Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-03-18 i Forum Inlägg

  1. 4 poäng
    Något bra när det gäller ljudkvalitet har du ju redan fått tips om. Men ska du ändå slänga dem i havet är nog däremot denna typ att föredra och "bäst":
  2. 2 poäng
    Allt löst.... Nautilock var tydligen bortkopplad så den var det inte. Lämnade in den på Tidö-Lindö Marin utanför Västerås. Dom löste det galant Felet var dåligt med kräm i någon kabel i härvan under ratten, nytt tändningslås och dra åt kablar så går den kanon.
  3. 2 poäng
    De här funkar. Finns på HiFi klubben.
  4. 2 poäng
    Alternativt skär du ut lämpligt stora cirkulära tunna plywoodbitar med hålsåg, och klär sedan dessa med vit skrovbeklädnad, så likt det du har idag som möjligt. Dessa täcker du hålen med. Om du har trädetaljer i utrymmet kan du även göra "träbrickor" som du betsar/lackar till liknande färg och utseende och monterar över "hålet".
  5. 1 poäng
    Mahogny...huummm inte sjösatt på flera år, ännu mer huuuummm. Jag är ingen expert på träbåtar, men din båt har ju torkat ut, då blir det springor mellan "brädorna" (=borden). Det gamla klassiska tipset är ju att sjösätta och blötlägga båten, eller att sjösätta och ha en kraftfull elektrisk länspump ansluten till landströmmen. Då blödläggs borden, dom sväller och båten blir tät (eller tätare). Detta gäller ju båtar av ek eller fur, men mahogny... njae... Min far hade i många år en Vindö 28, Orustbyggd mahognysegelbåt från början av 1960-talet, han var livrädd för att träet i båten skulle torka ut, så den fick aldrig ställas upp på asfaltsplanen, och den skulle sjösättas tidigt innan solens strålar kunde torka ut träet. Likväl var han lika rädd för att mahognyn skulle frostsprängas på vintern, varför båten omsorgsfullt tvättades och torkades torr såväl invändigt som utvändigt på hösten efter torrsättningen.
  6. 1 poäng
    Diskussionen börjar bli lätt förvirrad... Jag är väl själv delaktig till det, då jag inte nämnt delen för vad den egentligen heter... Om nu det korrekta namnet "Styrhjämlsplunch" med artikelnummer: REC852705 (REC-piratdel) är till någon hjälp... Det är denna delen jag menar, den sitter då på utsidan, genom styrhjälmen och är fäst högst upp på drevet, (290) Om man bara får loss skruvarna men inte själva punchen tager man skruvarna som sitter i kåpan över växlingsmekanismen, skruvar ner dessa i de mindre gängade hålen och på så vis lyfter man upp punchen. På bilden är det maskinskruv med sexkantsskalle, men det är vanligare (och lättare) om det är insexskruv, och det är alltså dessa som skall säkras med gänglåsning eller fixeras på ett annat sätt. Piratdelen kostar nästan 900 kr, originaldelen är säkerligen inte alls billigare, så var rädd om den, tappa inte bort den för då förlorar du styrförmågan helt och hållet.
  7. 1 poäng
    Vi försöker vara 3 st. Det är öppet hav långa sträckor. Gott att slippa för många stopp
  8. 1 poäng
    Hej Christer Startar förmodligen i April och skall försöka rapportera i tråden under vägen dieseln har ju gått upp även i Italien, ca 2€/l idag. Så vi får hoppas det finns ett par ställen med möjlighet till lite billigare. Åker ner nästa vecka och tankar upp
  9. 1 poäng
    Men nu efterfrågades ju "hitta det bästa 1" 😅 Ett par hörlurar med förstärkare gjord i ett block marmor, sjunker som en sten, ankare? bra pris
  10. 1 poäng
    Det finns faktiskt en bom och ett segel till den bakre masten oxå. Inte monterat på bilden dock..
  11. 1 poäng
    Om man på allvar vill segla kan man nog rigga så att den lägre masten i bakkant av styrhytten kan användas för ett mesansegel. På så vis kan man balansera upp segelplanen en hel del. Men då behövs lite stag för att stabilisera masten. Ytan är så pass liten att man nog kan köpa ett begagnat segel från nån mellanstor jolle, och extra stag och annat kanske kostar några tusen till att få på plats om man gör jobbet själv.
  12. 1 poäng
  13. 1 poäng
    Jag skulle leta efter någon typ av runda täcklock i plast och skära upp lämpliga hål som matchar efter tätning och åtdragning.
  14. 1 poäng
    Oftast om båten är i bra skick, utan skador, så kommer den att bli tät efter några dygn i vattnet. Vad du än gör, så täta inte springorna med typ silicone, Sikaflex, eller nåt annat påfund. Då lär det aldrig mer bli tätt följande år. Tätmedel om det ska användas ska vara så mjukt att det kan pressas ut, när borden sväller. Tror nåt heter "Ettan".
  15. 1 poäng
    Frågan är ju mer, vad har hänt? Varför upplever du att nitarna behöver knackas till? Dvs, att nitarna skulle bli lösa helt plötsligt så att båten läcker är inte troligt, så försök istället hitta egentliga orsaken istället.
  16. 1 poäng
    Tror att det är insexskruvat se bild…. Är det insexan som måste gönglåsas vid demontering? @Georg_Ohm du menade väl cylindern som fäster drevet vid hjälmen som har fyra hål varav två skruvas fast? Skall dessa två också gänglåsas?
  17. 1 poäng
    Jag skulle säga att det inte är produkten som felet ligger hos, utan att den funkar dåligt på den kraftiga snäckbeväxning som är på västkusten. På rätt ställe (insjöar, inre skärgårdar etc) funkar säkert samma tvätt utmärkt.
  18. 1 poäng
    Har du en kyl som står på hela sommaren kan du, om du vill, koppla den till lastutgången på solregulatorn. Då skyddar du batterierna från urladdning om solen lyser med sin frånvaro ☁️. Vad som händer är att solregulatorn bryter lastutgången om spänningen i batterierna sjunker under ett satt värde. Visserligen blir maten i kylen kass men troligtvis är batterierna dyrare. Om du inte har någon batteritankmätare i båten kan ett tips vara att sätta in en sådan. En batteritankmätare är bra att ha för att hålla koll på hur mycket du har kvar i "tanken" (dvs i batterierna). Är batteritankmätaren också av märket victron, och dessutom har bluetooth, kan du enkelt koppla ihop den med solregulatorn och dela data mellan dem så funkar grejerna lite bättre. Men solregulatorn jobbar på bra ensam också, utan hopkoppling med någon annan smart pryl.
  19. 1 poäng
    Varken på drev tilt stammen denna eller motorkabelstammen. Roger that och tack för bra råd och tips kungen:-)
  20. 1 poäng
    Visst, ta med dig en stor förpackning med Glanil. Det sägs att mangetarmband och sådant också hjälper mot sjösjuka. Detta är ju en båt med synnerligen traditionell skrovform, som redan nämnts är den synnerligen sjösäker om den nu är i gott skick. Motorns skick måste man ju också försäkra sig om… Det är ju definitivt ingen räserbåt, en maxfart på någon knop mer än antalet meter i vattenlinjen kan man ju kalkylera med. En bekväm maschfart på gissningsvis 5-7 knop kan kännas rimligt. Så att ta sig exempelvis till Nordkapp kan ju ta ungefär en och en halv evighet i anspråk. Å andra sidan blir ju bränsleförbrukningen inte så våldsamt stor. Om man aldrig tidigare ägt en träbåt så kanske det inte är en så jättegod idé att ge sig i kast med just en sådan här träbåt av denna storleken. Men om du har gott om tid till reparationer och underhåll och kunskapsinhämtning och om du nu känner sig sysslolös när du skall förvärvsarbete mindre (pension på gång?), så kan det ju vara ett bra projekt. Dessvärre finns det en del sådana avstannade projekt där ägaren inte bara tappat sugen utan även ork och intresse. Ja, båten behöver inte ha en historia som fiskebåt eller annan yrkesbåt. Det byggdes en hel del sådana här båtar som var inrättade som fritidsbåt på diverse varv redan från början. Kålviks varv på Orust var en av dessa varv som byggde likartade båtar. Det var ju en orättvis bedömning, jag skulle vilja säga att den seglar något bättre än en container, men att försöka att kryssa är nog rätt så utsiktslöst. Så som redan nämnts är seglen mest avsedda för att stabilisera båten från rullandet, och som man till nöds kan ta sig i hamn med om maskin havererat. Det har tillverkats en hel del likadana båtar av plast, jag minns nu en som jag tror finns i några olika storlekar, ”Johnsson” heter dessa brukar vara på 30 fot eller litet med, en eller två master kan dom också ha. Äldre Finnsailer kan ju också kanske platsa i samma kategori men lär ju kosta en hel del. Man brukar ju få väldigt mycket båt för pengarna när man köper träbåt, men som sagts dessa kräver ju en hel del mer arbete, och reparationer kan bli omfattande. Men trä är ju i tidens tecken, mer miljövänligt än styren.
  21. 0 poäng
    Är väl inte sjösatt på flera år?
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...