Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-04-02 på alla områden

  1. 2 poäng
    Ett enkelt test är att koppla en startkabel mellan minuspol på batteri till ordentligt rent gods/metall på motorblocket. Blir det någon skillnad?
  2. 2 poäng
    Att du inte har direktplus på tändspolen är inget ovanligt. Det har mycket länge funnits tändspolar för "förkopplingsmotstånd", och med detta inkopplat får man typiskt ett par volt lägre spänning. Men det är inget problem, då spolen är gjord för detta. Vid start - när spänningen ändå dippar p.g.a. startmotorns belastning - kopplas detta ibland förbi och spolen får då "full" spänning och bra gnista genereras även under start. Frågan är om du säkert vet att du skall ha "direktplus" in på tändspolen eller varför du bekymrar dig om det, eftersom du - om jag fattat saken rätt - inte har några problem med motorn ? Säger verkstadsmanualen att det skall vara exakt samma som batterispänningen eller bara "plusspänning" ? Var sedan mycket restriktiv med att koppla bort olika komponenters och systems jordanslutningar. Det kan ställa till en hel del och i värsta fall t.o.m. göra sönder något, om en ingående tändningskomponenter plötsligt "flyter" utan att ha den jord/minusanslutning de förutsätts ha.
  3. 1 poäng
    @Hybro är på rätt spår. Jag har en manual för YSB8 där den utpekade komponenten med nr 60 benämnes "Cw temp switch". Enligt komponentlistan så finns den detaljen på en del typer av YSB8 och YSB12.
  4. 1 poäng
    Nej, det har ingenting med brytarlöst eller inte att göra. På flera bilar jag ägt har det t.o.m. istället varit tvärtom mot det du skriver. Att den skall vara lägre tyder på att det inte är direktplus till spolen. Men vet du vad plusspänningen ligger på in till motorn i detta läge ? Och relativt...vadå ? Jag tycker även det verkar allmänt skumt att t ex voltmetern i panelen visar 10V fast du har mer i batteriet. Vad har du om du t ex mäter spänningen mellan batteriminus och gods på motorn, minus vid instrumenten o.s.v. ? Alltså mellan olika minus på olika ställen på båten ? Visst får du kanske förlänga mätkablarna, men det kan ju precis lika gärna vara din "minusreferens" som inte är riktigt 0V gentemot batteriminus. Som sagt, kolla allt sådant grundläggande. Men felsymptomen du beskriver tycker jag låter bränslerelaterade, inte tändning. I synnerhet att den inte svarar bra på gas, dummar sig efter att ha stått still ett tag o.s.v. Bluddrar och murrar låter som fel bränslemäng/blandning. Hur mycket har du kollat och gått igenom förgasaren ?
  5. 1 poäng
    Är tändinställningen rätt? Dvs antalet grader f.ö.d. vid tomgång.
  6. 1 poäng
    Min erfarenhet är oxå att skumgummi rullar löses upp efter ett tag. Jag har prövat biltemas. Men de är billiga och man kan istället byta ofta om man vill. Finast resultat tycker jag dock Mohair rullar ger, mycket slätare yta. Men vill varna för Biltemas Mohair rullar som inte fixar epoxi färg, de släpper otroligt mycket hår pga att färgen är så klistrig. Jag bytte efter två rullar till mohair jag köpte på Seasea och de fungerade mycket bättre, släppte minimalt med hår.
  7. 1 poäng
    Absolut, det funkar hur bra som helst att tömma med vanligt sugstation. Du måste förstås ha lämplig däcksgenomföring och avluftning, sen är det bara att suga på. Den tömmer ju inte helt när man suger, men jag brukar tömma en gång, spola i ordentligt med vatten och sedan tömma en gång till. Använder inte min jätteofta men har inte haft något problem med lukt etc, använder lite toamedel både i spolvattnet och nere i tanken.
  8. 1 poäng
    Hej Georg_Ohm, tack för input! Det var ett 6år gammalt batteri (eller äldre) och jag såg att spänningen gick snabbt ner till 12.14V vid lampa påslagen så jag bytte till nya batterier idag för att vara på säkra sidan inför säsongen; Tudor 80Ah Marin. Efter fulladdning och belastning (tändning på/instrumentbelysning) stabiliserades spänningen på nya batteriet ner till 12,4V. Spänning Choke +/-: 9,8V Tändspole + till jord 9,6V. Så ca 0,4V högre jämfört med det gamla batteriet. Jag har ungefär 2,6V spänningsfall från batteri till choke (via instrumentpanel/tändning och tillbaka). Volt instrumentet på instrumentpanelen visar ca 10,5-11V. Enligt verkstadsmanual ska det max vara 2V lägre spänning vid tändspole +/jord, men normalt inom 0,5-1V, så jag får leta lite efter dårlig kontakt någon stans. Frågor/svar 1 går det lätt att starta motorn? Alltså snurrar startmotorn på bra? Motorn/startaren har alltid startat lätt egentligen utan bekymmer. Har inte testat än i år, men det var samma spänning i höstas. Nu med nya batterier blir det enklare. 2 är du säker på att batterispänningen är 12,5 hela tiden du mäter på de andra sakerna? Det gamla batteriet droppade ner till 12,1V vid belastning/lampa. 3 hur är batteristatus? denna motfråga är relaterad till obanstående. Nu är det nya batteri. 4 har din motor en sådan där svart låda från vilken det går en kabelstam till instrumenttavlan? Har inte sett en svart låda med stamledning ut, men har sett en multikontakt som sitter bak/styrbord sida. Denna ska enligt manual ha 8 pinnar med kablar till instrumentpanel/tändningsnyckel, olika färgkoder (svart, röd, lila, grå). /Gunnar
  9. 1 poäng
    Hej! 12,5V känns spontant som litet för låg spänning om batteriet är nyladdat och obelastat. Runt 12,7V tycker jag det borde vara. 1 går det lätt att starta motorn? Alltså snurrar startmotorn på bra? 2 är du säker på att batterispänningen är 12,5 hela tiden du mäter på de andra sakerna? 3 hur är batteristatus? denna motfråga är relaterad till obanstående. 4 har din motor en sådan där svart låda från vilken det går en kabelstam till instrumenttavlan? Dessa finns på dieselmotorerna, men jag vet inte hur det är på övriga maskiner, men iallfall finns där en rund multikontakt som sitter fast med en bajonettfattning i en ring, det är vanligt att kontaktdonet är skadat eller att kontakten inte sitter i ordentligt, då kan diverse instrument och kontrollampor bete sig konstigt. Men jag hade nog gjort som så, laddat batteriet ordentligt, låtit det stå en timma och sedan mätt igen, det bästa är att mäta under belastning av en glödlampa över tid och se om/hur spänningen sjunker. Vad som framkommit i flera liknande frågor som din här på forumet så är det inte ovanligt att batterierna lämnat in en avskedsansökan, nyladdat ser det ut att vara i bra kondition, ger ofta relativt bra spänning, men när man börjar belasta batteriet orkar det inte leverera någon ström att tala om och spänningen sjunker snabbt. Inte säkert det är så i ditt fall, men iallafall när man får litet konstiga mätvärden kan det vara lättast att gå till källan och kolla batteriet först av allt.
  10. 1 poäng
    Jag har svårt att tro att du får några vidare förluster med en 45 W panel i dessa enkla klena kontakter. Vi här på ostkusten har inte samma problem med marin miljö som ni på västkusten så jag behåller mina högtalarkontakter.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...