Hej Georg_Ohm,
tack för input! Det var ett 6år gammalt batteri (eller äldre) och jag såg att spänningen gick snabbt ner till 12.14V vid lampa påslagen så jag bytte till nya batterier idag för att vara på säkra sidan inför säsongen; Tudor 80Ah Marin.
Efter fulladdning och belastning (tändning på/instrumentbelysning) stabiliserades spänningen på nya batteriet ner till 12,4V.
Spänning Choke +/-: 9,8V
Tändspole + till jord 9,6V.
Så ca 0,4V högre jämfört med det gamla batteriet.
Jag har ungefär 2,6V spänningsfall från batteri till choke (via instrumentpanel/tändning och tillbaka).
Volt instrumentet på instrumentpanelen visar ca 10,5-11V.
Enligt verkstadsmanual ska det max vara 2V lägre spänning vid tändspole +/jord, men normalt inom 0,5-1V, så jag får leta lite efter dårlig kontakt någon stans.
Frågor/svar
1 går det lätt att starta motorn? Alltså snurrar startmotorn på bra?
Motorn/startaren har alltid startat lätt egentligen utan bekymmer. Har inte testat än i år, men det var samma spänning i höstas. Nu med nya batterier blir det enklare.
2 är du säker på att batterispänningen är 12,5 hela tiden du mäter på de andra sakerna?
Det gamla batteriet droppade ner till 12,1V vid belastning/lampa.
3 hur är batteristatus? denna motfråga är relaterad till obanstående.
Nu är det nya batteri.
4 har din motor en sådan där svart låda från vilken det går en kabelstam till instrumenttavlan?
Har inte sett en svart låda med stamledning ut, men har sett en multikontakt som sitter bak/styrbord sida. Denna ska enligt manual ha 8 pinnar med kablar till instrumentpanel/tändningsnyckel, olika färgkoder (svart, röd, lila, grå).
/Gunnar