Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2022-03-15 i Forum Inlägg
-
3 poängDet var som katten, det är nu nästan så att man tror att detta inte är sant, att det är ett nättroll som driver med oss…? Men iallafall: Om någon sågat hål i min båt hade jag inte bara blivit väldigt förbannad, jag hade också upprättat en polisanmälan, skadegörelse, eller rentutav sabotage som anses vara allvarligare. Om jag hittat en död (eller levadnde) katt i min båt hade jag gjort en anmälan till jordbruksverket som administrerar sådana anmälningar där djurägare inte har haft tillräcklig tillsyn över sina katter eller andra kreatur. Att kattstackarn skulle avlida inne i båten finner jag rätt osannolikt, dom har ju en himla förmåga att överleva, dessutom nio liv, sägs det. Kanske kan det vara så att djuret ifråga är chipmärkt och kan identifieras. Det bästa sättet att åtgärda detta hål, är att anlita en professionell båthantverkare, vilket redan föreslagits. Det näst bästa är väl att köpa en ny likadan båt och smussla dit i skydd av mörkret, avlägsna den med hålet i och låtsas som om det regnar (vilket det faktiskt gör rätt ofta, regnar alltså) Sedan emigrera till Långtbortistan. Det är ju alltid lätt att vara efterklok, men kunde du inte lockat ut katten genom samma hål som den krupit in genom? En liten nätpåse med något kattgodis, med typ tonfisk eller med färska räkor i, fäst på en lång bit klent armeringsjärn, eller liknande… Båtar är ju av naturen ihåliga och innehåller ganska mycket luft. Så gott som alla båtar har diverse luckor eller löstagbara paneler som kan blotta utrymmena mellan skrovet och det som kallas för ”innerlinern” möjligen kunde man göra ett fritagningsförsök genom att öppna upp en panel eller lucka. Ett annat sätt som vi tillämpade då en katt hade krupit in genom ett hål i en krypgrund och inte kunde komma ut, vi väntade ut den, färsk mat utanför hålet varje dag, efter ett tag hade katten magrat såpass att den kunde ta sig ut… (hur den nu bar sig åt för att komma in, men kattor kanske är elastiska?) Jo grannens katt har blivit inlåst i mitt garage ett par gånger, jag har en fjärrstyrd och självstängande port. Eftersom detta garage innehåller ett fordon som bara används sommartid, kan ju katten få sitta inne länge… Men inte sågade grannen sönder min garageport då han sett katten genom garagets fönster. Nej han ringde, eller möjligen SMSade mig, numera har han koden till portens kodlås och kan själv släppa ut sin katt, men jag tror inte att just den katten går in i det garaget någon mer gång, katter är ju rätt så intelligenta djur, även om undantag finns, sedan har vi en hund som anser att katter är ett nyttig proteintillskott till torrfodret. Sedan är väl iden med att täcka hålet med någon typ av ventilationsgaller inte helt fel, men det gallret kanske hamnar på ett väldigt konstigt ställe…? Sedan kan man ju montera in en kattlucka… finns i olika storlekar med eller utan låsfunktion i många zoobutiker…😉 Men jag tror ju knappast att båtägaren uppskattat det på något vis. Sannolikt hade du fått helt andra svar om du ställt frågan på ett katt- eller husdjursforum, då kanske du blivit föreslagen att ta till tiger-sågen för att släppa ut katten.
-
3 poängNej, det skulle de inte. Nu har du kanske inte båt, men antagligen bil. Och värdemässigt skulle de kunna vara likvärdiga. Så tänk dig själv att du får ett telefonsamtal: "Min hamster har krupit in i dörren på din entusiastbil som står vinterförvarad i garaget vi har gemensamt, och jag får inte ut den. Är det ok om jag sågar upp ett hål i bildörren ?" Givetvis säger du nej. Men hamsterägaren sågar upp ett hål i alla fall, men säger inget. När du kommer till din bil framåt vårkanten ser du att hamsterägaren inte bara fördärvat din bildörr i alla fall genom ett hål, han har också popnitat fast en plåtbit över hålet och hoppas du inte skall märka något. Tror du hade tyckt att den personen inte var riktigt klok.Och definitivt inte tyckt att "dom flesta skulle nog gjort samma sak". Men framförallt skulle du ha velat haft ett ord med i laget så ett proffs fick återställa skadan. Eller hur ? Tänk också efter lite - du hade ju inga problem att värdera katten högre när du bestämde dig för att såga sönder någon annans egendom. Då får du ju ta de konsekvenserna nu. Och kom ihåg: Du får inte ta några beslut om att reparera båten på egen hand utan båtägarens tillåtelse. Så börja där. Då tror jag dessutom tipsen du får här i tråden kommer vara ganska sekundära.... (F.ö. är det mycket lättare att efteråt fiska upp en död katt än få ut den levande - jag vet. Och att katten ens hamnade där är faktiskt ditt problem, varken kattens eller båtägarens).
-
3 poängKanske läge att leta ny bostad när ni ändå håller på? Jag hade ju blivit heligt förbannad om jag hade sett det där! Ren skadegörelse som kan polisanmälas.
-
2 poängJag tror nog ändå att båtägaren kan leva med det där. Det går att laga snyggt om nån som kan det gör jobbet. Men dyrt lär det bli, och det är båtägaren som bestämmer.
-
2 poäng😅 Skämt åsido. Jag förstår paniken när ens husdjur sitter fast och man inte kan göra något annat än att såga upp ett hål. Men har man djur har man också ansvar över dem. I det här fallet är det nog bara att berätta för båtägaren och betala för kostnader för återställning. Jag själv hade blivit vansinnig om någon sågat hål i båten och sedan försökt laga utan att berätta.
-
2 poängDå är det definitivt lika bra att krypa till korset nu och tala om att ni sågade hål i alla fall. För nu kommer han ju titta efter det, och som @ChristerN skriver kommer det där knappast att bli osynligt. Du föreslår även att ersätta det med en plåtbit, vet inte riktigt om det är seriöst menat eftersom du samtidigt önskar en lagning som hyresvärden inte skall upptäcka 🤔. En "plåtbit" på en dm² där det nyss var en fin, jämn plastyta är ju liksom inte osynligt. Om hyresvärden inte är blind så har denne säkerligen synpunkter på HUR det skall lagas och kanske t.o.m. av vem. Tänk på att det är annans egendom du har gjort åverkan på, så förvärra det inte ytterligare genom att göra ytterligare åtgärder utan dennes medgivande.
-
2 poängJag sparade några sidor från Hjertmans den 1 februari och då var det också kampanj! Pris 6490:- kronor. Det är ändå ett ganska bra pris, det bästa jag kan googla fram lite snabbt är 6232:- kronor här. Det är märkligt att det alltid är kampanj kan jag tycka.
-
2 poängVi får väl hoppas att Sjöfartsverket tar till sig av kritiken. Jag anser att de borde pausa det pågående arbetet att uppdatera nya områden, ta fram nya riktlinjer och sedan börja med att rätta alla felaktigheter i det som är gjort fram tills nu.
-
2 poängHej igen! Först och främst vill jag bara tacka för allt engagemang som har visats, det skapar både trygghet och hoppfullhet att allt är möjligt. Det finns de som har varit med om ruskiga grejer på havet och har därför större respekt för det. Det finns även de pirater som utmanar detta rusk. Alla har vi en story och ett sätt att leva. Och oavsett om majoriteten har stämplat detta äventyr som dumdristigt (vilket jag förstår nu) så har era inlägg fått mig att känna en tillhörighet till båtlivet och då jag ägde inte ens en båt. Men vad är verdict då? Blev det någon båt? Ja, det blev det. Som någon skrev i tråden dök det upp en 68a med mitt namn på strax utanför Sotenäs. Båten är köpt, har fina segel och ligger redan i vattnet (sjösatt i år). Så nu blir det hemseglig från Malmön till Björlanda kile den 2 april ist. Kanske lite kallt, kanske inte lika långt, kanske helt perfekt. Som sagt har era inlägg varit väldigt informationsrika, "vräsiga" och roliga. Och tack till alla som hört av sig via PM som erbjudit seglingshjälp och båtplatser i NKP. Känns som ett väldigt bra forum och community det här. Nu ska jag gå in på blocket och köpa flytvästar. Håll utkik efter mig! båten heter Sinkadus. //Martin PS. Fortsätt gärna att skriv i tråden så att andra kan ta del av goda råd.
-
1 poäng
-
1 poängNej, eftersom motorn normalt är igång när det används så är det väl lämpligt. Jag har både ankarspel och bogprop på startbatteriet.
-
1 poängDu kan ju även koppla B2+ till startbatteriet så att du kan läsa av dess spänning på instrumentet.
-
1 poängI version 1.1 har jag då plockat bort plus+ från startbatteriet till shunten (B2+) samt minus- från startbatteriet till shuntens minus. Nu har jag alla förbrukar-minus samlade på minusplinten. Ser ni något problem i att ja ankarspelet direkt på startbatteriet (så är det kopplat från tidigare ägare)? @Georg_Ohm @Kane Batteri Model (1.1).pdf
-
1 poängNej, det ser felaktigt ut, kopplingen från shuntens sekundärsida till startbatteriet skall tas bort. De flesta på detta forum inklusive mig, tycker att det inte är nödvändigt att mäta startbatteriets förbrukning eller laddning. Sedan kan ju startmotorn dra mångdubbelt högre ström än vad shunten tål. Principen är att endast shuntens primärsida skall kopplas till förbrukarbankens batteriminus, ingenting annat skall kopplas dit. Sedan kopplar man all minus från båtens elsystem till shuntens sekundära sida. Gärna via en minusskena eller minusplint. Om du trots allt kopplar någonting direkt till batteriminus kommer den förbrukningen eller laddningen som kommer genom den kabeln inte att registreras av instrumentet.
-
1 poängMinus på alla batterier skall vara ihopkopplade. Förbrukarnas och regulatorns minus kopplas på shuntens utgång.
-
1 poängkabelstam fråm svarta lådan pillar jag inget på, samma med drevtrim o bennett tiltplan. Tänkte däremot dra en röd och en svart till min fusebox sätta nya kablar till switchar för länspump, usb, plotter och lanternor till ny mindre switchpanel med 4 knappar. Då kan kag fimpa alla gamla säkringskablar och switchkablar o få det renare;) sen hänger reläer till trimmet löst så monterar upp och fäster lite så blir det snyggare;)
-
1 poäng
-
1 poängBra att du räddade katten båten går att laga. Rätt gubbe kan göra det väldigt snyggt så att ägaren blir nöjd. Om ägaren inte är helt omänsklig så förstår han säkert vilken situation du var i. Jag tycker att du gjorde rätt.
-
1 poängHmm, inte konstigt att det är svårt att få tag i dem då, om de envisas med att fylla upp begränsat utrymme med hela båtar. Oerhört mycket effektivare att åka och fixa saker på plats. Värme löser man med värmefläktar och värmefiltar.
-
1 poäng
-
1 poängKänns så jäkla onödigt bara att ha massa loose ends? Jag kommer aldrig ha flybrige eller liknande. Sladdarna är flera meter långa och jag skall ju även ersätta alla säkringar i gammal panel mot säkringar i fusebox osv.... Det är oerhört mycket säkringskablar till gamla panelen och glassäkringar som ej ansvänds heller, dessa skall jag också ta bort 🙂. Använder bara tre av 8 switchar tex.... skall göra om detta då det ej är som jag vill ha detta 🙂 Skulle uppskatta svar på mina frågor om ni kan, vet vad det är för lösa kablar... kommer oavsett korta ner och sätta snyggare avslut på kablarna än eltejp 🙂 Jag ser vad ni skriver men....
-
1 poängEgenmäktigt förfarande är ett "syskon" till stöld. Att man olovligt förfogar över annans egendom. Ja, det kan det bli om TS kör iväg med båten, men det är knappast aktuellt.
-
1 poängSom redan påtalats, kan ett proffs ordna detta så det blir mer eller mindre osynligt. Har man aldrig gjort detta tidigare, kommer det inte bli bra alls. Det är lite sent att börja hitta ett plastproffs i mitten av mars om man vill hinna få en lagning innan säsong, som borde börja om 1-2 månader?
-
1 poängMitt tipps till TS var i mitt första inlägg - skaffa dig en modern långkölad koster eller liknande. Sen kan man ju alltid diskuterar detalfrågor på ett snusförnuftigt sätt.
-
1 poäng
-
1 poängFörstår om du vill göra iordning elsystemet men jag skulle strunta i denna typ av ”extra” kablar och fokusera på det som påverkar laddning och förbrukning. Har saker fungerat trots lite små, lösa kablar gör de ingen skada där de sitter. Så resonerar iaf jag. PS De kablar du visar är ju inte strömkablar utan styrkablar till något. Det är dessa jag tycker du kan låta vara.
-
1 poängDet ser ut som en genomföring för logg eller ekolod med blindplugg monterad. Alltså själva givaren finns inte utan bara en plugg för att förhindra att vatten kommer in. Här börjar jag gissa på riktigt: Förmodligen ett sen länge havererat system som blivit borttaget ur båten men utan att laga genomföringen utan bara kört i blindpluggen. Jag vet mycket lite om att laga hål i aluminium men om det låter sig göras skulle det förmodligen bli säkrare än denna lösning. /B
-
1 poängMen det är ju inte din sak att avgöra. Inse att det är båtägarens/hyresvärden som bestämmer det. Som flera nu skrivit - du har gjort åverkan på annans egendom för att rädda din katt (som du inte hade koll på). Dessutom efter att ha fått "nej" på frågan om du fick. Och nu tänker du fortsätta göra mer ingrepp, denna gång utan att fråga båtägaren överhuvudtaget. Gör det inte värre än det redan är !
-
1 poängLåt en plastreparatör titta på innan du förvärrar det hela. Var i landet finns du och båten? Jag hade gjort så här om jag skulle gett mig på det själv. Den biten du har liggande som du sågade bort kan du ju använda igen. det fyrkantiga hålet behöver du hålla emot med något på insidan, och då kan man använda en bil masonit som är slät på ena sidan. Den biten ska då vara lika stor som diagonalen mäter. Alltså ska masoniten lirkas in diagonalt för att sedan vridas i 90 grader. På detta sättet täcker den så mycket som möjligt av hålet. I mitten på masonitbiten gör man ett litet hål som man då trär ett snöre genom, på andra sidan en knut eller en liten pinne som håller emot. Med masoniten och snöret håller man den biten i glasfiber du har sågat bort på plats som du då kan limma dit med epoxyspackel och fylla igen glipan med detta. Masoniten får ju sedan sitta kvar efter att du har skurit av snöret. Detta är grovt beskrivet hur man enklast går tillväga, man kan lägga ett eller två lager glasfiberväv på insidan som man lirkar dit innan masoniten träs igenom.
-
1 poängOch hur har det gått..? Jo, regnbågs-spinnakern visade sig vara rätt ”töjig” vilket gjorde den lite svårseglad, och efter att en modernare hittades på Blocket har det blivit en hel del segling med spinnakern, både på klubbkappseglingar och på semestern, och den turtlebag som följde med underlättar massor vid hissning. Jag kör oftast solo, och i lite hårdare vindar vågar jag därför inte skicka upp den. Spinnakern plockas vanligtvis ner i sittbrunnen, under bommen, ner i ruffen. Några ”fasta suggor” blev det aldrig, utan jag och min autopilot kör med helt vanliga suggor.
-
1 poängFörsök knacka loss borret med en körnare. Alltså motsatt det håll du borrade. Har du tur kanske det kommer upp en bit och som du sedan kan greppa med lämpligt verktyg.
-
1 poängHåller med! Vi använder Anchor Watch av IdeaBoys UG för Android. Det händer enstaka gånger att man får falsklarm, men totalt sett sover vi mycket bättre med appen än utan. I appen ställer man in ett område som båten får röra sig i och så finns det inställningar av "störningskänslighet" så att man tex. kan tillåta viss tid utanför området eller vis tid med dålig possitionsnoggrannhet. En presentation av appen.
-
1 poängTack, Det känns ungefär som när man började golfa för 25 år sedan, vad man än sa, hade på sig, gjorde på banan så var det fel.😂😂 Nu har jag lärt mig nåt nytt, kan du inte alla utryck så var tyst. Jag tar tacksamt imot förslagen att lägga i DURKEN😂 och ska kolla runt lite👍 //Stefan
-
1 poängJa, bra val, tycker jag! Om du är flexibel med när du ska segla ner, så försök att hitta en dag när det blåser måttligt från nordväst eller nordöst. Då blir det halvvind/slör hela vägen ner, och på så vis både snabb och bekväm segling.
-
1 poäng"Göta kanal är trevlig, men ok, med en utombordare blir nog ändå trevligheten rätt begränsad och stressen stor." Min erfarenhet av att gå Mem- Sjötorp och vidare även Vättern, Vänern och Trollhätte kanal med utombordare är goda. Hade i slutet av 80-talet och i början av 90-talet en Junker 22, segelbåt, med 5 hk Yamaha utombordare som tog oss hela vägen från ost- till västkusten. Extra dunk med bensin i aktertoften vid långa passager på Vänern fixade bränsleproblemet. En underbar resa som tog knappt nio dagar från stad till stad (Söderköping - Göteborg). Dessutom en verklig naturupplevelse att "segla" mellan sädesfälten, akvedukten, sträcka över våra stora sjöar, genom "Mörkmårdens" djupa skogar och hälsa på B v Platen. Rekommenderas
-
1 poängÄr det en båt som du äger idag? Varför den inte skulle klara öppet hav - som Peter antyder - förstår jag inte. Den typen av båtar har fiskare legat ute på öppet hav med hur länge som helst. Men skall man ha en 10-metersbåt att gå runt på världshaven med, så hade jag föredragit en - typ - sån här.
-
1 poängHåller helt med @MarkusF vad gäller åldrandet! Dock skulle jag inte se detta som en segelbåt öht. Det ser ut som en gammal fiskebåt och de använde i huvudsak seglen för att dämpa rullningen. Någon framdrift med hjälp av seglen skulle jag inte räkna med.
-
1 poängDet finns bara ett svar på det där: ja, det är tokigt! Men är det fel? Det kan du bara svara på själv. Vi du ha en svårhanterlig, underhållskrävande, opraktisk och alldeles, alldeles underbart charmig båt så är den rätt :-) Man gör det inte lätt för sig med en sådan båt men det är klart att det går. Har faktiskt läste en gammal bok om ett grabbgäng som tog sin fiskebåt till Svarta Havet via medelhavet. Det var på 60-talet så motorerna lär vara bättre nu men båtarna mer slitna. Skicket avgör allt.
-
1 poängSjöduglig är den definitivt när det gäller skrovform, även om den kommer att rulla en del. Det som man får se upp med är ju att dessa båtar börjar bli ganska gamla, och nitar och skruvar i bordläggning och spunningar kan ha försvagats. Men så länge skrovet är friskt, så varför inte. Möjligtvis kan det vara bra att kunna segla ibland om man ska på långfärd, nu när bränslepriserna ökar.
-
1 poängDen här tråden visar Marineguiden från sin bästa sida. En TS "som gått på en mina" vid sitt båtköp och köpt en båt med betydligt värre skada än vad han insåg. Lite missuppfattningar i början om händigheten hos TS men som reddes ut utan att någon surnade. Lite goda råd från många håll och en TS som hade förmåga att omsätta råden till en riktigt rejäl och snygg reparation. Och som avslutning en sammanställning av "så här blev det". Grattis @Bella510 till en hel o snygg båt som du kommer att känna dig trygg med och kan njuta av i många år.
-
1 poängSe till att få rekommenderad fallhöjd på linan inne i båten annars kommer du få problem förr eller senare.
-
1 poängMellan lackningarna brukar jag ställa ner mina penslar i en burk med vatten, ingen syre kommer åt, torkar av dom med lite torkypapper och lackar vidare. När jag är klar tvättar jag dom med nafta, sen med grönsåpa och vatten och dom är helt okej igen, har haft mina penslar i 5-6 år.
-
0 poängDet är vel självklart att man inte vill förstöra andras egendom. Men inte vill någon heller ha en död katt i båten. Dom flesta skulle nog ha gjort samma sak. Det andra hur man hanterar den andra delen är en annan sak. Frågan är ju om det är lönt att försöka laga det själv eller att föra den till någon båtbyggare.
-
0 poängHar kollat på isolationstrafo en längre tid. Vid juletid vill jag minnas att ordinarie pris var 6490:- tänkte kolla idag då hjertmans har kampanj. Nu kostar den 6490:- i kampanjpris och ordinare är 7090:-. Man blir ju lite fundersam, när priset är detsamma som tidigare fast nu under kampanj.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00