Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-03-09 på alla områden

  1. 3 poäng
    Fire and forget - som det heter. Åka till sjömacken och ha väldig ågren. Kolla literpriset och få ont i magen. Tanka fullt. Betala. Glöm och var lycklig igen!
  2. 2 poäng
    Som jag uppfattar det är den mindre säkringsboxen (den för värmare och länspump) på batterisidan av huvudbrytaren.
  3. 2 poäng
    För de som inte ligger i båtklubb och har schemalagd sjösättning så kan jag tänka mig att det blir lite senare för en del i år (beroende på bränslepriserna). Upp till 25 kr/liter kände jag var "ok" i den meningen att det sannolikt inte skulle påverka våra båtplaner i någon större omfattning. Men som det ser ut nu kan det lika gärna bli 35 kr/litern till sommaren. Då tror jag många tänker till några gånger och medvetet (eller omedvetet) begränsar sitt åkande. I vart fall med dubbelmontage. Och väl ute kanske man stannar på sin plats lite längre och inte ränner kors och tvärs genom skärgården. Men det är en annan diskussion. Vi kör första veckan i juni oavsett. Hoppas ett någorlunda vettigt prisläge vid sjömacken då. Sen känner jag mig själv. När det är 30 grader varmt, havet glittrar, båten är fullpackad med godsaker och naturhamn med grill står på tur...då skiter man fullständigt i vad som står på pumpen. Och det är förstås inte bara bränslepriserna för fritidsbruk som stiger. Räkna med svindyra flygbiljetter så vi kanske hamnar i en ny slags covid-effekt med hemester som trend.
  4. 1 poäng
    Ser det inte alls som ett straff (om det verkade som det) utan snarare som ens plikt och det var nog dags ändå att måla om. Klubben håller ju dessutom med slipmaskin.
  5. 1 poäng
    Tack för förklaringen av shunten, har dratt om den i kopplingschemat nu och tror att det stämmer? Tack för mycket utförligt svar, har satt en säkring på reläet nu, Motorn är en yanmar yse12 från 1976 så jag antar att generatorn är av den första typen du beskrev. Köpte skyllermarks grundsats förra året, har nu läst att det kanske inte är så kostnadseffektivt men men. Försöker därför helst använda så mycket från den grundsatsen som möjligt. Tog även bort säkringen mellan förbrukarbrytaren och den stora säkringsboxen. Kan jag ta bort säkringen till den lilla säkringsboxen för länspump osv också? satte även minus från startbatteri och från regulator på jordplint 2 funkar det? Mycket smart har ritat in det i bilden nu. Hur ser allt ut nu, något som är fel?
  6. 1 poäng
    Sista bokstaven i i "BETO" alltså "O" anger året dvs. 1990. https://www.boats.net/blog/find-yamaha-outboard-serial-number /B
  7. 1 poäng
    Du har nog rätt, var lite snabb där. Finns det en instansad bokstav längst ned till höger på skylten under LTD.? Lite svårt att tyda på bilden.
  8. 1 poäng
    Det läcker i vatten. Och så kan du väl borra ett hål i husens lägsta punkt. Inte för litet för då blir vatten stående, speciellt om du lyckas täta ordentligt i övrigt.
  9. 1 poäng
    informativt om ACR och vilka strömmar som uppstår
  10. 1 poäng
    Se det som en möjlighet att få en slät och fin botten istället för att se det som ett straff som vissa verkar göra. Det är naturligtvis inte alltid jättekul att underhålla båtbotten, men när det blit bra så känns det ändå okej.
  11. 1 poäng
    Tycker det ser ganska bra ut (fast senaste gången jag skrev det så var det en massa fel jag inte såg!). Länspumpar kopplar man oftast direkt på batteri så man inte slår av dem när man lämnar båten. Jag har tvåpoliga dvärgbrytare både mellan panel och regulator och mellan regulator och batteri. Sägs vara rätt sätt att göra det. Har ingen koll på hur Nasa BM1 kopplas in så där är jag inte till någon hjälp. Dock brukar man koppla dessa shuntar mellan batteri(-bank) och minusplint vilket det ser ut som om du inte har gjort. Sen behöver du låta regulatorns laddström gå genom shunten och inte direkt på batteriet. (Tänk så här: All ström som flyter ut och in i förbrukarbanken måste passera shunten annars mäts den inte.)
  12. 1 poäng
    Du skriver för blinda ögon, det är bara det fetade som gäller. Sorgligt men mycket sant och tydligt i TS inlägg i denna tråd.
  13. 1 poäng
    Jag vet inte varför vissa vill haussa upp risken med segling? Kanske för att framhålla sig själv i bättre dager? 15 dagsetapper är 15 dagsetapper. Gör man 15 dagsetapper utan tidspress så ska det mycket till innan man ”riskerar livet” Håll koll på vädret, stressa inte, håll koll på hamnar, svajvikar, skyddande öar och ha alltid en plan B om vädret blir sämre. Det absolut farligaste som finns när du är på sjön…. Det är land! Flera som, enligt Raol, är ansvarsfulla rekommenderar att gå för motor!!! Herreminskapare! Det är ett riktigt dåligt tips. Att köra en Maxi 68 för utombordsmotor mot öppen horisont….. det skulle jag definitivt helst avstå från. Att segla en Maxi 68 med öppen horisont skulle jag däremot absolut kunna tänka mig. Om prognosen säger 10-12 m/s motvind…. Okej! Då skulle jag sannolikt skjuta upp det. Men jag hävdar med en dåres envishet att man även med begränsad erfarenhet kan avverka 10-15 nm/dag med en Maxi 68 i hyfsat väder. Att påstå att det vore att riskera livet innebär att tusentals svenska familjer ständigt riskerar livet varje sommar. I vår hamn var det tre killar som köpte en Accent i syfte att segla till Finland. Dom hade gott om tid, seglade upp till Norra kvarken och inväntade vackert väder för skuttet österut. Å tametusan! Alla tre lever än i dag! Däremot hade vi tre andra entusiastiska unga herrar som just gått seglarskola, köpt en Rock 20 i misserabelt skick som dom sa att dom skulle ta över Sundsvallsbukten i 15-17 m/s. Nej! Sa jag. Ni ska inte över bukten i den båten i dag! Dom trodde mig och lade sig vid vår servicebrygga för att dricka bira och spela gitarr i stället.
  14. 1 poäng
    Jag tror aldrig riktigt jag kommer att förstå varför man registrerar sig som ny användare på ett forum för att besvara en mer än tio år gammal tråd... Men välkommen till Maringuiden 😄
  15. 1 poäng
    Vanligtvis brukar det bli mitten eller andra halvan av maj. I år måste vi dock vänta in vårvärme för att epoxibehandla botten innan sjösättning.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...