Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-04-01 på alla områden

  1. 2 poäng
    Status uppdatering: Jag fick loss mutterntill slut med hjälp av ett stålrör som hävarm, hylsan höll. Svänghjulet däremot sitter så hårt fast att jag drog sönder verktyget jag köpt för att dra lossa det, utan att svänghjulet rubbat sig en mm! I samma veva fick jag svar från en kranbilschaufför som verkar kunna hjälpa mig för en rimlig peng. Skall prova lyfta ut motorn med ett par vänners hjälp, annars blir det att lyfta ut den med kranbil. Tack för alla tips och kommentarer, verkligen roligt när så många engagerar sig!
  2. 2 poäng
    Finns inga frostpluggar på motorer. Det är brickor som tätar igen hål. Hål som behövs för att få ut sandform mm som används för att skapa vattenkanaler och annat vid gjutning av t ex motorblock. Alltså, fruset vatten i form av is, går inte att pressa ut som t ex kaviar ur en tub. Is utvidgas och spränger åt alla håll. Ja, det dyker upp fler frågetecken... Om det inte fanns frostskyddsvätska typ glykolblandat vatten i motor, pump och avgassystem under vintern, är det stor risk att nåt frusit sönder. T ex spricka i topplocket eller i blocket ned mot vevhuset. Troligtvis inte in mot cylindern då dessa motorer har löst foder. En sista fråga. När motor sista gången gick för varmkörning i sjön, kom det då något kylvatten ur avgasröret? Ja det var mycket... Hoppas nåt kan vara till hjälp o inte bara stjälp.
  3. 1 poäng
    Kan ju ha sina risker å böka runt med en motor, som inte startar eller går dåligt.
  4. 1 poäng
    TS skrev att det kom ut lite diesel. Det är heller inte mycket diesel som pytsas ut efter högtryckspumpen. Typ 0.8 liter i timmen vid halvfart. Ska du lufta, så ställ gasreglaget i halvgas, och stoppen utdragen om sådan finns. Alternativt håll dekompreglaget intryckt, så inte motorn startar, när du drar runt! När motorn går, så går det utmärkt att öppna banjokopplingar lite försiktigt på spridare, efter finfilter och högtryckspump. Så kommer luft och bränsle ut. Gör så varje vår. Manualer finns att hämta på nätet..
  5. 1 poäng
    Självfallet är det på det viset. Jag har sett Yanmar i diverse mindre redskapsbärare och små grävmaskiner, ävensom Kubota kanske är vanligare i sådana. I farsans gamla Vindö 28 satt det en bra sliten MD 1 som inte ville stanna, kolvringarna alternativt cylinderväggarna, eller båda delarna var så slitna att motoroljan gick upp i förbränningsrummet och fick motorn att gå. Det var den brutala stoppmetoden, dekompression och försöka bromsa svänghjulet med fötterna, ja med gynmpaskor på då... vad jag minns så gick det efter visst besvär, sedan då helrenoveing av den motorn.
  6. 1 poäng
    På dessa Yanmarmotorer med beteckningen YSE och YSM så är det kammen som driver matarpumpen via en exenter. YSB har ingen mekanisk matarpump, då den ursprungligen är gjord för en tank s a s ovanpå / ovanför motorn, likt en moped. D v s med självfall. I båtar har dessa en elektrisk matarpump som säkerställer att tillräckligt med bränsle matas via finfiltret till högtryckspumpen. - Skulle matarpumpen haverera fungerar det utmärkt att med en slang från en högt placerad dunk mata diesel (via hävert) till inloppet på finfiltret. Enklast då att kapa långa slangen från båttank till motor och skarva med en iträdd rörstump . Slangar mellan pump och filter brukar vara armerad och försedda med banjokopplingar. - I bruksanvisningen står uttryckligen angivet att motorn inte får stoppas med dekompressionsfunktionen. Det handlar nog inte om att det inte går. Troligen är orsaken dock att bränslet till insprutaren inte stryps utan fortsätter att pytsas in cylindern utan att antänds, så länge motorn snurrar. Och utan kompression går den många varv innan den stannar. Detta gör att om man strax efter ett sådant stopp, startar motorn så kommer motorn att rusa okontrollerat. Därför att det då finns för mycket bränsle i förbränningsytrymmet ovan kolven. (Får motorn stå en längre tid, så rinner "överskottet" ned i vevhuset, förbi kolvringarna.) Nåt liknande kan ske då motorn sitter i en segelbåt som kränger styrbord. Då kommer motorolja i större mängd än vanligt att hamna på cylinderväggen. En motor med slitna kolvringar, speciellt oljeskrapring, läcker en del av den oljan, uppåt mot toppen. Oljan förbränns och motorn rusar okontrollerat på högsta möjliga varv. Hänt att motorer gått sönder p g a detta. Enda sättet att då få stopp är just att använda dekompressionen. Som på dessa motorer endast påverkar avgasventilerna. Ett råd i vart fall på göllande segelbåt är att aldrig ha mer olja i motorn än till mitten på oljestickan, alltså mitt emellan min o max. Dessutom om man lägger sig på exakt max, så har man fyllt på för mycket olja än vad fabrikanten tänkt sig från början. Kommer sig av att motorn lutar bakåt i en båt. Och denna motor är konstruerad för att stå horisontellt. Ursprungligen för att bl a pumpa vatten i vatten fattiga områden. Inte alls som båtmotor! Händer ju ibland att man behöver motorstöttning när man seglar i t ex trånga passager. Jag har råkat ut för detta, innan jag lärde mig. En gång med förbränning av motorolja. Började ryka kraftigt. Då var min motor riktigt tät i ringar och cylinder. Helrenoverad och inkörd. Så det gick bra. Sämre för en kamrat till mig. I hemmahamnen berättades det om ett tillfälle, då en motor rusade vilt. En av de två i båten hoppade i sjön. Svänghjulet gick genom bordläggning. Så se upp där ute...
  7. 1 poäng
    Nu har ju redan @patrikflink renoverar uppsamlingskärlet under aggregatet, så det är väl kanske inte aktuellt att köpa ett uppsamlingskärl i rosfritt, eller som det heter i köket, en "ungsform" för 279 kr.
  8. 1 poäng
    Det är ju ganska vanligt att dieslar har ett glödstift per cylinder, dessa används vid kallstart, men alla dieselmotorer har inte sådana, och många som har glödstift behöver man inte använda dem på under sommarhalvåret iallafall. Spaken du pratade om, sitter den måhända på topplocket? Någon var inne på det förut, jag känner egentligen dåligt till Yanmar, men det är även vanligt att smådieslar för marint bruk, har en så kallad "dekompressionsventil" som egentligen är just en spak som öppnar både insugs- och avgasventilerna samtidigt, oavsett var kamaxeln befinner sig i sin cykel. Även denna kan användas vid kallstart, eller om nu batteriet inte förmår att dra runt startmotorn ordentligt, även om man tvingas veva igång motorn, används denna "dekompressionsgrej". -Öppna ventilerna veva så snabbt du kan. öka efter hand, och fäll ned spaken när du fått bra snurr på motorn. Ungefär samma förfarande med startmotorn, drag runt en stund tills det snurrar på bra och ned med spaken. Denna dekompressions... kan ju till nöds även funka som nödstopp... ibland iallafall. Andra spakar... det är också vanligt att bränslepumpar har en spak där man kan hjälpa till att pumpa fram bränsle, ibland går det inte, och det beror på hur kamaxeln står, det är nämligen den som också trycker till membranet i bränslepumpen minst en gång per varv.
  9. 1 poäng
  10. 1 poäng
  11. 1 poäng
    Här en länk till ett annat forum, där jag skrivit mycket om min båt. Bl a om Yanmarmotorn YSM 12 och drivlinan, inriktning mot propelleraxel mm. Det är bara att skrolla o läsa... https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=3460401#p3460401 Inlägg 41 sid 3, 123 sid 9 172 sid 12 693 sid 41 T ex.
  12. 1 poäng
    Ingen dräneringsplugg för vevhuset, vad jag kan se. Men med en sån där oljesug, typ 5 liters och smal slang som man sticker ned i oljepåfyllningshålet kan man suga upp både olja och ev vatten. Vrid lite på svänghjulet om inte slangen når botten i vevhuset. Kolla nedförd längd på slangen, och se om den verkar nå botten, längs akterut på vevhuset. Har för mig att just YSB har ett rör strax intill makänden på startmotorn, med en plugg, där man kan sticka ned en slang från en oljesug. Så tänkte jag lite mer på motorstoppet. En YSB har väl separat elektrisk matarpump för dieseln? Stannar den så kommer inget diesel in till finfiltret. En nödlösning är en dunk med diesel typ en meter ovan motorn, med en slang i till finfiltret. Behöver inte vara någon större tryck. (Samma om det är bakterier i diesel tank o filter.) Du har väl inte glömt öppna dieselkranen? Då går motorn ca 10 minuter. Samma blir det om slang mellan tank och pump läcker in luft. Har råkat ut för båda delarna. Även bakterier. Stannar en sån Yanmar så beror det på att det oftast på att den inte får diesel till insprutaren i topplocket, såvida den har kylvatten. Och hur ser förfilter och finfilter ut? Igensatta med dieselbakterier? Du har väl kollat impellerns skick? Byter varje år. Innan du gör något mer... Byt impellern om den har sprickor eller är hård. En vinge som lossnar, kan i värsta fall orsaka stopp i vattenflödet genom motorn, med varmgång som följd.
  13. 1 poäng
    Världsklass tackar. Även stort tack för de andra givarna;) Har du liknande för drevtrimmet?
  14. 1 poäng
    Ja, ni båtfarare med säkert större erfarenhet än vad jag har. En Yanmar YSB, YSE eller YSM har dock inget glödstift! Vart har Ni fått det ifrån? Är det en Yanmar i båten? Jo, det ser det ut att vara på bilden. Och... Hur mycket vatten finns det i avgassystemet? När man gör otaliga startförsök så pumpas sjövatten in i avgassystemet. Till slut så mycket att det rinner in via avgasventilerna in i motorn. Vad tror Ni händer då? Förmodligen det som hänt nu. När motorn startar, så trycker avgaserna ut det mesta av vattnet i avgassystemet. Vid stopp rinner en del tillbaka, med rymms normalt i väl tilltagen vattensamlare, som vissa tror är en ljuddämpare. Storleken bestäms av bl a avgasslangens längd och diameter. Ska man försöka att få liv i en motor, med många startförsök, så hänger man av kilremmen till sjövatten- pumpen. Stänger man bara bottenventilen, så går impellern i pumpen troligen sönder. Kommer jag ihåg rätt, finns en dräneringsskruv, i botten på vevhuset, att tappa ur vatten med. Man kan väl gissa att ett byte av motor, inte hjälper långvarigt, om man inte vet grunderna för hur motorn funkar. Hur hade du kylvatten kopplat till motorn när du provstartade på land? Och vid luftning med en spak... Är det möjligen spak till dekopressionsanordningen (ventillyft) du menar? Vad gjorde du då? Och var kom det endast lite diesel? Skulle det komma mer? I vart fall inte ur ett hål för glödstift. På dessa encylindrig motorer finns ingen avgaslimpa, bara ett avgasknä, som kan rosta sönder inuti. Och då kan det komma kylvatten in i cylindern via avgasventilen. Vit dieseldimma ur insuget kan komma om inte insugsventilen tätar ordentligt. T ex rost på ventilsäte eller ventiltallriks kant. Vevhusventillationen är kopplad till insuget. Skulle kunna tänka mig att vatten i vevhuset, ger vattendimma den vägen.
  15. 1 poäng
    Jo, såklart skall du ut på sjön - men att köpa billigt kan bli dyrt. Jag har själv en båt som inte är speciellt dyr att köpa, men har lagt en hel del pengar och många timmars arbete för att den skall funka. Billigast brukar bli att köpa en så bra båt som möjligt, strukturellt alltså. Jag ändrade svaret då det verkar som du redan köpt båten? Lite oklart det där. Om inte - försök dra dig ur köpet och köp en med en hel motor istället. Om båten är din, försök att hitta vad som är fel. Det är sällan hela motorn är slut, men har det kommit in vatten i cylindern så kan den bli så skadad att den behöver bytas ut. Det är ett stort och kostsamt arbete.
  16. 1 poäng
    Var det en mekaniker från Öckerö marinmotor som hjälpte dig? De jobbar ju med Yanmar och borde ha lite koll. Samtidigt kan det vara svårt att säga vad som är fel innan man har skruvat isär och kollat. Sen hade det varit en bra idé att smaka på vätskan som kom ur glödstifthålet. Är det vatten kan det vara avgaslimpan som rostat sönder och drar in vatten när du stänger av?
  17. 1 poäng
    Blev visst dubbelminus där, men du tänkte nog rätt eller så läste jag fel🙃 Kollade iaf hur det är kopplat i ett gammalt elschema till min Nimbus. Du kan kasta om svart och vit, men för att vara konsekvent skulle jag koppla svart minusmatningen/nollskena där även minusmatningen av instrumentet kopplas. Den vita kabeln till G anslutningen på instrumentet. Och till sist + på instrumentet till instrumentmatning som brukar vara tändningen. Spänningssatt kan du sen testa att koppla i och ur den vita kabeln för att se om instrumentet ger utslag. Borde visa full utslag med urkopplad signal I övrigt kan du även testa den som Georg_Ohm redan föreslagit VDO schema nedan på lite olika typer av givare:
  18. 1 poäng
    Sändare? du menar förstås givaren!? Det spelar ingen roll hur du kopplar dessa kablar, den ena skall gå till minus, den andra till minusanslutningen på instrumentet, skulle det inte funka kan du byta plats på dessa kablar. Möjligen kan det ge vägledning om du torkar bort smutsen på den vita insatsen av plast på givaren, sannolikt finns det någon symbol, siffra, bokstav eller text där. Sedan sitter det en kabelmarkering på den svarta kabeln, vad står det på den? Lättast testar du givaren genom att ha den urtagen ur tanken, men ihopkopplad med instrumentet som den skall vara, manövrera givaren och kolla samtidigt på visarnålen om den rör sig. Bensinmotor? isåfall iakttag stor försiktighet om du skruvar ur givaren och har tanken öppen.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...