Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2022-03-22 på alla områden
-
3 poängDå var den byggd av några reglar, hjul och ställbara stolpskor. För att välta in den i bilen byggde jag en glidskiva som kan demonteras. Det märks att drevet väger 90kg. Man får vara försiktig om man rullar över något vasst. Jag breddade hjulplattan i den övre bilden. I den nedre bilden blev standardrullplattan för smal.
-
2 poängJa det händer att jag sätter mig på tvären och gör motstånd, eller går mot strömmen… Jag hade tankarna litet däråt också. Kolla upp det! Se om någon, några båtar vid samma brygga eller i närheten alltid/ofta har landström inkopplat, i en del hemmahamnar är det inte tillåtet, mer än tillfälligt om man behöver använda elverktyg ombord. Men du kan alltid fotografera skadorna, och även fotografera hur diverse installationer ser ut. lägg sedan ut bilderna här. Kolla för allt i världen så att ingen elkabel har kontakt med båten. Kolla om de ”rostfria” (mer sannolikt de ”syraftasta”) trimplanen ändå kommer i kontakt med skrovet, trots mellanlägg av plast, kanske genomgående maskinskruv? Jag kan inte tänka mig annat än att trimplan av metall från alla tillverkare av sådana har gjort dem i kvalitet A4, alltså i marintåligt rostfritt stål, det som vi förr kallade för ”syrafast”. Jag vet inte om det är vanligt, man jag har sett att motorfästet på akterspegelen på någon alu-båtar har en isolerande bit tjock plast, så att motorn inte har galvanisk kontakt med skrovet?? Kan det vara någon typ av felaktig eller skadad el på motorn? Har motorn rätt offeranoder. På den tiden Sven Yrvind hette Lundin i efternamn, konstruerade han en liten segelbåt av aluminium, han hade av firman som sponsrade bygget fått felaktiga offeranoder, som då hade motsatt effekt, det var materialet i båten som offrades istället. Minns nu inte hur det gick, men Yrvind klarade sig helskinnad iallafall. Har du landström? Och isåfall hur ser den installationen ut? Långsökt kanske, men du har väl rätt bottenfärg och rätt sorts offeranoder? Sedan vet jag inte om du hört talas om mannen som för många år sedan hade hål i fickan och tappade sina växelpengar i båten? Dessa mynt låg i slagvattnet under durkarna och gav upphov till perfekt cirkelrunda hål i båtens botten. Det var på den tiden vi hade mynt av mindre valörer i någon kopparlegering. Alltså rätt så längesedan. Så den enda sortens koppar du skall ha lös ombord är sådana du kan dricka varm dryck i, inte Cu alltså! En kåsör i GP hade målat botten Buster med samma färg som han målade botten på sin koster av trå med, en kopparhaltig färg, resultatet blev Bohusläns största sil, såll eller durkslag.
-
1 poängHär finns en kalkylator som du kan använda för att kalkylera rätt kabelarea i förhållande till kabelns längd, samt då underförstått hur du skall avsäkra kabeln.
-
1 poäng
-
1 poängTror att motorns vev har backats lite, typ som det kan bli när den stoppas och inte vill gå över kompläget. I nån bruksanvisning, står det av vingarna inte behöver vikas på nåt särskilt sätt vid montage. De vänder sig rätt under första varvet. Hinner redigera, vill inte smygradera... Ops raol, det var ju det du skrev
-
1 poängDet blir tydligen så när motorn stannar och kan få en partiell bakåtrotation. I vilket fall som helst kommer flärparna att böjas åt rätt håll när impellern roterar eftersom de har fullt utrymme att sträcka ut sig under en del av varvet (till vänster i övre bilden), så det spelar ingen roll.
-
1 poängJag fattade inte heller först, men med hjälp av en bild i en annan tråd blev det klarare. Han menar att de "vulkade" ser ut att vara uppbyggda av en stjärnformad kärna, och sen ett fastvulkat "band" runt. Se bland annat där jag ritat med rött i bilden.
-
1 poängNej, behåll den. Men sätt den mellan batteri och brytare. Gör likadant med förbrukningssäkringen.
-
1 poängDet finns väl en strategi med det, om dom inte gjorde så skulle ju marknaden snart bli mättad, dom skulle ju inte få sälja så många nya instrument då "alla" hade äldre instrument med ny programvara...
-
1 poängHej, Tack för svar. 1. Ankarlinan (ej blyad) var sliten. Blev öglor första 4-6m efter kättingen vilket gjorde att linan hoppade ur spåret. Gjorde en sniklösning och vände på linan. Blir annars blyad lina till nästa år. 2. Frirullen gick trögt på axeln. Rengjort och smörjt axeln. Funkar perfekt nu 3. Svetsade på 1,5mm på klacken vilken piggen på kabularen går mot. Detta gjorde att kabularen nöp åt lite extra. 4. Skall titta på en starkare fjäder vilken trycker linan mer mot frihjulet så blir nog allt bra :o)
-
1 poäng
-
1 poängDet är inga problem. En standardinstallation. När du byter bränslefiltret och har tomt hela vägen från tanken behöver du pumpa en stund på blåsan och det kan i vissa fall vara så att motorn behöver gå lite innan hela filtret är fyllt dvs får du lite skum gång när du startar är det ingen fara. Tänk dock på att tömma tanken helt och byta filter. Det är mer än en gång en urkopplad fast tank förorenat motorn med div sunkigheter när den åter tagits i drift…
-
1 poängHar inte tittat på just 92sv men en trend hos Garmin just nu är att man erbjuder fler pixlar på skärmen och dessutom låter den gå nästan ända ut i kanten på plottern. Det betyder mer skärmyta med mindre yttermått! Jämför t.ex 923 med 922 så ser du skillnaden och att på dom tidigare modellerna fanns mycket mer "död" yta på plottern. En annan sak man kanske ska fundera över när det gäller just Garmin är att dom slutar komma med uppdateringar till äldre versioner när en ny har släppts. Tråkigt men så gör dom oftast.
-
1 poängSe bara till att du har en gummiblåsa på slangen. Orka pumpa det bör den göra även om det är en Mercury.🤮😉😀
-
1 poängJag var på Jula och kollade idag, köpte ingen…. Jag tyckte väl i princip att hela den serien med elverktyg känns litet….. billig, och det är ju det den är. Vikten, jag tog med maskinen till avdelningen med köksredskap, men fann ingen våg. Subjektivt känns det som om den väger lika mycket som en nätansluten maskin, om man håller en i varje hand, och då satt det inget batteri i den laddbara. Detta var du väldigt subjektivt, egentligen skulle man ju provköra den på en skrovsida och känna hur det känns i armarna, nacke och i ryggen. Det är en sak att polera en motorhuv eller ett biltak, en helt annan att polera en någorlunda lodrät skrovsida. Om jag nu köpt en sådan polermaskin hade jag kanske fallit för frestelsen att även köpa häcksaxen, lövblåsaren, den laddningsbara grovdammsugaren, skruvdragaren, slipmaskinen och vad det nu är för maskiner som ingår i den serien…. Jo en laddningsbar vinkelslip… cykeltjuvarnas favoritverktyg. Bara att konstatera att alla polermaskiner som vart värda namnet, som jag använt väger en hel del. Det skall ju till en kraftig motor, en vinkelväxel och en del annat. Sedan väger ju ett batteripack mer än vad en sladd gör, beroende på hur lång sladden är… men batteriet är inte i vägen och riskerar inte att trassla in sig i polerskivan. Men med en sladdansluten maskin kan man polera en himla massa, så länge man orkar, batterierna tar ju slut. Så om nu dessa 1295 kr egentligen är billigt eller ej, det är frågan, man skall nog köpa till ett batteripack för 700 kr så man kan jobba utan avbrott. Och med detta i betänkande så fortsätter jag med min nätanslutna Pelamaskin från verktygsboden, den roterar bara, inte ocillerar den det minsta, om det nu inte blivit obalans i polerhättan.
-
1 poängHar du frågat Anytec? Som tillverkare bör dom ha ganska bra erfarenhet.
-
1 poängHej på er, har haft problem med min tank, svår att tömma via sugtömningen, men hittade i somras en ny produkt, Transclean 65, som löste problemet (urinsten) snabbt och enkelt. Innan jag tog upp båten fyllde jag på 0,5 liter Transclean 65 i tanken och fyllde upp med vatten (har en 25 liters hålltank), lät det verka i en timma och tömde sedan. Nu var det full fart, körde igenom med en omgång vatten och nu var det inga hinder längre. Oljekenta
-
1 poängNåväl alla forumvänner, Hällde 5 liter Biltemas "Rengöring för avfallstank" : http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Ovrigt/Rengoring-for-avfallstank-2000034584/ Fyllde därpå tanken med sött vatten tills den var full. Efter tre dygn seglade jag ut till öppet vatten och öppnade bottenventilen. Ut kom en massiv vit smörja som närmast liknade mjöl utspätt i vatten. Efter två spolningar med saltvatten klarnade vattnet och efter femte spolningen var ingenting mera skönjbart vid tömning. Några större partiklar kunde aldrig upptäckas varför min gissning är att all urinsten upplösts. Flödet vid tömning via bottenventilen samt vid septisug är återställd. Tack för alla era inlägg…
-
0 poängJa, Du Ingemar... Tydligen nåt du stör dig på. Förmodligen mig... Men det är helt OK. Vi är ju olika, har olika syn på saker o ting. Skulle dock aldrig skriva nåt likadant som du gör. Läs en gång till citatet ovan av vad som TS skrev, typ en bit ned i tråden. Och nu har det väl framgått även i denna tråd, vad som förmodligen ingår gällande sjökort från t ex Garmin, om man köper en sprak ny GPS. Tror nog TS kan tycka detta är intressant inför ev köp. Tycker du att jag skrivit fel uppgifter, ja men skriv det då rakt ut. Det tål jag. Blir det för illa hoppar jag dina inlägg. Ha en fortsatt bra dag.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00