När jag i ett annat sammanhang gjorde nåt liknande, använde jag till största delen en vinkelslip, med tunn slipskiva, väl använd, med liten diameter längre in.
Principen var att göra ett djupt spår utan att slipa igenom.
Hur vet jag hur djupt det går att slipa?
Jag tog det försiktigt och kolla noga många gånger efter en blånad längst ned i slipdiket. Då är man strax igenom.
Du kommer inte att kunna slipa längst in, men det behövs inte.
Då är det dags för moment två.
Leta rätt på en huggmejsel, som ska vara såpass trubbig att eggen inte bottnar i spåret. Alltså inte vasslipad, mer än att den nätt o jämt går in i spåret.
Palla upp, eller håll axeln mot något tungt, kraftigt järn, skruvstäd eller nåt, som mothåll. Viktigt att det blir tvärs huggmejsel och att du använder tungt mothåll, annars kan växelhuset av aluminiumlegering eller lager skadas. Slipspåret ska vara uppåt. Alltså även om motorn ligger ned.
Klipp till ordentligt på huggmejsel med en yxa eller mindre järnslägga.
Ett slag räcker. Flytta innåt efter spåret några centimeter och upprepa.
Den sista delen av metall i botten på spåret, som färgades blå p g a värme spricker, och hylsan lossnar.
Om inte, slipar du ett spår till på andra sidan av hylsan.
Upprepar förloppet.
Garanterat att det lossnar.
Använt detta flera gånger. Senast för att lossa yttre styrled, från inre styrled, utan att slipa i inre styrleds gängor...
Rostat fast helt stumt!