Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-04-18 i Forum Inlägg

  1. 2 poäng
    Nödvändig utrustning: En färskvattentillverkare, då behöver du inte släpa på onödig vikt och behöver inte gå in någonstans för att bunkra det.
  2. 1 poäng
    Tackar, kul att tråden är till nytta! Att döma av trådarna på MG så finns det väldigt många bra sätt att få snygg finish och många är säkert bättre än mitt. Men var och en blir salig på sin tro, såhär gör jag: * Slipar med 240 papper, Festool Granat. Därefter lägger jag ut kolpulver med en markör, då syns det där man slarvat och gått för fort fram. * Upprepar ovanstående tills det blir fritt från ”hålbottnar” från gelcoatmålningen. För egen del så tycker jag att det är rätt trist att slipa, så jag delar hellre upp slipningen i flera pass på ett par timmar snarare än en lång dag. Då behåller jag skärpan och är noggrann, när man märker att man börjar slarva så är det dags att bryta. Om man lyckats måla en jämn och fin gelcoat/topcoat så kan man hoppa över 240 pappret och gå direkt på steget nedan (400 papper) men för egen del så har jag aldrig lyckats lägga ut ett jämnt lager utan att det blir ” pinholes”. Så jag lägger istället ut flera lager (cirkus fem) med roller och då blir det oftast gropar. * Slipar med 400 papper, lägger ut kolpulver för att kunna se eventuella sliprosor från 240 pappret, slipar mer där jag missat. Och repeterar tills det är bra. * Samma med 800 papper. * Samma med 1200 papper. * Kör 3M ”grön kork”polish med lammullshätta. Viktigt här att man har en bra (roterande) maskin som tål att man trycker rätt hårt utan att tappa i varv. Man behöver jobba längre på ytorna än man först tror, men det betalar sig. * Samma med 3M ”gul kork” och skumgummidyna till skillnad från ovanstående. * Som avslutning ett bra vax. Lycka till!
  3. 1 poäng
    Hej. Jag antar att det är plastkugghjulet som gått sönder och inte drevet. Har du drevet avhängt så vik undan styrhjälmen. Ta bort givaren på insidan och tryck ut axeln med hjälp av en lämplig dorn. Ingemar
  4. 1 poäng
    Det är väl kanske valfritt, men man kunde ju kanske förbereda sig med en kurs i hur man dresserar större havslevande däggdjur, och få ett sådant att bogsera eller knuffa båten en längre sträcka. Men direkt valfritt är det ju numera inte ute på Atlanten, om man får tro på vad man ser i diverse kabelkanalers naturprogram, men dom har väl sina vandringsstråk närmare kusten, kan tänkas. Inte helt omöjligt, jag läste en artikel i väntan på bilprovningen, i SXKs tidning om späckhuggare som knuffade på båtar utanför Portugals kust, nu högg dom mer in på roder och propelleraxlar än att knuffas, men med litet dressyr så kanske det hade gått bra? Militära myndigheter har ju lyckats att dressera såväl sälar som delfiner och även uttrar, så varför inte en kaskelott eller blåval? Däremot tror jag inte på att sjöhästar är speciellt bra dragdjur till havs. 🙃
  5. 1 poäng
    Jaha, jaha, jaha, det verkar gå att göra på båda sätten 😀 Själv har jag lyckats genom att blanda betspigment i lack. Om man stryker det på en redan lackad yta får man visserligen en jämn mörkare ton över hela ytan. Betsar man direkt på träet får man en mera levande yta eftersom träet drar i sig betsen lite olika beroende på virkets struktur. För min egen del gäller det att få till en ton som stämmer med övriga delar som säten och lite annat i båten som är gjorda av äkta mahogny. De är helt obetsade och har en gulaktig ton snarare än den rödaktiga ton man är van att se. Blir att labba lite med det där när faneringen är klar.
  6. 1 poäng
    Ge inte upp. Det finns alltid människor som inte kan ta saker för vad de är. Tänk om Elon musk skulle lyssna på "dem" ;):) Vatten kan du alltid skapa själv från havsvatten så då spar du lite vikt. Finns allt från "extrem" (katadyn survivor) till mer "hobby aktiga". Det som skiljer är hur mycket det produceras och till vilken arbetsinsats. Du kan alltid köra en "beduin" (ett sätt som beduiner använder för att återvinna så mkt vätska som möjligt). En sak man kan titta in på är om det är möjligt att "fånga" upp det oförbrända bränslet som går rakt ut? Vet inte om det finns men man kan alltid goodla. Där spar du ju upp till 30% i förbrukning. Komplettera med elmotorer (solceller laddar vid sol). Mat finns i havet. Det går alldeles utmärkt att käka sashimi (på det som fångas) och salta med havsvatten. Blir du risig i kistan så ....... finns det närhet till en tillfällig toalett.
  7. 1 poäng
    Glapp i rodret är inget konstigt. Det finns bussningar som slits och som man då byter ut. Kolla om det är så; var glappet sitter. Sprickorna behöver du kolla närmare på. Det kan vara sprickor i gelcoaten pga för tjock gelcoat vid byggandet, men det kan också vara strukturella problem. Svårt att avgöra från bilder. Du kanske skulle ta in en besiktningsman?
  8. 1 poäng
    Hej! Ser en del diverse träbåtsrenoverare och byggare på youtube som använder tex dolphinite som så kallad "bedding compound". Det verkar inte gå att få tag på i Sverige eller någon annanstans i Europa. Är det någon som vet vad det innehåller eller hur man skulle kunna blanda ihop nåt liknande?! Jag ska nämligen byta ut lite trä längst nitraden på ett bord på en klinkbyggd mahognybåt (fräsa ur och epoxi-limma dit nytt mahogny). Jag skulle vilja lägga nåt i "landet" då tänker jag. Jag vet ju om tex ettan men jag vet inte om jag vill ha tjärdoft i båten. Tacksam för tips och råd Johan
  9. 1 poäng
    Tror att jag sagt det förr; tack för en bra tråd, en riktigt guldgruva. Jag undrar om du kan berätta litet hur du gör för att få så fin finish efter gelcoat + topcoat? Vilka slippapper använder du etc?
  10. 1 poäng
    Fast nu var ju idén att lämna landet p.g.a. någon ospecificerad anledning. Kanske miljökatastrof, klimatkatastrof, atombomb, krig eller efterlyst av polisen. Så stanna i landet ingår inte även om du tycker det borde göra det, så det behövs nog inte fler av dina kommentarer om det!
  11. 1 poäng
    Ps glömde berätta hur det gick sen. Fick hjälp av en fin gammal båtelektriker. Macken och IngemarE hade rätt, det var laddningslampan som var för klen plus en kabel som var för tunn. Vi bytte dessa och sen fungerade det exemplarisk! Stort tack till alla igen nu 2022 ! Guzztav
  12. 1 poäng
    Att lyfta motorn blir alldeles för stort projekt, så det får som sagt bli en genomgående skruv.
  13. 1 poäng
    Har lossat tvingarna på sidan där skruven fäste och trots det börjar det röra på sig efter några timmar. Så det blir att inhandla en genomgående M5 till andra sidan.
  14. 1 poäng
    Det skulle då vara den enda anledningen jag kan komma på 😁
  15. 1 poäng
    Kanske är det en anledning att ha en mastheadriggad båt, att man inte har någon långarmad kompis menar jag.
  16. 1 poäng
    Eller så skaffar man en sådan där båt med pinne med vita grejer på, om man ändå håller på och skall bygga om allt för längre färder..? 🙂
  17. 1 poäng
    Det är gott om bensinmackar på Atlanten. Shetland, Färöarna, Island, Grönland och Labrador. I fredstid är det inget större problem så länge navigationen är så bra att man hittar dem och vädret tillåter en hyfsat rak kurs och motorn fungerar. Problemen kommer i krigstid när det knappast går att få köpt mer än någon liter bensin i hela Reykjavik. Därav faller hela tanken på sin egen orimlighet.
  18. 1 poäng
    Om man går på siffrorna ovan, dvs 2500 M x 1,7 l/m = strax över 4 kubikmeter bränsle. Hur får du upp båten i plan med cirka fem ton bränsle, mat och packning ombord? Hur beter sig båten då med lite sjögång och vind? Funkar självlänsar mm om du får en överbrytande sjö?
  19. 1 poäng
    Varför skulle inte resan även i onormala omständigheter klassas som idioti?
  20. 1 poäng
    Tänkte lära mig segla spinnaker ensam under nästa år i stället för att lägga pengar på en gennaker. Fick tipset av en kompis att segla med fasta suggor, dvs att skot och gaj inte går genom suggornas block, utan man fäster i stället suggans lina direkt i hornen. Då kan man sugga ner spinnakern vid gipp - skot och gaj blir lösa och man kan lätt flytta spinnakerbommen. Seglet är inte jättestort; 40 kvm kanske, så det borde funka att hantera själv i inte alltför hård vind tillsammans med min autopilot. Någon som testat det här och har lite bra tips..? Bifogar bild på min spinnaker som med nummer och regnbågsfärgeer säkert kommer glädja många på fjärden... :-)
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...