kontaktdon. Skitbra! Det enda jag hade problem men var att få de tunna kablarna att fastna i stiften så köp några extra och vik kablarna fyrdubbelt. Skrev om detta här där du kan hitta lite mer detaljer:
-
1 poängDet absolut enklaste och bekvämaste är att beställa transporten med en kranbil som kan lasta båten, stötta den på flaket under transporten (antingen i en vagga som spänns fast eller med "båtstöttor" som en del kranbilar har fast monterade) och sjösätta vid ankomst till din hemmahamn. Det finns många kranbilar i Stockholmsområdet som kan lösa en sådan transport.
-
1 poängNej, man kan inte med säkerhet anta att den har gått på grund. Alla båtar som är några år gamla har förvisso stött i botten någon gång, men med "gått på grund" menas ofta allvarliga/kraftiga grundstötningar som ger strukturella skador i laminat och/eller inredning. Lättare bottenkänning, bristande pallning vid vinteruppläggning, spänningar i skrovet p.g.a. riggspänning är händelser som kan förorsaka den typen av sprickor i gelcoaten som du fotograferat och @Peter_K förklarar. Om dessa sprickor/skador är av allvarligare art eller om det är "normala åldersrelaterade händelser" går inte att avgöra utan en besiktning av erfaren besiktningsman. Gelcoat är hårt och sprött och kan spricka vid ganska ringa belastning utan att det finns underliggande strukturella skador. Båten är 30-35 år gammal. Båtar med den åldern har nog oftast någon gelcoatspricka av den typen du fotograferat. Om båten i övrigt är i gott skick så följ @Peter_Ks råd och låt en besiktningsman bedöma om det finns underliggande strukturella skador eller om det är kosmetiskt.
-
1 poängHaha, trillade in på denna tråd då jag sökte mig tillbaka i gamla nostalgiska tankar. Fick ett mail ifrån någon i Nederländerna som varit inne i MG och frågade då hen hade köpt en Ancas och hittat mig här. Tog några försök med att komma ihåg lösenordet men det gick vägen Men för att stimulera nyfikenheter så är tyvärr inte båten kvar, blev husvagn ett tag men även den fick ge vicka när vi köpte hus. Men när barnen blir lite större så kommer båt ligga på inköpslistan såklart. Ancas Queen var en trevlig båt som var rätt lätt arbetad, byggde upp en hardtop som jag gillade rätt bra, dock så var den lite hård när det kommer till våger osv då den var så planad. Men självklart så går jag med i gruppen. Kan kanske lägga ut lite gamla bilder på båten när jag har tid och öppna upp den hårddisken Tiden går väldigt fort ibland, känns som igår man åkte runt i Mälaren... ❤️
-
1 poängJag tänkte tipsa om att du kanske skulle flytta båten dit istället, men på nästa sida stod det: ”Måste färgen tas bort? Ja, på sikt kommer det komma krav från kommunen på detta. Sannolikt inom ett par år.” I din länk stod det att man avvaktade rekommenderad metod från Transportstyrelsen kring hur man bäst tar bort TBT-haltig bottenfärg (skulle komma i slutet av 2020), och hur det görs kan du läsa här, https://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/2021/sa-ska-batbottenfargen-saneras-sakert/ Man verkar egentligen mest livrädd för att få ner gifter i marken. Faktum är att man inte ens får bottenmåla båten utan tillstånd på den marinan. Man eftersträvar helt giftfritt båtägande, vilket tydligt framgår på hemsidan. Se bildklipp.
-
1 poängDom där cylindrarna är ju väldigt dyra, och minst 75% av alla elproblem ombord beror på dålig kontakt relaterad till oxiderade kontaktytor, eller dåliga anslutningar. Det kan ju även vara så att det är dålig kontakt i trimpanens manöverpanel, eller dess anslutningar, på bilden ser det ut som om det vore flatstiftskontakter, dessa är inta optimala ombord, ringkabelskor är bättre. Vilken trimplanscylinder är det som inte fungerar? om det nu är styrbords så kolla den gröna kabeln, och vice versa med den röda om det är bb, och då även minuskablarna vit och svart. Eller det är ju lika bra att kolla alla anslutningarna när du ändå håller på. Flera matningar, ja den röda pluskabeln delar ju upp sig i fyra delar, men bara en säkring på inkommande. Kolla att dessa sitter som dom skall. Högst sannolikt är denna panels strömställare kopplade som två polvändare som omväxlande ger +- eller -+ till cylindrarna så att dom kan gå uppåt och nedåt, alltså dess elmotorer kan rotera åt båda hållen. Det kanske låter enkelt, men vänta tills jag förklarat...
-
1 poängOm säljaren inte är enda tidigare ägaren, så kan det ju vara sant att den ägaren inte har gått på grund, men en tidigare ägare kan ha gjort det... En 30-35 år gammal båt kan ha bytt ägare många gånger.
-
1 poängEller så skaffar man en sådan där båt med pinne med vita grejer på, om man ändå håller på och skall bygga om allt för längre färder..? 🙂
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00