Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-03-28 på alla områden

  1. 2 poäng
    Sprickor i skrov under vattenlinjen är inte att betrakta som kosmetiska i min värld i alla fall. Spackel använder jag för att jämna till ojämnheter, inte att laga skrov med. 🙂
  2. 2 poäng
    Hej, ville bara visa hur det blev. Jag köpte ngn form av epoxi plus härdare (minns inte vad det hette nu, men fick goda råd av en båtägare i butik, hittade tyvärr inte VC tar) slipade rent och lade på några omgångar, slipade och målade över. Gick bra att böja en plastspatel för att få det jämt. Tror det blir bra. Väntar med beslutet om lagning eller köpa nytt på Garminekolodet. Tack återigen för tipsen!
  3. 1 poäng
    Hej, Då kanske jag kan sova halvbra redan nu Det var lamineringsepoxy som jag använde, inte vanligt spackel. Den lilla 3 dl burken räckte till flera omgångar, så skadan är mindre än den ser ut på bilden. Kanske precis större än rekommenderat för epoxi. Båten går i max 6 knop men har knappast färdats snabbare än 3, så jag tror (hoppas) inte det finns andra strukturella skador. Däremot har du/ni ju helt rätt i att jag bör lägga på (och i) glasfiber. Ska också kolla hållbarheten i det jag gjort. Plastic padding var roligt att höra om… min pappa och morfar använde det till i stort sett allt utom att fiska med…
  4. 1 poäng
    Det beror ju lite på. Man får börja felsökningen med fodralet. Är det Samsung original? Om inte så kan de ha satt magneten på ett sätt som stör telefonen. T.ex. Så har vissa Samsung-fodral en magnet i locket för att få skärmen att visa rätt bild genom ett fönster i locket samt begränsa touchfunktionerna. Om telefonen funkar bra i fodralet, men inte när du fäster den på magneten så är det den som bråkar. Då skulle jag byta till en hederlig kläm-hållare istället.
  5. 1 poäng
    Jo en sak till… Deg kan tänkas att du kan finna fjolårets modell av ekolod, eller kombinerad gps-mottagare, plotter och ekolod till ett bra pris nu när handlarna skall fylla på lagren med nya grejer. Om du avser att lämna in kapellet för renovering till en ”kapellmästare” så är det försent nu, det gör du på hösten när dessa firmor har lågsäsong. Det kan ju även vara bra att fundera på i sommar om du vill ha någon förändring, nån extra ruta eller fler blixtlås, eller hur du vill ha det med de där felkonstruerade flikarna. Om bara väven är ok, inte för tunnsliten så brukar det gå bra att laga eller renovera. Men en tvätt med efterföljande impregnering nu på våren är ju aldrig fel.
  6. 1 poäng
    Precis! Men det kan fungera med Plastic Paddings glasfiberspackel, i detta finns det (tro det eller ej) centimeterstora glasfiber-fibrer som armerar spacklet, detta spackel har en ful grön färg. Men även en sådan lagning är fusk. Gör så att du hamrar på och runt lagningen när den härdat ordentligt, om den sitter fast är det ju bra, om inte gör om - gör rätt. Materialet i båten är ju litet mjukt och kan röra sig litet, sådant spackel du använt är i allmänhet hårt och fast, det ger inte med sig när plasten i båten flexar, och då kan det lossna. Biltema har en rätt så billig glasfibermatta och plast (två komponent) som jag använt under vattenlinjen. I samma butik finns det även epoxy, heter ”lamineringsepoxy”. Med en sådan lagning kan du sova gott om natten.
  7. 1 poäng
    Det var bara ett exempel på priser från USA, jag tolkade dig som att du frågade. Men jag är inte säker på att det faktiskt handlar om att propellern har för stor stigning. Jag lutar åt att det är något annat som gör att jag inte kommer upp i varv. Som sagt motorn är urstark upp till wot och upp på plan. Om jag kör vid 4000 rpm och trycker fullt tar det sekunder innan man är uppe på ~4800 rpm, utan minsta tvekan.
  8. 1 poäng
    Tack för intressanta svar! låter inte bra Georg_Ohm. Ska nog sätta något tungt där bak så det inte tippar framåt.
  9. 1 poäng
    Ser ut som du bara spacklat igen hålet. Det kommer i så fall inte att hålla. Som George Ohm skrev; du behöver glasfibermatta också, dvs laminera. https://www.praktisktbatagande.se/batnytt/gor-det-sjalv-laga-efter-grundstotning
  10. 1 poäng
    Jag såg också det, men brydde mig inte om att kommentera mer än att skriva att @Martin_Haggstrom kunde välja bort bland annat tolvan. Sedan kan man ju undra litet varför man har en summer som för oväsen varje gång länspumpen går, men det kanske är en vinst om båten i vanliga fall inte läcker att bli varnad för inträngande vatten, men när pumpens nivåbrytare väl sluter kretsen har det redan inströmmat en hel del vatten, beroende på hur kölskarpen och nivåbrytaren ser ut. Men en med länspumpen parallell summer med en avstängnings/resetknapp kanske kan vara bra. I övrigt tycket jag att principen i det elschemat var logisk och lättförståelig.
  11. 1 poäng
    Sorry, så funkar inte jag. Måste ju förstå varför det funkar så. Men jag tror jag har fått klarhet nu 🙂
  12. 1 poäng
    Bara för att inte göra dig (och andra) konfunderade - Pryl #12 på @Georg_Ohms schema (summer) måste vara felritad och skall ligga parallellt med pumpen, #11. Inte i serie. Annars kommer pumpen aldrig gå och bara summern låta, i alla fall om det inte är en mycket speciell variant av summer.... Nu spelar det nog mindre roll eftersom du nog ändå inte har summervarning på länspumpen, samt att dess inkoppling avhandlats på annan plats 😉
  13. 1 poäng
    Inget för mig. Ser ut att vara ett rackel. Typ för förvaring i ett finrum. Satsa på nåt stabilare.
  14. 1 poäng
    Ju finare papper du använder desto fler gånger kan du ”fräscha upp” teaken. Av din bild att döma är det bara ytliga flammor vilka jag skulle bara rugga upp och behandla (eller inte) efteråt. 180-200 papper funkar nog. Blev det inte tillräckligt bra i år får du ta grövre papper nästa säsong.
  15. 1 poäng
    den tunna plåten längst ned är väldigt klen, så var försiktig så du inte trampar på den för då böjer den sig lätt. annars tror jag den skulle klara en start av motorn. Du kan ju köra ett par spännband för att den inte ska välta. Om du kan så kan du sätta motorn på en vanlig bock istället.
  16. 1 poäng
    I din båt upplevs det alltid precis som du skriver som simplex - du måste trycka in sändarknappen när du pratar, och då hör du ingenting eftersom din mottagare är avstängd under din sändning. Den skulle f.ö. inte höra någonting i alla fall om den vore påslagen eftersom den blir alldeles totaldöv av din sändare. I värsta fall går den t.o.m. sönder. Även på en semiduplexkanal då mottagning och sändning inte sker på samma frekvens kommer din mottagare ändå att vara totaldöv, eftersom frekvensen den skall lyssna på ligger tämligen nära din sändarfrekvens. Och varken sändare eller mottagare är ideala - sändaren "skvätter" tillräckligt med sidbandsbrus för att släcka din mottagarfrekvens om den är tillräckligt nära och stark (i vårt fall t.o.m. i samma apparat kopplad till samma antenn). Och mottagaren i sig är visserligen synnerligen okänslig på din sändarfrekvens, men eftersom din sändarsignal är miljontals ggr starkare än mottagarsignalen du vill höra kommer den att blockera mottagaren i alla fall. Men på basstationssidan är det annorlunda. Här har man plats (och råd) för mycket skarpa antennfilter (duplexfilter), ofta uppbyggda på kavitetsfilterprincipen (mekanisk "stämgaffel", mycket förenklat). De är dock stora, varje "burk" vanligen lite mer än en 1/4 våglängd höga (50-60cm för VHF). Därför kan basstationen sända samtidigt som den fortfarande kan lyssna med full mottagning. Inte sällan återutsänds även det den får in på sin mottagningsfrekvens på ut/sändningsfrekvensen (=våra lyssningsfrekvenser) och då hör man båda parterna när man lyssnar på en basstationsfrekvens. Det är liksom vitsen med duplex. En mobiltelefon av de gamla analoga (NMT 450 t ex) och vissa kommersiella VHF har duplex även i mobilenheten. För att inte behöva ha så fysiskt stora och skarpa filter ligger (låg) mottagarfrekvensen och sändarfrekvensen längre från varandra, typiskt minst 10MHz från varandra (på marin-VHF är det 4,6 MHz). Att basstationen dessutom sänder med högre effekt kompenserar också mobilenhetens mottagarblockering i viss mån. Såldes är det inte alltid sant att en som lyssnar på en basstationsfrekvens bara hör ena parten, basstationen. Men om den hör den andra (mobilenheten) är det i så fall alltså indirekt och en återutsändning från basstationen. Så det är sant - rent teoretiskt - då man aldrig kan höra andra mobilenheter direkt om man lyssnar på en basstationsfrekvens. Kavitetsfilter för VHF (Edit: Moderna digitala kommunikationsradiosystem behöver inte sända och ta emot samtidigt, då de sänder ljudinnehållet i korta paket och lyssnar sedan däremellan. T ex 2G-GSM, som gör detta drygt 200ggr/s (det är det där "knattret"/radiostörningen man kan höra från en GSM-telefon i datorhögtalare m.m.). Skype, Rakel och andra digitala kommunikationsmedel bygger på samma princip. Då får man full duplex utan att använda olika frekvenser eller komplicerade filter. Men det krävs å andra sidan mycket datorkraft för realtidskomprimering och mer avancerade sändare/mottagare som både kan hantera dataöverföring och växla TX/RX-mode väldigt snabbt).
  17. 1 poäng
    Exempelbild. Om du tar en vanlig vippbrytare med led som lyser vid påslag så kopplar du svartvita till Light+ och svarta ihop med minusbygeln. Ground och To Battery + drar du till din säkringsdosa.
  18. 1 poäng
    Denna kabel är inte lika känslig som en antennkabel, dock känslig. Det går att löda en kabel i taget och dra en krympslang över. Precis, kanske ingenting att spara på. Utvecklingen går ju rasande snabbt, så det finns säkerligen modernare ekolod. Är skadan undertill på kölens lägsta punkt? I såfall se till att det är torrt, man kan laga med plast och glasfiber, med epoxi och matchande glasfiber, med glasfiberspackel och det kanske finns fler metoder. Man kan ju alltid försiktigt smaka på misstänkt inläckt vatten ombord, om båten ligger i salt eller bräckt vatten lär ju det framgå med önskvärd tydlighet. Svårare med båtar i insjöar. Inte sällan kan man även känna en bismak av diesel eller olja...
  19. 1 poäng
    Helt förståeligt. Jag var själv inne på att bygga något mer svulstigt för att kunna köra runt och ställa in lite lättare men jag kom aldrig på hur jag skulle få in drevet i bilen. Jag övervägde att köpa en kärra för att köra den stor drevlyften på men de började bli för komplicerat. Efter lite inspiration från den här länken så byggde jag lite mer kompakt drevställ/lyft-kombo. Kanske inget man lånar ut då mitt drev sitter kvar i ställer hela vintern. https://www.boatingmag.com/story/how-to/building-a-sterndrive-lower-unit-stand-for-a-boat/
  20. 1 poäng
    Sedan jag gick över helt och hållet till blankdiesel så har min Eberspächer D2 aldrig krånglat, vilken den gjorde på Bilmacksdiesel. Det var glödnätet som koksade igen. Skulle ju gå att ha separat tank tillvärmaren. Någonstans läste jag att fiskare häller i en skvätt bensin i tanken och kör på billigaste brännoljan, i vart fall varma årstiden, för att förhindra bakterietillväxt. Att brännoljan (till villor mm) parafinerar, d v s fäller ut paraffin, fick jag erfara när jag körde min dieselbil på sånt. Kom i omgångar över en kubik åt gången, som blev stående en vinter... I vart fall mer 50 liter av dieseln blev grumlig i botten på stora IC-tanken den vintern. Körde min Yanmar 12 YSM en sommar på brännoljan. Billigt men det gick åt fanders med värmarens glödnät två gånger. Detta är min erfarenhet. .
  21. 1 poäng
    Nja, vi har ju lärt oss här att återvinning (av tråd) inte alltid är det bästa, ( det var ju ”Gäst Roland som satte rubriken och inte ”Sylvestre”)
  22. 1 poäng
    Då var rubriken alltså missvisande? 😎
  23. 1 poäng
    Med lite tur kanske svar kommer men det är 16 år sedan StyrmanJones besökte forumet.....
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...