Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2022-03-10 i Forum Inlägg
-
2 poäng
-
2 poängJapp! Man bör i första hand använda alkylat till gamla tvåtaktare där den gör mest nytta. Så länge det inte är brist på alkylat så är det ju bara att köra och just nu är ju prisskillnaden inte så stor... Fast inte just nu...
-
2 poängFast även om man har vant och stag i wire så kan man ju byta ut wiren mot dyneema vid behov. Inte perfekt lagning kanske, men det löser ju det aktuella problemet på samma sätt som om stagen vore av dyneema från första början. Så vinsten kanske inte är jättestor. Hur går dyneema sönder? Ser man i tid att något är på gång eller är det bara *pang* ?
-
2 poängMed segelbåt känns bränslepriset mindre viktigt. Om vi kör upp 100-150 liter så är det ändå bara nån tusenlapp mer än med förra sommarens priser. Kanske tio procent högre totalkostnad för året...
-
2 poängVet att tråden är gammal, men ser inte om de löste sig? Jag hade exakt det ljudet i min motor, och de krävdes en ventiljustering
-
1 poängHej Jag är ute på långsegling med en kanske lite annorlunda tanke än de flesta svenskar som seglar långt och länge. Jag tänkte skapa en tråd där jag kan skriva lite och svara på frågor o s v. Mest för min egen skull. Jag behöver öva på svenska språket. 😄 Jag skriver på telefonen så det blir nog inga långa anekdoter eller kåserier. Jag seglar en Najad 390, s/y Panacea. För närvarande sitter jag fast i Mindelo på Kap Verde med motorproblem. Mitt mål är inte att segla. Mitt mål är att resa, uppleva och lära känna olika kulturer och framförallt mat. Segling är bara ett bra verktyg att göra detta. Jag tar med mig mitt hem och bor där jag trivs. Jag ser mig som en nomad, jag har inget emot att stanna så som jag gjort nu, i drygt 5 veckor på samma plats. Jag har träffat nya vänner, hittat massor med kontakter och mött väldigt många likasinnade. Jag har ingen tidsplan, ingen egentlig tanke på att segla hem igen. Jag försöker att hålla en budget så jag kan segla i tio år. Med lite jobb och inkomster kanske man kan hålla sig flytande, jag vet inte men jag tänker segla så länge ekonomi och hälsa tillåter. Jag lämnade Sverige i Augusti och har hittills kommit till Kap Verde. Jag räknar med knappt 5000nm hittills i år. Från Västervik via Kielkanalen, Nederländerna och sjöarna till Amsterdam, utmed franska kusten, över Biscaya till Spanien, vidare utmed ebriska halvön med tillhörande skräck för späckhuggare, Kanarieöarna, alla utom la palma p g a vulkanutbrottet, till Dakar, upp i Gambiafloden och nu på Kap Verde. En underbar resa med många strapatser. Mellan Lissabon och Praia, Kap Verde, var forummedlemmen @Mackey med hustru med i nio veckor. Som det ser ut nu kan jag kanske komma härifrån inom tre veckor men då är vi nästan i mars och en stor del av säsongen i Karibien är passerad. Kanske blir jag kvar här på Kap Verde till säsongen börjar igen i November. Här finns mycket att utforska. Alla öar är olika så man kan tillbringa lång tid här I "europeiska Karibien" utan att få långtråkigt. Om motorproblemen drar ut i en juridisk tvist har jag väl inget val än att stanna men jag trivs här. Imorgon skall jag åka till grannön med färja och tillbringa några dagar där och vandra tillsammans med en vacker kvinna, man kan ha det sämre. 😎 Ha det fint hemma i trygga men kalla Sverige.
-
1 poäng
-
1 poängOm jag inte minns fel nämnde de att dynema krymper i värme och tvärt om i kyla. I så fall behöver man vara väldigt uppmärksam på riggspänningen vid temperaturväxlingar. Vid varmare väderlek blir masten längre och dyneman kortare. Undrar om det är så mycket att det skulle kunna orsaka ett röstjärnbrott? Annars tycker jag att är det mycket intressant med dynema för att hålla masterna på plats. Inte för viktminskningen utan just för oberoendet om något fallerar. Det går enkelt att fixa själv med grejer som finns ombord. Om masten/-erna fortfarande står kvar vill säga.
-
1 poängMin julle sjösätter jag när den blir klar att sjösätta. Håller på att jobba med den i garaget och jobbar på den när jag får tid. Tex idag - då jag tvättade av den invändigt. Skall måla över insidan bl.a. Min motorseglare sjösätter jag nån gång före midsommar eller ett par månade innan. Exakt när beror på många olika faktorer. Det var två år sen jag sjösatte senast och jag vet att det är en del beväxning på propellern. Tar upp den gör jag några dar innan sjösättningen. Jag har nästan tom tank på Motorseglarn och har funderat hela hösten på att gå och fylla tanken - 160 liter - men det har inte blivit av. Man kanske skall vänta nåt år!? Varför man sjösätter!? Frågan är väl snarare - varför man tar upp!? jag tar upp för att göra ren och polera och vaxa skrovsidorna - så att de inte ser allt för bedrövliga ut. Polera propellern för att det inte skall gå allt för sakta när man går med motorn och målar botten med giftfärg, för att båten skall se skaplig ut på kortet man tar när man sjösätter och att det inte skall växa allt för mycket "skälrugg" på den de kommande åren.
-
1 poängSå här ser min skylt ut. Och då är det F längst ner till höger som anger årsmodell; i det här fallet 1989. Se: Yamaha utombordare - Hitta motornumret - Marinshopen och https://www.marinshopen.se/motorguiden/faststall-arsmodell/yamaha Yamaha_50deto.pdf
-
1 poäng@Christopher90 Välkommen till MG! Ja det är alltid trevligt när en trådskapare avslutar tråden med någon form av resultat, ofta slutar det bara med frågetecken.
-
1 poängDet borde ju vara rimligt om man inte ser till ekonomin 🙂 i alla andra avseenden verkar ju alkylat vara bättre än vanlig handelsbensin, alkylat innehåller ju t.ex ingen etanol som kan orsaka störningar i förgasare, pumpar och insprutare och finns även som högoktanigt bränsle för motorsport med både 98 och 102 oktan
-
1 poängHej! Freez kollade igår och jag kunde inte se någon mer bokstav instansat. Tack för länken till instruktionsboken den verkar kanon! Bosse hur fick du fram dessa uppgifter? Va det på motor numret? Lasse
-
1 poängMan kan ju ofta köpa rapsolja i mataffären för 15:- kr/l! Max 50 % inblandning rekommenderas.
-
1 poäng
-
1 poängFire and forget - som det heter. Åka till sjömacken och ha väldig ågren. Kolla literpriset och få ont i magen. Tanka fullt. Betala. Glöm och var lycklig igen!
-
1 poängFör de som inte ligger i båtklubb och har schemalagd sjösättning så kan jag tänka mig att det blir lite senare för en del i år (beroende på bränslepriserna). Upp till 25 kr/liter kände jag var "ok" i den meningen att det sannolikt inte skulle påverka våra båtplaner i någon större omfattning. Men som det ser ut nu kan det lika gärna bli 35 kr/litern till sommaren. Då tror jag många tänker till några gånger och medvetet (eller omedvetet) begränsar sitt åkande. I vart fall med dubbelmontage. Och väl ute kanske man stannar på sin plats lite längre och inte ränner kors och tvärs genom skärgården. Men det är en annan diskussion. Vi kör första veckan i juni oavsett. Hoppas ett någorlunda vettigt prisläge vid sjömacken då. Sen känner jag mig själv. När det är 30 grader varmt, havet glittrar, båten är fullpackad med godsaker och naturhamn med grill står på tur...då skiter man fullständigt i vad som står på pumpen. Och det är förstås inte bara bränslepriserna för fritidsbruk som stiger. Räkna med svindyra flygbiljetter så vi kanske hamnar i en ny slags covid-effekt med hemester som trend.
-
1 poängGjorde samma resa för 15 årsen När jag skulle bli seglare Köpte en vega i Stockholm för färd till Göteborg planerade resan på 5 veckor å det tog det på dagen finns mycket att se å besöka Gjorde om samma sak hämta ny båt i Söderköping för 5 årsen Kan tillägga att jag hande snipa i 22 år innan jag skolade om till seglare Vill man uppleva andra sidan Sverige så kör Men gör det när det är varmt å gött väder Är mitt råd Saker kommer säkert att gå sönder Å behöver bytas finns ju hjälp att få i hamnar Jag fick byta packning i vattenpump i Kalmar Och laga storsegel i Karlshamn på vegan
-
1 poängDet här putsandet och fejandet på båtar är lite överdrivet. Ja, av rent estetiska skäl är det helt ok, för det är snyggt när det skiner och blänker, så klart. Men båten tar inte på nåt vis skada av att vara matt eller smutsig på utsidan.
-
1 poängFast är inte det rådet bättre för de som inte kan skilja på segling med bestigning av världens högsta berg? PS det finns utmärkta forum för husvagnsägare också...
-
1 poängJag vet inte varför vissa vill haussa upp risken med segling? Kanske för att framhålla sig själv i bättre dager? 15 dagsetapper är 15 dagsetapper. Gör man 15 dagsetapper utan tidspress så ska det mycket till innan man ”riskerar livet” Håll koll på vädret, stressa inte, håll koll på hamnar, svajvikar, skyddande öar och ha alltid en plan B om vädret blir sämre. Det absolut farligaste som finns när du är på sjön…. Det är land! Flera som, enligt Raol, är ansvarsfulla rekommenderar att gå för motor!!! Herreminskapare! Det är ett riktigt dåligt tips. Att köra en Maxi 68 för utombordsmotor mot öppen horisont….. det skulle jag definitivt helst avstå från. Att segla en Maxi 68 med öppen horisont skulle jag däremot absolut kunna tänka mig. Om prognosen säger 10-12 m/s motvind…. Okej! Då skulle jag sannolikt skjuta upp det. Men jag hävdar med en dåres envishet att man även med begränsad erfarenhet kan avverka 10-15 nm/dag med en Maxi 68 i hyfsat väder. Att påstå att det vore att riskera livet innebär att tusentals svenska familjer ständigt riskerar livet varje sommar. I vår hamn var det tre killar som köpte en Accent i syfte att segla till Finland. Dom hade gott om tid, seglade upp till Norra kvarken och inväntade vackert väder för skuttet österut. Å tametusan! Alla tre lever än i dag! Däremot hade vi tre andra entusiastiska unga herrar som just gått seglarskola, köpt en Rock 20 i misserabelt skick som dom sa att dom skulle ta över Sundsvallsbukten i 15-17 m/s. Nej! Sa jag. Ni ska inte över bukten i den båten i dag! Dom trodde mig och lade sig vid vår servicebrygga för att dricka bira och spela gitarr i stället.
-
1 poängAtt ångra något man gjort är en sak.Men att ångra något som man velat göra är värre. Segla hem henne och få ett fint minne och erfarenhet om båten,sedan kommer du alltid att lita på henne.
-
1 poängDet låter extremt lite. Vår 31-fotare dricker nog runt 2.5 lit/tim i den farten, med en nästan 30 år nyare motor.
-
1 poängMarinaman, AX Marin m.fl. är också små företag som kan vara värda att kolla upp. Fick f.ö. mail om Hjertmans Julrea häromdagen, men det är ju sämre uppfyllande av lagkraven kring begreppet "rea" än någonsin. Det mesta är ju bara en fortsättning på det de redan kört senaste halvåret, bara att det nu heter "Julrea" och inte "Kampanj". Förstår inte att de vågar hålla på, men det är klart - vad blir påföljden om man bryter mot reglerna kring "rea" ? Blir väl bara ett brev från någon myndighet med lite aja-baja-text.....😠
-
1 poängI vissa tidningar har Erlands Kaj halva sortimentet upplagt med braskande gula prislappar. Ja, t om två helsidor, minst. Prissättning t ex 348:- med ett tydligt överkryssat pris på 478:-, vilket det aldrig någonsin kostat. Hur många, och vilka kan tänkas gå på detta? Typ handla en gång och aldrig mer. Har tänkt mig att ringa och fråga när varan kostade 478:- Vad tror ni svaret blir? För ca 10 år sedan körde de med röda lappar och texten Extrapris, om jag inte minns fel. Påpekade den gången om det olämpliga. Vad hände? Bytte färg.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00