Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2022-04-04 på alla områden
-
3 poängSett dessa ? På Tradera säljs det just nu gröna och röda LED-lampor som "Lanternor". Med tanke på att säljaren känner sig tvungen att vitsorda sina egna produkter är det tydligt att denne nog fått ett och annat påpekande om dessa s.k. "Lanternor": "Recensioner som lanternorna har fått av tidigare köpare och användare har varit mycket goda. Både vad gäller lysvinklar, räckvidd och funktion!" Men det är ju inga "navigationsljus", det är bara röda och gröna LED-lampor. Och lysvinklar - ja de lyser ju och syns mycket "bättre" en vanliga röd/gröna, så det måste väl vara jättebättre (obs - ironi): https://www.tradera.com/item/343803/535324001/navigationsljus-lanterna-lanternor-12-v-dc-120-lumen-bra-sken-gron-rod-gangljus Pinsamt att man dessutom monterat dem på fel sida på båten på bilden: Fanns till salu i en annan annons också (hittar den dock inte just nu), där säljaren visade en bild där man satt dem både fram och bak. Hoppas man slipper möta sådana fellysande julgranar på sjön.
-
2 poäng95 mm2 förtennad batterikabel har ytterdiameter 18 mm (mätt utanpå gummihöljet), min wiresax för riggklippning klarar bara dia meter 10 mm. Biltema produkterna utgått eller tomt på hyllan... Får bli Plan B med bågfilen för min ad-hoc planering tillåter inte några extra timmar för Kielfärjan går om några timmar:-)
-
2 poängJag har en Max 2 Coupe från 2003 som jag renoverat och moderniserat under 2 år. Bland annat har jag renoverat och uppdaterat stora delar av elsystemet. I orignalutförande fanns ingen säkring mellan batteri och motorn, endast en brytare/. Detta har jag fixat. När det gäller säkringar till övriga förbrukare såsom lanternor etc. så satt majoriteten av dessa i manöverpanelen vid stryplatsen, där fanns också något huvudsäkring för den delen av elsystemet. De kablar som var dragna från batteriet till manöverpanelen var ganska tunna, runt 6mm2 om jag minns rätt. Detta gör alltså att de finns begräningar på hur mkt förbrukare du kan lägga till i systemet om dessa skall matas från styrplatsen. Det jag gjorde var att sätta en ordentlig huvudsärking vid batteriet för denna del av elsystemet, sedan drog jag fram betydlig grövre matarkablar. Själva brytaren flyttade jag fram till styrplatsen. Sen satte jag in en säkringbox som var separerad från själva brytarna i manöverpanelen så allt blev samlad på ett ställe och då enklare kan byggas ut. Allt som allt var det en hel del arbete, jag kunde lite DC sedan innan men det blev en hel del googlade och vissa saker gjorde jag om. Gratis var det inte heller men nu är det iallafall bra och jag är trygg med systemet.
-
2 poängJag hade nog skalat, dragit två varv med eltejp (hårt) och sågat rakt igenom ejtejpen. Lycka till!
-
2 poängTransclean 65 har starkare koncentration jämfört med BT produkten, svagt minne att BT produkten egentligen blir dyrare om man räknar på ”pocenten” (Sven Melander skämt man minns”). Använder trots det BT’s flaska i båten. Som saltvattenseglare verkar vi drabbas hårdare av urinsten så det som funkar i Stockholm kan fela i Bohuslän. Ett tips vid helgsegling är att på söndagen ta handduschen och spola igenom med dricksvatten innan du sugtömmer helgens toabravader. Då bromsar du ny odör i slangarna genom färskvattnet.
-
2 poängBra tips! Jag brukar spola ner lite sötvatten när toan ska stå oanvänd ett tag. Funkar också mot odören. Lämnar också locken på toan öppna. Annars blir det lätt lite sunkigt på undersidan av dem.
-
2 poängJag brukar rekommendera en produkt från Biltema som tar bort mycket av den urinsten som lagras i slangar och tank. https://www.biltema.se/bat/vvs/toaletter/toaletttrengoring/rengoring-for-avfallstank-2000034584 Det är viktigt att det är denna och inte en liknande produkt som heter Mobile Toilet Treatment (Saneringsvätska på svenska). Det finns en liknande produkt på marknaden som heter Transclean (något) men den är betydligt dyrare och jag vet inte om den har samma goda effekt. Jag använder en flaska som jag spolar ner ca en dl lite då och då under sommaren och låter vätskan stå i slangen ett tag. På sensommaren häller jag i tre flaskor och fyller upp min 100l toatank med vatten och låter stå i några dar innan jag tömmer. På det sättet slipper jag problem med flottören till min tankmätare också som annars brukar haka upp sig några år efter urtagning och rengöring. Har funkat i 8-9 år för mig nu.
-
1 poängSjösatt i dag! Blåsigt och kallt, regn som kom och gick, men det gick bra. Nu återstår bara att se när masten kan komma på. Väntar sen ett par månader på en ny spridare, men den enda leverantören är så seeeeeg att jag blir tokig. De har den i lager, men de är svåra att få tag på, fel personer svarar, folk kollar inte mejl ordentligt, ställer följdfrågor EFTER betald faktura, m m. Ett haveri. Men, jag är tvungen, för de är den enda leverantören...
-
1 poängDuger inte en sån här, eller är den för billig? (Köpte dyrare på Hjertmans.) För 125 mm slang.
-
1 poängBilden är snodd och spegelvänd från Aliexpress (där samma "lanternor" kostar 40:- för en dubbel uppsättning).
-
1 poängDu måste definitivt måla igen. Går bra att måla rakt på, jag har använt biltemas västkustfärg och tyckt den har varit bra. men den du länkar är säkert bra den med. Ligger uppe i göteborgstrakten (april - september i sjön vanligtvis).
-
1 poängOk, ja den är ju till motorns kablage. Jag tänkte närmast att det var båtens elsystem som saknade säkringar, men så illa var det ju då inte!? Alltså båten har två elsystem, ett till motorn, med startbatteri, generator, startmotor, diverse givare, en kabelstam fram till instrumenttavlan. Det andra systemet är ju "till allting annat" alltså till saker som är monterade i själva båten, belysning, pumpar, navigationsutrustning etc, etc...
-
1 poängDet är inte alltid så lätt att mäta spänning och ström. a här mäter man spänningen över en lampa, men det kan ju vara vilken komponent som helst, man kopplar alltså en voltmeter parallellt med det man skall mäta, eller bara till plus och minus. b Här mäts det ström. Ström mäter man ju i serie med den komponent eller förbrukare man vill kontrollera. Alltså måste den kopplas bort på plus eller minussidan. Lampan i detta fallet kan ju lika gärna vara din tändspole, men observera att brytarspetsarna, eller motsvarande ofta är öppna, och då flyter det ju ingen ström i kretsen. Tångamperemeter är lättare att använda, men var observant på att det då är magnetfältet runt kabeln man mäter, som instrumentet omvandlar till ett värde i A på displayen. Om man greppar både plus och minuskabeln med detta instrument tar magnetfälten ut varandra och det blir noll i displayen. Det brukar även finnas en pil på instrumentens tång som berättar åt vilket håll du skall vända instrumentet, så att strömmen går i pilens riktning. De billigaste tångampermetrarna mäter både lik- och växelspänning, motstånd, samt enbart växelström, de som är litet dyrare mäter även likspänning.
-
1 poäng
-
1 poängJag har inte hängt med riktigt i alla inlägg. Men innan du ringer reparatören så kan det vara bra för dig att veta att även om inte din diesel har glödstift så är det just i dieslar man har glödstift för att starta kalla dagar. Angående bränslet, har du provat att lossa lite på bränsleledningen till spridaren(lossa nära spridaren) och köra på starten och se att du får diesel fram till spridaren? Menar inte att du skall lossa röret helt men lossa muttern som klämmer fst bränsleledningen i spridaren och se att det kommer diesel när du kör på starten? Lycka tilL!
-
1 poängJag köpte en kabelavbitare på Biltema när jag byggde om elen på min båt, De kostar inte mycket. De klipper 50mm2 kablar lätt. https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/tanger/kabelskalare/kabel--och-skaltang-2000039896
-
1 poängTvå varv med najtråd, hopvriden med tång, på var sida om kapstället, så blir det inget spretande av enskilda kardeler (trådar).
-
1 poängI det spolvattnet du pumpar in från havet, finns det ju en hel del organiskt material, plankton bland annat. När detta spolvatten får stå någon eller några dagar i toaskålen dör dessa plankton, börjar brytas ner och luktar illa. Så emellanåt tvättar jag rent i skålen med vanlig såpa och sötvatten. Titta efter så att det finns en sil innan pumpen, där alger och annat kan fastna. Jag har flera pnger råkat ut för att dom dör långa trådalgerna, som ser ut som Malacos kolasnören, har sugits med spolvattnet in i toan och orsakat stopp. Med en enkel sil monterad har detta aldrig mer skett, men algerna har istället fastnat i silen som är lätt att rensa. Sedan är det ju viktigt att ha bra ventilation i toautrymmet.
-
1 poäng
-
1 poängSnart blir det skatt på vinden. Särskilt ostliga.
-
1 poäng@ChristerN har redan svarat men jag kompletterar. 1 ja det kanske är onödig, men för säkerhets skull kan det ju vara bra att göra regulatorns spänningslös när den inte används eller då man kopplar i eller ur panelen. 2 moderna regulatorer brukar ju ha en egen säkringshållare för flatstiftssäkring, men man kanske skulle säkra av kabeln till panelerna. 3 det var en gång en brittisk kille som hette Joseph Lucas, det var britternas motsvarighet till tyskarnas Robert Bosch. Men det sades att det var Mr. Lucas som uppfann mörkret och hade patentsökt glappkontakten. Iallafall ansåg han till skillnad från fastlandseuroper, amerikanare och andra som tillverkande landsvägsfordon, att man skulle ha plus i chassit och i karossen, och minus i kablarna och därmed i säkringsdosan. Lucas dysfunktionella elsystem i brittiska bilar med förövrigt ojämn kvalitet blev aldrig någon framgång, så rätt sent, kanske i skiftet mellan 60- och 70-talet bytte man till minus i chassijorden. Men man fortsatte att köra bil på vänster sida... och dricka ljummen öl, eftersom Lucas electric companys även tillverkade kylskåp. Men det går ju alldeles utmärkt att i en båt avsäkra på minussidan där man även placerar strömbrytare och annat. Men det kan ju bli problematiskt med startmotorn och generatorn, och även motorns övriga elsystem, då dessa är avsedda för minus i motorblocket, om nu inte man har ett helt äkta tvåpoligt elsystem på motorn och dess undersystem.
-
1 poäng
-
1 poäng
-
0 poängDioden stter väl också där för att man ska kunna parallell koppla paneler? Gör man inte det så behöver man ingen, så länge man inte kopplar in den till ett batteri åt fel håll då förstås... Och man vill ha en diod, inbillar jag mig, av schottky typ, eftersom den har mindre spänningsfall än andra. En snabb googling ger denna som exempel, borde räcka väl till en 45W panel: https://www.conrad.se/p/vishay-schottkydiod-likriktare-sb540-e354-do-201ad-40-v-enskild-164089
-
0 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00