Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-03-27 på alla områden

  1. 2 poäng
    Men kanal 16 (och en massa andra) är en ren simplexkanal, och på den sänder alla och tar emot på samma frekvens. Därför hör alla varandra (om man är inom räckvidd). "Kustradiokanalerna" är däremot duplexkanaler med skilda in- och utfrekvenser. Från båten sänder man alltså på dess infrekvens (kustradiostationens lyssningsfrekvens) men man lyssnar på dess utfrekvens (kustradiostationens sändarfrekvens). På en (normal) VHF-radio är detta inget man kan programmera om, så man kan alltså inte höra andra båtars sändningar (direkt) då de på en viss duplexkanal (t ex 23) sänder på en annan frekvens än den du lyssnar på. Fördelen med detta är dock att kustradiostationen kan höra anrop/sändningar på kanalen (dvs sin infrekvens, din sändningsfrekvens) även när den själv ligger och sänder (på din lyssningsfrekvens). Annars skulle t ex telefonkoppling inte vara möjlig, eftersom ju ingen manuellt sitter och trycker på en sändarknapp på kustradiostationen när "landsidan" pratar vid t ex ett uppkopplat telefonsamtal och släpper när den talat klart meningen. Edit: Exempel: Du ber att få ett samtal kopplat. Kustradiostationen kommer då ligga i sändning hela tiden, eftersom ljudet du skall höra i båten från den som pratar i andra änden (=landsidan) kommer från en som sitter med en telefonlur och har ingen aaaaaning om att denne skall trycka på en sändarknapp när man talar, och sedan släppa. Dessutom finns ingen sändarknapp (s.k. PTT, Push To Talk) för Tant Agda att trycka på. Inte ens på en Smart telefon. Därför sänder kustradiostationen landsidans ljud hela tiden under samtalet. Hade det då varit på samma frekvens som den lyssnar skulle den aldrig höra dina svar/inlägg i samtalet, då den bara hörde sig själv (superstarkt !) eftersom den ju sänder på samma frekvens som du men är ENORMT mycket närmare/starkare. Därför måste kustradiostationerna vara duplex, och lyssna på en annan frekvens än de sänder. Och våra mobila enheter måste då också sända till den på en annan frekvens än de lyssnar. Edit 2: Alla våra båt-VHF:er är simplexmaskiner, helt rätt: De kan antingen sända eller ta emot. Inte göra båda samtidigt, vilket en (full)duplex kan. Men om man sänder och tar emot på samma frekvens eller om de är olika för sändning och mottagning har egentligen inget att göra med om det är en simplex eller duplexapparat. VHF-kanalernas frekvenstabell anger för våra båt-VHF:er vilken som är sändnings- och mottagningsfrekvens på de olika kanalerna. Ibland är det samma, ibland inte. Men de är fortfarande simplexmaskiner, men att sända på en annan frekvens än de lyssnar på möjliggör för andra änden (kustradiostationen) att vara i duplexmode, dvs kunna höra din sändning fast den själv sänder.
  2. 1 poäng
    Exempelbild. Om du tar en vanlig vippbrytare med led som lyser vid påslag så kopplar du svartvita till Light+ och svarta ihop med minusbygeln. Ground och To Battery + drar du till din säkringsdosa.
  3. 1 poäng
    Ingen har ännu givit dig det viktigaste tipset.... :-) Köp två st tänger typ dessa eller liknande: Bockad spetstång | Bockad 45° | BAHCO 2477G-200 | Jula Du sätter dig framför drevet med en hand på varje sida och drar enkelt bälgen mot dig och lirkar försiktigt fast den på stosen. Detta går mycket smidigt. Givetvis med stor försiktighet så att du inte skarar bälgen. Då jag och min kompis köpte dessa gick det betydigt enklare att montera bälgarna. Jag hade 280 och han hade 290 drev. Om det är ditt första drevbyte så rekomenderar hag också att du tar med smärgelduk och lite fett på tub. Tapparna nyper direkt om det finns skit i hålen eller på tapparna. Se till att dessa är helt rena och välsmorda innan montaget så vinner du mycket. Säkra drevet hela tiden så att du inte riskerar att klämma dig. Lycka till. // Mats W
  4. 1 poäng
    Tack Jorgen, bra tips. Tänkte göra detta. Kaj, sitter du på riktigt på nätterna och skriver konstiga saker till människor? Det tog mig 2sek att googla fram dina rasistiska uttalanden och hot mot andra medmänniskor. Hur har du orkat hålla på sen 2015 med nättrollsfasoner på diverse medier och forums? På riktigt? Jag frågar för att jag inte vet och behöver hjälp. Och länken du skickar har ingenting med min fråga att göra. Jag vet vilken färg jag skall ha men hittar ingen butik i närområdet. Men jag förstår, det är nog svårt att läsa klockan 04:00 efter en flaska sprit. Har du inget vettigt att säga så spara dig tiden och spendera det på något annat. Eftersom att du verkar vara otrevlig även på den här sidan och har otroligt mycket tid att spendera, så tycker jag att du skall anmäla in dig själv istället: https://polisen.se/om-polisen/kontakt/tipsa-polisen/tipsa-polisen-via-webben/ Läsa får du göra själv!
  5. 1 poäng
    Håller med. Båtar är en ”världslig sak” som Pippi sa. Det ser dock ut som om din bottenfärg släpper från underlaget och det är nog därför du har fått rådet att epoxi-måla underst. Riv av lite lätt med ett medelfint sandpapper på gelcoat-ytorna, tvätta av med aceton och lägg på något lager bottenfärg och njut av livet och barnen. Gör det ordentligt någon annan gång när du har tid. (För de som tycker detta förfarande är slarvigt vill jag bara mena att det finns viktigare saker att ta hand om än båtar när man är i det skede av livet du verkar vara.)
  6. 1 poäng
    Gjorde denna apparat för 2 år sedan (hade kaka på kaka). Inget man gör om man inte har tid, tog 3 dagar att bara skrapa (jag tog bort trimplan osv.) Sen slipade jag och acetontvättade innan. Det värsta jobb jag någonsin gjort på en båt. Men vart mycket bra, bottenmålade bara ett lager med Trilux, 2021 gjorde jag ingenting, i år så har jag bara bättrat på lite grann med samma färg. 3 lager epoxi under är att rekomendera. Men i ditt fall gällande tid, åk till BT och köp bottenfärg och ge barn/barnen roller och slaska på i år, fixa i höst/vinter/vår.
  7. 1 poäng
    Monterat och klart! Ursäkta ljudet i bakgrunden, men grannen slipar av sin botten...
  8. 1 poäng
    Jag körde samma Biltemaimpeller i vår MD11 sex år. Jag menar samma, utan något byte. Sedan bytte vi motor... och den var inte skadad pga trasig impeller. Samtidigt tillhör jag ju dem som inte tror att man ska meka med saker i onödan, så impellern satt kvar över vintern och jag snurrade några ggr på motorn varje vinter. Inspekterade ibland, utan att ta ur impellern, så att det inte var några skador på impellern. Vad var frågan... Just det, om det är vanligt att en impeller går sönder. Nej, inte för oss.
  9. 1 poäng
  10. 1 poäng
    Tittar just nu på en impeller från Biltema. Ser faktiskt helt identisk ut med Yanmar original och är av typen du visar på bilden. Trots att den påstås inte kunna se ut så från det varuhuset.... Tror man skall vara väldigt försiktig med att kategorisera. I synnerhet som TS impeller nu faktiskt är en Johnson (original) som uppenbarligen gått sönder i förtid. Och det är heller inte så många år sedan som Volvo Penta sålde impellrar under sitt namn till de lite mindre motorerna som inte ens höll en säsong. Varken VP eller Biltema tillverkar dock egna impellrar. Hursomhelst får man nog betrakta det TS råkat ut för som ett måndagsexemplar. Fast hade det varit "noname" skulle alla sagt att du skulle köpa riktiga prylar och "man får vad man betalar för" o.s.v. Nu är det ett tillfälligt måndagsexemplar, eftersom det är ett "finmärke". Kommer på mig själv med att just skriva det. Visst är vi människor märkliga...🤔
  11. 1 poäng
    Idag kom dom. Såklart var jag tvungen att testa om mitt elschema fungerar. Fick köpa en knapp som har dubbla poler, för att kunna välja back/fram. Fungerar perfekt utan några relän. Har även köpt samma knapp till bogpropeller. Så efter helgen blir det montage. Bifogar en film från tuben:
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...