Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-04-17 på alla områden

  1. 1 poäng
    Ps glömde berätta hur det gick sen. Fick hjälp av en fin gammal båtelektriker. Macken och IngemarE hade rätt, det var laddningslampan som var för klen plus en kabel som var för tunn. Vi bytte dessa och sen fungerade det exemplarisk! Stort tack till alla igen nu 2022 ! Guzztav
  2. 1 poäng
    Nä, men känsligt om nåt i lagningen lossnar och far in i motorn, kan jag tänka mig. På bilden verkar det vara en typ fyrkant som bara hänger kvar i en sida. Oljetråg som slagits sönder i kontakt med sten, har jag lagat några gånger. Plockar då bort allt som kan lossna. Nyper stadigt fast en 3 mm aluminiumplåt som jag knackar / formar med många små slag mot godset. Går utmärkt att forma. Borrar hål för täta poppnit runt om. Rensar bort alla lösa, utstickande rester och spån på insidan det jag lagar. Tvättar rent med bensin. Kör sen med blå silicon emellan och poppnitar fast. Härdat på någon dag.
  3. 1 poäng
    Eller så skaffar man en sådan där båt med pinne med vita grejer på, om man ändå håller på och skall bygga om allt för längre färder..? 🙂
  4. 1 poäng
    Det är gott om bensinmackar på Atlanten. Shetland, Färöarna, Island, Grönland och Labrador. I fredstid är det inget större problem så länge navigationen är så bra att man hittar dem och vädret tillåter en hyfsat rak kurs och motorn fungerar. Problemen kommer i krigstid när det knappast går att få köpt mer än någon liter bensin i hela Reykjavik. Därav faller hela tanken på sin egen orimlighet.
  5. 1 poäng
    Jag har aldrig varit med om att en besiktningsman inte har hittat några fel, inte ens på ny-producerade båtar (eller på hus). Vill inte vara olycks-korp och hoppas att båten är i så fint skick som besiktningsmannen säger. Lycka till!
  6. 1 poäng
    Besiktningsmannen hittade faktiskt inga fel alls på båten. Eller Jo, han hittade två skruvar som var lösa i täckningen för däcksluckan, men inget att pruta på. Båten är i perfekt skick. Sjösättning är planerad på Valborg, jag räknar kallt med att isen har gett med sig tillräckligt då, biljetter är köpta. Översegling till svenska vatten (den ligger utanför Helsingfors) är planerad i mitten av maj. De simuleringar jag gjort för överfarten så långt med då aktuella väderprognoser har gett rutter som går till stor del över öppet hav och tar 24-26 timmar. Det ska bli galet roligt och spännande, ny erfarenhet för mig, både öppet hav och dygnet runt.
  7. 1 poäng
    Det där är en uppenbar självmordside men med litet tur skulle det kanske gå att ta sig över till Shetland. Fast sannolikt får du inte tag på tillräckligt med bränsle i en krissituation och all extra lastkapacitet tas upp av familj och vänner. Bästa sättet att skydda sig mot Putin och hans tjuvgäng och deras stackars hjärntvättade hantlangare är att stöda Ukraina och samtidigt göra allt vi kan för att stärka försvaret och samhällsberedskapen och skapa lämpliga allianser medan ryssarna har fullt upp i Ukraina. Vi har litet tid på oss men det skall ske nu. Att fly är en absolut sista utväg när fronten börjar kollapsa och då får man räkna med bränslebrist och utrustningsbrist. En bra flyktbåt är gråmålad och okomplicerad och har låg bränsleförbrukning och stor lastkapacitet. Själv skulle jag väldigt gärna vilja ha båten i skick nu men jag har tyvärr inte råd. Plötsligt en dag gick det upp för mig varför han som byggde båten målade en vanlig fredlig liten fiskebåt militärkamoflagegrå. Han hade varit tre år i kriget så han visste någonting.
  8. 1 poäng
    Hallå! Det kan ju bli till en omöjlig ekvation. Det är lång väg mellan tankställena. Liten båt, utöka tankkapaciteten, båten blir tyngre, drar mer bränsle och så vidare. Sannolikt är den enda tillgängliga båten för liten för ändamålet, så det blir nog att fundera på att fly från Vladimir på något annat sätt. Resonemanget för annars tankarna, alltså de tänkta tankarna, till Charles Lindberg och hans flygplan "Spirit och Sant Louise" där en väldigt stor bränsletank placerades bakom motorn, framför cockpiten. Och sikten framåt hade varit noll om det inte fans ett litet periskop att se genom. Detta var ju egentligen en flygande bomb, då det säkerhetsmässigt var det fantastiskt idiotiskt att flyga med så mycket bränsle så nära inpå sig. Har du räknat på hur många M det är, låt oss säga från Lysekil till någon ort med sjömack på Sörlandet, och därifrån till nån ort i sydvästra Norge till Shetland. Sedan Reykjavik därefter Grönlands sydudde. Sedan bör du väl ta dig till New Foundland. Det fans väl inte med i planen att du har kompisar mitt ute på havet som backar upp med bunkerbåtar? Du har inte funderat på att byta båten i någon hamn mot en segelbåt? Förvisso har det ju gjorts rekordnoteringar med RIB-båt över atlanten, och även med roddbåt... Bränsletankarna blir ju stora, du skall även kunna sova ombord, laga mat och äta. Fullständig navigationsutrustning med autopilot, AIS och radar förstås. Så säkerhetsutrustningen... ja det lär bli trångt ombord.
  9. 1 poäng
    Firar påsk på Harstena, Sankt Anna. 😊
  10. 1 poäng
    Det är ett tråkigt och bra råd. Håller utkik hela tiden! Men som sagt har utmaningen blivit halva grejen, får se hur jag gör och vad som dyker upp!
  11. 1 poäng
    Jag får väl återraportera här. Det blev inte båten jag la upp bilder på först. Envis säljare som överskattat värdet på sin båt, vi kom inte överens. Båten hade fler fel och var gammal. Jag har i stället köpt en mycket välhållen och hälften så gammal Bavaria för samma peng, besiktning nu till helgen. Kul och spännande! Och visst, skäll på Bavaria om ni vill, den passar mina behov perfekt.
  12. 1 poäng
    Personligen tycker jag alla arbeten är lättare på land än i sjön, men det borde gå att installera däckstömning i sjön. Däremot kan jag tycka att det är smart att passa på att byta slangar och genomföringar samtidigt, och det är ju svårt att göra i sjön.
  13. 1 poäng
    Skippa hamnarna och lägg er lite var som. Mycket vackrare och mera fridfullt. Kolla marinwiki.se, tror jag och andra lagt in en hel del där. Gröna pluppar är naturhamnar, finns massor med fina platser.
  14. 1 poäng
    Ingen motor gillar att rusa och särskilt inte när den är kall. Man kan ju räkna först, det går fortare och är ännu billigare. Svänghjulsdiameter / diam på generatorns remskiva x motorvarvtal. En gissning 40 / 10 x 500 = 2000 rpm på generatorn vid tomgång Vid maxvarv 1500 rpm på motorn blir det 6000 rpm på generatorn. Det borde ju funka! Glapp/oxid så att laddningslampan inte ger tillräcklig magnetiseringsström? Kolla alla anslutningar och ev. skarvar och även lampsockeln, rengör och skruva åt. Laddningslampan inkopplad fel på generatorn? Ska sitta mellan tändningslåset och generatorn på det som vanligen är märkt D+, men som kan vara märkt L, I, 61, 61E, 15, IND, Ind eller bara +. Kan det vara laddningslampan som inte passar ihop med generatorn? Laddningslampan ger generatorn dess magnetiseringsström i startskedet. Med fel lampa borde man kunna få för liten magnetiseringsström? Lycka till med felsökningen! Mackey
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...