Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-03-16 på alla områden

  1. 3 poäng
    Skulle alla dar i veckan såga upp ett hål om det inte går att lösa på något annat sätt att få ut katten. Skulle vara jobbigt psykiskt ett bra tag framöver att leva med att jag lämnat en katta att frysa ihjäl som jag kunde ha räddat. Som båtägare skulle jag självklart bli sur/arg om någon sågade i min båt, men skulle komma till sans och inse att det gjorts för att rädda en katt. Som båtägare skulle iaf inte jag börja fundera på någon polisanmälan om jag kunde komma fram till en acceptabel lösning. Skulle nog bli riktigt förbannad om det inte gjorts ett ingrepp i båten och jag har en katt som plågats ihjäl sen ligger o ruttnar i min båt. Det dummaste man kan göra är att försöka mörka det för ägaren det är inte acceptabelt. Har du ingen försäkring som kan gå in o täcka reparationen? Jag har försäkring för att täcka vad min hund kan lyckas åstadkomma. Det borda alla djurägare ha. Kan man inte laga med en lucka? då har man ju en nödutgång för katten i framtiden😃 . Självklart ska det göras i samråd med ägaren till båten.
  2. 2 poäng
    Ni borde nog prata med mannen o inte bara frun.
  3. 2 poäng
    Himla tur att det inte hände hos tandläkaren.😚
  4. 2 poäng
  5. 2 poäng
    Det var som katten, det är nu nästan så att man tror att detta inte är sant, att det är ett nättroll som driver med oss…? Men iallafall: Om någon sågat hål i min båt hade jag inte bara blivit väldigt förbannad, jag hade också upprättat en polisanmälan, skadegörelse, eller rentutav sabotage som anses vara allvarligare. Om jag hittat en död (eller levadnde) katt i min båt hade jag gjort en anmälan till jordbruksverket som administrerar sådana anmälningar där djurägare inte har haft tillräcklig tillsyn över sina katter eller andra kreatur. Att kattstackarn skulle avlida inne i båten finner jag rätt osannolikt, dom har ju en himla förmåga att överleva, dessutom nio liv, sägs det. Kanske kan det vara så att djuret ifråga är chipmärkt och kan identifieras. Det bästa sättet att åtgärda detta hål, är att anlita en professionell båthantverkare, vilket redan föreslagits. Det näst bästa är väl att köpa en ny likadan båt och smussla dit i skydd av mörkret, avlägsna den med hålet i och låtsas som om det regnar (vilket det faktiskt gör rätt ofta, regnar alltså) Sedan emigrera till Långtbortistan. Det är ju alltid lätt att vara efterklok, men kunde du inte lockat ut katten genom samma hål som den krupit in genom? En liten nätpåse med något kattgodis, med typ tonfisk eller med färska räkor i, fäst på en lång bit klent armeringsjärn, eller liknande… Båtar är ju av naturen ihåliga och innehåller ganska mycket luft. Så gott som alla båtar har diverse luckor eller löstagbara paneler som kan blotta utrymmena mellan skrovet och det som kallas för ”innerlinern” möjligen kunde man göra ett fritagningsförsök genom att öppna upp en panel eller lucka. Ett annat sätt som vi tillämpade då en katt hade krupit in genom ett hål i en krypgrund och inte kunde komma ut, vi väntade ut den, färsk mat utanför hålet varje dag, efter ett tag hade katten magrat såpass att den kunde ta sig ut… (hur den nu bar sig åt för att komma in, men kattor kanske är elastiska?) Jo grannens katt har blivit inlåst i mitt garage ett par gånger, jag har en fjärrstyrd och självstängande port. Eftersom detta garage innehåller ett fordon som bara används sommartid, kan ju katten få sitta inne länge… Men inte sågade grannen sönder min garageport då han sett katten genom garagets fönster. Nej han ringde, eller möjligen SMSade mig, numera har han koden till portens kodlås och kan själv släppa ut sin katt, men jag tror inte att just den katten går in i det garaget någon mer gång, katter är ju rätt så intelligenta djur, även om undantag finns, sedan har vi en hund som anser att katter är ett nyttig proteintillskott till torrfodret. Sedan är väl iden med att täcka hålet med någon typ av ventilationsgaller inte helt fel, men det gallret kanske hamnar på ett väldigt konstigt ställe…? Sedan kan man ju montera in en kattlucka… finns i olika storlekar med eller utan låsfunktion i många zoobutiker…😉 Men jag tror ju knappast att båtägaren uppskattat det på något vis. Sannolikt hade du fått helt andra svar om du ställt frågan på ett katt- eller husdjursforum, då kanske du blivit föreslagen att ta till tiger-sågen för att släppa ut katten.
  6. 1 poäng
    Nej, gemensam plus på den för alla säkringar.
  7. 1 poäng
    Inte riktigt, åtminstone tvätten i Stenungsund stängde pga att den 3-åriga(?) dispensen att tvätta målade båtar gick ut (Trots uppfångning av färg som tvättades av). Underlaget bedömdes sedan bli för litet. Förbudet gällde även gamal färg.
  8. 1 poäng
    En av gångerna bör vara i anslutning till att havstulpanerna har settlat, så prenumerera på Havstulpanvarning.
  9. 1 poäng
    Nej, det är fel. Tvättarna samlar upp bottenfärgen och bös. Däremot är det få som målar OCH tvättar, och i Bohuslän lär man behöva tvätta ett par gånger i månaden om man vill ha ren botten, och det blir dyyyyyyrt.
  10. 1 poäng
    Jag köpte en låda Wago 221 efter dina tips i diverse trådar och tycker de är kanon att ha till hands. Har använt dem till att skarva, isolera kabeländar, göra tillfälliga inkopplingar osv. De har redan betalat sig jämfört med att förbruka engångsmaterial för terminering. I någon video såg jag Wago-klämmor dyka upp när man lyfte ner innertaket i en ny Hanse så det verkar inte bara vara hemmapulare som använder dem på sjön.
  11. 1 poäng
    Vad jag förstår gäller det en enskrovsbåt och ingen katt-a-maran, då kan det ju bli litet knivigare. Iallfall, inspektionsluckan med bakomvarande förvaringsfack kan ju vara bra, om den nu inte hamnar på ett konstigt ställe. När det är skador som husdjur orsakat brukar ansvarsförsäkringen (=drulleförsäkringen) som vanligtvis ingår i hemförsäkringen, täcka sådana skador. Hur det förefaller sig i detta fallet kan jag inte ens gissa, trådskaparen får kontakta sitt försäkringsbolag och höra vad dom anser. Djurförsäkringen, om nu sådan finns, ersätter kostnader för veterinärvård etc som uppkommit på katten, om den nu skadat sig under tiden den satt instängd eller vid räddningen. Sedan kan man ju undra var hålet sågades upp, om det på något vis påverkar båtens sjövärdighet, framtida risk för vatteninträngning, eller en försvagning i en bärande struktur? Båtägaren skall kontaktas, denne får bestämma hur och var båten skall repareras, trådskaparen får stå för kostnaderna, om nu inte försäkringsbolaget gör det. Det är dessutom ont om tid, jag kan gott tänka mig att alla reparationsvarv har fullt upp nu, så det kan ju tänkas att båtägaren även ställer ett ekonomiskt krav på att hen inte kan utnyttja båten denna säsongen. Sedan kan man ju fråga sig vad det var som fick katten att krypa in i båten, borde inte båtägaren sett till att detta inte kunde ske? Jag vet att det finns regler hur man hindrar djur från att ta sig in i exempelvis krypgrunder, uthus och hur man skyddar pooler från att djur eller barn drunknar i dessa. Men hur det förefaller sig med uppställda båtar har jag ingen aning om. Om det vore min båt som blivit uppsågad så här hade jag ansett det som en katt-a-strof, ett egenmäktigt förfarande, utan att sett båten, ingångshålet, katten eller båtens uppställningsplats kan jag ändå tycka att det borde gått att få ut katten levande på något annat sätt. 🐈
  12. 1 poäng
    Även Amazon har personlig support man kan prata med, jag har testat, de har kundtjänst i Sverige 🙂
  13. 1 poäng
    Eller med vulktejp som håller bättre men blir lite klibbig
  14. 1 poäng
    Se förslagen ovan från i somras med std-inställningen; 14,4/13,8V
  15. 1 poäng
    När det sitter en avdragen borr i skruven, hur skall du lyckas borra med en vänsterskruvad borr där?
  16. 1 poäng
    Tack Bosse och Georg för era svar, ja min plan är att ersätta den med en panoptix Ps 51 så jag kan se framåt och att håltagningen är den samma 😉 annars blir det att svetsa igen hålet
  17. 1 poäng
    Nej, eftersom motorn normalt är igång när det används så är det väl lämpligt. Jag har både ankarspel och bogprop på startbatteriet.
  18. 1 poäng
    En Vagabond 31 skulle jag sökt efter.
  19. 1 poäng
    Tänkte lära mig segla spinnaker ensam under nästa år i stället för att lägga pengar på en gennaker. Fick tipset av en kompis att segla med fasta suggor, dvs att skot och gaj inte går genom suggornas block, utan man fäster i stället suggans lina direkt i hornen. Då kan man sugga ner spinnakern vid gipp - skot och gaj blir lösa och man kan lätt flytta spinnakerbommen. Seglet är inte jättestort; 40 kvm kanske, så det borde funka att hantera själv i inte alltför hård vind tillsammans med min autopilot. Någon som testat det här och har lite bra tips..? Bifogar bild på min spinnaker som med nummer och regnbågsfärgeer säkert kommer glädja många på fjärden... :-)
  20. 1 poäng
    Och hur har det gått..? Jo, regnbågs-spinnakern visade sig vara rätt ”töjig” vilket gjorde den lite svårseglad, och efter att en modernare hittades på Blocket har det blivit en hel del segling med spinnakern, både på klubbkappseglingar och på semestern, och den turtlebag som följde med underlättar massor vid hissning. Jag kör oftast solo, och i lite hårdare vindar vågar jag därför inte skicka upp den. Spinnakern plockas vanligtvis ner i sittbrunnen, under bommen, ner i ruffen. Några ”fasta suggor” blev det aldrig, utan jag och min autopilot kör med helt vanliga suggor.
  21. 1 poäng
    Ja det låter som en bra plan i avsaknad av distansring. Hoppas att det funkar för dig nu.
  22. 1 poäng
    Det blir hur bra som helst👍Jag kommer att behöva fråga mycket av er som kan och tar tacksamt imot hjälpen
  23. 1 poäng
    Alltid kul med återkoppling i en tråd som lösts! 👍
  24. 1 poäng
    Inte närmaste året i alla fall. Citerar Sjöfartsverket: "Arbetet med Sjökortslyftet påbörjades 2015 vid gränsen mot Finland och kommer att följa kusten medurs och beräknas nå norska gränsen till 2024."
  25. 1 poäng
    Distansringen finns bara med i bussningssats 872290 och inte när man köper lösa bussningar och distansringen är ca 3mm i tunn plast så du kanske kan göra något eget? Annars är väl alternativet att trycka upp gaffeln så långt det går men då händer ju just det som distansen ska förhindra, att V-ringen trycks ihop för mycket. Ta med en assistent som håller gaffeln rakt när du ska passa in styramen, så de så att säga, ligger i vinkel, så kommer smörjhålet rätt, och där ska du trycka i fett både vår och höst.
  26. 1 poäng
    inte så mkt oxid, det du kan prova är ta isär gör rent smörj med polfett. montera ordentligt utan våld. om det är mkt oxid kan det vara otätt höljet/polen täta med lämpligt lim B
  27. 1 poäng
    Delningen kan sitta uppe vid motorn typ mellan förgasaren och motorklumpen. Det förekommer även delningar mitt på riggen innanför någon gummiplugg. Vet inte hur det är på din motor.
  28. 1 poäng
  29. 1 poäng
    Nja, det borde väl egentligen räcka att den är likformig och att mätaren sitter precis i mitten så borde den väl ge samma utslag oberoende av lutning? Verkar ju dock vara svårt. Har själv bytt båt sedan denna tråd startades och i båten jag har nu skiljer det lätt 20-30 liter beroende på om båten ligger still eller planar. Verkar som att enda sättet att lösa det är att förlita sig på flödesmätaren istället för tankmätaren.
  30. 1 poäng
    Nja, det går ju att lösa. Se bara till att bränsletanken är väldigt hög, smal och likformig. Tänk dig ett stuprör... Då kommer nivån inte att variera mätbart hur båten än hoppar och far. Men kanske en aning svårt att få plats med i båten. Maskera det som en mast?
  31. 1 poäng
    Både ja och nej. Kokt linolja lägger sig ovanpå, men rå har mindre molekyler och tränger in bättre. Kinesisk träolja har ännu mindre molekyler, men härdar snabbare än linolja så man hinner inte få på lika mycket som rå linolja eftersom den ythärdar.
  32. 1 poäng
    Har för mig att kinesisk träolja är lite tunnare och har lite lättare att tränga ner i trät. Linoljan lägger sig oftast mest som en yta ovanpå hårdare/tätare träslag. Men jag kan ha fel.
  33. 1 poäng
    Nu måste man ju inte gå på med acetylenen man kan komma långt med en värmepistol, tar lite tid dock. Härdat fett smälter lättare än packboxar. Sne kan det ju gått så långt att det börjar ärga i splinesen då kan det bli värre. Metoden att göra spår längs med och sen spräcka hylsan fungerar den också, jag vet jag har gjort det, men det var lite nervöst. Numer äger jag en multisåg, den hade jag använt för att komma in längst in mot brickan om det måste spräckas något. /B
  34. 1 poäng
    Genom att hantera spinnakern på sättet nedan klarar man av spinnakern (med vissa restriktioner förstås) fast man är ensam ombord. Väl fungerande autopilot behövs, och att fall, lift och nedhal går till rufftaket, och skot går till sittbrunnen, skoten skall ha dubbla båtlängden. Se till att gajarna inte har stoppknopar i änden, det är dödssynd, och den vanligaste dödsorsaken för spinnakrar. Gajarna måste kunna rappa ut helt för att man skall kunna undvika att spinnaken trålar om något går fel. Nedtagning på öppen slör är enklast av allt. Rulla ut förseglet (så spinnakern inte kan sno sig om förstaget) Sätt på autopiloten. Fatta lägajen under storbommen, släpp av lovartsgajen HELT. Dra ned spinnakern i ruffen medan du ser till att fallet inte kinkar. Om spinnakern skall upp igen på samma bog efter den där knixen i farledan kan du hissa den igen från där den ligger i ruffen. Börja med att strama upp lovartsgajen och lös lägaj. Hissa sen. Hela denna manöver går utmärkt att utföra även om man är ensam. Skall du demontera den där den är i ruffen, kopplar du loss gajarna och fallet från blåsan, och hakar ihop dem . Sen drar du i lovartsgajen så kommer gajarna och fallet att dras fram till fören igen utan att trasslas fel i annat, färdiga för att kopplas till en packad spinnaker igen. Går snabbt. Ta sen ned spinnakerbommen. Detta funkar upp till måttlig vind åtminstone för spinnakrar uppåt 80 m2. På den storleken kan man fortfarande köra med jollerigging av spinnakerbommen, alltså med hanfot både för lift och nedhal. Och då klarar man även att gippa ensam om det inte är för trångt i leden: Alltså autopilot till platt, slacka lätt på nedhalet så det glappar lite. Se till att lägajen är så långt utsläppt att bommen kommer att få plats efter gippen utan att man rör den gajen. Gå sen till fördäck, grip lägajen i ena handen, lossa bomnocken från mastfästet, fäst nocken i lägajen, tryck bommen utåt/framåt, lossa gamla lovartsgajen från bomnocken och fäst nya nocken i mastfästet, allt i en rörelse. Med lite träning tar bomflyttningen c:a 5 sekunder, ensam. Gå sen i lä bakom storbommen mot sittbrunnen och tryck fram en gipp. Justera gajarna. Klart! Orsaken till att en spinnaker vill gå i en 8:a på ren plattläns och i värsta fall runt förstaget är följande: Bakom storseglet bildas en virvel som sakta snurrar från akterlik mot förstag och sen mot masten. Den är kraftigare bakom storens mitt än nertill där det ju är öppet under bommen. Så snart man kan visualisera detta för sig så vet man också hur man får bort 8:an. Man gippar helt enkelt storsegelt och skoter in det lite grann så att virveln som då bildas rorerar åt andra hållet, och lite mer pga. den lilla inskotningen. Ibland kan man hjälpa virveln att bildas genom att jobba lite med bomläget. Virveln kommer då att linda upp 8:an.....
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...