Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-04-05 på alla områden

  1. 2 poäng
    det kan vara fel i magnetventilen som sitter på trimpumpen. Det finns 2, en för varje sida. Byt plats på dom och se om även felet byter sida, i så fall är det bara att köpa en ny. Kan ju även vara i relätet felet sitter men det är inte lika vanligt. /B
  2. 2 poäng
    Har aldrig sett en utombordare med separat tank som inte har en bränslepump. Vågar lova att det sitter en pump mellan motorns tankanslutning och förgasaren. Om problemen försvinner om du klämmer på blåsan på bränsleslangen medan motorn går så har du problem med bränslepumpen. Om motorn stått oanvänd länge är det sannolikt att du har avlagringar i förgasaren som delvis täppt igen tomgångsmunstycket eftersom problemet verkar försvinna på högre varv. Med lite tur kan du lyckas få loss tomgångsmunstycket och rengöra det med att skruva loss flottörhuset, i botten på det hittar du antagligen också lite avlagringar.
  3. 1 poäng
    Sett dessa ? På Tradera säljs det just nu gröna och röda LED-lampor som "Lanternor". Med tanke på att säljaren känner sig tvungen att vitsorda sina egna produkter är det tydligt att denne nog fått ett och annat påpekande om dessa s.k. "Lanternor": "Recensioner som lanternorna har fått av tidigare köpare och användare har varit mycket goda. Både vad gäller lysvinklar, räckvidd och funktion!" Men det är ju inga "navigationsljus", det är bara röda och gröna LED-lampor. Och lysvinklar - ja de lyser ju och syns mycket "bättre" en vanliga röd/gröna, så det måste väl vara jättebättre (obs - ironi): https://www.tradera.com/item/343803/535324001/navigationsljus-lanterna-lanternor-12-v-dc-120-lumen-bra-sken-gron-rod-gangljus Pinsamt att man dessutom monterat dem på fel sida på båten på bilden: Fanns till salu i en annan annons också (hittar den dock inte just nu), där säljaren visade en bild där man satt dem både fram och bak. Hoppas man slipper möta sådana fellysande julgranar på sjön.
  4. 1 poäng
  5. 1 poäng
  6. 1 poäng
    Detta är ett väldigt vanligt fel. Om du nu behöver byta magnetventilen (en elektromagnetisk ventil) så se till att byta båda två, kallas förebyggande underhåll. Den med röd kabel är till babords trimplan, den med grön kabel är till styrbord, om man nu från början kopplat rätt.
  7. 1 poäng
    Bunta ihop kanelstammen, använd buntband eller bra eltape. Lösa kablar som du kan se båda ändrana på och är säker på att dom är onödiga kan du ta bort, men sådant som hör till original kabelstammar till motor eller drevlyften låter du vara där dom är. Jag vet att det finns en del extra kablar, som kan vara till något extra tillbehör som du kanske, eventuellt, möjligtvis kommer att använda i framtiden, så låt sådana kablar med kontaktdon vara!
  8. 1 poäng
    Hej ja detta har jag förstått😅 Det handlar om att se om jag kan ensa kabelstammen lite. Det är mycket som är skarvat dvs en kabel blr tre osv, och dessa skarvarna går till saker som ej var inkopplat när det funkade och som jag tror inte används alls… skall fota lite mer indetlaj och beskriva sladd för sladd. Jag frågar för jag är försiktig;) men pedant sidan i mig blir galen på saker som ej användas
  9. 1 poäng
    Jag har kvar några gamla Silva/Nexus instrument (kompass, ekolod och logg) och kör dem via GND10 (notera att den måste programmeras för att välja vad den ska översätta) till NMEA 2000 och visar dem på en B&G Vulcan plotter. Däremot har jag inte kopplat in gamla autopiloten på nätverket utan kör den separat (det är en äldre Raymarine ST1000 med SeaTalk vilket ska kunna funka med NMEA-0183). Det ligger en trådbunden Garmin vindmätare i en låda sedan några år, men jag har inte orkat montera den. Uppskattar numera mer att segla "på känsla" och tittar mindre och mindre på instrument, förutom plottern.
  10. 1 poäng
    Tack för många bra användbara tips! Inte så avhängt på ständig tillförsel av kemikalier och diverse dyra tillsatser låter det som.
  11. 1 poäng
    Din mall blir ju ganska stor. Så om du inte hittar en kartong (från t ex en utvecklad låda) som är 1 x 0,6m så kan du ju tejpa ihop flera mindre delar. Bara delarna är stabila i X/Y-led, men med silvertejp/vävtejp på skarvarna på båda sidor blir det stadigt. Klipp från min hemsida, mallning av skott vid förarplatsen (mallar = utdaterade reklamaffischer för "TV-kanaler via satellit"):
  12. 1 poäng
    Som jag förstår finns det väl olika kvalitéer av silvertape. Det är inget registrerat varumärke utan bara en tape som är silverfärgad. Ej att jämföra med t.ex Gorillatape som är ett fabrikat på en bra tape.
  13. 1 poäng
    Gör en mall i kartong. Materialet typ "reklammaterial" kan man ganska lätt få tag på (gamla "reklampratare" finns ofta i den storleken, fråga någon butik), men vanlig kartong funkar också. Tejpa ihop med silvertejp omlott för att få större flak. Sedan sågar du med antingen sticksåg (fintandat blad !) eller - om det är raka - en fintandad fogsvans. Tejpa med maskeringstejp först där du kommer såga och om du kör sticksåg så kör från baksidan för att få minst flisning av fanéren på framsidan. Rundningen av kanterna kan du ta sist. Blir kanten synlig ? Visserligen kanske överkurs, men att kanta skivan kan bli snyggt. För den late finns smältlimsbelagd fanér som du stryker fast med ett strykjärn och sedan skär rent med en skarp brytbladskniv, och sedan avslutar med fil/sandpapper. Annars kan man kapa till egna kantlister och limma på plats.
  14. 1 poäng
    Tänk på att däcket förmodligen har en stadgande funktion så om du tar bort det så behöver båten nog stadgas i sidled med något annat. Ska bli kul att följa då jag hoppas du kontinuerligt lägger upp frågor och bilder på framsteg här. Att plasta är inte så svårt. Men de första gångerna brukar det bli lite mindre snyggt. (Börja där det inte syns helt enkelt.) Att tänka på är att se till så du har en bra anliggningsyta som bör vara så stor som möjligt och HELT fri från gamla vaxrester samt uppruggad. Välkommen till MG!
  15. 1 poäng
  16. 1 poäng
    https://www.martec.se/pumpar/johnson-pump/tryckvattenpumpar/wps-52-12v.html Kan det va något?
  17. 1 poäng
    Nej, skyddsdioden (egentligen bypassdiod) sitter vanligen parallellt med panelen och i motsatt strömriktning (katoden mot plus). Denna "inbyggda" diod har inget med parallellkoppling att göra, utan skall begränsa spänningen (kortsluta) om det läggs på omvänd polaritet på panelen så att den pålagda spänningen hålls på - för panelen - ofarliga nivåer. Den kan också ha en uppgift om man seriekopplar flera paneler, då den ger möjlighet för strömmen att flyta förbi panelen om denna blir felaktig eller avbrott i (t ex totalt skuggad). (En Schottky är inte nödvändig i skyddsfallet, eftersom den aldrig leder någon ström vid normal funktion). Vill man säkerställa oberoende vid parallellkoppling är det istället en extra seriediod man skall ha (blocking diode), t ex i serie med respektive panels plusledning. Och den kan med fördel vara av Schottkytyp.
  18. 1 poäng
    Jo, jag vet. Men desto pinsammare att visa sin inkompetens genom att lägga upp en sådan bild. Men dessa röd/gröna kan ju indikera för/akter också, det vore väl praktiskt ? Eller är det så man ska se vilken som är min och din båt ?
  19. 1 poäng
    Bilden är snodd och spegelvänd från Aliexpress (där samma "lanternor" kostar 40:- för en dubbel uppsättning).
  20. 1 poäng
    Jag använde liggunderlag som sattes ihop med silvertejp. Mätte temperaturen vid utblåset före och efter. Klar skillnad.
  21. 1 poäng
    Vi har kört med Airhead i en säsong nu och kan säga att det fungerat fantastiskt bra. Var lite orolig för om det skulle lukta men det finns inte tillstymmelse till lukt. Enkel att hantera och tar inget utrymme. Värd varenda krona.
  22. 1 poäng
    Jag hade nog skalat, dragit två varv med eltejp (hårt) och sågat rakt igenom ejtejpen. Lycka till!
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...